Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Diamond MM re-enters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 November 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Så er Diamond MM tilbage på lydkort fronten!

Hvad siger i til 7.1 Dolby Digital Live?

Læs mere her:
http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=25358

EDIT: Hmm.. Er ikke helt sikker på at det understøtter mere end 5.1 DDL. Hvor mon Anandtech har de 7.1 fra? Mon de bare har forvekslet at det kan sende 7.1 passthrough digitalt med 7.1 DDL?
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Så vidt undertegnede ved er DDL en slags Prologic 2 (5.0 digitalt) + en LFE kanal som oprindeligt blev dropped af Dolby til forstærkere og lignende. Men som det efterhånden er kendt så har flere udviklet på standarden og fået licens af dolby på computerscenen i hvert fald...NVIDIA, via og ikke mindst c-media tænker jeg på.. Ser man nærmere på c-media's hjemmeside har de en chip klar til PrologiIIx som eftersigende udvider 5.1 digitalt til 7.1 digitalt... så teknikken ligger klar....Der står bare kun at det er et Aureal chipset så måske har du ret mht 7.1 jeg aner ikke en skid om aureal

Anders

http://www.cmedia.com.tw/dolby/dolby_ProIIx.htm

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Kender du Aureal?

De var for snart en del år siden ved den eneste seriøse konkurrent til Creative, og havde den fordel at de havde langt bedre lydkvalitet og 3D-positions algoritmer (A3D) end Creative (EAX).
Creative kunne godt se hvor det bar hen, så de opkøbte simpelthen det forholdvis lille Aureal firma, og begravede A3D.

Sørgeligt, men sådan sker det jo ofte.

Om Aureal er genopstået i den ene eller anden form, har jeg endnu ikke fundet ud af. Det kan også være at der er et firma, der har købt navnet af Creative, på samme måde som Diamond MultiMedia-branded er blevet købt af Best Buy. Diamond MM gik neden om og hjem i de glade dage omkring Nvidia TNT2 og Aureal Vortex2.

Mht til DDL kan jeg ikke lige se din sammenligning med Prologic.
Så vidt jeg ved tager DDL hver af de seks analoge kanaler og komprimerer dem så de "passer" i en DD stream som så kan sendes digitalt. Det er bl.a. sådan SoundStorm lydchippen på NForce2 mb virker.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Zulu

Jeg bygger mine påstande om Prologic II på noget info jeg har fra bla KXproject og fra doom9.org forumet.  Jeg ved kender skam nogenlunde de faktiske algoritmer som der bruges på blandt andet HDA kortet til DDL og de er stort set identiske med Prologic II(uden LFE). Du har ret i at der laves en 5.1 bitstream ud af 6 kanals lyd fra spil eksempelvis(her er Prologic II funktionen ikke i brug), men DDL virker jo også med alm stereo kilder som musik og det er det jeg mener med Prologic II.

Hvis du søger lidt på nettet kan du også få bekræftet at DDL faktuelt er en afart af prologic II

her er en kilde til Prologic II til creative kort uden LFE som et eksempel, med denne kan jeg lave et digitalt 5.0 signal til min reciever med enhver kilde.

billede:

http://www.sitecenter.dk/patriarken/scrapbog/view.nhtml?prof ile=scrapbog&UID=10013

input L,R,Ls,Rs,C;
output Lt,Rt;
static theconstant = 0.70710678118654752440084436210485;
temp tL, tR;

macs tL, L, C, theconstant; tL = L + C * theconstant
macsn tL, tL, ls, theconstant; tL = tL - ls * theconstant
macsn Lt, tL, Rs, theconstant; tL = tL - Rs * theconstant

macs tR, R, C, theconstant; tR = R + C * theconstant
macs tR, tR, Ls, theconstant; tR = tR + Ls * theconstant
macs Rt, tR, Rs, theconstant; tR = tR + Rs * theconstant

end

; itramsize 0
; xtramsize 0

; code

end

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Så misforstod jeg dit første indlæg.

Jeg havde ikke lige overvejet at du tænkte på en stereokilde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes