Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: TV kort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
det.dean
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 17 September 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hey..
Jeg er så småt igang med at bygge en HTPC.. Men er kommet i tvivl om hvilket TV-kort jeg skal smide i den.. Det er sådan at jeg ind til videre kun har almindelig tv.. Men meningen er at vi så snart der kommer tilbud på kabel tv igen køber det.. Det er dog ikke meningen at vi skal have Selector..
Hvilket kort er det så kolgt at invistere i?? Skal jeg have en der understøtter DVB-C når vi får kabel-tv, eller er det ligmeget når man ikke har Selector?

Håber nogen kan hjælpe..
Til top Vis det.dean's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af det.dean
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1141
Sendt: 17 September 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Det har sådan set ikke noget med Selector at gøre. Selector er en digital TV modager som du skal bruge for at kunne modtage kabel tv digitalt hvis du ikke har en HTPC.

Hvis du vi modtage digitalt i din HTPC skal du have et DVB-C plus/eller incl. en dims som du sætter et kort i som du kan få hos TDC. Det er det samme kort du putter i en Selector men her putter du det i din HTPC i stedet. Du skal altså ikke have en Selector for at kunne modtage digitalt kabel tv til din HTPC. Kortet koster kr. 200 om året og giver dig adgang til alle dine kanaler digitalt.

Ulemper ved DVB-C kort er at du kun får en tuner og de koster mere end analogt. Hvis du har råd og kan nøges med en tuner og gerne vil betalte kr. 200 for kortet skal du da tage DVB-C - dog har du intet at bruge det til før du får kabel tv.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 18 September 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  


Det klassiske link til alle som er interesseret i digitalt kabeltv via HTPC:

http://dvb.perch.dk/DVB.php

Jeg anvender selv FireDTV receiveren som virker helt fint, samt MediaPortal som HTPC-software - det er gratis og godt.



Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo
 
det.dean
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Okay.. Men jeg kan godt starte med at se kabel tv vha. min analog ikke? Og hvis jeg så beslutter mig for gå digital, når jeg får lidt flere penge ind, så køber jeg bare sådan et DVB-C kort.. Kvaliteten bliver også meget bedre når man går digital ikke??

Torpedo: Okay, nice.. Har også i tankerne at jeg senere hen måske vil købe FireDTV.. Er kvaliteten helt i top der??

Hvis jeg starter med et analog tuner.. Er der så nogle gode anbefalinger?? Regner med at tage Hauppage 150MCE.. Hvordan er kvaliteten på det kort??
Til top Vis det.dean's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af det.dean
 
kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Hauppage 500MCE, der faktisk bare er to 150 tunere på ét kort, og jeg er meget tilfreds med kvaliteten. Det er nemlig lækkert med MPEG2 encoder på kortet så processoren ikke skal besværes med den slags.
Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel
 
det.dean
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Okay.. Dvs. jeg faktisk bare kan købe et ekstra 150MCE senere også funker det som 500MCE???
Til top Vis det.dean's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af det.dean
 
kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Det skulle du meget gerne kunne. Jeg har jo af gode grunde ikke selv prøvet det, men MCE skulle, så vidt jeg har læst mig frem til, kunne udnytte to ens tunerkort.
Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel
 
torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 19 September 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

det.dean skrev:


Torpedo: Okay, nice.. Har også i tankerne at jeg senere hen måske vil købe FireDTV.. Er kvaliteten helt i top der??



Om kvaliteten hos FireDTV er toppen af poppen skal jeg ikke svare på, men min erfaring er at det er blandt de bedste digital tunere på markedet. Udviklingsteamet hos MediaPortal bruger bl.a. FireDTV som reference tuner i udviklingen af deres egen tv engine, så det må garantere lidt for kvaliteten.

Men min erfaring siger mig også, at der pt. ikke er nogen htpc-software, der performer ligeså godt som en hardware box, når vi taler om tv-delen. MediaPortal anvender pt. Microsofts tv-engine men den performer bare ikke ok endnu. Som nævnt udvikler de heldigvis deres egen, og den forventer jeg mig meget af - der er stadig nogle vitale begrænsninger i Microsofts, specielt på DVB-C delen.

Men heldigvis er tv-kort ikke så dyre, så start evt. med et analog Hauppauge kort, leg lidt med htpc-softwaren, så kan du altid sælge det og skifte til et digitalt kort. Kan kun anbefale at komme igang, det er herligt legetøj


 

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes