Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 06:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Byg den billigeste HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej alle i kloge hoveder :)

Jeg skal igang med at rode lidt med en HTPC, og har tænkt mig at have en central server kørende med alt data på.
Derudover vil jeg gerne have en PC-extender, ved hvert TV. Denne skulle gerne være så billig som det er mulig :)
Da dens eneste formål er at hente data fra serveren skal der jo ikke være det store i den. Mine krav lyder noget ligende dette: DVI, spdif, og en 2,5" hdd.

Har så kigget mig lidt omkring og fundet frem til dette:

Bundkort: ASUS A8N-VM CSM (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=178837#) 600kr
CPU: Athlon 64 3200+ (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=154099#) 1000kr
Lydkort: AUDIOTRAK MAYA 5.1 MKII (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97178#) 400kr
Hdd: FUJITSU Mobile MHV2060AT 60 GB (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=177574) 600kr

Ialt løber det op på 2600, og så mangler der stadig ram, strømforsygning, og et kabinet.

Er der nogle der kender til et billigere alternativ??

På forhånd tak.
Christian

Til top Vis cens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cens Besøg cens's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Du skal da bare ha en VIA Epia mini ITX maskine  Sålænge du ikke skal video encode, så kan de fint trække det!

Sålænge du aligevel køre S/PDIF, og DVI, så er D/A konverterne i både grafikkortet og lydkortet jo underordnet... og kvaliteten på S/PDIF er aligevel ikke afhængig af prisen på lydkortet, og ofte faktisk direkte omvendt, hvor underligt det så end kan "lyde"

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

cens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Havde jeg også kigget på, men sntes ikke jeg kan finde nogle med indbygget DVI, og S/PDIF,.

Så hvis dette først skal købes ved siden af, ved jeg ikke hvor meget der er at spare?

Til top Vis cens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cens Besøg cens's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Har dags dato netop bygget seks maskiner med dette board i, og de køre overraskende godt... Ikke at forveksle det med en 3Ghz. P4, men til alm. dagligdags brug, så kan fint klare det Det eneste man skal være ops på, er at de har skrottet PS2 portene, så der kan kun bruges USB keyb. og mus...

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86480

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

cens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jo men der er jo ikke nogen fordel, prismæssigt, ved at købe dette bundkort?

Det koster 1600, og så mangler jeg stadig DVI, og S/PDIF?

ASUS bundkortet koster kun 600, og med CPU bliver dette også 1600. Her er der dog DVI indbygget.

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

En av fordelene med Via er at de bruger mindre strøm en alminelige P4,, = mindre varme = mindre køling = mindre støy.
samt at det tager meget lille plads

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Kan godt være jeg har misforstået din opstilling totalt, men som jeg ser det, vil du have en server-agtig pc et centralt sted i huset med masser af HD-plads til alt musik og film. Og så en klient-pc ved tv'et der viser en film fra serveren.

Men så skal det jo netop være din klient pc, der skal være hurtig. Serveren skal jo bare sende data via netværket, så her er grafikkort og lyd ligegyldig, men klienten skal vise filmen til tv'et, så den skal jo arbejde mest..

Eller er det som sagt en anden løsning du har i tankerne?

cens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig nok jeg har tænkt på en central server, med rigeligt af plads. Denne server skal stå for tv-optagelser, og lagrig af denne.

Klienten skal så kunne afspille TV-optagelser, og film der ligger på serveren.

Selve afspilningen er - så vidt jeg ved - ikke så krævende. Derfor havde jeg ikke regnet med at der skulle bruges en særlig kraftig maskine.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

cens skrev:
Selve afspilningen er - så vidt jeg ved - ikke så krævende. Derfor havde jeg ikke regnet med at der skulle bruges en særlig kraftig maskine.

Så længe du ikke vil afspille HD-materiale, har du ret.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

cens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Så længe du ikke vil afspille HD-materiale, har du ret.

Hmm,. Det ville jo være rart at kunne afspille HD, når det engang kommer. Men hvad skal man så op i for at en PC-extender, kan afspille HD?

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del HDTV materiale i både 720 og 1080...

Min stationære Pc - AMD 3700+  2,2 GHz San Diego kører det uden problemer

Min laptop Intel(R) Pentium(R) M 1.86 GHz kører det også uden problemer

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

troelsit skrev:

Jeg har en del HDTV materiale i både 720 og 1080...

Min stationære Pc - AMD 3700+  2,2 GHz San Diego kører det uden problemer

Min laptop Intel(R) Pentium(R) M 1.86 GHz kører det også uden problemer

Jeg kan så vise dig en del klip hvor dét ikke kan lade sig gøre... Vi har i hvert fald haft noget af et hyr med at få vores P4 3,0 GHz med Gforce 6600 til at spille det hele flydende. Så længe det er WMV-klippene på Microsoft's hjemmeside går det fint, men mange andre ting kræver umiddelbart en del mere. Selvfølgelig værst når vi kører 1080P ud, men selv med 720P ud er det ikke alt der kører perfekt. Det hjælper på det meste at bruge VLC-player, men efter at have set forskellen på at afspille samme klip i TheaterTek og VLC, bliver dét aldrig et alternativ igen...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Otto: Skal det forståes sådan at kvaliteten i TheaterTek er en del bedre end i VLC?

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Otto: Skal det forståes sådan at kvaliteten i TheaterTek er en del bedre end i VLC?

Uden at jeg er en haj i dette område (det er ikke mig der har stået for opsætningen af vores...), så er min oplevelse af det at VLC crusher en del i det sorte, hvilket betyder at man mister en hel del detaljering, og dette er tilsyneladende ikke noget man kan gøre noget ved. Samtidig oplever jeg på nogle af klippene i VLC noget der ligner composite-slør rundt om bestemte objekter, som er væk på Theatertek. Det er ikke interlace-relateret, og ligner ikke almindelig dårlig skalering, så jeg har ikke noget bud på hvad det præcist er - jeg ved bare at det konsekvent er der når jeg bruger VLC, men ikke i Theatertek.

Hvis nogen har set mit "Superbowl-klip" afspillet i VLC (hvilket vil sige før februar i år...), så kan jeg sige så meget at dét kan sammenlignes med at se på composite video i forhold til HDMI... Det ser _markant_ bedre ud nu, med Theatertek sat rigtigt op (hvilket efter sigende så også har krævet noget arbejde). At jeg så har set klippet så mange gange at jeg er begyndt at føle mig dybt generet af MPEG-komprimeringen, det er så en anden ting - det ligner jo pis! 

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Otto: Tak for forklaringen - jeg blev pludselig nervøs for at dine øjne så noget andet end mine, og at du mente at VLC player var TheaterTek overlegen.

Generelt er VLC for mig nemlig smart i mange henseender, men kvalitet - det mener jeg ikke den kan beskyldes for at have...

I er ikke begyndt at sælge HTPC'ere hos TC, vel? - I bruger dem kun til demo formål?

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Meget interessant - jeg gik rundt og synes at VLC var i super kvalitet!

Jeg har skam rigtige HDTV film i 720p, og jeg kan rent faktisk godt afvikle dem gennem VLC på begge computere. Det er efter min mening fremragende kvalitet, men jeg vil da skynde mig hjem og prøve at afvikle dem via theatertek

Iøvrigt er mine film/klips ikke wmv, men .ts filer.

Hvor meget fylder de filer du har problemer med at afvikle? og hvor lange er klippene.... Bare til sammenligning...

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Nå - tilbage til tråden

Asus har netop releaset en ny model i Pundit barbone serien. Den skulle efter sigende have geforce 6150 grafik onboard - mon ikke det er det samme motherboard de bruger som det i starten af tråden. Jeg vill bruge dette barbone kit i en billig opsætning.

Pundit P1-AH1:

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=1&l2=3&l3=0&am p;am p;model=1087&modelmenu=1

Den gamle pundit var del af en billig konfiguartion af lidt ældre dato:

http://www.minhtpc.dk/readarticle.php?article_id=2

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg afprøvet TheaterTek, og kan bekræfte at min maskine ikke afvikler HDTV optimalt. I hvert fald gennem TheaterTek. VLC og WMP afspiller det fint nok.

Derimod har "desværre" lidt svært ved at skelne de forskellige afspillere mellem hinanden. Jeg har sammenlignet VLC, Windows Media Player samt TheaterTek.
Nå jeg koncentrerer mig meget nøje og kan jeg (måske) se lidt forskel, men tror jeg ville være lidt presset ved "blindtest"

blinxdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ihvertfald stærkt fraråde Asus A8N-VM CSM kort hvis man har tænkt sig at køre Linux/mythtv. Asus har en bug i acpi i bios'en og det er et pokkers mas at få alt til at virke. Til windows er det sikkert et udemærket kort (omboard dvi, lyd m.m), men det er alligevel groft at dem at de nu har været en evighed om at rette et enkelt tegn i deres bios kode samt kompilere den med en intel kompiler istedet for MS (og stadig ikke har gjort det).
Til top Vis blinxdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blinxdk

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Mærkeligt nok så er det ikke CPU-kraften der er årsagen til at TheaterTek afspiller mine HDTV klip ringe. CPU-Forbruget ligger på ca. 70%, så det er ikke derfor.

Alligevel oplever jeg at den hakker som om den ikke ordentlig kan afvikle det.

VLC og WMP kører uden prob

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum