Forfatter |
|
Ugge Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv HTPC og arbejde meget på at få den 100% lydløs selv om det faktisk er umuligt . Jeg har samme problem som dig. Et tv-tuner kort som afgiver varme a h. til (et PVR150MCE). Har derfor overvejet at skifte til et ekstern. Nogen ideer til en ekstern?
Min harddisk har jeg købt et silent system drive til som virker fortrinligt. Synes den i starten afgav meget varme, men mærker jeg ikke til mere .
Min PSU er lydløs og god (en chill innovation).
Mit bundkort derimod har en passiv chip-køler som har det med at blive MEGET MEGET varm... ved ikke om den giver indflydelse på at der bliver meget varmt i kabinettet. (bundkort: Gigabyte GA-8I915P-D Pro)
I kabinettet har jeg 2 kabinetblæsere sidende baggerst til at blæse varm luft ud (medfulgte). Har dog sat dem til at køre ved 5V. (kabinet: SilverStone Lascala SST-LC17S)
Grafikkortet er et innovision 6600gt med en arctic-cooler, larmer ikke meget.
CPU er en (Intel P4 Prescott 3.0 Ghz 800 Mhz FSB) som jeg har købt en (Cooltek Auras 92 Silent Power 775) køler til som ikke larmer meget samtidig med at den køler den okay, regner med at købe en fanmate til den. Har også overvejet en ny CPU?
Har nogle vibrationsproblemer og tror det er kabinetblæserne, noget ide til hvordan jeg fikser dette? __________________ AWESOME!
|
Til top |
|
|
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
montere blæserne med gummi-ringe imellem kabinet og blæser og sørger for at de ikke er spændt hårt mod kabinet...
|
Til top |
|
|
Ugge Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, nu kommer spørgsmålet så. hvor findes disse gummiringe, har spurgt lidt efter dem, men fandt intet. og kunne elastikker måske bruges?
ugge __________________ AWESOME!
|
Til top |
|
|
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mjaaa... jeg købte for LANG tid siden nogle gummi ringe (pakninger / o-ringe) som jeg brugte til ligende formål....! Tror jeg købte den i Bauhaus eller silvan...
|
Til top |
|
|
dissing Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hvor du kan hjælpe mig med valg af tv ugge, så kan det være jeg kan hjælpe dig med støjdæmpning af pc, det er nemlig noget jeg ved noget om... Har gjort meget ud af at få dæmpet min pc så meget som muligt. Har selv en chill psu og det er den i mit system som larmer klart mest, bare for sammenligning...
Ang støjdæmpning af din htpc så har jeg et par forslag
1. en af de vigtigste ting som mange overser er faktisk harddisken, her gælder det om at få en der larmer så lidt som muligt og giver så lidt varme som muligt, her er vil en samsung spinpoint være et godt valg. Det er dog ikke sikkert at det kan gøre det. Mine harddiske er ophængt i et hjemmebygget ophæng af 2cm bred bukseelastik, det fjerner alle de vibrationer som en harddisk giver i hele kabinettet. Det er dog nødvendigt med lidt aktiv køling på dem når de hænger i disse, men en 80mm ved 5v larmer ikke meget. En anden mulighed er zalmans heatpibe køler som også fjerner vibrationer.
2. en P4 er en cpu der virkeligt giver noget varme fra sig, kender ikke den køler som du bruger, men det er ikke nødvendigt at benytte en fanmate til den. Det burde være muligt at styre blæserens hastighed ud fra cpu temp vha. programmet speedfan, som kan downloades på www.almico.com
Hvad angår din gfx køler så mener jeg det er et super valg da den både flytter luft ud, er ludløs samtidigt med at den køler godt. Din psu flytter også luft ud af kabinettet, så selvom nogle dele mærkes varme burde det ikke være et problem... Jeg tror hvis du skal ha et totalt lydløst system så skal du benytte en passiv kølet psu, emn så tror jeg godt du kan gå hen og få nogle varme problemer med din p4.
håber at det kunne hjælpe lidt... /dissing
|
Til top |
|
|
Ugge Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ugge Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu fået hentet programmet og installeret det, men synes ikke at kunne ændre på cpu fanspeed selv. Hvordan gør man?
__________________ AWESOME!
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ugge Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener det er for dyrt og så er jeg mest til gode gamle almindelige blæsesystem, spørgsmålet er bare, kan man styre dem? ja man kan, og det kommer jeg os til  __________________ AWESOME!
|
Til top |
|
|
dissing Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad angår harddisk køler lyder det super fornuftigt
Speedfan kan godt være lidt trixi at sætte op... Min m8 jakobskipper har lavet denn guide til at bruge speedfan med den bærbare han har... Det første skal du springe over, men den sidste del handler om lidt mere generel opsætning af speedfan, http://jakobskipper.dk/html/fan_fix.html
hvis du har problemer med at finde ud af hvilken temp der er cpu temp, så plejeer jeg at gøre det således så jeg går ind i bios ved opstart og ser hvad cpu temp siger der, og bagefter finder jeg temperatur i speedfan som i grader svarer til den bios målte som cpu...
Håber det kan hjælpe dig lidt, mener også der er lidt giudes inde på almico.com, ellers skriv igen, så skal jeg prøve at hjælpe efter bedste evne...
/dissing
|
Til top |
|
|
Ugge Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valgte egentlig bare at afinstallere det igen rimelig hurtigt hvorefter jeg gik ind på gigabyte's hjemmeside (bundkortet) og fandt en utility som hed i-cool og synes egentlig den er MEGET god, den sætter cpu-køler til at larme minimum når den skal. Fik samtidig opdateret min bios på bundkortet, og kan se at det har medført at min cpu nu køre ved 3500 mhz i stedet for 3000. Vil egentlig gerne have den tilbage til 3000 mhz, da den afviklermindre varme på denne måde så.
Prøver lige at kigge guiden igennem og så må vi se om jeg installere speedfan igen.
ugge out __________________ AWESOME!
|
Til top |
|
|
dissing Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis gigabyte laver et program så kan du ligeså godt bruge det, det er med garanti lettere at sætte op...
Lyder mærkeligt at den har clocket op... kender ikke gigabyte hvad angår overclocking... det kan være der ved bios update er blevet aktiveret noget auto overclock som skal stilles tilbage til 0 procent... Eller der er blevet ændret ved multiplier eller FSB, som jeg ser det er du nok nødt til at ind i bios og rode lidt med det for at få det tilbage, hvis du har styr på det, load evt default settings, så tror jeg den burde gå tilnage til normal... Husk de settings du har ændret fra default til noget andet når du resetter den...
/dissing
|
Til top |
|
|
Ugge Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået det til at virke igen. Det var som du sagde en auto overclock af en art. Min computer er derfor nede på et niveau hvor jeg er ved at være tilfreds.
Mangler noget vibrationsdæmpende til kabinetblæserne (evt nye blæsere os) og måske noget vibrationsdæmpende til de andre ting, som f.eks. harddisk osv. Skriver igen når jeg har fået afprøvet min (jeg selv mener) geniale og gratis løsning.
|
Til top |
|
|
dissing Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan evt suplere med nogle lyddæmpende plader, hvis der er plads http://www.studiedata.dk/product_info.php?cPath=141&prod ucts_id=8124&osCsid=982b82d2424405c1d05391fdfa8bfde4
og vibrationsæmpning til strømforsyningen...
/dissing
|
Til top |
|
|
rockmeisster Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inde på www.vcore.dk har de nogle ret fikse monteringsdutter af gummi (Noiseblocker slics) som man kan bruge til at montere blæsere med istedet for almindelige skruer. De virker ret godt... De har også gummi pakninger til blæsere, men jeg syntes gummidutterne giver det bedste resultat. __________________ Mit setup:
Samsung LE32R51B LCD
HK AVR 445
Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
|
Til top |
|
|
Ugge Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal siges at jeg fik afprøvet min ide, og det virkede . Jeg brugte simpelt nok, en elastik. Man sætter skruerne i først og vikler elastikken rundt om alle skruer hvorefter blæseren monteres. Det kan godt være lige besværligt, så at være to om det er en god ide, dog kan man godt alene. Synes at have fået dæmpet alle vibrationer fra kabinetblæserne, som jo også var målet.
rockmeister: må sige at det virker som en rigtig god side du har fundet, har jeg aldrig set før. Støtte på silentmaxx's hd-silencer som jeg egentlig hellere vil have end den jeg har nu, men må vente nu da jeg altså lige har købt . Sig til lidt før næste gang .
takker for de gode svar og tilbagemeldinger
|
Til top |
|
|