Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DVI/HDMI problematikken (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg har arbejdet mig ned i et hul :(
Jeg har lavet mig et HTPC kabinet som også skal fungere som HiFi rack og centerhøjtaler "stander", men står nu med et video overførsels problem til min projektor.

Relevant HW:
Ældre GeForce 4800 med DVI
Sanyo Z4 med HDMI
12m Supra HDMI kabel

Jeg har forsøgt at overføre billedet vha en Supra DVI/HDMI konverter, men det gave ingen respons overhoved. Og da jeg hverken kan flytte projektor eller HTPC har jeg nu et ganske ubehageligt problem.

Jeg har tidligere haft en Philips DFR9000 forstærker med HDMI udgang og har med før nævnte kabel haft forbindelse til HDMI på projektoren. Desværre kun via video A/D konverteren, da jeg ikke havde noget digital den gang.
Den var MEGET ustabil og krævede fra tid til anden at man lige skiftede video kanal en extra gang, før den fik fat).

Et andet digitalt forsøg var med et 10m "high-grade" (billigeste jeg fandt) DVI/HDMI kabel. Det gav ingen respons overhoved, så kablet røg retur.

1. Kan det være kablet den er gal med eller HDMI'en bare så dårlig på Z4/DFR9000/generelt?
  2. Kan jeg forvente markant bedre forbindelse med et DVI-HDMI kabel, taget i betragtning at første forsøg var med både Supra kabel og konverter?
  3. Findes der en aktiv konverter af DVI->HDMI, i så fald hvor og hvor meget?
  4. Kunne man forstille sig at der findes en sådan aktiv konverter i en HDMI surround reciever (leger med tanken om at opgradere min DA50ES som må siges at have udstået sin værnepligt)
  5. Andre geniale forslag?
Løsnings forslag giv mig lige en besked hvis det med sikkerhed ikke virker eller hvis du har andet/bedre forslag
  • Nyt GFX kort med HDMI ud - Relativt billig løsning (~1000)
  • Førnævn konverter som enten solo-box eller i en reciever
  • Kvalitets D-SUB kabel (skal jo "kun" køre 720p, så mon ikke det bliver udholdeligt at se på alligevel?)
  • Bide i det sure æble og kassere mit Supra HDMI tilfordel for et high-end DVI/HDMI kabel
Nogen forslag?
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Start med at teste DVI-udgangen på grafikkortet med en skærm.

Du kan også prøve at køre fra PC -> DFR9000 -> projektor.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det kunne måske evt. være noget HDCP kopibeskyttelse i projektoren når det kommer ind i HDMi indgangen.

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå for et nyt grafik kort eller en HDMI "forstærker".

Jeg har et 10 meter træk fra min PC til min Z3 via et HDMI kabel (mellem klasse) og DVI/HDMI stik og det virker fint. Så siden du engang kan med et 10 meter kable et det nok ikke et tosset bud med et nyt grafik kort. HDMI er mindre følsomt end DVI og burde kunne give dig et længere kabel træk. Et nyt kort vil og så i sig selv forbedre dit billed.

Hvis det ikke løser det kunne du prøve at kontakte avconnection.dk. F.eks har han en aktiv HDMI Switchbox som burde kunne give dig et længere kabel træk. Du kan garanteret få lov at returnere den hvis det ikke virker. Jeg ved ikke om en switch box er meget dyrere end en ren forstæker. avconnection Lindy
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Start med at teste DVI-udgangen på grafikkortet med en skærm.

Du kan også prøve at køre fra PC -> DFR9000 -> projektor.

Den har virket før, men er da helt klart værd at teste igen.

Jeg har i øvrigt ikke DFR9000 mere. Lydkvaliteten var simpelthen for dårlig (eller i hvert fald for anderledes) i forhold til DA50ES'eren. Mulige opgraderings forslag til DA50ES er meget velkommende.

bøje skrev:

Det kunne måske evt. være noget HDCP kopibeskyttelse i projektoren når det kommer ind i HDMi indgangen.

Tvivler. Mener bestemt at hvis signalet ikke er HDCPkodet, så bliver funktionen bare ignoreret.

Bluesky skrev:
Jeg ville gå for et nyt grafik kort eller en HDMI "forstærker".

Hvis det ikke løser det kunne du prøve at kontakte avconnection.dk. F.eks har han en aktiv HDMI Switchbox som burde kunne give dig et længere kabel træk. Du kan garanteret få lov at returnere den hvis det ikke virker. Jeg ved ikke om en switch box er meget dyrere end en ren forstæker. avconnection Lindy

Ja, det lugter lidt af et nyt GFX kort. Jeg ender nok ud med sådan en sjover her (mobo er med AGP og gidder ik rigtig igang med en større opgradering -  Men jeg får da H264 supporten med)

Tak for linket til Lindy'en. Jeg har knoklet lidt rundt på AV-conns hjemmeside, men den box har på mystisk vis unveget min opmærksomhed, hvilket faktisk er pussigt, da det jo netop var den boks jeg ledte efter
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

bøje skrev:

HDCP er jo kun aktuel hvis man afspiller noget der bruger det som f.eks. (original)HD-DVD eller Blu-Ray.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes