Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 07:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ændre lydstyrke på baghøjtalere. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Giocatore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 August 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle. - jeg ved ikke meget om lyd, derfor det her spm.

Jeg er på vej ud for at købe et nyt lydkort og jeg ville høre, om det ville kunne hjælpe lidt på et problem jeg har.  ( Lyden sender jeg til en ældre Denon DRA-345R forstærker. )

Jeg har bare smækket 4 højtalere på forstærkeren. - 2 front og 2 små sony baghøjtalere. Mit "problem" er, at lyden på baghøjtalerene er for høj, så når jeg ser film, så virker det som om at folk snakker bag ved mig, i stedet for foran mig. Jeg kan indstille balancen venstre-højre på forstærkeren og kunne vel egentlig bare smide baghøjtalerene på "venstre" og skrue over på "højre". Men smider forstærkeren et lige fordelt signal ud på alle udgange, eller et varieret, således at der vil forskel i lyden? - det vil tage mig ca. en times tid at komme ind bag forstærkeren for at teste - derfor spørgsmålet her.

Spørgsmålet er vel, om jeg ville kunne justere det med det nye lydkort i stedet for, eller modtager forstærkeren udelukket et signal og smider det ud over de 4 kanaler?

Jeg er ikke ude efter surround sound, men jeg har før haft en opsætning som denne og var dengang udemærket tilfreds med det.
Til top Vis Giocatore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Giocatore

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Det er højst sandsynligt fordi dine "baghøjtalere" har en højere følsomhed end dine fronthøjtalere.

Du kan ikke ændre det på dit lydkort, da lyden derfra er i stereo, altså to kanaler og i forstærkeren bliver delt ud i 4 kanaler. Du skal heller ikke begynde at lege med at smide baghøjtaleren i "højre" og front i "venstre", da du for det første ødelægger stereo perspektivet, og for det andet vil din forstærker se en forskellig impedans i hver kanal = ikke så godt.

Det eneste du sådan set kan gøre er enten at købe en ekstra forstærker, eller på en eller anden måde dæmpe dine "baghøjtaleres" følsomhed, men dette må du høre nogle andre om hvordan man gør.. :D 

Til top Vis -Chiller-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Chiller-

Giocatore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

-Chiller- skrev:

Det er højst sandsynligt fordi dine "baghøjtalere" har en højere følsomhed end dine fronthøjtalere.

Du kan ikke ændre det på dit lydkort, da lyden derfra er i stereo, altså to kanaler og i forstærkeren bliver delt ud i 4 kanaler. Du skal heller ikke begynde at lege med at smide baghøjtaleren i "højre" og front i "venstre", da du for det første ødelægger stereo perspektivet, og for det andet vil din forstærker se en forskellig impedans i hver kanal = ikke så godt.

Det eneste du sådan set kan gøre er enten at købe en ekstra forstærker, eller på en eller anden måde dæmpe dine "baghøjtaleres" følsomhed, men dette må du høre nogle andre om hvordan man gør.. :D 

Det var jo ikke så godt. På SU er budgettet til en ny forstærker måske ét år ude i fremtiden.

Men det var ærgeligt. Tak for dit gode og hurtige svar.

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 September 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

hej er du 100% sikker på at højttalerne er sat rigtigt til forstærkeren?? det lyder mærkeligt du skulle opleve tale i baghøjttalerne, problemer kunne også ligge i tilslutningen fra computeren, måske ombyttede stik....

Giocatore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:
hej er du 100% sikker på at højttalerne er sat rigtigt til forstærkeren?? det lyder mærkeligt du skulle opleve tale i baghøjttalerne, problemer kunne også ligge i tilslutningen fra computeren, måske ombyttede stik....

Hej og undskyld det sene svar. ( jeg har ikke været herinde i et stykke tid ) Ja, jeg er sikker på, at højtalerene er tilsluttet korrekt. Jeg har valgt at køre et minijack til CD indgangen på forstærkeren. ( gør det nogen forskel? )  

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Sendt: 18 September 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Mht. til minijack så gør det ingen forskel.

På stort set alle surroundreceivere eller surroundforstærkere kan man justere de baghøjttalernes lydstyrke i en eller anden grad. Er du sikker på at der ikke er en eller anden menu eller "undermenu" hvor man kan gøre dette? Selv på min fars gamle Technics kunne man gøre dette, og den spille det gamle Dolby Pro Logic, hvor bagkannalerne kører i mono!

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Sendt: 18 September 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

uhmm... af hvad jeg kan læse på nettet så er den Denon en stereo receiver. Du kan derfor ikke bruge den i en sådan surroundsound sammenhæng som du ønsker at gøre.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 September 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

HVad kilder afspiller du fra din computer? upmixer du eller hvad gør du?

Tjeck evt denne guide til ffdshow http://80.165.133.94/FFDSHOWGuide.htm

Giocatore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
uhmm... af hvad jeg kan læse på nettet så er den Denon en stereo receiver. Du kan derfor ikke bruge den i en sådan surroundsound sammenhæng som du ønsker at gøre.

Jeg ønsker heller ikke en direkte Surroundsound opsætning, men for et par år siden, kørte jeg med et sådan set op ( en anden forstærker og højtalere ) og der lød det fint. - altså uden stemmer bagfra. Jeg mente heller ikke, at det simpelthen skulle kunne fungere, men jeg havde da håbet at det ville virke, så jeg kunne leve med dét det næste års tid.

Patriaken skrev:
HVad kilder afspiller du fra din computer? upmixer du eller hvad gør du?

Tjeck evt denne guide til ffdshow http://80.165.133.94/FFDSHOWGuide.htm

Jeg læste lige hurtigt din guide og lad mig lige starte med at sige; Stor applaus!

ang. dine spørgsmål, så må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke helt ved hvad du snakker om. Pt. bruger jeg det onboard lydkort i min HP dc7600, fordi forhandleren ikke havde det lydkort ( MAYA 5.1MKII ), som jeg ønskede, hjemme, selvom det tydeligt stod på deres hjemmeside at det var på lager.  - men nok om det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes