Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Internt vs. eksternt lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

I min HTPC anvendes et Asus motherboard med et onboard SoundMAX lydkort. Det har jeg, via S/PDIF, connectet til min surround forstærker. Hermed anvendes den analoge udgang på lydkortet ikke.

Via MediaPortal afspiller jeg mine dvd'er og cd'er, som er kopieret til min harddisk. Denne løsning virker helt fint og det lyder ok, men lyden er dog ikke på niveau med min cd/dvd-afspiller (se model i signaturen).

Vil jeg kunne forbedre lydkvaliteten, hvis jeg istedet skifter til f.eks et eksternt M-Audio Firewire Audiophile? Det er jo i forvejen min surround forstærker, der står for den digitale processering af lyden.

Erfaringer og gode råd modtages med kyshånd !!!

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg havde før i tiden et eksternt optotrac som jeg, via SPDIF ledte ind i min forstærker. Har fornyligt skiftet til et M-audio firewire-410  (1200 på ebay, brugt) og det er en kæmpe forskel i kvaliteten. Og så får man også mulighed for at lege med DRC mm. Er godt klar over du har et lidt andet setup, men jeg er overbevist om at det giver et ryk i den rigtige retning
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ville jeg ikke tro at en digital udgang burde ændre ret meget på din lyd uanset om det er et internt eller ekstrent lydkort.  Det er IMO vildt overkill at købe det firewire lydkort når du udelukkende overfører digitalt.
Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Terratec Aureon Firewire og der er meget stor forskel i forhold til mit onboard C-Media lydkort.

Til Terratec'en køre jeg med ASIO og 44.1. Mit onboard resampler til 48 og går igennem Windows Kmixer. Jeg har ikke prøvet at isolere om det er ASIO, resampling eller HW der giver forskellen. Men det samlede løft er i mit tilfælde helt klart pengene værd, og vi snarker ikke om små forskelle der skal nærlyttes for at høre.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Tak for nogle gode svar.

Pt. kan jeg konstatere, at selvom det nuværende lydkort og dvd-afspiller formentlig smider de samme 0 og 1 taller til min receiver, så kommer der alligevel bedre lyd fra dvd-afspilleren (eller er det kablet, som skaber forskellen?). Så derfor forventer jeg også, at et eksternt "M-Audio Firewire Audiophile" må kunne give en bedre kvalitet end det nuværende on-board, selvom der overføres digitalt. Og det lyder da interessant, at I også har kunne høre en forskel ved at skifte til et bedre kort.

Jeg er da iøvrigt glad for, at kunne konstatere den nuværende forskel, mellem en dvd-afspiller til 9.000 kr. og en billig integreret lydchip på et pc bundkort - det skulle da gerne resultere i en forskel !!!

Nu er spørgsmålet bare om et nyt lydkort er 1.700 kr. værd eller om det som nævnt er ren overkill ???

Flere gode indlæg er velkomne...

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er til digital brug, så har jeg faktisk oplevet at det bedste s/pdif signal jeg kunne opdrive, kom ud af et onboard c-media codec...

Men hvis det kommer til analog lyd, så er det en helt anden sag!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes