Hejsa
Selvom jeg er meget glad for mit HDA Mystique kort så har jeg igennem længere tid været utilfreds med de drivere som HDA har leveret til dette kort.
Måske er jeg kræsen men dette er et kort til 800kr og det er nu blevet solgt i over et halvt år med en branded beta driver fra C-media. Dette har givet anledning til frustrationer hos undertegnede.
Frustrationerne går overhovedet ikke på lydkvaliteten, for den har jeg sjælden hørt bedre, men nærmere på selve betjeningen af selv lydkortet via kontrolpanel osv. Altså et skift imellem to indstillinger kræver en sekvens af fem museklik pga håbløs dårlig programering( og så er denne sekvens ikke opgivet nogen steder). HDA har været klar over at der har været problemer med driveren og har i 6 måneder undskyldt sig med at de har travlt med at lave en 64-bit driver til kortet, hvilket jeg ikke kan bruge til noget, dersom jeg kører 32-bit.
Jeg fandt før jul nogle drivere på c-media's hjemmeside (c-media er chippruducenten til den lydchip der sidder på HDA kortet) Med disse drivere blev betjeningen meget bedre, men stadig ikke i topklasse. Derudover så mener jeg også at lyden blev kraftigt forbedret...Hvilket jo var en added bonus. Fast besluttet på at at betjeningen kunne blive bedre, og samtidigt frustreret over at jeg reelt skulle bruge en tredjepart driver til mit lydkort, tjekkede jeg nu intensivt HDA's hjemmeside for drivere og for 2 uger siden kom forløsningen... En ny driver og denne gang var det ikke en beta. Efter en installation og 5 minutters evaluering kunne jeg konstatere at det for det første var endnu en brandet driver baseret på reference driveren fra c-media. og for det andet ak, ak, ak for en gang l**t. Sjældent har jeg set noget lignende. Med denne driver er alt umuligt, med mindre man vil køre 44.100hz i 2 ch pcm. Man kan ganske enkelt ikke skifte settings....Det er jo imponerende, og lidt sarkastisk kan man så sige at betjeningen er blevet nemmere men, og hvis de fortsætter stilen så bliver de snart en konkurrent til selveste creative.
Jeg blev så gal, at alt straks blev afinstalleret, og den gamle driver blev installeret( den nyeste fra c-medias hjemmeside, der jo var god nok) og jeg skrev så til HDA's support for at få en forklaring.
Her er hvad jeg skrev
First my main question:
When are you going to put some effort into developing drivers for the HDA Mystique?
I have a HDA Digital Mystique soundcard, and to me it is clear that the only thing mysterious about the HDA is how its makers has achieved to write a driver that has so many flaws.
I have been using your branded beta driver that you got from C-media now for 7 months. It is my opinion that this driver is faulty and unusable in every aspect. So I was hoping for improvements when you finally state(25 days after C-media releases a driver for their 8768+) that you've developed a new and improved driver. First of all according to my knowledge you didn't develope it, you just messed it up. Bellow I have listed the most obvious design flaws
1. The Settings doesn't stick..reverts to 44.100khz in stereo regardless of what you do...It's not even a Kmixer problem...it's worse!
2. You have to reboot to change from analogue to digital(if you want subwoofer)
3. You have to change from analogue stereo to 6 channel mode then to 5.1 then reboot to get 5.1 digital...Then after you reboot....The driver reverts to 2ch PCM 44.100khz or 2 channel analogue and you can start all over. And infinite loop which renders DDL effectively unusable.
4. The inf file is messed up to say the least, several bogus entries are made to the registry.
5. The core elements of this driver operates out of the folder "system "in the windows dir rather than system32. This means that the driver and control panel gui is essentially the same as the one c-media built 6 years ago for windows 98 (for another soundchip by the way).
6. The statements on your website concerning 64bit users, is lame in every aspect...You do target 32-bit users right? no 64-bit OS for consumers out yet right? Why do I have to wait 7 months before I get a new driver that essentially is in early beta and that does'nt solve any of the flaws from your original beta?
I suggest that you get you drivers right for your products allready in the market, before you start to market your x-plosion etc. I've looked at the driver and it looks like c-media has their driver and gui ready for you to mess up for your new products.
I feel I should say that the driver I can get from c-media for the cmi8768+ works. But the user friendlyness is horrible..Something I had rater hoped you could solve.
I guess I have to stick to "third party drivers" to get (your)my soundcard to work. This is clearly uacceptable.
I think this diserves an explanation don't you think?
Ingen svar....Men så slog det mig pludselig....Turtle Beach Montego DDL....For dem der ikke kender Turtle Beach Montego DDL så er det et kort der bruger samme chip som HDA kortet cmi8768+. Desuden så har Turtle Beach i mange år været et af de eneste alternativer til creative (til forbrugerpriser)mht pci kort, og de har i øvrigt også været storleverandør af lydkort til bla. Dell. De måtte da lave nogle drivere der var bedre ?
Og ganske rigtigt, Turtle Beach/ Voyetra har faktisk nogle lækre drivere til deres montego DDL kort, og det bedste er at de virker med HDA kortet. Betjeningen er i Voyetras software meget bedre end i cmedias/HDAs. Selvom mange af funktionerne er de samme. Så er der ikke noget med man skal igennem en sekvens af museklik for at skifte imellemhovedtelefoner og Dolby Digital.
En af de suverent lækreste ting er dog at man kan gemme alle sine settings i en fil, herunder højtaleropsætning, eq settings osv. Med et enkelt klik så er de indlæst og du er klar. Det gør så også at du kan forevige dine settings(umuligt med c-media og Hda dersom enhver driver reinstallation slettede presets osv)..Sådan skal det være mere af det fra alle lydkort producenter tak. Derudover har Montego Driveren tilmed MCE extensions så du kan betjene det hele fra MCE.
Det eneste der mangler er så bare at de presets kan indlæses fra en commandoprompt således at man ikke absolut skal se på et Kontrolpanel.... Jeg mener også at programmer der kan køres fra en commandoprompt er lækre i HTPC øjemed da de er lette at integrere i bat filer og selvfølgelig i girder. Jeg tror faktisk godt at dette kan lade sig gøre med denne driver med lidt lidt nørklen, men det bliver næste uges projekt.
Jeg kan anbefale at prøve disse drivere, men der er jo altid et men.... Jeg synes lydkvaliteten ligger lige en smule under de seneste drivere fra c-media...Men kan man leve med dette så er det værd at forsøge sig med disse drivere...
pyha....Nu vil jeg i seng
Mvh Anders