Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 17:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nillos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er der nogen som kender til dette lydkort: Creative soundblaster live?? Er det godt hvis man ska sætte computeren til anlægget og høre musik? eller er der andre lydkort som kan anbefales? til en go pris?

Til top Vis nillos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nillos

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Soundblaster Live er et riktig dårlig kort, X-Fi fra Soundblaster er derimod riktig godt.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 13 December 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Der er vist delte meninger om X-Fi, men læs lidt tilbage i forummet her og/ eller brug søgefunktionen, så vil du få massere af bud på gode lydkort fra fx HDA og AudioTrak.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

østjyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Stop nu lige en halv!
Som jeg forstår det er lydkortet faktisk ligegyldigt, hvis du kan forbinde det med din forstærker digitalt. Hvis din forstærker/reciever har sp-dif-indgang er det bare at købe et billigt kort med sp-dif udgang. Så konverterer recieveren lyden fra digital til analog
 Hvis du ikke har denne udgang må du have et lydkort til at konvertere det, og så er det at det betyder noget om lydkortet er godt
Håber det gav mening. Ellers prøv at søg lidt på forum
Til top Vis østjyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af østjyden

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Det er ikke helt rigtigt.

Ikke alle lydkort kan fx sende 44,1 kHz (CD-lyd) ud. Oftest resamples der til 48 kHz og opløsningen reduceres til 14 bit i Windows Kmixer.
Læs mere om Windows Kmixer her:
http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=77185

Hvis du kun skal bruge lydkortet til film (altså passthrough af DD og DTS) er der nok minimal forskel på de forskellige lydkort, men til musik er det lidt noget andet.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Der er vist delte meninger om X-Fi, men læs lidt tilbage i forummet her og/ eller brug søgefunktionen, så vil du få massere af bud på gode lydkort fra fx HDA og AudioTrak.

I Hifi-verlden råder det delte meninge om det meste, ofte helt uden saklige argument.

Jeg mener at det ikke fins mange om ens noget lydkort som ikke er et profskort eller svindyrt der lyder bedre en X-Fi Elite Pro IMVHO. Men hvis man kun skal bruge digital out er det overkill.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

zuluDK skrev:

I Hifi-verlden råder det delte meninge om det meste, ofte helt uden saklige argument.

Jeg mener at det ikke fins mange om ens noget lydkort som ikke er et profskort eller svindyrt der lyder bedre en X-Fi Elite Pro IMVHO. Men hvis man kun skal bruge digital out er det overkill.

Det er rigtigt at der er meget voodoo i HiFi... (de skal jo tjene penge på noget...)

Til spil er jeg ikke i tvivl om at X-Fi er det bedste kort, men til musik ville jeg anbefale en anden producent.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

There are several ways to skin a cat. :)

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 December 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er glad for mit HDA mystique både til spil, film og musik. Jeg bruger dog Turtle Beach Montego DDL drivere til kortet. Kortet er fornuftigt til analog også(hvilket jeg dog aldrig bruger) og håndterer ASIO, KS osv for bitperfect i digitalt, hvis man er bange for Kmixeren.

Jeg har i mange år haft Creative som jeg egentlig var glad for pga KXproject driverne. Disse drivere er et skoleeksempel på hvad drivere skal kunne og hvordan man kan udnytte hardwaren på lydkort. Savner faktisk mit Audigy 2 kort......Hvis nogen har et køber jeg gerne.....

mvh Anders

nillos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

hej igen. nu har jeg fået købt mig et x-fi lydkort. men der er stadig ingen forbedre af lyden!

Mit kabel fra com. til anlæg er et kabal fra argon af udemærket kvalitet. Kan der være andre ting som kan være galt? evt. indstillinger på min computer som jeg har overset? håber at der er nogle som kan hjæpe....

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 15 December 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

nillos skrev:

hej igen. nu har jeg fået købt mig et x-fi lydkort. men der er stadig ingen forbedre af lyden!

Mit kabel fra com. til anlæg er et kabal fra argon af udemærket kvalitet. Kan der være andre ting som kan være galt? evt. indstillinger på min computer som jeg har overset? håber at der er nogle som kan hjæpe....

Du bliver nødt til at give lidt flere informationer da det ellers er svært at svare på. F.eks. om det er det en digital eller analog forbindelse som du bruger imellem dit anlæg og din computer?

Hvilket fil format er den musik som du hører?

En anden ting som kan have indflydelse er den elektriske støj i computeren som kan påvirke et analogt signal ganske meget (en af grundene til at mange sværger til eksterne lydkort).

Sagt på almindeligt dansk så er lyden fra en computer til et anlæg som den populære kæde med det svageste led.... (og problemet er så at finde det pågældende led)

Held og lykke

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

nillos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
nillos skrev:

Du bliver nødt til at give lidt flere informationer da det ellers er svært at svare på. F.eks. om det er det en digital eller analog forbindelse som du bruger imellem dit anlæg og din computer?

Hvilket fil format er den musik som du hører?

En anden ting som kan have indflydelse er den elektriske støj i computeren som kan påvirke et analogt signal ganske meget (en af grundene til at mange sværger til eksterne lydkort).

Sagt på almindeligt dansk så er lyden fra en computer til et anlæg som den populære kæde med det svageste led.... (og problemet er så at finde det pågældende led)

Held og lykke

kan problemet opstå hvis man ikke bruger et digital kabel og udgangen er digital?? Er desværre ik på hjemmebane hva angår computere

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Vil du ikke svare på spørgsmålene Fenris stiller? Så bliver det altså nemmere at hjælpe...

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 15 December 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE] kan problemet opstå hvis man ikke bruger et digital kabel og udgangen er digital?? Er desværre ik på hjemmebane hva angår computere[/QUOTE]

Hvis du har brugt digital overførsel med dit tidligere lydkort og forsætter med også at bruge det på det nye lydkort så kan forklaringen ligge der. Et digitalt signal vil alt andet lige ikke ændre sig pga af lydkortet (der er så ikke helt sandt men for at holde det simpelt siger vi at det er sådan) og derfor vil det være dit anlæg som afkoder signalet med sin DAC. Det betyder som du selv skriver at lyden ikke vil ændre sig da det "normalt" er DAC'en som har størst indflydelse på lyden. 

Prisen på de dyrere lydkort er primært retfærdiggjort hvis du bruger en analog udgang og derved  lydkortets DAC.

(Ovenstående er simplificeret og tingene stikker lidt dybere end hvad jeg skriver her men jeg har indtryk af at det vil forvirre mere end det vil gavne at begynde at tale om bit-perfect overførsel osv.) 

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

nillos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

kan problemet opstå hvis man ikke bruger et digital kabel og udgangen er digital?? Er desværre ik på hjemmebane hva angår computere[/QUOTE]

Hvis du har brugt digital overførsel med dit tidligere lydkort og forsætter med også at bruge det på det nye lydkort så kan forklaringen ligge der. Et digitalt signal vil alt andet lige ikke ændre sig pga af lydkortet (der er så ikke helt sandt men for at holde det simpelt siger vi at det er sådan) og derfor vil det være dit anlæg som afkoder signalet med sin DAC. Det betyder som du selv skriver at lyden ikke vil ændre sig da det "normalt" er DAC'en som har størst indflydelse på lyden. 

Prisen på de dyrere lydkort er primært retfærdiggjort hvis du bruger en analog udgang og derved  lydkortets DAC.

(Ovenstående er simplificeret og tingene stikker lidt dybere end hvad jeg skriver her men jeg har indtryk af at det vil forvirre mere end det vil gavne at begynde at tale om bit-perfect overførsel osv.) 

[/QUOTE] Ja jeg tror det vil forvirre meget mer. er allerede forvirret nu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes