Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 14:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ingen Surround lyd (ac3 via SPDIF) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
psico
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 18 September 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået et problem jeg har haft før. Men jeg kan simpelthen ikke huske hvordan jeg løste det sidst.

Problemet er at jeg ikke får Digital lyd igennem fra min computer til forstærkeren. Den kan kun afspille lyden i Dolby ProLogic II. Og jeg vil jo gerne have rigtig surround lyd igen.

Jeg havde fået det hele til at virke med det ny-indkøbte TV og Receiver, men der var nogle problemer med windows, så valgte at geninstallere XP på den. Og nu kan jeg ikke få surrounden til at virke igen :-((

Jeg kører med WinXP WMediaPlayer 10. Soundblaster Audigy 2 Value, og Receiveren er JVC's 701'er.

Har installeret AC3 Filter igen (tror det var det der hjalp sidst), og sat hak i AC3filter's boks der hedder SPDIF. Såsnart jeg gør det og prøver at afspille en film med AC3 lyd, så kommer der enten ingen lyd, eller den rigtige lyd med en masse hak og lydforstyrrelser. Jeg ved at AC3 sporet på filmen virker da jeg har brugt den før, men prøvede for en sikkerheds-skyld en anden også. Samme resultat.

Jeg havde installeret VLC playeren før jeg geninstallerede windows, så prøvede at installere den igen (kunne være den installerede nogle specielle codecs med sig), men det hjalp heller ikke.

Lyden kommer godt nok igennem når forstærkeren står til Dolby PL2 (dog kun alm. stereo), men så snart jeg sætter den til DTS eller Dolby Digital, så er der intet.

Jeg har prøvet med nogle forskellige codec packs, men indtil videre er intet lykkedes.  Så jeg håber meget på at der er nogle af jer der har nogle idéer til hvad jeg kan prøve.

Vh

Dennis

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico
 
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 18 September 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

psico skrev:

g har prøvet med nogle forskellige codec packs, men indtil videre er intet lykkedes.  Så jeg håber meget på at der er nogle af jer der har nogle idéer til hvad jeg kan prøve.

Vh

Dennis



fyha

ffdshow er din ven=)

ikke for at være irrterende eller for at reklamere for min guide eller noget.....Men dette spørgsmål er blevet besvaret mange gange her i forummet....plz brug search......

to sum up aldrig installér codec packs..... Mere læsning om ffdshow og dit problem under "ac3 passthrough"


http://80.165.133.94/FFDSHOWGuide.htm


__________________
DK's bedste HTPC Forum
Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted
 
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1490
Sendt: 18 September 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Har du husket at ændre indstillingen i driveren til lydkortet, så den står til S/P-DIF passthrough?
Default er DD-decode.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK
 
psico
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 19 September 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:

fyha

ffdshow er din ven=)

ikke for at være irrterende eller for at reklamere for min guide eller noget.....Men dette spørgsmål er blevet besvaret mange gange her i forummet....plz brug search......

to sum up aldrig installér codec packs..... Mere læsning om ffdshow og dit problem under "ac3 passthrough"


http://80.165.133.94/FFDSHOWGuide.htm

Hej.

Tak for svaret. Jeg har haft prøvet med FFdshow også, men er lige nu igang med at prøve at følge den vejledning du har lavet. Dog er der i starten af den et link til en ffdshow version du anbefaler, men linket fører kun til en codec side, ikke et direkte download. På siden den linker til er det eneste der minder om det " FFDShow MPEG-4" , så vil prøve den. Eller er det en anden man skal hente ?

Der bliver i starten af guiden, samt i et andet svar på mit indlæg nævnt at jeg skal sætte mit lydkort til det. Det har jeg hørt rigtig mange gange, men ingen af gangene har folk været istand til at forklare præcist hvordan jeg kommer til det sted jeg kan gøre det. Har endnu ikke set en indstilling der minder om det. Så en guide ville være rart. :-)

Vh

Dennis

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico
 
psico
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 19 September 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu læst hele vejledningen igennem, og fulgt den til punkt og prikke. Men stadig samme resultat: Der kommer ingen lyd i hverken Dolby Digital eller DTS på forstærkeren. Hvis jeg har den stående til Auto på forstærkeren kommer der er meget forringet Dolby PLII signal igennem, med hakkende lyd og ingen tale.

har prøvet at søge tilbage i forummet igen, og faldt over en post du tidligere skrev om KXproject driverne. Er det noget jeg burde forsøge for at få det til at virke ?

Så jeg håber der er flere idéer til hvor fejlen kan gemme sig, er ihvertfald taknemmelig for nogle forslag :-)

Vh.

Dennis

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico
 
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1490
Sendt: 19 September 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Gå ind i:
Start -> Programmer -> Creative -> Sound Blaster Audigy XXX -> Device Control.

Herinde skal du vælge fanebladet "Decoder" og flytte markeringen fra "Ude Installed Decoder" til "SPDIF Passthrough..."

Prøv det.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 19 September 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Sig AC3 er da ikke DD, eller DTS, men Prologic!!
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1490
Sendt: 19 September 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

AC3 = Dolby Digital
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 19 September 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Ej seriøst.

men AC3 kan jo også være analog..

Jeg ved da at den gang i tidens løb jeg købte forstærker, købte jeg et udbygnings modul fra Prologic til AC3, men det er vel ikke det samme som DD.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1490
Sendt: 19 September 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Ej seriøst.men AC3 kan jo også være analog..Jeg ved da at den gang i tidens løb jeg købte forstærker, købte jeg et udbygnings modul fra Prologic til AC3, men det er vel ikke det samme som DD.


Helt seriøst:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ac3#Dolby_Digital
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK
 
psico
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 19 September 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Gå ind i:
Start -> Programmer -> Creative -> Sound Blaster Audigy XXX -> Device Control.

Herinde skal du vælge fanebladet "Decoder" og flytte markeringen fra "Ude Installed Decoder" til "SPDIF Passthrough..."

Prøv det.

Ahh, det hed Audio Console her, men fandt fanebladet.

Efter at have slået det til derinde, og prøver at afspille igen så kommer WMP10 frem med fejlen "Windows Mediaplayer has encountered a problem, and needs to close..." og når man så siger ok til den, så lukker WMP ned.

Jeg har prøvet at afspille en fil uden AC3 og der gør den det samme. Når jeg prøver med Media player classic, så afspiller den billedet, men der kommer kun ProLogic lyd ud. Jeg fandt ud af at WMP kommer kun med fejlen når jeg har sat hak i FFdshow's "Output" AC3. Når jeg fjerner hakket kommer fejlen ikke, men da er det selvfølgelig heller ikke DD.

***UPDATE*** :

Nu er der sku hul igennem :-)

Nu når det virkede prøvede jeg så at se om der var forskel på om ffdshow havde hak i AC3 eller om den stod til 16bit i "output". Og Receiveren ser begge dele som DD med fuld skrue. Så hvad er forskellen med det hak ?

Jeg har lagt mærke til at man nu skal slå Spdif til og fra når man så gerne vil se en DD film fra PC'en, eller man vil lege med computeren. (dvs når spdif nu er slået til får jeg ingen lyd på computeren, ligesom jeg havde før jeg geninstallerede...er der en mulighed for det ?).

Hvis jeg sætter en film / serie på uden AC3, så kommer WMP med samme fejl "Windows Mediaplayer has encountered a problem, and needs to close...". Så indtil jeg hører fra jer igen, må jeg slå ac3 hakket fra i ffdshow. Men receiveren ser det som sagt stadig som DD.

Det vigtigste er dog at det nu er muligt at lyde rigtig surround, og jeg er utrolig glad for den hjælp jeg har fået. Mange mange tak.

Vh.

Dennis

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes