| Forfatter |
|
Beppo Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Er der ikke noget galt med min komprimering til FLAC, når en 30mb WAVE musikfil bliver til bare 8mb FLAC fil?
Jeg bruger Exact Audio Copy med ekstern kompression "FLAC.EXE"
Alt ser ud til at være sat som det skal, men når filen bliver så voldsomt komprimeret, må der da være noget galt i min opsætning?..... Mener at have læst at FLAC komprimere med ca. 60%. Der vil sige at filen skulle fylde ca. det dobbelte.
Vh.
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Beppo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den faktiske filstørrelse
Vh.
|
| Til top |
|
| |
Beppo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu taget en hel cd som fylder 578,26mb. Den blev til 162mb, og det er tjekket i selve mappen, hvor filen blev komprimeret til.
Vh.
|
| Til top |
|
| |
Beppo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu prøvet at rippe en cd med Exact Audio Copy, uden at komprimere.
Her er filstørrelsen identisk med cden. Derefter prøvede jeg at bruge FLAC Frontend, til at encode WAVE filen. Og så kunne den godt komme op med en rigtig FLAC filstørrelse. Det vil sige at 30mb WAVE filen blev til 19mb. Som virker til at være en rigtig størrelse.
Derfor må det jo være en indstilling i Exact Audio Copy, der gør at filerne bliver så små. Men jeg kan overhovedet ikke finde fejlen?
Vh.
|
| Til top |
|
| |
Beppo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen hjælp at hente?
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
adamt Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flac er lossless, så det er en løgn at det komprimerer 60%.
At det bliver så komprimeret er så bare spøjst, jo mindre det er noget sær musik. Iflg. egne erfaringer mener jeg at en hel cd oftest ender med
at fylde omkring 400MB.
|
| Til top |
|
| |
Beppo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.....
Jeg har brugt nogle af de guides på nettet. De komprimerede filer kan godt afspilles, men om kvaliteten er i top, ved jeg ikke. Fordi jeg sidder og roder med det på et latterligt ringe lydkort.
adamt....
Rigtigt at FLAC ikke komprimere 60%, men derimod kun 40%. Det var min fejl....... FLAC er lossless og alligevel spares der 40% plads på sit lager, Hvis det da virkede som det skulle!?
Vh
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 30 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visse typer musik kan komprimeres bedre end andre typer musik.
Det bedste du kan gøre, er at rippe nogle wave filer og gemme dem. Herefter komprimerer du dem med flac og dekomprimerer dem igen til nogle andre wave filer. Slutteligt laver du en binær sammenligning (fx. diff under unix). Er wavefilerne ens, er der ingen problemer...
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 30 Juli 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.......
Det går lige op for mig, at jeg har samme problem som dig Beppo............... Jeg har nu rodet med EAC og FLAC igennem længere tid, og det kniber mig at få det til at virke, som jeg nu gerne vil have det.
Dog kan jeg se at mine første rips ser rigtige ud i størrelsen, men de cd'er jeg har rippet den seneste tid, har nøjagtig det samme problem som du omtaler.
Det er meget underligt, for jeg mener bestemt ikke at jeg har lavet nogle ændringer i programmet, fra de rips der virker og til dem jeg kan se ikke er korrekte.
Tror kun at jeg kan anbefale dig at prøve at afinstallere EAC og prøve at installere igen. Hvis du fortsat har problemet, må du prøve at fjerne EAC i registreringsdatabasen og derefter prøve at installere påny - det er i hvert fald det jeg vil prøve nu.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
adamt Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 30 Juli 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, i KDE på linux er det jo meget nemt - i med cd'en, åben cd'en i filemanageren, gå ind i den virtuelle mappe der hedder "flac" og kopier de
virtuelle filer man ser over i sin musikmappe - færdigt arbejde
Jeg kender ikke flac på windows. Har du/I eventuelt prøvet at rippe med CDex? Den var jeg selv meget glad for på windows.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 30 Juli 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder sku lige optimistisk nok, at de bliver så små??? Kunne det måske tænkes at i er kommet til at smide et ukorrent codec ind ovenpå FLAC codecet?
Normalt ville en 30Mb. fil, måske fylde 20 eller 25mb efter komprimeringen...
Prøv evt. at lave MD5 tricket, og konverter FLAC filen til wav igen, og se om der ikke skulle være tabt noget? (søg evt. efter "md5sums" program til at finde værdien)
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom FLAC er tabsfrit kan det efter sigende ændre en smule på headeren i wave filen. Der er ikke noget tab af audio data men en direkte binær sammenligning af filerne er dermed ikke mulig. Nogle andre codecs ændrer ikke på headeren og kan derfor bruges til binær sammenligning.
foobar kan lave en sammenligning af data uafhængig af filformatet som det ses her

Se http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t3 6042.html.
|
| Til top |
|
| |