Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 18:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC i andet rum forbundet med kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej

En lidt kryptisk overskrift.

Mit spørgsmål er, hvilke ting skal man overveje for at kunne have en HTPC i et andet rum (5-6 meters ledning) fra skærmen.

Grunden til denne overvejelse er at man slipper for larm fra blæser, den plads et ekstra kabinet fylder, plus prisen for et rigtigt HTPC kabinet.

Kabinet og fladskærm kan forbindes med ledninger (gennem huller i væggen) og der er cirka 5-6 meters ledninging imellem skærm og PC. Følgende ting skal kunne virke i stuen (ved fladskærmen)

Skærmen (): Her kan bruges DVI, VGA eller DVI, hvilket kabel er bedst kan man evt. selv lave et kabel, hvilket giver det bedste billed i forhold til pris?

Lyd: Forstærken sidder også i stuen, og her har jeg selv lavet et kabel af antenkabel, som overfører lyden digitalt fra PC til forstærker.

Mus og Keyboard: (Har overvejet at føre USB stik eller PS2 stik) igennem.Kan disse have en længde på 5-6 meter? Alternativt kunne man bruge et USB stik hvor Keybord og mus sættes på.

Fjernbetjening: Her kan en Radiostyret fjernbetjening vel bruges

Hvis i har kommentarer til nogle af ovenstående spørgsmål må i meget gerne skrive

Til top Vis s991116's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s991116

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Skærmen:
DVI er i teorien bedst, men mange skærme kan kun lave 1:1 pixelmapning med VGA og giver derfor det bedste billed med VGA. Hvilken LCD har du? DVI har også den fordel at du kan bruge HDMI som fylder mindre når du skal lave hul i væggen.

Mus og Keyboard:
PS2 kan godt være så lange. USB standarden siger op til 5 meter. Men du kan sagtens bruge en USB hub.

Fjernbetjening:
Hvis du bruger f.eks. Microsofts stil modtageren i stuen og træk kablet igennem væggen med de øvrige eller sæt den i USB huben.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Min skærm er en Acer Media Gateway AT3705-MGW (EDBpriser)http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=170914)

Det skulle kunne opnås 1:1 pixelmap, men om det er med VGA og/eller DVI ved jeg ikke. Og om det skal være DVI-D eller DVI-I stik ved jeg ikke

Et 5 meter DVI kabel koster omkring 400-600 kr

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Den skærm kender jeg ikke så det ved jeg heller ikke.

Hvis pris er vigtig kan du få et DVI-HDMI til 279,- hos av-connection og hvis det ikke bliver godt kan du bytte det til et VGA.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Mus/tastatur: Visse af Logitechs trådløse mus/tastaturer har meget lang rækkevidde og vil muligvis kunne nå uden "musehuller" i væggen. Min datter har et sæt til ca. 200kr., som hun har prøvet at bruge fra andre værelser uden problemer (bortset fra at hun selvfølgelig ikke kunne se, hvad hun skrev, da skærmen jo ikke fulgte med - men hun morede sig godt alligevel)

Fjernbetjening: Man kan evt. bruge en extender som f.eks. http://koz.dk/product.asp?product=71&sub=0&page=1 og en "alm." fjernbetjening.

Har du overvejet at sætte et eksternt DVD-drev (via USB) sammen med skærm/forstærker? Jeg kunne godt se en fordel ved ikke at skulle ind i et andet rum for at skifte CD/DVD.

Ellers lyder din idé ganske fornuftig - en HTPC med standardkomponenter er unægteligt noget billigere.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Citér:
USB standarden siger op til 5 meter

Jeg har selv brugt et 10 m USB kabel til at forbinde en HTPC til en Pioneer forstærker, og det var der ingen problemer med. Til en HTPC bør man dog have trådløst udstyr, og Microsofts MCE tastatur er en glimrende løsning hvis man alligevel skal have deres fjernbetjening.

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Til Kaso:

Extenderen synes jeg ikke er nogen pæn løsning. Overvejer at købe en IR fjernbetjening, hvor "modtagerne" kan sættes foran fjerrnsynet.

Ja, jeg har overvejet et ekstern DVD-drev, men ikke i første omgang. Overordnet vil jeg gerne opnå en ting. Så få enheder (forstærker, CD-afspiller o.s.v.) som muligt. Hvis det bliver et helvede at sætte DVD'erne i, må jeg selvfølgelig ændre strategi.

Til Kreidel:

Grunden til jeg gerne vil have USB kabelet trukket igennem, er at det helt sikkert skal bruges til et eller andet, f.eks IR-modtager, Et Info display, Tilslutning af Digitalkamera, MP3 afspiller o.lign.

Mit største bekymring ligger i om jeg kan få et DVI kabel på 5-6 meter i en GOD kvalitet. Det er rimeligt dyrt sådan et kabel, og jeg har ikke kunne finde nogen billige gør det selv løsninger. :o/

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juli 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Microsofts tastatur er også trådløst, men det deler modtager med fjernbetjeningen så man kan nøjes med én modtager til det hele. Og MCE tastaturet har en trackball så man slipper for at have en mus stående.

DVI kablet slipper du nok uden om at bruge nogle penge på hvis det skal gøres ordentligt.

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Kreidel:

Jeg var inde på AV-connection, og der har de et DVI-D 7.5 m kabel til 350 kr.

Spørgsmålet er så bare hvilken af de mange DVI standarder skal jeg bruge for at forbinde følgende produkter

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=185790

http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=170914

???

Har sendt en mail til AV-connection med dette spgm.

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke decideret har brug for mus men kun kører i MCE så kan jeg anbefale Harmony 895 remoten som har RF modtager.

Lyden mellem PC og forstærker bør du køre optisk.

Til top Vis bphhm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bphhm

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Til bphhm:

Hvorfor skal lyd køres optisk istedet for elektrisk?

Jeg har selv lavet et digitalkabel af antenneledning. For mig lyder det fint.

Et optisk kabel på 5-6 meter koster vil også noget og mit lydkort har ikke optisk udgang.

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jeg køre på den måde du vil køre.

I stuen har jeg boret hul gennem muren til soveværelset så der ikke er nogle synlige kabler i stuen

I stuen har jeg TV(42 "Panasoniv PV60), højtaler, forstærker + modtager til MCE remote og tastatur, samt en logitech G7 mus, den mus der er på MCE tastatus, er ubruglig.

Min, næste plan er at få en forstærker med HDMI, så den også kan stilles i soveværelset og jeg kan se instillingerne på tv'et.

Det er nu fedt at have en stue uden kabler

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

s991116 skrev:

Jeg har selv lavet et digitalkabel af antenneledning. For mig lyder det fint.

Må man spørge om hvordan ? jeg selv har et kæmpeproblem med lyd fra computeren til Receiveren.

Jeg har SB Audigy 2 Value siddene i, og det skal på en eller anden måde forbindes til Receiveren der er en D-RX701 fra JVC. Billeder af tilslutninger her:

SB: http://www.creative.com/products/product.asp?category=1& subcategory=205&product=10653

Receiver: http://www.recordere.dk/pictures/gallery.asp?action=viewimag e&categoryid=274&text=&imageid=1242&box=& ; ;shownew=

Og jeg har absolut ingen anelse om hvordan jeg skal kunne få surroundlyd ind i stuen hvis jeg afspiller en film fra PC'en. Jeg har tænkt på disse her: http://www.creative.com/products/product.asp?category=1& subcategory=16&product=14309

Men, jeg kan ikke umiddelbart på billedet se en indgang på receiveren der kan tage disse ?

håber meget at der er en mulighed. Nogle bud ?

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Siden det er film du vil have surroundlyd fra ville jeg vælge den digitale i/o module der er på den side fra Creative du linker. Så ville jeg forbinde den til din receiver med et optisk kabel. Fordelen med en optisk kontra coax (begge digitale) er at det optiske elekstrisk isolere din forstærker fra PC'en. Du slipper så for smæld i højttalerene ved tænd sluk af PC'en.

Hvis du vil have surround fra spil, som er et andet format end film, skal du bruge de analoge forbindelser fra dit kort til receiveren.

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej BlueSky

Mange tak for det hurtige svar.

Jeg har dog lige nogle spørgsmål til det du skrev:

Jeg tænkte også på den "Digital I/O Module", men da det er US siden kan de ikke sende det til DK, og på DK siden har de ikke denne box. Ved du evt. hvor man kan få fat i den henne ?

Hvordan kan det være at der er forskel på Spil og Film når det skal sendes ind i stuen ? Jeg kan jo både høre film og spil når jeg sidder ved puteren i de surround højtalere jeg har der.

"De analoge forbindelser", er det de kabler jeg linkede til ? isåfald, hvor på receiveren skal de sættes til, for da jeg er helt ny i det her, aner jeg ikke hvorpå Receiver billedet, som jeg linkede, indgangene til disse er.

Vh

Dennis

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Nej jeg ved ikke hvor du kan købe den, men mon ikke en hvilken som helst forandler af Creative kan skaffe den hjem til dig.

En film bruger Dolby Digital (AC3) eller DTS. Disse formater er komprimeret og kan sende 5.1 over en digital forbindelse. Der kan kun sendes 2 kanaler over en digital forbindelse hvis lyden ikke er komprimeret som f.eks. fra spil som jo ikke er DD eller DTS.

De analoge forbindelser sættes ind i de tilsvarende analoge indgange på din receiver. De sider i midten på din receiver under AUDIO og hedder noget med SURR-L, SURR-R, Center, SUB etc. Jeg har lidt svært ved at læse på det billed du linker til.

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Ok, men hvis det er de ledninger jeg linkede til, så er der jo 8stks der skal sættes i receiveren ser det ud til. Syntes kun der er 3-4 indgange under "AUDIO" i midten.

Jeg vil prøve at ringe til Creative DK imorgen.

Mange tak.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Det er et 7.1 kort du har altså 8 kanaler incl. sub.

Selv om din receiver er 7.1 tror jeg du kun har 5.1 analoge indgange. Det er lavet for DVD Audio der kun understøtter 5.1. Så du skal bruge dem jag allerede har nævnt + DVD In Front L og R. Det giver så 6 kabler, de 2 sidste er til surround bag højttalere som du så ikke kan bruge ved analog forbindelse.

Jeg spiller ikke meget så jeg ved ikke om det er et problem, er der mange spil med 7.1?

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Der er efterhånden en del med 7.1 tror jeg, men jeg skal ikke bruge det til spil, da jeg har surround ved computeren også.

De 4 indgange du nævner er der, men mht front, er der kun 1 (og den står ikke under "DVD MULTI IN ligesom de andre) som står under DVR/DVD IN(play). Bør der ikke være både Front L OG R ?

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Psico:

Den Reciver du har, har den ikke en digital indgang (optiske eller elektrisk)?

På billede ligner det at den har 3 Digital in hvor de 2 sikkert er optiske.

Hvis du har en elektrisk digital indgang (Det har sikkert stiktypen "phone") er det let.

Så skal du have et kabel med minijack (fra dit lydkort) til phone (til reciveren).

Er der KUN optiske indgange på din reciver, kan du købe en omformer fra elektrisk digital til optisk digital, kontakt www.ac-connection.com for mere info.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes