Forfatter |
|
Ex3mE Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 30 December 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lavet mig en htpc som kører med media center..
jeg vil gerne af med min store grimme forstærker, så tænkte at jeg da kan købe et surround lydkort og nogle pc højtalere !!!
nogen forslag ?? helst rimelig billigt !! et par tusind !!
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller er det muligt at købe en forstærker som er forholdsvis lille og ikke gør andet end at sende lyden videre fra højtalerne ?? altså så det hele styres over computeren ??
|
Til top |
|
|
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
Sendt: 30 December 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan uden problemer køre surround lyd ud fra et lydkort til pc højtalere. Der er en række udemærkede 7.1 kort som ligger på 700-800,-
Den anden løsning som at du nævner er lidt mere besværlig og jeg tror hurtigt at du kan få problemer med at holde dig på 2000,- men det kan også godt lade sig gøre.
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja.. har kigget på et terratek og et creative kort.. begge til 7-800 kr.. men så er der højtalerne ?? nogle forslag ?? bruges mest til tv/dvd kigning og også lidt musik.. meget lidt til spil..
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 30 December 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
Du kan uden problemer køre surround lyd ud fra et lydkort til pc højtalere. Der er en række udemærkede 7.1 kort som ligger på 700-800,-
Den anden løsning som at du nævner er lidt mere besværlig og jeg tror hurtigt at du kan få problemer med at holde dig på 2000,- men det kan også godt lade sig gøre.
|
|
|
"Udemærket" er en meget subjectivt bedømmelse.
Det kommer jo helt an på hvad Ex3mE har nu og er vant til.
Ex3mE skrev:
ja.. har kigget på et terratek og et creative kort.. begge til 7-800 kr.. men så er der højtalerne ?? nogle forslag ?? bruges mest til tv/dvd kigning og også lidt musik.. meget lidt til spil..
|
|
|
Hvis du ikke skal spille så vælg et AudioTrack eller et Terratec lydkort med en VIA Envy24 chip.
De plejer at få gode ord med på vejen her i forum, så prøv at læse lidt tilbage.
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.. har kigget på et radionette amfiblack set højtalere til 500 kr i elgiganten.. er det noget der kan bruges til lidt lyd..
og hvilket lydkort vil være godt til det, så jeg ikke køber et lydkort der kan meget mere end hvad jeg har brug for ??
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt lyd kan det sikkert god lave, men spørgsmålet er hvad du forventer.
Hvis du er bare lidt interesseret i ordentlig lyd, så er en receiver og nogle rigtige højtalere altså vejen frem.
Angående lydkort så kik her:
http://www.xs-sound.dk/data/products/index_audiotrak.html
Kortet til 399,- vil være fint i dit setup.
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja.. men nu er meningen så bare at jeg ikke vil have maskiner stående fremme..
så jeg vil gerne bare smide højtalerne direkte i maskinen !!
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.. ups de der højtalere er jo slet ikke computer højtalere :S øv..
men hvis jeg nu køber det der lydkort, hvilke højtalere kan jeg så bruge sammen med det ??
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan jeg hvis jeg køber det der maya kort, bruge det som tilslutning til min surround reciever... ?? og på et andet tidspunkt sætte nogle cpmputer højtalere til når jeg får råd til et par rigitig gode..
eller skal jeg have fat i et andet lydkort ??
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan slutte alle lydkort til en receiver.
Hvis du receiver har en digital indgang kan trække et optisk eller koax kabel til den, så kan du få DTS eller Dolby Digital lyd over til receiver i et enkelt kabel, og lade receiveren stå for dekodningen.
Hvis du vil slippe for en receiver skal dine højtalere være aktive, altså have egen strømforsyning. De fleste computerhøjtalere er aktive.
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay.. det skal være det røde og hvide stik ? surround... og senere skal jeg helst kunne skifte fra forstærkeren til nogle "aktive højtalere"..
hvordan gøres dette bedst muligt ??
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken receiver/ forstærker har du?
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
en forholdsvis billig panasonic.. ved det ikke og er ikke hjemme så kan ikke tjecke det.. men derfor jeg gerne vil af med den.. for den er stor grim og ikke fantastisk...
billig = 1,5-2000 fra ny...
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En panasonic SA HT ??? hvis jeg gerne vil tilslutte den i den røde og hvide, hvilke udgange skal jeg så kigge på, på lydkortet ??  og hvis jeg skal have mulighed for at køre rød og hvid ( hvad hedder det ) ?? og senere bare et sæt pc højtalere ?? hvilket lydkort kan jeg så bruge ??
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 31 December 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Som det tidligere er blevet sagt så kan ca ALLE lydkort kobles til en forstærker (og standard computerhøjtalere)
enten:
Digitalt (SPdif Sony/Philips Digital Interchange Format)via et optisk kabel (et såkaldt Toslink...Der oprindeligt blev lavet af Toshiba deraf TOSlink) eller et COAX/RCA kabel som er nøjagtig det samme som et standart RCA kabel (rød og hvid i din terminologi...Man bruger dog kun den ene af lederne til at sende en compressed bitstream)
eller:
Analogt via et minijack til RCA.... Nogle lydkort har dongles eller adaptere så du ikke behøver minijackfætteren, men altså det kan man simpelthen ikke gå i dybden med......Prøv fx at finde dig en kabelguide på nettet.....
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay... vil jeg gøre..
så du siger at jeg skal kigge efter et lydkort med COAX/RCA ?? og hvis jeg kun køre med den et kabel.. kræver det så noget fra forstærkeren ??
EDIT: som jeg forstår det, kan jeg så sætte dette lydkort i min com; http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137947
og så sætter jeg bare en ledning fra RCA udgangen til hvilken idngang på computeren ??
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Altså jeg forklarer bare hvilke muligheder du har for at forbinde dit lydkort med din forstærker eller computerhøjtalere.
Digitalt
eller
ANALOGT
Din forstærker eller computerhøjtalere skal understøtte digital lyd, hvilket forstærkere af ældre dato ikke gør og ligeledes heller ikke billige computerhøjtalere.
Hvis du køber dig et det lydkort som bla ZuluDK forslår, skal du sådan set bare efterfølgende tage stilling til om hvorvidt du ønsker at lyden skal være digital (med det forbehold at dit grej understøttter det) eller om det skal køre analogt. Lydkortet KAN BEGGE DELE hvis det er Audiotrak Maya eller hvad nu....Men helt ærligt kig nu på specifikationerne før du køber dit lydkort eller dine højtalere...LÆS manualen til din forstærker...
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
On second thought
Køb dig et HDA mystique hos XS-Sound der har du alle de muligheder du har brug for....Pris 800
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
Ex3mE Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.. ingen digital indgang.. så et maya kort må være det, så kan jeg bruge analog nu, digitalt senere... er der mulighed for at sætte et sæt surround pc højtalere til ??
|
Til top |
|
|