Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 14:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: 32bit vs. 64bit ift. HTPC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hvor meget vil I mene at der vil være at hente på en 64bit version af Vista frem for en 32bit? (Jeg tænker natuligvis især i forhold til HTPC)

Jeg er klar over at der i første omgang vil være en mangle på drivere til Vista – ikke mindst til 64bit! Men det må jo blive løst inden for en overskuelig* periode, og hvad hvor meget er der så at hente ved 64x?

-Jeg har et DVB-S kort fra Digital-Everywhere (FloppyDTV), hvor udsigterne til 64bit drivere ligger noget ude i fremtiden (aller tidligst om 6mdr)

* Er nok til diskussion!?!

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Kort og godt: Intet.
Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Mads Preetzmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2005
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hmm, kan jeg evt. få en uddybende kommentar til din kommentar?

Jeg ved fra XP, at det kan gøre en enorm forskel i fx renderings opgaver - jeg kunne forestille mig at det måske ikke var det eneste sted man kunne mærke forskellen!

/MadDuke

Til top Vis Mads Preetzmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Preetzmann

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Ja, 64-bit er mest brugbart ved tunge opgaver som f.eks. rendering og video redigering hvor man har brug for en masse RAM. Den basalt største fordel ved 64-bit er at man kan bryde 2 GB barrieren, hvilket jo unægteligt er rart for den slags programmer. Hvilket omvendt også betyder at systemer med 2 GB RAM eller mindre ikke rigtig har det store udbytte af 64-bit. Der er naturligvis flere ting ved 64-bit end bare det, men det er det mest væsentlige.

Bare fordi du kører et 64-bit styresystem er du jo ikke magisk 64-bit lækker. Det kræver også at dine programmer er omskrevet til 64-bit og dem er der unægteligt ikke mange af (primært 3D programmer du finder som nu er omskrevet). Alt andet vil køre i 32-bit emuleret mode med de samme begrænsninger som før.

Men til HTPC er det bedøvende, i hvert fald i det næste lange stykke tid - og så specielt når du står og har problemer med at skaffe drivere ser jeg ingen grund til at gå den vej med et system der primært bruges til HTPC.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Det bunder nok i at jeg er lidt at en "versions-luder" - hvis der er kommet en nyere version af noget så skal det da installeres!

Fx downloader jeg efter enhver geninstallation den nyeste version af WinRAR - den gamle kan jo umuligt pakke mine filer ud længere ;-) -også når det bare er en "0.05 forbedring"

Ved overgangen til 64bit CPU tænkte jeg dog at det ville være "one huge leap..."

På "The Green Button" fandt jeg iøvrigt denne tråd om emnet:
http://thegreenbutton.com/forums/1/160308/ShowThread.aspx

I korte træk er indholdet af denne tråd og andre jeg også nu har læst:
Til HTPC bør man vente med 64bit, især da der er mangle på drivere og der er også stadig nogle uløste 'issues'. 64bit er dog helt sikkert fremtiden, og vil om fx 1-2 år være at fortrække hvis man ikke orker at knokle for meget med ens system. (men hvis man netop 'tænder' på nørderiet bør man slå til!) - med andre ord meget det samme som Viper postede!

/MadDuke - der vist sendte hans tidligere post fra hans makkers laptop!?!

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Ja, man skal naturligvis ikke tolke mine indlæg som om at 64-bit er noget fis, for det er uden tvivl fremtiden. Men for almindelige brugere er det ikke mere end et buzzword lige nu. Spil i 64-bit? Det er ikke fordi det har meget at sige på nuværende tidspunkt. De programmer de fleste personer bruger vil ikke se 64-bit versioner i et godt stykke tid - og selvom de kommer vil fordelene være minimale.
Som det er nu er det for dem som arbejder med de tungere programmer, som jeg nævnte tidligere, der vil kunne drage fordel af det.

Men omvendt er der heller ikke nogle reele problemer med at gå 64-bit nu, så længe man kan fremskaffe drivere til ens ting. Er det tilfældet kan man lige så godt gøre det, da man jo så er klar til fremtiden ;)

Mange tror at 64-bit er helt vildt og voldeligt, men der er reelt intet at hente for normale brugere som det er nu. Men som de også skriver; om 1-2 år vil der for normale brugere være lidt mere idé i at opgradere til 64-bit.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes