| Forfatter |
|
cyberfinn Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har idag et hjemmebygget Windows Media Center 2005. Har kigget en del på Optomas nye H70 Projektor som genre skulle benyttes med dette mediacenter.
Jeg vil derfor kun tilslutte Media Centeret til projektoeren og benytte den til: TV, DVD, billeder, internet surfing samt spil på computeren.
Optoma H70, har opløsningen: 1280 x 720
Har jeg behov for 1:1 pixel mapping for at få det til at virke?
Vilket kabel skal benyttes, hvad tænkt på et DVI -> HDMI, men har læst at pixel mapping ikke virker på DVI kabel?
Skal jeg have en specielt grafikkort, for at det virker ?
Håber I vil hjælpe...
Mvh Jacob
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart burde det ikke være et problem at køre i en anden opløsning end 1280x720. Det bedste resultat vil du dog opnå ved 1:1 pixel mapping. Det er bedst at fordre en projektor med dens native resolution.
Med hensyn til DVI til HDMI kan jeg ikke se hvorfor at det ikke skulle virke. DVI er bare HDMI uden lyd tilslutningen som du alligevel ikke skal bruge i dit tilfælde. Hvad er ræsonementet for at DVI til HDMI ikke skulle virke?
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Good luck med at få 720x576 til 12080x720 med 1:1 pixelmapping.....Du skal skalere ligyldigt hvad med mindre du vil C More HD clips mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der skal skaleres mindst én gang hvis kildematerialet ikke er i 1280x720.
Pointen i dette indlæg er at der ønskes 1:1 pixelmapping mellem det output, der sendes fra PC -> projektor, således at der kun bliver én skalering og denne foretages i PC'en hvor man selv har væsentligt bedre styr på hvordan den foretages.
|
| Til top |
|
| |
cyberfinn Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Har dog ikke helt fået svar på alle mine spørgsmål.
Det jeg ville hører, var om min Windows Media Center kunne indstilles til 1280 x 720 uden brug af 1:1 pixel mapping. Men det kan den jo ikke.
Har hørt at pixel mapping ikke virker på digitalkabel som DVI men kun VGA... Passer det ?
Har også hørt, at ikke alle grafikkort kan pixel mappe. Hvilket skal man have ?
|
| Til top |
|
| |
Nagash Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
| Sendt: 24 September 2006 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du har misforstået noget. Det er tv'et der skal understøtte 1:1. Og det er meget forskelligt fra model til model. Computeren kan i teorien sende hvad som helst ud i 1280*720(1366*768) Men DVD og andet video som fx. har en opløsning på 720*576 skal bare køres igennem et filter som fx ffdShow, som skalerer billedet op i den opløsning, så du ikke skal bruge tv'ets egen skaler, som i mange tilfælde halter noget efter det en computer kan klare. Du kan undersøge på fx www.flatpanels.dk om det tv du har i kiggerten understøtter 1:1 på hdmi/dvi ingangen.
__________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
| Til top |
|
| |
cyberfinn Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nagash:
Ja, jeg har åbenbart misforstået det..
Jeg skal benytte en Optoma H70 og ikke et TV, men hvorfor skal jeg benytte ffdShow, når jeg sætte mit media center til 1280 x 720, vil windows vel skallere billedet, da den opløsning også benyttes når der afspilles film på computeren.
Eller har jeg heller ikke ret i dette ?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke bruge ffdShow, skaleringen til 1280x720 varetages ikke af ffdshow. ffdshow kan bruges til at optimere dit billede, men du kan opnår glimrende resultater med nutidens grafikkort alene. Når du så har fået det op at køre kan du jo altid udvide med ffshow hvis du har lyst.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa FFDshow kan bruge en masse filtre førend Windows skallerer billedet.....FFDshow kan blandt andet indstilles til at resize via Lanczos eller andre metoder som er anderledes end den Bicubic resize der laves af Windows på den måde optimeres billedet ....Og bluesky har ret det behøves ikke....men har man en kraftig computer(der kun bruger 15% kraft på afspilning) og bruger lidt tid på at sætte ffdshow op kan man dælme få et lækkert billede vi har jo 85% processorkraft tilbage vi ikke bruger til noget når vi ser film......Læs mere på HTPCnews.com under guides og FFDshow..... Jeg påtænker at lave en dansk udgave af guiden...Men da jeg er ved at bygge om (nu med skjult kabelføring  ) går der mindst en tre uger... Mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |