Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lydkort eller forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tisbris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe haft en htpc stående med surround sound via onboard lydkort og aktive højtalere, men jeg har længe syntes at lyden var dårlig....

Jeg går nu med tankerne om at udskifte det meste af mit setup og vende tilbage til passive højtalere og en surround effektforstærker.

Og nu er det jeg er blevet i tvivl om hvor det er at 'den gode' lyde opstår....jeg tror selv på at det sker i lydkortet/evt. forforstærker eller er det effektforstærkerens evne til at gengive inputs der er det mest afgørende?

Jeg har pt et audigy 2 zs liggende i gemmerne og har fundet en tråd hvor man mener kunne få meget ud af et sådanne lydkort ved at benytte flg. drivere http://my.kxproject.lugosoft.com/uploads.php

Jeg går derfor i tankerne om at anskaffe mig en effektforstærker i den lidt dyre ende (20k), men er jeg helt galt på den?

Jeg synes ikke om at skulle have en receiver da disse hurtigt bliver forældet...så hellere udskifte dele i htpc'en.

//Brian

Til top Vis tisbris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tisbris

Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Du skal i hvetfald ikke sætte en effektforstærker direkte i lydkortet, og højtalerne til effekten...
I teorien kan det sagtens lade sig gøre men det kan meget nemt gå galt, en forforstærker med volumenkontrol er nødvendig.
Jeg har selv været meget tæt på at brænde et sæt temlig dyre højtalere af da jeg satte en PC til min Krell effektblok... Jeg glemte lige et kort øjeblik at driverne til lydkortet først indlæses efter at Windows er startet op (og har afspillet velkomst-melodien) og derfor er der fuld volumen på, indtil driverne er indlæst. I mit tilfælde kunne en 2x200Watt Krell nemt have fået et sæt letdrevne Tannoy højtalere til at bukke under...

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss

tisbris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

jeg tror ikke at der er mange der har sin htpc til at have lyd på ved opstart, men tak for dette huskeråd....

men ellers er der vel intet galt ved et sådanne setup...?

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Intet i vejen, hvis man lige bruger tænkeren lidt. Jeg har selv en htpc - 7 kanaleff.blok - højttalere.

M-audio revo.lydkort - 7 x 200 w diy zappulser - diy 7,1 setup.

Det fungerer fint, selv konen kan finde ud af det...

Det lyder rigtigt godt, du skriver ikke hvilke ht./lydkort du spiller på, det kunne være rart at vide nu du spørger om råd...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

tisbris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

det lyder jo som om at det skal kunne lade sig gøre

Jeg har ikke lagt mig fast på noget som helst endnu, men prøver at finde noget der ligner dette...

effektfostærker - brugt i dba, har pt. set en Thule 350, men ellers en brugt til om 10k.

højtalere - her er jeg lidt på den da jeg ikke er sikker i min sag, men konen heller mest til jamo A7 - serien pga. hvordan de ser ud

lydkort - har pt. et audigy 2zs liggende, men ved ikke om det er tilfredsstillende?

Det jeg ønsker er fede filmoplevelser, men samtidig skal man kune fest med god lyd ellers benyttes net radio primært, jeg er ikke typen der sidder og nyder musik for musikkens skyld

Mit spørgsmål gik mest på hvor det er man skal sætte ind for at få 'den gode lyd'?

//Brian

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har planer om et tilsvarende setup.

Der er en række ting som er værd at overveje. For det første og nok vigtigste så er der den elektriske støj i en computer som kan påvirke lyden. Der er flere mindre ting man kan gøre for at nedsætte denne. F.eks. kan man sætte lydkortet i den port som er længst fra andre indstikskort. Ligeledes er det heller ikke en dårlig ide at have en god stømforsyning. Der er flere som mener at et ekstrent lydkort med egen strømforsyning er løsningen på dette problem.

Det som for lydkortet er vigtigt er DAC'en og dets opamps. Det er ikke unormalt at lydkort har MEGET høj signal to noise ratio men de tal skal nok tages med en gran salt for der er som sagt andre elementer som spiller ind. På f.eks. Auzentechs lydkort er der mulighed for at udskifte opamps så de bliver af en bedre kvalitet (hvilket er en ret cool feature).

Og det siger naturligvis sig selv at man skal begrænse længden af analoge kabler så meget som det er muligt.

Der kommer et lydkort her til sommer som er meget interessant i denne sammenhæng. X-Purity hedder det og du kan se lidt om det her:

http://www.auzentech.com/images/x-purity/index.htm

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes