| Forfatter |
|
det.dean Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.. Jeg har nu valgt at jeg vil have mig mig en HTPC.. Jeg er forholdsvis ny på banen så håber jeg kan få en masse gode råd her. Kravene til min maskine er at den skal være så støjsvag som overhovedet mulig.. Den skal være ok fremtidssikret.. Har pt. kun almindelig antenne tv herhjemme, men det er meningen vi senere skal have TDC kabel tv.. Ind til videre har jeg kun et almindelig 28' tv som jeg ret kraftig regner med hurtigst muligt at få skiftet ud, efter som man er fattig studerende skal jeg lige have lidt penge ind først. Men det kræver jo også at jeg kan tilslutte den almindelig CRT skærm.. Kvaliteten må meget gerne være ok.. Jeg er lidt usikker på om jeg skal prøve at bygge den, og i så fald, hvad smider man i den? Hvad er dyres, at bygge selv eller at købe en færdigbygget Dem jeg har kigget på færdigbygget indeholder for det meste en Athlon64 processorer (har her kigget på MM-vision og shg's), og har kun haft dårlig erfaring med athlon.. Men er denne processor fin nok, og kan den hamle op med intels? Maskinen skal kun bruges til film og musik.. Den er ikke beregnet til spil.. Budge er ikke så stort igen.. Helst omkring de 6000 max.. Har ialt 12-13.000 til både skærm og HTPC.. Håber nogen kan hjælpe..
|
| Til top |
|
| |
det.dean Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tænkt på at vælge følgende:
MB: ASUS P5B AiLifestyle Series Processor: Core 2 Duo E6300 1.86 GHz Ram: Corsair XMS2 PC6400 800 - 2 x 512 MB CPU Køler: Arctic Freezer Pro 7 PSU: NorthQ 4001 TV: Hauppauge WinTV PVR-150MCE DVDRW: LiteOn SHW-16H5S
Jeg ved ikke helt med kabinettet.. For hvis du vælger det der passivkøling behøver man så have en køler med?? Den skal jo helst være meget støjsvag.. Og i så fald funker denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=157314
Ved heller ikke med grafikkorten.. Vil som sagt gerne tilslutte den et LCD TV så snart jeg får anskaffet mig et.. Men ind til videre må jeg jo leve med min almindelige 28"..
|
| Til top |
|
| |
det.dean Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. Jeg har nu ogsaa kigget efter lidt skaeme.. Har fundet disse 3: http://computerne.dk/p/150990.htm http://www.technikdirekt.de/main/en/lcd-plasma-tv/lcd-tv-ab4 6/106316/-/Article.html?fillspace=1 http://www.technikdirekt.de/main/en/lcd-plasma-tv/lcd-tv-ab4 6/114576/-/Article.html?fillspace=1 Nogen der kender noget til dem, hvordan de fungere osv.? Er der ellers nogen andre bud paa en LCD skaem nede i den pris?
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej-
Min htpc er helt passivt kølet, både psu, cpu og gpu. Men det er vigtigt at du har et vist airflow i kabinettet, ellers kører det ikke ordentligt. Hvis du gør som jeg; et par 9db papst blæsere, så er den så lydløs som den kan blive med blæsere.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
det.dean Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. Jeg har selv kigge på alt dette:
MB: ASUS P5B AiLifestyle Series
Processor: Core 2 Duo E6300 1.86 GHz
Ram: Kingston ValueRAM PC2-4200CL4 1 x 1 GB
CPU Køler: Arctic Freezer Pro 7
PSU: NorthQ 4001
Grafik: ASUS EN7600GT/HTDI
HDD: Maxtor DiamondMax 10 320 GB
TV: Hauppauge WinTV PVR-150MCE
DVDRW: LiteOn SHW-16H5S (hvid)
Kabinet: Silverstone LASCALA LC17
Skræm: Mirai DTL-532W100 32" LCD TV
(http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?Product Guid=T32004)
Er der nogen der kan hjælpe mig med om det er en ok sammensætning? Eventuelle
forbedringer, noget der ikke burde være der osv. Er den mon støjsvag?
Har fundet ud af at når vi engang får kabeltv herhjemme så
kommer det til at blive sendt rundt med antennestikket, så jeg skal vel ikke
til at investerer i et DVB-C kort når vi engang får det, det vil mit nuværende
kort sagtens kunne tage?
Det er meningen at jeg vil prøve at kører Vista RC1 her fra
starten på den, så det skulle den herne kunne trække.
Er lidt usikker mht. mine ram, og om jeg skal smide en Core
2 Duo E6400 2.13 GHz i istedet, men budget er ikke så stort igen.. Og kan alle
de ting mon være i kabinettet??
Håber på lidt feedback.. 
|
| Til top |
|
| |
MortenSJ Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 16 September 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
Hej-
Min htpc er helt passivt kølet, både psu, cpu og gpu. Men det er vigtigt at du har et vist airflow i kabinettet, ellers kører det ikke ordentligt. Hvis du gør som jeg; et par 9db papst blæsere, så er den så lydløs som den kan blive med blæsere.
mvh. Per. |
|
|
Hej Per Gider du skrive hvad den består af? :)
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 16 September 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din HTPC sammensætning ser da fornuftig ud.
I stedet for 1x1 Gb RAM skal du vælge 2x512 dual - bedre performance.
Samsung harddiske skulle være de mest stille.
150MCE kortet er jo analogt og kan sagtens bruges med analogt kabel TV - men TDC sender også digitalt og det vil du ikke kunne modtage med 150MCE kortet men skal have et DVB-C kort.
CPU køleren kender jeg ikke.
Skærmen kender jeg heller ikke, men det kan være en fordel at finde en der kan lave 1:1 pixelmapping - det tvivler jeg på den du linker til kan.
|
| Til top |
|
| |
det.dean Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky: Ja skal have 2x512 mb i stedet.. Også kunne det være jeg skulle prøve at søge på en Samsung harddisk.. Angående tv-tuneren har jeg valgt at tage 500MCE istedet.. Så jeg har 2 tv-tuner.. Men hvis vi nu får det digitale kabel tv, kan jeg så ikk sætte et DVB-C kort i, og er det så muligt at kører med begge kort på samme tid??
Tænkte evt. på at tage dette grafikkort istedet: http://www.edbpriser.dk/products/Listprices.asp?ID=201096 Skal bruge HDMI da jeg vil tilslutte det til min skærm..
Hvad med remote og tastatur.. Nogen der har nogle at anbefale??
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
det.dean skrev:
Men hvis vi nu får det digitale kabel tv, kan jeg så ikk sætte et DVB-C kort i, og er det så muligt at kører med begge kort på samme tid??
|
|
|
Jo da, men jeg ved ikke hvordan Vista "MCE" forholder sig til det
det.dean skrev:
Tænkte evt. på at tage dette grafikkort istedet: http://www.edbpriser.dk/products/Listprices.asp?ID=201096Ska l bruge HDMI da jeg vil tilslutte det til min skærm..
|
|
|
Når du poste links, så brug link knappen (den med en pil) det gør det lidt nemmere for os andre
Det ASUS kort du nævnte har skam også HDMI. Det ville jeg hellere have end Sapphire, ikke fordi der er den store forskel til HTPC brug men det har udover HDMI et DVI hvor Sapphire har VGA. Om det betyder noget for dig ved jeg så ikke. Der er også det her MSI kort http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234631. Det er HDMI certificeret, men selvfølgelig også dyrere end Sapphire.
|
| Til top |
|
| |
det.dean Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky: Okay.. Men det kan man jo så altid lege med til den tid..  Men hvis vi får kabel-tv over antenne behøver jeg ikke DVB-C vel?? Okay.. Undskyld.. Havde ikke set den knap  Hehe.. Okay.. Så bliver det ASUS kortet.. Er ved at nå budgettets top, så tror ikke jeg har råd til det MSI kort desværre..
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
det.dean skrev:
Bluesky: Okay.. Men det kan man jo så altid lege med til den tid.. Men hvis vi får kabel-tv over antenne behøver jeg ikke DVB-C vel??
|
|
|
Nej det behøver du ikke. Det giver et bedre billed med digitalt. Jeg har TDC kabel digitalt til min LCD og projector men analogt til min HTPC. Jeg ser ikke live TV via HTPC, kun optagelser og det kan sagtens bruges.
Jeg regner dog med snart at opdatere HTPC'en til digital, men jeg synes nu ikke det er helt billigt med DVB-C kort.
|
| Til top |
|
| |
det.dean Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu også blevet anbefalet et
Ati theater pro 550 tuner kort istedet.. Nogen der har erfaringer med
dette kort, og evt. vil anbefale det fremfor hauppage??
|
| Til top |
|
| |
Mlarsen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
det.dean Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lidt i tvivl om jeg skal skifte min harddisk ud med en Samsung SpinPoint P120 SP2504C 250 GB: Den harddisk skulle være mere støjsvag.. Den har bare ikke fået så gode bruger bedømmelser.. Har skiftet mine ram om til Kingston ValueRAM PC3200CL3 2 x 512 MB..
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
det.dean skrev:
Har skiftet mine ram om til Kingston ValueRAM PC3200CL3 2 x 512 MB..
|
|
|
De duer ikke. Du skal bruge DDR2-ram til alle nye Intel- og AMD-systemer.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Jeg har en Ati Theater 550, og den fungerer fint. Teorestisk er disse tunere bedre end Hauppauge pvr-150 + 500. I praksis er der ikke de store forskelle, hvilket skyldes to ting: Hauppauge har bedre drivere og de opdateres tit. Det er muligt via Hauppauge Tweak tool at finindstille performance/kvalitet (pt kun muligt via graphedit på theater kortene)
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
enfant Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor svært skal man gøre det for sig selv. se dennehttp://www.apple.com/dk/macmini/
Køb Mediacentral så er du kørende. Totalt stabil ingen støj (medmindre du har øret helt op til maskinen) kan også køre XP direkte. Og læg så mærke til alt det software du får med.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja, en mini-mac er meget fed, rent udseendemæssigt, men hvad med sat-kort osv. Den har begrænsede udvidelsesmuligheder, svjv.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
det.dean Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|