Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC fremme eller gemt væk? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 December 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Har endelig fået fladskærm, og projekt HTPC er nu genoptaget, og her trænger jeg jeres hjælp!

Problemet er, at jeg indtil nu har brugt min XBOX360 som extender, men har været super træt af støjen, og jeg vil helst ikke have at min HTPC skal støje.

Derfor er muligheden at bruge penge på et godt kabinet, feks. Antec LifeStyle Fusion http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237627 , der jo har fået god kritik, eller Thermaltake Xaser Mozart http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=176214 , og så købe støjsvage komponenter til at fuldende projektet (mCubed HFX er nok lidt over mit mål - selvom at det er guf).

Næste mulighed er at købe "det bedste til prisen", skide på udseendet og støjen, smække det hele i et tilfældigt kabinet, og så bruge pengene på kabler, og få skidet helt af vejen? I dette tilfælde er der to muligheder - 7 til 10 meter med kabler for at smække det hele på loftet, eller ca 12-15 meter for at placere det hele i mit bryggers? Der skal jo bruges en del kabler.... VGA eller HDMI alt efter grafikkort, optisk Toslink til min reciever, noget usb med booster til tastatur, mus og remote + evt noget USB til eksternt DVD drev (Microsoft HD-frev feks).

Hvad siger I?

Det er i princippet ikke bøvlet at trække kablerne.... ikke mere end at gemme dem væk i reolen! Hvad vægter I, støj, lidt støj, ingen støj, brugervenlighed - ved at men nu kan købe diverse "kvm switche" , så man kan sende signaler langt, men det skal jeg læse lidt mere om først (er sikkert også dyrt). Ved ikke hvad der er dyrest - bruge penge på støjsvage komponenter og kabinet eller kabler.... mange valg - hjælp venligst!

Mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

ThomasArdal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Sendt: 08 December 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror personligt meget på extender tankegangen. Med en extender i hvert rum - hvor du ønsker media center funktionalitet selvfølgelig - og en server på loftet. På denne måde kan du skide højt og helligt på hvor meget dit media center støjer, varmer og udseende. Du slipper også for at sidde og rodde med indstillinger på dit grafikkort, finetuning af dit lydkort og andre tidsslugende opgaver, da dette håndteres automatisk i extenderen.

Denne tankegang kræver selvfølgelig at der kommer flere og mere prisbillige extendere på gaden, men disse skulle være lige på trapperne. F.eks. kommer linksys (igennem Kiss) med en extender der ser ret fed ud. Og indtil videre er der jo XBox'en, der fungerer godt bortset fra støjen. Lad os håbe at nogle af de øvrige extender producenter kommer med mere støjfrie versioner.

Til top Vis ThomasArdal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasArdal Besøg ThomasArdal's Websted

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 December 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme overvejelser som dig Dyrt HTPC kabinet eller PC'en i et andet sted forbundet til stuen med lange kabler.

Min løsning er at smide det hele i et skab ude i bryggerset. Denne løsning er jeg rigtig glad for, og har også været billigere end et dyrt kabinet med dyre (ikke varmeafgivende) komponenter.

Minuserne er at DVD'er skal sættes i ude fra bryggerset (Da jeg ikke har et ekstern DVD-drev i stuen, men da DVD'erne alligevel står ude i bryggerset er det et overkommeligt problem.

Afstanden for ledningerne er ca. 6 meter. I alt har det kostet mig omkring 1000 kr i kabler.

Pluserne er, jeg har et kabinet som er let at bygge om, da det ikke behøver være super kompakt, samt PC'en kan også bruges til krævende spil uden at larmen fra blæserne kan høres.

Til top Vis s991116's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s991116

Billah
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 December 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

s991116 skrev:

Afstanden for ledningerne er ca. 6 meter. I alt har det kostet mig omkring 1000 kr i kabler.

Pluserne er, jeg har et kabinet som er let at bygge om, da det ikke behøver være super kompakt, samt PC'en kan også bruges til krævende spil uden at larmen fra blæserne kan høres.

Hvordan har du gjort med MCE fjernbetjeningen? Findes der et "forlænger" produkt til den?

Til top Vis Billah's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Billah

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Har lige "test opmålt". Skal min HTPC stå på loftet, så skal jeg bruge 8 meter kabel og skal den helt ud i bryggerset, så skal jeg op på 15 meter kabel. Det er jo nogle alvorlige længder, med kan da se, at man hos Av-connection.dk, sagtens kan købe SUPRA HDMI eller Lindy VGA kabler på 15 meter og Toslink kabler på 15 meter, så det er da muligt, men er det også det smarteste valg?

Hvordan er "kvaliteten" på HDMI / VGA signalet, når det har været en tur igennem 15 meter kabel?

Hvordan skal jeg fjernstyre svinet......USB boosters x2 ?

Chekkede prisen for 15 meter HDMI, Tosling og USB boosters.....og endte på 2300 kroner. Der kan man jo få et hæderligt kabinet og cpu køler til prisen!! Eller nyt Nvidia 7600GT grafikkort med HDMI + kabinet......

Er stadig i tvivl - og jeres meninger og personlige erfaringer modtages herne (tak s991116)

Dine 6 meter er jo ikke skræmmende, men problemet er jo det samme - jeg kunne jo også nøjes med loftet og så købe et eksternt DVD-drev.

Mvh

LBA75

hxpro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 December 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Hej LBA75
 jeg gik ligesom dig og pønsede på en HTPC, lige indtil konen sagde hvorfor dog vi optager alligevel aldrig fra tv af

Og Når der spilles foregår det alligevel med PS2'en tilkoblet..........

Jeg købte i stedet en Kiss DP-600 med netværk, usb m.m til sluttet Panasonic Plasma tv via hdmi ligeledes købte jeg en Synology Nas Server (Kan køre raid med 4 x 500 Gb Sata diske eller som 4 stk 500 Gb uafhængrige diske)

Nas Serveren har en stor fordel Strømforbrug i brug omtrent 20-30 watt i standby 7 watt.

Kiss Dp-600 afspilleren klarer al afkodning af materialet alle hjemmets cd'ere ca 1500 stk ligger i mp3 format med 320 kbit encoding og hjemmets DVD film ligger som Nero Digital (mp4) og fylder omtrent 4-5 GB pr film.

Alle pc'ere og evt. flere Kiss Afspillere tilsluttet netværket kan fødes af Nas serveren og med en Kiss afspiller i stuen giver det da efter min mening et optimalt støjfrit miljø .

Dette var selvfølgelig bare et forslag

Mvh

Morten

Til top Vis hxpro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hxpro

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

@hxpro

Tak for dit input......hvilken NAS er det du bruger - Synology Nas Server 406?

Jeg vil jo gerne kunne optage....såååå? Men absolut også en mulighed!

Mvh

LBA75

hxpro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 December 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeps

Har både en CS 406e og en DS 106e alle monteret med Seagate Server Diske (24x7x365)

Se evt specs. på 406eren her http://www.synology.com/enu/products/CS406series/spec.php

Med Nero Digital bestemmer du jo selvfølgelig selv hvor stor en mp4 fil du vil have ud af det, da jeg har disk plads nok komprimeres de til noget nær original dvd en.

Kiss afspilleren skulle kunne æde en dvd pakket som ISO fil dette har jeg dog endnu ikke prøvet endnu.

Mvh

Morten

Til top Vis hxpro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hxpro

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004
Sendt: 11 December 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

LBA75

Jeg kan sagtens forstå du er i tvivl, uanset hvor mange gange du vender og drejer det op i dit hoved, eller spørger "eksperter" om hjælp, så findes den PERFEKTE løsning ikke, og du ved heller ikke 100% hvordan det virker før du har sat det hele op i din egen stue.

Du må lave en liste over hvad du vægter mest.

Selve HTPC løsningen er besværlig frem for en Playstation eller en KISS optager, men er tilgengæld meget alsidig, du kan køre PC-spil, applikationer, have din CD-samling liggende, tjekke emails, se billeder og MEGET andet.

Hvis du har en ekstra PC'er kan du jo sætte den direkte på dit TV og se om det er noget for dig, så får du lyn hurtigt set de fordelle og ulemper der er.

Jeg har jo selv en HTPC i mit bryggers, og det synes jeg er en god løsning for mig.

Til top Vis s991116's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s991116

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej s991116

Er vel egentligt ikke i tvivl, jeg vil gerne have en HTPC - men er da åben for andre muligheder som feks. hxpro´s, men efter at have kigget lidt, så er jeg tilbage til min HTPC (har mit tower fra kontoret inde i stuen, men det er slet ikke holdbart) - spørgsmålet er stadig - HTPC fremme i stuen eller gemt helt væk på loftet eller helt ud i bryggerset...... vil vel egentligt helst have den i bryggerset, så jeg kan komme til den om nødvendigt, men det kræver 15 meter HDMI eller VGA kabel. Er bange for at spendere en masse kroner på kabel, hvis ikke grafikkortet kan sende at ordentligt signal over 15 meter...... et andet spørgsmål er "styringen" men mus, tastatur, remote og DVD drev.

Er der ingen ud over dig s991116, som har erfaringer med at have sin HTPC gemt langt væk?

MVH

LBA

brilleabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par 19" skærme tilsluttet samme htpc (i forskellige rum) Jeg bruger en KVM extender til skærm mv og en sender i min mce-remote til fjernbetjening. Det virker helt perfekt. Husk dog på at med en kvm extender kan du ikke bruge htpc'en til mere end een ting ad gangen.

RF-senderen til min fjernbetjening, en lille enhed som man sætter i fjernbetjeningen i stedet for et af batterierne er sådan en fætter her:

http://www.tektronik.dk/catalog/product_info.php?cPath=165&a mp;products_id=620

Jeg var ikke helt sikker på om det ville virke, men jeg tog chancen og jeg synes det funker helt perfekt. Fjernebetjeningen kan ikke bare bruges fra alle husets rum, men den er også meget bedre i rummet med pc'en da man ikke længere skal have 'kontakt' til IR modtageren fordi det køre via RF.

Til top Vis brilleabe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brilleabe

Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Har selv gået med de samme overvejelser i en evighed!!! Er dog endt med en lille diskret laptop i stuen med et eksternt DVD drev og lydkort, hvor de eksterne enheder er gemt væk, så de ikke kan ses. Derudover har jeg en Synology disk station i bryggerset som gemmer alt mit musik m.v.  Det fungerer absolut perfekt til mit behov, som primært er at lytte til musik samt lidt DVD film i ny og næ.

/Peter

Til top Vis Peter21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter21

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hej

@brilleabe - hvor har du købt din kvm extender og til hvilken pris? Den kører vel med VGA ikke?

@Peter21 - kan også godt følge din ide, en Synology NAS i bryggerset er også smart.

Er der nogen der ved om 15 meter HDMI kabel (SUPRA high-end fra AV-connection) og 15 meter toslink kabel vil fungere optimalt?

Mvh

LBA75

kpach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005
Sendt: 13 December 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et 15 m DVI - HDMI kabel (SUPRA high-end fra AV-connection) uden problemer. Kan derimod ikke bruge et VGA kabel uden alt for meget støj på billedet, så ingen 1:1 pixelmapping desværre.

Til top Vis kpach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kpach

brilleabe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2006
Sendt: 13 December 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

lba75, det er sådan en fætter her jeg bruger:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=41629

jeg gav under 2000 for den for et par år siden og den har godt nok været pengene værd. Man kan godt få den billigere hvis det ikke skal være usb og hvis det kun er til skærm.

..og jo det er vga.

Før det brugte jeg 2 x 5 meter vga som egentlig virkede helt perfekt (da jeg havde fundet kabler + grafikkort som kunne håndtere afstanden!). Jeg synes bare det var for besværligt - det er et meget tygt og stift kabel at trække (og ikke videre kønt) så jeg købte en extender - og den er sgu genial. (det lange vga kabel løser jo heller ikke problemet med mus/tastatur)

/Brille

Til top Vis brilleabe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brilleabe

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Sendt: 27 December 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

LBA75 skrev:

Har lige "test opmålt". Skal min HTPC stå på loftet, så skal jeg bruge 8 meter kabel og skal den helt ud i bryggerset, så skal jeg op på 15 meter kabel. Det er jo nogle alvorlige længder, med kan da se, at man hos Av-connection.dk, sagtens kan købe SUPRA HDMI eller Lindy VGA kabler på 15 meter og Toslink kabler på 15 meter, så det er da muligt, men er det også det smarteste valg?

Hvordan er "kvaliteten" på HDMI / VGA signalet, når det har været en tur igennem 15 meter kabel?

Hvordan skal jeg fjernstyre svinet......USB boosters x2 ?

Chekkede prisen for 15 meter HDMI, Tosling og USB boosters.....og endte på 2300 kroner. Der kan man jo få et hæderligt kabinet og cpu køler til prisen!! Eller nyt Nvidia 7600GT grafikkort med HDMI + kabinet......

Er stadig i tvivl - og jeres meninger og personlige erfaringer modtages herne (tak s991116)

Dine 6 meter er jo ikke skræmmende, men problemet er jo det samme - jeg kunne jo også nøjes med loftet og så købe et eksternt DVD-drev.

Mvh

LBA75

Jeg har selv trukket alle kabler (VGA, HDMI, Toslink, USB 2.0 repeater) ca. 10 meter til min fladskærm, og det funker altså 100%. De ligger usynligt i en lille kanal. Jeg kører alt lydløst i stuen, og ved at købe stumperne i henholdsvis Biltema og AV-Connection har det kostet under 1000,- - i perfekt kvalitet!

Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

Sommers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2006
Sendt: 27 December 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

hxpro skrev:

Jeg købte i stedet en Kiss DP-600 med netværk, usb m.m til sluttet Panasonic Plasma tv via hdmi ligeledes købte jeg en Synology Nas Server (Kan køre raid med 4 x 500 Gb Sata diske eller som 4 stk 500 Gb uafhængrige diske)

Alle pc'ere og evt. flere Kiss Afspillere tilsluttet netværket kan fødes af Nas serveren og med en Kiss afspiller i stuen giver det da efter min mening et optimalt støjfrit miljø .

Morten,
Kan du anvende Kiss direkte på din NAS server uden KiSS PC-Link Software ?
Har afholdt mig fra at købe kiss pga. den krævede SW. Er derfor noget interesseret....

Takker....

/Peter

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2006 kl. 03:37 | IP-adresse registreret  

@malkekoen....... se nu snakker vi, dine 10 meter begynder jo at ligne, men jeg skal selvfølgelig (desværre) op på ca. 15 meter - hvordan hulen har du holdt dig under 1000kr? Jeg har måske også valgt det dyreste Av-Connection har at tilbyde, men er bange for at gå med det billige, når jeg skal helt op på 15 meter?

Hvorfor har du trukket både HDMI og VGA? Hvilket grafikkort har du?

Kan man køre et eksernt DVD drev igennem 2xUSB-extendere (2x5m + drevets kabel = 15m), uden at det giver problemer?

Mvh

LBA75

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 December 2006 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

Min htpc kommer til at stå i bryggerset. Skabet er tilsluttet genvexen, så spildvarmen bliver genbrugt. Den får ikke noget DVD drev. Filmene kommer til at ligge på fire eksterne 750 Gb USB2.0 diske. Diskene går på standby når de ikke bruges.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

sshd

Har du prøvet at få USB diske til at gå i standby? Jeg har arbejdet en del på det uden, at det har lykkedes.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes