Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DVB-C Signalkvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Nu har jeg behov for hjælp - jeg skulle jo også have noget digital signal fra Stofa her i Århus, så jeg har til HTPC'en købt et Technotrend DVB-C kort, et Irdeto CAM, og fået et Stofa kort.

Men - signalkvaliteten er umiddelbar ikke god nok, Technotrend's drivere siger signal styrke 100%, men signal kvalitet står og går fra 45-55%, hvilket er alt for lidt, og signalet kommer igennem, men det hoster og sprutter.

Jeg havde så en Stofa mand ude og måle på min boks (sågar måle direkte i den ledning der gik ind i HTPC'en), og han sagde signalet var optimalt - han sagde den var på 70 db, og det kunne ikke blive bedre.

Dermed kan der være to ting galt - enten er selve DVB-C kortet storsluger af godt signal, ellers er db'ene i Stofa's signal simpelthen ikke nok. Jeg kunne forestille mig at der et eller andet sted på Stofa's signal er støj på, som blot sammen med resten bliver forstærket op, og resulterer i db nok, men signalkvalitet der er for lav.

Da Stofa jo ikke vil supporte andet end deres egne DVB-C modtagere, så har jeg tre options:

- Købe mig en modtager hos Stofa for at vise signalet ikke er godt nok.

- Låne en modtager hos Stofa for at vise signalet ikke er godt nok (Det vil de formentligt ikke, men jeg har dog ikke spurgt, endnu).

- Finde en i området at låne en modtager af, og så få en tekniker ud endnu engang.

Jeg går heller ikke ud fra at det nytter noget som helst at få sat en forstærker på, som bare sender mine db højere op - signalkvaliteten (eller mangel på samme) bliver vel ikke bedre af at højne de db der allerede er nok af. Signalmålingen er desuden taget ved at føre Stofa kabel fra loftet og direkte ned i HTPC'en.

Er der nogen der har nogle gode råd? Jeg kunne godt tænke mig om nogen kunne svare på følgende:

- Hvis I har en Technotrend HTPC opsætning, hvad siger Technotrend's program så I har af signal hvis I indstiller på 410 Mhz, QAM 256 transponderen?

- For de der har enten Force decoderen, eller Samsung decoderen, hvordan vises signalkvalitet her?

- Hvis jeg vil undgå at købe en ny Force decoder (som er billigst), er der så nogen der evt. vil låne mig en decoder i et par timer af et par gange, først til jeg selv kan check af, og dernæst til at jeg kan vise Stofa teknikeren det på et bestemt tidspunkt? Jeg vil gerne betale et par hundrede hvis der er nogen der vil ligge decoder til, og jeg vil også gerne deponere prisen på decoderen i kontanter som en sikkerhed for at jeg kommer retur med den. Det er bare billigere for mig end at skulle betale for en decoder som jeg ikke skal bruge til noget....

Hjælp! Jeg syntes ikke det går p***e godt for mig :-(

På forhånd tak for dem som gider læse og besvare min større skriftlige stil.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

danflo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Hej Brian.

Jeg har selv problemer med at få mit setup til at køre ordentligt. Jeg har et Technotrend dvb-c 1500 kort med ci. Med bda drivere op til 4.4.10.12 kan jeg få kortet til at finde alle kanaler, dog hakker billedet en del. Med 4.4.10.13 finder kortet kun kanaler på 446 MHZ og 64 QAM og intet på de resterende på 256 QAM. Til gengæld går kanalerne på 64 QAM igennem uden hak. På 64 QAM har jeg 100 % i signalkvalitet med begge drivere og på 256 QAM mellem 60-75 %, men altså kun med < 4.4.10.13 driverne.

Så jeg tror problemet mere ligger i driver + QAM modulation end i stofas signal.

Mvh

Daniel
Til top Vis danflo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danflo

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Du kan jo også tage din pc med hen til en anden der har stofa.

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

danflo skrev:
Hej Brian.

Jeg har selv problemer med at få mit setup til at køre ordentligt. Jeg har et Technotrend dvb-c 1500 kort med ci. Med bda drivere op til 4.4.10.12 kan jeg få kortet til at finde alle kanaler, dog hakker billedet en del. Med 4.4.10.13 finder kortet kun kanaler på 446 MHZ og 64 QAM og intet på de resterende på 256 QAM. Til gengæld går kanalerne på 64 QAM igennem uden hak. På 64 QAM har jeg 100 % i signalkvalitet med begge drivere og på 256 QAM mellem 60-75 %, men altså kun med < 4.4.10.13 driverne.

Så jeg tror problemet mere ligger i driver + QAM modulation end i stofas signal.

Daniel - hvilket program kan vise dig signalkvalitet med BDA drivere?

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes