Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DVB T - Noget er for langsomt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 24 August 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg endelig fået erhvervet mig et DVB-T kort (Terratec DT 2400i)

Og efter at have haft en god læremester i avsh, fra forrummet her. Har jeg nu også anskaffet mig DVBViewer.....

Jeg er meget tilfreds med både DVBViewer og Terratec's tunerkort.
Men når jeg ser tv, er det som om at der er noget som ikke kan følge med?.... Billedet står fuldstændigt klart og meget flot efter min egen mening. Men hvis man eksempelvis ser TV2 finansnyhederne, og man ser aktiekurserne/nyheder kører fra højre mod venstre, nederst i billedet, er det meget tydeligt at se at teksten ikke flytter sig glidende, men derimod i små hak Det er ikke så irreterende. Men det er det derimod, når man ser en udsendelse, og kameraet bliver ført langsomt horisentalt eller vertikalt, så hakker billedet også afsted, som om det ikke kan følge med. Det ligner faktisk, til forveksling en ældre LCD skærm, som har en dårlig opdateringstid.

Jeg har prøvet at benytte følgende codecs, med samme resultat til følge.

Purevideo
PowerDVD

Ellers benytter jeg mig af følgende hardware:

TV: Panasonic PD30 36" CRT tilsluttet via component til >>
Bundkort: Aopen I915GMm-HFS
Grafik: Onboard
Lyd: Onboard
Ram: 2x512 Dual
Processor: Intel Pentium M 2,0 Ghz

Håber i kan hjælpe

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 24 August 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

prøv at søg på 50Hz opdatering

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 August 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Enig med dk2000....du kører helt sikkert 60Hz.... de danske PAL udsendelser er 50Hz....det vil give de panoreringsproblemer du beskriver...
Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for svarene.......

Med grafikdriverne, følger der som vanligt et program med, hvor man kan indstille skærmen og eventuelt et tilsluttet fjernsyn. Da jeg kun har tilkoblet mit fjernsyn, lister programmet også korrekt kun fjernsyn tilsluttet.

Jeg har 3 indstillingsmuligheder for fjernsynet

1. 16 eller 32 bit (valgt 32 bit)
2. Skærmopløsning (valgt 1024x768 eller 800x600)
2. HDTV kvalitet (valgt 576i50)

Den sidste "576i50" er den højeste jeg kan komme op på, uden at fjernsynet står og flimrer. Rent faktisk, hvis jeg går længere ned, bliver hakkene endnu værre og farverne bliver voldsom kraftige. Så jeg tror denne indstilling er den rigtige.

Men når jeg går ind i Windows egen skærmindstillinger fra skrivebordet, og går videre ind i avanceret > skærm står den til 60hz, og det er den eneste der dukker frem i rullepanelet. Så jeg kan hverken gå op eller ned?

Tror og håber ellers, at det er her fejlen ligger, men ved ikke om det kan lade sig gøre at ændre til 50Hz?

Mvh.

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever også problemet med DVB-T panorering, se http://www.digitalt.tv/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1153. Jeg har fortsat ikke fundet en løsning, men det kan da ikke være rigtigt at fremtidens mastebaseret TV standard ikke kan levere fodbold m.m. i tilfredsstillende kvalitet?
Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2006 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

rosie skrev:
Jeg oplever også problemet med DVB-T panorering, se http://www.digitalt.tv/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1153. Jeg har fortsat ikke fundet en løsning, men det kan da ikke være rigtigt at fremtidens mastebaseret TV standard ikke kan levere fodbold m.m. i tilfredsstillende kvalitet?

Skal siges, at de problemer jeg har med min HTPC IKKE skyldes DVB-T som sådan... Jeg har 2 TV med indbygget DVB-T tuner...og der er absolut ingen problemer...

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Jeg forstå på Miagi at det kører fint på et "normalt" tv med indbygget dvb-t tuner. Problemet ligger så åbenbart enten i tuner kortet eller i softwaren på en HTPC. Mit kort er et Hauppauge HVR-1100, og jeg bruger DVBViewer (har også prøvet andre programmer) samt NVIDIA PureVideo Decoder (har prøvet andre). Er der nogen med andre kort/software kombinationer der kører fejlfri (panorering, fx fodbold) dvb-t tv?

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej rosie....

Jeg er kommet lidt videre....

Problemet omkring de små hak i billedet, har jeg delvist fået løst, ved at geninstallere DVBViewer. Når jeg siger delvist, er det grundet, at der stadig er en anelse, men ikke noget som jeg vil karaktisere som et problem mere - jeg kan sagtens leve med det nuværende.

Hvorfor er det bedre ved en genindstallering?...... Jeg ved det faktisk ikke. Men jeg "tror" at det er et indstillingsspørgsmål, fordi jeg havde rodet en del med VMR9 indstillingerne. Og grunden til at jeg havde rodet med lige denne indstinlling. Var fordi at jeg havde grå barer i stedet for sorte - du ved de barer, der typisk er foroven og forneden i billedet.........

Jeg syntes det var så irreterende at se på de grå barer (især i en mørk udsendelse). Men efter at have indstillet på alt muligt, havde jeg formået at få sorte barerfrem istedet for de grimme grå...... Men men men. Så var det at jeg fik den hakken i billedet, og jeg prøvede alverdens ting uden held. Til sidst slettede jeg DVBViewer og geninstallerede, og så var hakken næsten væk. men tilgengøld har jeg nu fået de grå barer tilbage......... Så nu er jeg i den situation, at jeg tør næsten ikke at pille i opsætningen af DVBViewer, af frygt for at det begynder at hakke igen. Men omvendt er jeg også godt træt af de grå barer.

Mvh.

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har også fået rodet lidt med de forskellige indstillinger. Jeg har geninstalleret ForceWare driveren og PureVideo Decoder, og herefter kører DVBViewer anderledes. VMR9 va Overlay giver forskellige resultater, og det er vist her skiftet imellem de grå og sorte barer optræder. Jeg har endnu ikke set et panoreringssignal (fodbold), men det ser ud til at kvaliteten er bedre.

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget interesseret i at høre en eventuel opfølgning af din ekspermentering rosie....... Ikke mindst, hvis du kan være behjælpelig med at få de gra barer væk, uden at gå på kompromis med kvaliteten af billedet.

Håber at høre hvordan det hele falder ud for dig.

Mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes