Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC opbygning - input modtages gerne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 December 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Halløjsa

Efter at have pløjet mange af inlæggene igennem, føler jeg mig nødsaget til at høre om der var lidt input at hente fra alle jer herinde:

Jeg vil bygge mig en HTPC omkring en AOpen EA65-II Cube. Den er allerede oppe og køre, dog mangler TV-Tuner kortet, hvilket vil I anbefale (skal være med 2 tunere)?

Mulighed for at fjernbetjene ovenstående Cube. Bruge en fjernbetjening i stedet for keyboard?

HTPC'en vil komme til at stå i umiddelbar nærhed af mit fjernsyn hvortil den vil blive forbundet med scartstik. Pt har jeg ikke andre muligheder.

På mit anlæg, som står i et andet hjørne af stuen, vil jeg gerne kunne høre musikken fra HTPC'en, og ligeledes kunne betjene den herfra uden at TV'et er tændt. Jeg tænker på en løsning med en 7-8 max. 10" touchscreen ved anlægget.
Mellem anlæg og HTPC er der 2 x RJ45 netværk, som jeg meget gerne vil benytte. Herigennem skal jeg så have: audio, VGA (til touchscreen) og USB (til styring af touchscreen). Kan dette i det hele taget lade sig gøre?

Input's eller andre forslag, gode og dårlige, modtages meget gerne.

På forhånd tak.

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 10 December 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hvad med en sådanne fætter her i stedet for http://www.slimdevices.com/
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 December 2005 kl. 04:40 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bruge de rj45 kabler til en monitor extender, den kan alt det du ønsker og koster vel ca. 1000-1500 kr. se fx her http://www.danbit.dk/produkter/1613.phtml til lyd kan man anvende det der hedder baluns som blot konvertere et rj45 connector til et phone stik. Ellers kan man extende usb porten også via rj45....hvis det var noget???

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Guldberg: Ja, den ser faktisk ret lækker ud...........jeg har også gået og tænkt lidt på en sådan løsning. God hjemmeside Slimdevices har. Det lyder også som om de har fokuseret på lydsignalerne som kommer ud af den.
Soundbridge fra Roku (www.rokulabs.com) er også ret lækker og den kan det samme som den du nævner.

Min eneste betænkelighed ved en sådan løsning er hvordan man har overblik over alle musikfilerne på PC'en. Deres display's er jo ikke så store, men Guldberg, hvis du har en "Slimdevice" hører jeg da meget gerne om din erfaring.

Klabo: Jeg kender godt til KVM extendere, og det er nok også løsningen for mig.
En KVM extender til skærmen, og "Baluns" til audioen. Den extender du henviser til kan, så vidt jeg ka se, ikke klare USB. Den model der kan klare USB er kun til keyboard og mus USB, ikke andre USB enheder. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Så i princippet mangler jeg kun USB til RJ45.........og så selvfølgelig at få alle 3 ting igennem 2 RJ45 forbindelser!!

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 11 December 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Nej, kender ikke noget til den, men der var en diskution omkring den i en anden tråd. Måske kan du finde noget der
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:
Hej

Guldberg: Ja, den ser faktisk ret lækker ud...........jeg har også gået og tænkt lidt på en sådan løsning. God hjemmeside Slimdevices har. Det lyder også som om de har fokuseret på lydsignalerne som kommer ud af den.
Soundbridge fra Roku (www.rokulabs.com) er også ret lækker og den kan det samme som den du nævner.

Min eneste betænkelighed ved en sådan løsning er hvordan man har overblik over alle musikfilerne på PC'en. Deres display's er jo ikke så store, men Guldberg, hvis du har en "Slimdevice" hører jeg da meget gerne om din erfaring.

Klabo: Jeg kender godt til KVM extendere, og det er nok også løsningen for mig.
En KVM extender til skærmen, og "Baluns" til audioen. Den extender du henviser til kan, så vidt jeg ka se, ikke klare USB. Den model der kan klare USB er kun til keyboard og mus USB, ikke andre USB enheder. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Så i princippet mangler jeg kun USB til RJ45.........og så selvfølgelig at få alle 3 ting igennem 2 RJ45 forbindelser!!

Jeg har fundet en extender med lyd udgang, den hedder blackbox cat5 kvm extender vi har den på jobbet men koster sikkert en formue da vi nu er ovre i noget pro. udstyr. usb til rj45 kan man sagtens få, dog er det svinedyrt hvis du skal bruge usb2.0 men 1.1 kan fås for 500kr mener jeg.

se mere her:

http://www.blackbox.co.uk/solutions/display.asp?id=1&doc =acu1022a&tx=KVM-ServSwitch&sx=CATx%20KVM%20Extender s

Pris 6000 kr. (hvad sker der for dem)

Her er en man analog lyd: (3000kr??) se nederst

http://www.blackbox.co.uk/solutions/display.asp?id=1&doc =acu3001a&tx=KVM-ServSwitch&sx=CATx%20KVM%20Extender s

Ellers tror jeg mere på den her(usb touchscreen+monitor), kan fås på ebay.com for 284$

http://www.42u.com/aten-ce700.htm

Og her er baluns til lyden...

http://www.av-cables.net/baluns/baluns-a2.html

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hej Klabo

Mange tak for dine links.

Jeg brugte selv søndagen til at støve rundt på nettet efter KVM switches og Extendere. Efter min mening er der lidt forvirring på området. Nogle gange er det en KVM switch jeg skal bruge, andre gange en Extender, og sidst men ikke mindst hedder det også KVM Extender.........

Anyway, min konklusion: en KVM bruges til at styre flere PC'er fra et eller flere sæt keyboard, mus og skærm.
En Extender bruges til at, som ordet siger, at forlænge forbindelserne.

Det var et lille sidespring.

Jeg har ligesom dig også erfaret at det er noget hundedyrt grej jeg skal bruge. 4000-6000 kr. for en Extender der kan det hele (Skærm-USB-lyd)........Det må kunne gøres billigere. Det kan ikke være rigtigt at det skal koste lige så meget som PC'en

En anden erfaring jeg har gjort: en del af Extenderne kan forlænge USB keyboard og USB mus, men ikke andre "normale" USB enheder ? Gad vide hvad USB interfacet på en touchscreen går under ? Det er jo en slags keyboard.

De fleste touchscreens jeg har kigget på er med USB styring. Andre har seriel styring. Jeg går ud fra at det er de nyere der er udstyret med USB.

Jeg søger videre efter det mest "kost-effektive" setup.......................

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

SoundMan skrev:
Hej Klabo

Mange tak for dine links.

Jeg brugte selv søndagen til at støve rundt på nettet efter KVM switches og Extendere. Efter min mening er der lidt forvirring på området. Nogle gange er det en KVM switch jeg skal bruge, andre gange en Extender, og sidst men ikke mindst hedder det også KVM Extender.........

Anyway, min konklusion: en KVM bruges til at styre flere PC'er fra et eller flere sæt keyboard, mus og skærm.
En Extender bruges til at, som ordet siger, at forlænge forbindelserne.

Det var et lille sidespring.

Jeg har ligesom dig også erfaret at det er noget hundedyrt grej jeg skal bruge. 4000-6000 kr. for en Extender der kan det hele (Skærm-USB-lyd)........Det må kunne gøres billigere. Det kan ikke være rigtigt at det skal koste lige så meget som PC'en

En anden erfaring jeg har gjort: en del af Extenderne kan forlænge USB keyboard og USB mus, men ikke andre "normale" USB enheder ? Gad vide hvad USB interfacet på en touchscreen går under ? Det er jo en slags keyboard.

De fleste touchscreens jeg har kigget på er med USB styring. Andre har seriel styring. Jeg går ud fra at det er de nyere der er udstyret med USB.

Jeg søger videre efter det mest "kost-effektive" setup.......................

En usb touchsceen vil helt sikkert virke gennem den usb tastatur port, det er nemlig meget tit det de bliver brugt til.

hyggestedetdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 December 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har en 15" touchskærm.. det er alt for fedt.. kan absolut anbefales til hifi nørder.. Det styrer totalt og cd'erne bliver gemt langt næk når man kan bruge det på denne måde kan jeg love jer!!  - Den styres ved hjælp af usb... Den er ca. 12 meter væk fra mit anlæg og fungerer fint.. (Se det evt. i Aldi tråden, der har jeg taget et foto af den)...

Til top Vis hyggestedetdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hyggestedetdk Besøg hyggestedetdk's Websted

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hej

@ Klabo:
Ja, det ville jeg også mene at den kunne. Jeg er villig til at lade det komme på en prøve.

@ Henrik:
Det lyder interessant. Jeg vil kigge i "Aldi" tråden.
Kunne du ikke komme med lidt flere detaljer omkring forbindelserne mellem dit anlæg og PC'en? Det lyder jo umiddelbart som om du har det setup jeg efterlyser!!??

EDIT: Har nu været inde og kigge på dine billeder. Dit setup er lidt anderledes end det jeg søger. Du bruger din touchscreen til monitering og styring af PC'en, således at din store fladskærm ikke skal være tændt. Jeg skal have audioen fra PC'en med frem til mit anlæg.
Stadig er det lidt interessant hvordan du har din 12 m. forbindelse mellem touchskærm og PC?

Jeg vil kigge efter en Extender med audio. Det må være konklusionen/løsningen.

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har kigget lidt (meget!!) rundt på nettet og fundet en KVM Extender med lyd:

http://www.kvms.com/products/ST-C5KVMA-300.asp

Den koster ca. 2000,- kr i USA og ca. 3000,- kr. udenfor USA......

Så snart man skal have lyden med koster det en del ekstra. Jeg har spurgt 2 forhandlere af switchen om touchscreen's USB stik kan køre over PS/2 porten, hvis man sætter et USB til PS/2 omformer stik på touchscreen'en. Venter på svaret....

Jeg kan se at disse små 7" touchscreen's beregnet til biler (carputer) er til at betale, men tror I de bliver for små? Erfaringer modtages gerne.
Måske det ville være bedre at gå efter en 10"?

Glædelig Jul

Rasmusd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 17 December 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Altså, hvis du kan nøjes med at det er kvalitetslyd og ikke video der kommer ud a htpc'en kan det virkelig betale sig at invistere i en Squezzebox fra Slimdevices, jeg har lige modtaget en, og den fungerer bare.

Det er hurtigt at finde det album eller sang man vil spille, og displayet kan ændres til større bogstaver hvis man har behov for det. Man skal bare rippe CD'erne med de rigtige tags, så bladrer man lynhurtigt frem til det man har lyst til at høre.

Samtidig er den virkelig lækker, kan tjekke rss feeds, email, vejr, og ikke mindst lyder den godt, og det er endda med den medfølgende strømforsyning der bliver gjort til genstand for mange tweaks på www.slimdevices.com .

Mvh. rasmusd

Til top Vis Rasmusd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmusd

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus

Tak for dit input.

Jeg kan kun give dig ret.....Squezzebox'en ER lækker, ingen tvivl om det. Som jeg har skrevet tidligere lyder det også til at de har kredset lidt omkring lyden ud af den, hvilket du bekræfter.

Jeg har bestem ikke glemt den.

Kunne du ikke bidrage med lidt billeder, samt info om pris til DK og hvordan selve handlesforløbet er gået?

Billederne på deres hjemmeside er jo "reklame" billeder.

Rasmusd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jamen, den ser faktisk sådan ud, den er måske bare mindre i virkeligheden end man tror, men den passer utroligt godt ovenpå fjernsynet, (der kommer billeder af anlægget på et senere tidspunkt).

Jeg har købt den sammen med en herfra Hifi4all, for at udnytte rabatten på 2 afspillere, jeg har bestilt direkte fra www.slimdevices.com og det virker fint, dog er UPS her i Danmark ikke for kvikke, men forsendelsesoplysninger fra USA virker upåklageligt, men når de så ender i Glostrup tager det længere tid at komme til rette adresse som det tog for pakken at komme fra LA, californien til glostrup. Du kan lave en prøvebestillig hos Slimdevices for at se hvad det kommer til at koste, levering er ca. 52 $ og så kommer der moms på selve varen ved indførsel i DK.

Den danske forhandler der lidt tilfældig ud, og har stadig de gamle modeller som standard, og de er ikke nær så godt designede.

Det er den bedste ting jeg har købt meget længe.

Mvh. Rasmusd

Rasmusd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Her er et par billeder:

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus

Mange tak.....

Ja, igen, den er sgu fed.....

Jeg synes da ikke den ser lille ud, som du skriver. Lidt bredere end et videobånd, og lidt smallere !!??

Displayet er der vist ikke meget at sige om. Det ser stort, klart og lækkert ud.

Ellers et okay setup du har, jeg synes jeg genkender Audiolab. Et mærke jeg også har været en glad og tilfreds ejer af.

Ka' nu nok godt være jeg skulle overveje denne Squeezebox igen.....

Edit: Hvad måtte I af med hver især for at få vidunderet i hånden i DK?

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2005 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

>Rasmus, den ser sku fed ud den squeezebox, sidder lige og overvejer om jeg skal have sådan en til køkkenet. :) Man kan vel godt bare smide den på netværket og hører internet radio uden pcen er tændt ikke?

Det software der følger med, det skal installeres før det virker ikke? man kan ikke få den til at hente musik fra en www.synology.com disk station eller lign, så man feks kan høre musik uden at have pcen tændt og den så bare henter fra denne disk istedet?

>Soundman, prøver lige om jeg forstår dig ret, det er fordi du vil have EN HTPC stående men du vil kunne styre den fra flere steder ikke? eller vil du også have mulighed for at hente lyden og billed ud de forskellige steder?

\Rene

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej René

Ja, du kan godt nøjes med at høre netradio uden at tænde for pc'en. Links til netradio stationerne ligger i Squeezebox'en.

Ja, softwaren skal installeres før boxen kan køre. Det er "server" software der føder box'en med musik/informationer.
På Slimdevices hjemmeside er der et udemærket forum hvor også dit næste punkt er berørt. Squeezebox'en skulle kunne køre på en NAS server, hvis bare du kan komme til at installere serversoftwaren. Jeg har dog ikke set nogle inde på forummet, endnu, som påstår at de har en brugbar opsætning.
Der er kun en enkelt som nævner at de har haft et virkende NAS setup på Squezzebox'en, men det var et firma og de brugte det som demo på en messe.

Dit sidste spørgsmål: Ja, det er en kombination af begge: Jeg har PC'en stående et sted (gemt i et skab). Den er forbundet til mit fjernsyn på lyd og billedsiden. Ligeledes skal den forbindes til en mindre touchskærm, ved mit stereoanlæg, således at jeg kan styre den derfra uden at tænde fjernsynet. Foruden touchskærm skal jeg også have lyden med frem til mit anlæg.
PC'en står tæt på fjernsynet, men i modsat hjørne af anlægget!

Vedr. indkøb af Squezzebox: Jeg tror også at jeg vil prøve en. Skal vi købe sammen? Rasmus nævner at der var rabat hvis man købte 2! På deres hjemmeside skal man kontakte deres indkødsafdeling hvis man bestiller 5 eller mere, måske der er andre herinde som er interesseret??

Måske vi skulle vente på et input fra Rasmus?

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej Allan

Kan godt være jeg skal have en til soveværelset også og måske en kammerat eller to også vil have en med, men ja lad os evt købe sammen, vil lige undersøge med sådan en NAS server så.

Hvor bor du i landet?

\Rene

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Rasmusd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen, det med at benytte den uden server, begænser den til noget de kalder SqueezeNetwork, og der findes der stationer og andre playlister, men man har ikke frit valg til f.eks. p3, soft eller andre af DR's webradioer.

Kvaliteten er heller ikke på højde med det du kan streame fra wave eller losslessformat(jeg benytter FLAC), eller DR's stationer på 128 kbit.

Men det kan bare være en gammel spand ,300 mhz og 128 mb ram, så skulle den være i vinkel.

Men jeg tror ikke at der går lang tid før man kan købe en NAS server der har det installeret, der er vist også en der har lavet en bootbar linux der kører slimserver.

Men køb trykt direkte, der er hurtigere leveringstid end fra de danske forhandlere og det er billigere.

Mvh. Rasmusd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum