Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 11:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HDTV fra PC-->Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg er ude efter noget info omkring at se HDTV-materiale jeg har liggende på PCen. Findes der afspillere der kan fremvise HDTV formatet hvis jeg brænder det ned på et par DVDer (eller 3-4 stks)?

Er det muligt at få et godt resultat ved at køre det direkte fra PCen i fx PowerDVD eller VLC via et DVI eller HDMI grafikkort? Jeg har tidligere haft dårlige erfaringer med at tilslutte PCen til TVet via S-Video.. Såsom forstyrrelser, dårlige farver, format-kompatibilitetsproblemer.

Hvad med selve dekodningen, skal signalet dekodes på sin vej fra PCen til projektoren (Der er tale om en 720p native projektor)? Og hvordan med den softwarebaserede dekodning?

Håber nogen kan hjælpe mig på vej.

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået dig helt korrekt. Din computer vil med stor sandsynlighed kunne foretage afspilningen bedre end en stationær afspiller (medmindre det er et meget gammelt graffikkort du har)

Du gør det dog lidt mere kompliceret end jeg umiddelbart mener at det er. Du bruger DVI til HDMI og det burde umiddelbart ikke være noget problem at køre de filer du har liggende på din harddisk med et normalt afspilningsprogram (medmindre det er en eller anden bizar form for format).

Du skal huske at sætte din opløsning til 720P på computeren så det er den som scaler dit signal og ikke projektoren (computeren er meget bedre til det).

Og så burde du være kørende....

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener er at jeg vil kunne se HDTV på projektoren sendt fra PCen. Det jeg så er i tvivl om er hvorledes jeg skal hooke dem op. Jeg har tidligere haft problemer (nogle år tilbage) hvor jeg hookede en PC op til et TV via S-video og der var mange forstyrrelser i billedet og det så selvfølgeligt bedre ud på PCen.

Nu hvor der er tale om HDTV og ikke eksempelvis DivX 3, er der vel god mulighed for at kunne få et ordentligt billed på et HDTV apparat som en projektor eller LCD-TV... Min computer er forholdsvist ny det er en 3 GHz P4 med 1 GB RAM. Grafikkortet har kun VGA udgang og jeg skal nok have fat i et nyt...

Men det jeg er ude efter er om PCen og projektoren vil kunne køre nativt med hinanden altså uden alt mulig bøvl med dårlig konvertering/dekodning i mellem dem.

Der må da også være nogle krav til grafikkortet? Som det er nu kan jeg godt se HDTV på computeren men det hakker lidt. Kortet understøtter ellers fint 1280x720.

Hvad med kabler er der noget bestemt man skal gå efter ellers skal det bare være standard DVI?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Du skal køre DVI fra din computer til din projektor for det bedste resultat og hvis du har sat computeren til 1280*720 så vil du fodre din projektor med dens native resolution.

Afhængigt af hvor langt et kabel træk du skal have kan det kræve et kabel af bedre kvalitet, men hvis du ikke har tænkt dig at gå over 5 meter vil et standard dvi-hdmi kabel sagents kunne klare det.

Hvilken opløsning kører din computer med når dine HD filer hakker?  En P4 3ghz skulle kunne trække 720P uden problemer.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Du skal køre DVI fra din computer til din projektor for det bedste resultat og hvis du har sat computeren til 1280*720 så vil du fodre din projektor med dens native resolution.

Afhængigt af hvor langt et kabel træk du skal have kan det kræve et kabel af bedre kvalitet, men hvis du ikke har tænkt dig at gå over 5 meter vil et standard dvi-hdmi kabel sagents kunne klare det.

Hvilken opløsning kører din computer med når dine HD filer hakker?  En P4 3ghz skulle kunne trække 720P uden problemer.

Lige nu kører jeg i 1280X960. Men jeg har sat den til hardwareacceleration i PowerDVD så den bruger vel primært grafikkortet der er et Geforce 2 med 64 MB, måske det er derfor det hakker. Jeg skal alligevel have et nyt kort så med DVI. Kan du anbefale nogle? Evt et der er godt afskærmet og ikke koster alt for meget?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes