Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 04:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Har jeg behov for 1:1 pixel mapping? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cyberfinn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 22 September 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Har idag et hjemmebygget Windows Media Center 2005. Har kigget en del på Optomas nye H70 Projektor som genre skulle benyttes med dette mediacenter.

Jeg vil derfor kun tilslutte Media Centeret til projektoeren og benytte den til: TV, DVD, billeder, internet surfing samt spil på computeren.

Optoma H70, har opløsningen: 1280 x 720

Har jeg behov for 1:1 pixel mapping for at få det til at virke?

Vilket kabel skal benyttes, hvad tænkt på et DVI -> HDMI, men har læst at pixel mapping ikke virker på DVI kabel?

Skal jeg have en specielt grafikkort, for at det virker ?

Håber I vil hjælpe...

 

Mvh Jacob

Til top Vis cyberfinn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyberfinn
 
Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 802
Sendt: 22 September 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart burde det ikke være et problem at køre i en anden opløsning end 1280x720. Det bedste resultat vil du dog opnå ved 1:1 pixel mapping. Det er bedst at fordre en projektor med dens native resolution.

Med hensyn til DVI til HDMI kan jeg ikke se hvorfor at det ikke skulle virke. DVI er bare HDMI uden lyd tilslutningen som du alligevel ikke skal bruge i dit tilfælde. Hvad er ræsonementet for at DVI til HDMI ikke skulle virke? 

 

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris
 
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 22 September 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Good luck med at få 720x576 til 12080x720 med 1:1 pixelmapping.....Du skal skalere ligyldigt hvad med mindre du vil C More HD clips

mvh Anders


__________________
DK's bedste HTPC Forum
Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted
 
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1490
Sendt: 22 September 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Ja, der skal skaleres mindst én gang hvis kildematerialet ikke er i 1280x720.
Pointen i dette indlæg er at der ønskes 1:1 pixelmapping mellem det output, der sendes fra PC -> projektor, således at der kun bliver én skalering og denne foretages i PC'en hvor man selv har væsentligt bedre styr på hvordan den foretages.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK
 
cyberfinn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 23 September 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Okay. Har dog ikke helt fået svar på alle mine spørgsmål.

Det jeg ville hører, var om min Windows Media Center kunne indstilles til 1280 x 720 uden brug af 1:1 pixel mapping. Men det kan den jo ikke.

Har hørt at pixel mapping ikke virker på digitalkabel som DVI men kun VGA... Passer det ?

Har også hørt, at ikke alle grafikkort kan pixel mappe. Hvilket skal man have ?

Til top Vis cyberfinn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyberfinn
 
Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 361
Sendt: 24 September 2006 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Tror du har misforstået noget.
Det er tv'et der skal understøtte 1:1. Og det er meget forskelligt fra model til model.
Computeren kan i teorien sende hvad som helst ud i 1280*720(1366*768)
Men DVD og andet video som fx. har en opløsning på 720*576 skal bare køres igennem et filter som fx ffdShow, som skalerer billedet op i den opløsning, så du ikke skal bruge tv'ets egen skaler, som i mange tilfælde halter noget efter det en computer kan klare.
Du kan undersøge på fx www.flatpanels.dk om det tv du har i kiggerten understøtter 1:1 på hdmi/dvi ingangen.


__________________
Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
Til top Vis Nagash's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nagash
 
cyberfinn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 25 September 2006 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Nagash:

Ja, jeg har åbenbart misforstået det..

Jeg skal benytte en Optoma  H70 og ikke et TV, men hvorfor skal jeg benytte ffdShow, når jeg sætte mit media center til 1280 x 720, vil windows vel skallere billedet, da den opløsning også benyttes når der afspilles film på computeren.

Eller har jeg heller ikke ret i dette ?

Til top Vis cyberfinn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyberfinn
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1141
Sendt: 25 September 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Du behøver ikke bruge ffdShow, skaleringen til 1280x720 varetages ikke af ffdshow. ffdshow kan bruges til at optimere dit billede, men du kan opnår glimrende resultater med nutidens grafikkort alene. Når du så har fået det op at køre kan du jo altid udvide med ffshow hvis du har lyst.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 25 September 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa

FFDshow kan bruge en masse filtre førend Windows skallerer billedet.....FFDshow kan blandt andet indstilles til at resize via Lanczos eller andre metoder som er anderledes end den Bicubic resize der laves af Windows på den måde optimeres billedet ....Og bluesky har ret det behøves ikke....men har man en kraftig computer(der kun bruger 15% kraft på afspilning) og bruger lidt tid på at sætte ffdshow op kan man dælme få et lækkert billede vi har jo 85% processorkraft tilbage vi ikke bruger til noget når vi ser film......Læs mere på HTPCnews.com under guides og FFDshow.....

Jeg påtænker at lave en dansk udgave af guiden...Men da jeg er ved at bygge om (nu med skjult kabelføring) går der mindst en tre uger...

Mvh Anders


__________________
DK's bedste HTPC Forum
Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes