Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 22:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ny HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne selv bygge en HTPC og lade den indgå i mit samlede surroundanlæg, og dermed få alle fordelene ved en HTPC og sætte min aldrende Denon dvd 2800 på pension.

Mit anlæg består af følgende lige pt:

Rotel RMB-1075

Rotel RSP-1068

Denon DVD 2800

Dali Helicon setup

Sanoy Z3

98" rammelærred

Da jeg også gerne sammen med købet af en HTPC vil købe en plasmaskærm/lcd skærm ville jeg gerne lige have nogle råd på vej.. Jeg har valgt at sætte efter min mening de bedste kølere på CPU og GPU for at køle elemterne bedre og erstatte standard kølerne som jeg synes larmer meget.

Her er mit foreløbelige gæt på en HTPC:

Skærm: http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=130045

CPU: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91009 (skal man vælge AMD eller Intel ved en HTPC?)

CPU Køler: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109823 

Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116246

Grafikort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150936

GPU køler: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117551

DVD-drev: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159794

TV-kort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=15495 (er lidt ny på det område, så er det godt?)

eller dette:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=136962

Ram: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73241

Harddisk: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157453

Hvad synes I om ovenstående?

Jeg tar imod alle råd for ved ikke så meget om HTPC, men mest om almindelige computere så ved ikke helt hvilke komponenter der er bedst. Jeg har dog valgt lydkortet http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153541 for at kunne adskille HTPC`en og lydkortet for sig, så man undgå jitter og forvræning af lyden. Lyden SKAL være i topklasse da det sammen med mit anlæg skal være i samme kvalitet og yde på samme niveau. Det kan godt være creatives nye serie af bundkort er dyre, og især modellen jeg har valgt, men lyden er et sted hvor jeg ikke vil gå på komprimis som også gælder billed. Jeg skal jo trods høre musik, film og meget andet og med et 7.1 anlæg skal det være i orden.

Hvad med valget af 7800gt som grafikkort og plasmaskærmen. Har jeg valgt rigtigt der?

På forhånd tusind millioner tak

Til top Vis piddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piddy

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 12 November 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ville jeg ikke bruge så mange penge på sådan et lydkort, hvis du vil op i den prisklasse, skal du kigge efter noget andet, og husk lige på at lydkortet kan være spækket med lækre features, men det betyder intet for lyden da den sådan set bare skal sendes ubehandlet igennem. Grafikkort er nok også lige at satse højt nok, dog siges det at det kan hardware dekoder H.264 codec, men jeg er nu sikker på at du får den samme fine kvalitet med et 6600.

Med hensyn til Cpu valg er AMD et udemærket valg, jeg kører selv med en 3GHz P4, men du vil ikke kunne mærke forskel i alm. brug.

Ram, der mener jeg også du går efter overkill, hvis du har kontanterne iorden, ja så køb det bedste og meste af det hele, men reelt får du intet ud af at have 2Gb ram i den, altså hvis du kun bruger den som HTPC.

Harddisk mæssigt, ville jeg gå efter en Raid løsning, for 2900kr. kan du få 3x300Gb, de er hurtigere (mindre sikkert, men jeg har dog kørt med raid i mange år og har aldrig haft et uheld, 7,9,13), og taget i betragtning af de kan være i kabinet.

Tvkort, hvis du skal bruge det i sammenhæng med MS MCE, så skal du enten vælge 150 eller 500'eren (som har 2 tunere). Men kvalitetsmæssigt er der ingen forskel på disse 2.

Altså ram,lydkort, HD og grafikkort ville jeg revidere.

Vh

Peter

Til top Vis pekr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pekr

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Lige et lille tillæg, hvis du vil have den bedste perfomance,mindste watt og støjsvag så er en Pentium M et ganske fint bud, udbud af bundkort dertil er ikke så stor desværre.

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

tak for svarene.. Selve lydkvaliteten heriblandt hvordan det bliver overført til min surroundprocessor vil man så kunne mærke forskel fra en almindelig DVD afspiller og de komponenter jeg har valgt?

Det ville jo være dejligt at kunne samle hele sin musik samling på harddisken. Jeg er ikke så inde i miscosoft media 2005, men hvad med film. Ens originalfilm kan de bliver overført til harddisken, men lyd og billed på samme niveau som originalen(dts, dolby digital EX, oss..) also ripping.

Og hvad med mit valg af fladskærm?

jeg har læst herinde at det skal have pixelmapping(ved ikke om det er rigtigt) 1:1 for at få billedet fra HTPC`en upoleret og rent igennem til skærmen.

Håber min uvidende spørgsmål kan besvares!!

Tak på forhånd

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 November 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Har du en anden skærm du bruger til spil? Eller spiller du ikke? For hvis du ikke spiller / spiller på plasma i 1024 x 768, er 7800gt total overkill Og nok også det samme med dine ram, hvis ikke den skal bruges til andet end htpc..
Til top Vis KennethB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethB

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

jeg synes mange herinde skriver at man kun skal have en HTPC og ikke blande en almindelig computer ind i det..

oki.. så tror jeg at jeg vælger 2*512 Mb.. men hvad med mine andre spørgsmål:

Det ville jo være dejligt at kunne samle hele sin musik samling på harddisken. Jeg er ikke så inde i miscosoft media 2005, men hvad med film. Ens originalfilm kan de bliver overført til harddisken, men lyd og billed på samme niveau som originalen(dts, dolby digital EX, oss..) also ripping.

hvorfor er det overkill.. vil man få ligeså god billedkvalitet på den plasmaskærm som når jeg spiller på min dell 21" 1600*1200 opløsning

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 November 2005 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har personligt ikke tid til at tjekke alle dine links.

En anden gang så bør du nok bare poste hvad diverse dele hedder så det er til at overskue.

Udfra hvad jeg dog har fået set på af de links jeg nu engang har klikket på....;-)

Dit graffikkort  er overkill. Køb et 6600GT, det er nr. 1 indenfor HTPC (til prisen) og hvis du ikke har brug for at spille så er der ingen grund til at gå helt op til et 7800 kort. Ligesom at Ati nok snart kommer med noget nyt for at modstå Nvidia´s fremstorm på HTPC markedet. Du bør derfor overveje om det er værd at købe at 3300,- GPU kort som at du så får lyst til at udskifte om et år.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 13 November 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Jeps, ens film kan blive rippet som eksakt kopi eller uden ekstra material eller ekstra lydspor/sprog hvis du ønsker det, men de siger sig selv at en velvoksent dvd samling fylder en del, tror gennemsnittet for en dvd er 6gb, men hæng mig ikke op på det. Selv med 3x300 vil du altså "kun" kunne have en 140stks:)
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 13 November 2005 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

piddy skrev:

hvorfor er det overkill.. vil man få ligeså god billedkvalitet på den plasmaskærm som når jeg spiller på min dell 21" 1600*1200 opløsning

Størrelsen på skærmen har jo intet med grfikkortet at gøre Det er opløsningen der betyder noget Faktisk kræver din skærm jo ikke mere af computeren end en 15" tft skærm, da de bruger samme opløsning, så slet ingen grund til at købe så stort kort.. Og hvorfor skal man ikke spille på sin htpc

Til top Vis KennethB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethB

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Musik og DVD samling kan du sagtens lægge ind på dine diske, hvis du har en rigtig stor dvd samling, så er det måske at overveje at bygge din htpc, men en mindre disk og samle en ældre computer og lad den fungere som server, der kan du så opgradere HD med tiden. Med hensyn til lydkort få et med en god SPdif udgang, og nogle kvalitets kabler, så garantere jeg dig du har en rigtig fed lyd. Jeg bruger selv et gammel SB Audigy og det smide en rigtig ren og klar lyd afsted.

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

men alt det kan man med Microsoft media edition 2005 eller hvad? - er ikke så meget inde i alt det her.

Og hvad med billed og lydkvalitet?

Et almindeligt Nec dvd drev sammen med lydkort og grafikkort er det lige så godt som en dvd afspiller i prisklassen på 6000-8000?

1 terebyte - kunne være dejligt:)...

et til spørgsmål:

Synes bare mange herinde siger at man ikke skal blande sin almindelige computer sammen med en HTPC som bruger Microsoft Media edition... er det korrekt?

Jeg ville dog bruge den optiske udgang på lydkortet, hvis jeg skal have en HTPC

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

har lige læst en anden tråd:

Jeg har læst en del reviews af den Xitel adapter nu og den er jo rost til skyerne næsten alle steder. Det giver jo også mening, det må være det bedste at lade ens udmærkede AV receiver lave al surroundbehandlingen og kun tage den "rå" lyd fra PCen. Derfor skal der slet ikke være noget lydkort i pcen.

Så nu har jeg bestilt både en Xitel hifi pro link og en almindelig link. De er jo også billige, hhv 40 og 80 USD. Kommer i næste måned og så skal det store system sættes op. Det er jo ganske gevaldigt at der er 3 x 10 m optisk, coax og RCA kabel med til systemet også. Lige hvad jeg også har brug for, for at få grejet af vejen

Jeg har fået min Xitel nu og den lyder langt, langt bedre en pcens lydkort.

Signalet kører råt, ubehandlet og digitalt hele vejen til forstærkeren som kan dekode Dolby Digital (EX), DTS osv.

Og man sparer 6 kabler mellem HTPC og forstærker og kører kun et af de medfølgende. Kan klart anbefales hvis man kan finde nogle der vil shippe den herover!

Er det den bedste løsning overhovedet? Min Rotel surround processer er jo også kram så den formår nok at gøre jobbet bedre, end hvis jeg købte et ekstern lydkort?

Er jeg forkert på den eller?

Vil det så også være bedre at købe et Radaon All in Wonder grafikkort som så kan tag tv signalerne og dermed optage eller skal man købe et ekstern tv-kort?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 November 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

piddy skrev:
Hvad med valget af 7800gt som grafikkort og plasmaskærmen. Har jeg valgt rigtigt der?

Som andre har skrevet, så er et nok lidt overkill, men hvis pengene ikke er det største problem, så "behold" det.

TV'er derimod er langt fra optimalt til en HTPC.
For det første har det ikke kvadratiske pixels. 1024x768 er en 4:3 opløsning, og når de er fordelt ud over en flade i 16:9-formatet, så vil det sige at de enkelte pixels er aflange.

Dette er bestemt ikke optimalt for en HTPC, hvor grafikkortet går ud fra at det har med kvadratiske pixels at gøre.

Det optimale er et TV med 1:1 pixelmapping og en opløsning på 1280x720, når nu du har et PJ i samme opløsning, det gør det lidt nemmere, når du skal skifte fra det ene til det andet.

Det næstbedste er et TV med kvadratiske pixels og 1:1 pixelmapping.
Har du læst tråden om 1:1 pixelmapping her?:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30666
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

har lige læst en anden tråd:

Jeg har læst en del reviews af den Xitel adapter nu og den er jo rost til skyerne næsten alle steder. Det giver jo også mening, det må være det bedste at lade ens udmærkede AV receiver lave al surroundbehandlingen og kun tage den "rå" lyd fra PCen. Derfor skal der slet ikke være noget lydkort i pcen.

Så nu har jeg bestilt både en Xitel hifi pro link og en almindelig link. De er jo også billige, hhv 40 og 80 USD. Kommer i næste måned og så skal det store system sættes op. Det er jo ganske gevaldigt at der er 3 x 10 m optisk, coax og RCA kabel med til systemet også. Lige hvad jeg også har brug for, for at få grejet af vejen

Jeg har fået min Xitel nu og den lyder langt, langt bedre en pcens lydkort.

Signalet kører råt, ubehandlet og digitalt hele vejen til forstærkeren som kan dekode Dolby Digital (EX), DTS osv.

Og man sparer 6 kabler mellem HTPC og forstærker og kører kun et af de medfølgende. Kan klart anbefales hvis man kan finde nogle der vil shippe den herover!

Er det den bedste løsning overhovedet? Min Rotel surround processer er jo også kram så den formår nok at gøre jobbet bedre, end hvis jeg købte et ekstern lydkort?

Er jeg forkert på den eller?

Hvilket Software skal man bruge?

Har læst lidt at for at man får det optimaleud af min z3 projeter med opløsning på  1280x720 skal man have software der opskalere pal signalet fra DVD op til projekteren native opløsning - Gør "Microsoft Media Edition 2005 dansk" det automatisk eller skal man bruge helt andre programmer?

Hvad gør I?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 November 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Det lydkort du linker til er ikke et ekstern lydkort.

Med hensyn til lydkort eller ej. Hvis du nøjes med et onboard skal du ihvertfald have et der ikke resampler stereo til 48kHz. Jeg har lige anskaffet mig et ekstern lydkort og kan klart høre en forbedring over mit onboard der resamplede.

Dernæst skal du undgå Windows kmixer. Det kan du gøre ved at bruge programmer/lydkort der understøtter kernel streaming eller ASIO. Hvis det ikke ligger i driverne til kortet er jeg ikke sikker på du kan få MCE til at gå uden om kmixer. Der er ikke enighed om hvor vigtigt det er at undgå kmixer. Jeg er selv lige begydt at teste lidt med det og synes umidelbart der er lidt forbedring ved det, men ikke så meget som da jeg fik nyt lydkort. Nogen mener at hvis der er forbedringer er det mere teoretisk end hørebart, men jeg kan forstå på dine poster at du gerne vil have det bedste mulige lyd og så synes jeg da det lige skal nævnes.

Jeg kender ikke den Xitel adapter.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

hvad er windows "Windows kmixer"

jeg skal jo bare have lyden sent råt til min surround processoer og så lade den om det arbejde..

Derfor er der vel ikke grund til et lydkort?

En anden person herinde havde ligende spørgsmål og der var svaret denne her:

http://www.xitel.com/product_phfl.htm

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 November 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Kmixer er en del af windows hvor lyden normalt går igennem. Den mixer lyden fra forskellige ting, f.eks. hvis du afspiller en musik fil og der kommer en windows lyd bliver de mixet så du høre både musik og windows lyd. Hvis disse har forskelige sample rates resamples de. Kmixer gør også at du kan skrue op og ned for lyden på din PC, det kan du jo ikke hvis lyden sendes ubehandlet igennem. Herudover laver den en afrundings fejl.

For at for unændret lyd eller "bit-perfect" lyd ud skal du undgå at windows behandler lyden. Det kan du gøre ved hjælp af kervel streaming og ASIO som sender lyden udenom kmixer.

Om Xitel kan det, ved jeg som sagt ikke noget om. Jeg kan ikke se noget om på den side du linker til.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 November 2005 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tage dette istedet, som jeg selv skal have til min kommende HTPC:

• Shuttle XPC SD11G5
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=167436

• Pentium M 760 2GHz 2MB Cache
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=128548

• OCZ Enhanced Bandwidth 2 x 512 MB
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121428

• TerraTec PHASE 24FW FireWire
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99374

Dog er jeg lidt i tvivl om hvilket grafikkort man skal vælge, der eksempelvis kan få HD Quicktime 1080p til at køre smooth, da det er meget krævende. Forslag må gerne også komme til mig :)

Fenris
Du nævner noget om ati nok snart kommer med noget nyt for at modstå Nvidia´s fremstorm på HTPC markedet. Er det noget, der måske er værd at vente på?

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

oki..

Hvis I nu skulle vælge det bedste inden for tvkort, lydkort og grafikkort hvad ville I så sætte i en HTPC

PeterLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 15 November 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

kobler mig lige påtråden, da jeg også skal bygge en htpc. Budget max 15.000,-

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave