Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvad for et LCD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Jeg skal en gang i dette halvår investere i et fladskærms tv – omkring de  37”. (Helst ikke til mere end 10.000)

Hvad er jeres erfaringer, hvad ville i gå efter (især når det skal tilsluttes en HTPC)?

Jeg har i denne forbindelse selv gjort mig nogle erfaringer/bekynringer:

Jeg har haft lånt en kammerats 32” Samsung LCD (kan desværre ikke huske modellen – men det har ca. 1½ år på bagen) . Jeg syntes dog ikke at det var ideelt til (HTPC)-TV, der var en masse ’micro-hak’, som man så fx ved sport, eller på ”business-kanaler” hvor der er en ’aktie-ticker’ nede i bunden af skærmen! – Jeg har sidenhen sat mit Sharp 100hz CRT til igen (han ville ha’ sit tv igen!), og der vises aktiekurserne mv. helt ’flydende’! (men der er naturligvis andre ’draw-backs’!)

Jeg har ladet mig fortælle, at det kan være konflikt mellem de 50hz DK-TV bliver udsendt med, og de 60hz LCD’en opdatere med!

Jeg undre mig dog over at det også er tilfældet hvis jeg kører med en anden opdatering (fx 75 der jo ’går op i’ 50) – Her har de sagt i Hifi-Klubben at lige meget hvilken opdaterings frekvens man fodre LCD’et med, vil den altid kun opdatere med 60hz! (det er angiveligt det eneste de USA-producerede chips kan finde ud af!)

Derudover sagde de i Hifi-Klubben at de kraftigt mistænkte Samsungs nye ”100hz LCD” for bare at være en fordobling af de gænge 60hz-chip (altså 120hz!).

Sidst men ikke mindst har ’onde-tunger’ sagt at hvis man skal bruge HTPC skal man generelt bare holde sig mile vidt fra Samsung!?!

Er der nogen af jer der kan af/bekræfte nogle af disse ting – eller bare komme med en kommentar omkring jeres erfaringer med forskellige mærker etc?

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Samsung 32" (kan ikke huske modellen... ca 1½ år gammelt) og et 42" Pansonic plasma TV.

Begge er tilkoblet mit Meida Center via lange VGA kabler på 10 m.

Jeg har følgende kommentarer, som du måske/måske ikke kan bruge.

1. Hverken Plasma eller LCD har et lige så godt billede som et billedrørs TV. Jeg har fortrudt købet af mit 30.000 kr's Plasma (ok... jeg gav kun 20K for det i Tyskland). Forskellem mellem det og mit Samsung LCD (til 12.000 dec. 2005) er til at se, men den er ikke helt vild. Ganske vidst har Plasma skærmen bedre farver, men selv om de var den mest roste Plasma skærm for 1½ år siden, så er LCD skærmene i dag ikke lang fra. Min pointe er at billedekvaliteten er noget som rykker sig vildt meget i disse år, så lad være med at bruge for mange penge på fhv. små ændringer i billedekvaliteten.

2. Jeg vil gerne underbygge punkt 1 med at, alle de TV kort man i dag kan få til HTPC'er (analoge), er så dårlige at forskellen mellem mit Plasma og LCD er meget mindre en forskellen mellem et HTPC signal og et direkte TV signal. Med andre ord, så er et tv signal direkte på min LCD skærm bedre end når samme udsendelse vises på min Plasma gennem min HTPC. Og nej... det er ikke mine 10m lange VGA kabler... har samme resultat med DVI->HDMI.

3. Ok... jeg mener ikke at du skal kigge "for meget" på billedekvaliteten. Tilgængæld, skal du bruge meget tid på at undersøge brugerinterfacet på dit TV. Jeg er blevet vildt overrasket over hvor dårlige mine 2 TV er til at håndtere almindlige dagligdagsfunktioner som f.eks:

* For at skifte mellem TV og VGA input på mit Samsung, skal jeg trykke på 2 forskellige knapper. Og de er meget små, og ikke til at finde.
* Ingen af mine TV'er kan start direkte op i VGA input. Jeg skal altid tænde fjernsynet først (tager 2-5 sekunder), og derefter skifte til VGA input.
* Min plasma skærm har en direkte elendig IR modtager. Sigter man 1m over fjernsynet modtager den ikke signalet, hvilket gør det umuligt at bruge sammen med makroprogramerede IR remotes.
* Ingen af mine TV'er kan lave 1 til 1 pixels mapping med HDMI. Hdmi kan køre 480p, 720p eller 1080i. Men opløsningen er hhv. 1024x768 (Plasma) og 1366x768 (LCD). Hvis jeg vil køre HDMI, så kan jeg kun sende signalet i 720p, hvilket betyder en Upscaling. Det er måske lige meget Media Center og når man ser TV. Men hvis man bruger sin HTPC til Windows, så ser det elendigt ud. Jeg tror desværre at det er et generelt problem i Europa, hvor man har valgt 1366x768 som en slags standard.... hvor dumt er det!?!?! Det er derfor jeg kører VGA.
* Mit Samsung LCD har en stor blå lysende Tænd/Sluk knap, som lyste hele vores soveværelse op om natten. Virklig, jeg kunne læse en bog vha. det lys. Nu har jeg sat et stykke sort pap over knappen.
* Mit Plasma TV har ikke særlig god anti reflektion. Skal altid lige slukke en bestemt lampe, når jeg ser TV. Og så er det rigtigt dårligt i dagslys (læs... det er næsten umuligt at se noget). 

Så mit råd, er at kigge lige så meget på funktioner og brugerinterface, som på selv billedekvaliteten. Når først du har haft det i et år, kan man alligevel købe et bedre TV (hvad billedekvalitet angår) i Aldi for den halve pris.

Mht. til de hak, som du omtaler, så har jeg oplevet det samme når jeg ser TV via Media Center, mens direkte TV altid kører fint.

/Thomas

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa
tjementum skrev:

Jeg har et Samsung 32" (kan ikke huske modellen... ca 1½ år gammelt) og et 42" Pansonic plasma TV.

Begge er tilkoblet mit Meida Center via lange VGA kabler på 10 m.

Jeg har følgende kommentarer, som du måske/måske ikke kan bruge.

1. Hverken Plasma eller LCD har et lige så godt billede som et billedrørs TV. Jeg har fortrudt købet af mit 30.000 kr's Plasma (ok... jeg gav kun 20K for det i Tyskland). Forskellem mellem det og mit Samsung LCD (til 12.000 dec. 2005) er til at se, men den er ikke helt vild. Ganske vidst har Plasma skærmen bedre farver, men selv om de var den mest roste Plasma skærm for 1½ år siden, så er LCD skærmene i dag ikke lang fra. Min pointe er at billedekvaliteten er noget som rykker sig vildt meget i disse år, så lad være med at bruge for mange penge på fhv. små ændringer i billedekvaliteten.

576i til HDresolution = Grimt either way you shape it it......digital eller analogt det er næsten lige grimt

tjementum skrev:

2. Jeg vil gerne underbygge punkt 1 med at, alle de TV kort man i dag kan få til HTPC'er (analoge), er så dårlige at forskellen mellem mit Plasma og LCD er meget mindre en forskellen mellem et HTPC signal og et direkte TV signal. Med andre ord, så er et tv signal direkte på min LCD skærm bedre end når samme udsendelse vises på min Plasma gennem min HTPC. Og nej... det er ikke mine 10m lange VGA kabler... har samme resultat med DVI->HDMI.

Pas på med refreshrates og vga/hdmi....PAL er designet til 50 hz men oftest sendes der 60hz via vga hvilket bliver p***e grimt....Instil til 50hz hvis det er muligt på dit gfxkort og skærm.....

mvh Anders

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Tak for input!

Der er dog noget jeg lige skal påpege:

Mine tv-kort (DVB-T og DVB-S) er ikke analog - mit DVB-S viser fint HD-test kanalen fra Canal+ så det er ikke der flaskehalsen er rent billedemæssigt! - man kan faktisk også tydeligt se at det er et bedre billede på mit CRT!

ALT hvad der skal 'ses' skal ses gennem min HTPC - TV'et skal i realitetten bare være en stor skærm! - og de hak er som sagt ikke noget min HTPC laver - de er jo ikke på mit CRT når det er tilsluttet!

Det er nogle rigtigt gode pointer du har omkring brugerinterface/design set over tid!

- Det CRT jeg har nu kan fx heller ikke starte op på en video-indgang! Det Samsung jeg havde lånt opførte sig dog fint på det område - lidt om en alm. pc-skærm, hvor den slukkede når der ikke kom noget signal, og tænte igen når det fik noget (fx 'blank' pauseskærm!)

Er der ikke ander der har hørt noget om 60hz problematikken - eller evt. kan af/bekræfte rygterne om 100/120hz!

/MadDuke

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

60/50hertz problematikken er især synlig ift pal interlaced/deinterlalced inkoherens...

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

madduke skrev:

Mine tv-kort (DVB-T og DVB-S) er ikke analog - mit DVB-S viser fint HD-test kanalen fra Canal+ så det er ikke der flaskehalsen er rent billedemæssigt! - man kan faktisk også tydeligt se at det er et bedre billede på mit CRT!

Den skal jeg lige forstå. Har du et bedre billede på dit PAL standard definition CRT fjernsyn, end på et HD fjernsyn, når du viser et HD Signal? Forhåbentlig taler vi kun om farver og ikke om hvor skarpt dit billede er.

Jeg er i øvrigt meget intresseret i at høre om, hvorvidt et HD signal vist gennem HTPC er lige så godt, som hvis det vises på almindlige vis (gennem SetTop boks e.l.) på samme fjernsyn. Ud over det med 50-60Mhz problematikken (som er nyt for mig... så igen tak til Patriarken, som virkelig er en klasse over os andre her i forumet), så bruger Microsoft Media Center jo også en MPEG decoder, som jo har væsenlig indflydelse på billedekvaliteten. Som sagt oplever jeg en stor foringelse af billedet når jeg ser TV via MCE.

madduke skrev:

ALT hvad der skal 'ses' skal ses gennem min HTPC - TV'et skal i realitetten bare være en stor skærm! - og de hak er som sagt ikke noget min HTPC laver - de er jo ikke på mit CRT når det er tilsluttet!

Er det på det Samsung TV, som er 1½ år gammel? Hvis ja... så undersøg evt. hvad opdateringshastigheden er. Netop her er der også sket meget de sidst års tid. Har ikke undersøgt det så meget, men jeg mener at 4-6ms er ikke unormalt idag, mens det for 1½-2 år siden var uhørt. Kan dine hak skyldes langsom opdateringshastighed?

madduke skrev:

Er der ikke ander der har hørt noget om 60hz problematikken - eller evt. kan af/bekræfte rygterne om 100/120hz!

Jeg synes det lydder meget mærkligt. Men ved ikke noget. Prøv Google  og evt. avforums.com ;-)

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Nej HD ser ikke bedre ud på mit CRT end på LCD - der var jeg vist lidt uklar! Det jeg prøvede at sige, var at det står vildt godt (VILDT GODT!!!) på LCD'en, men også på CRT'en kan man se en klasse forskel rent billedmæssigt i forhold til de andre kanaler!

I forhold til HTPC vs. Set-Top-Box er jeg slet ikke i tvivl, min HTPC's billede er markant bedre end STB'en - her taler jeg dog om 'alm. digitalt-tv' via DVB-S eller DVB-T - STB'en kan slet ikke vise HD! (Det skal dog siges at det er Canal Digitalt standard-STB (CDC-7000ST)!
(Føj.... ryger jeg hurtigt helt op i det røde felt bare ved at tænke på den!!!)
- man kan jo også sige at når den bedste forbindelsesmulighed er SCART er det vel også en ulige kamp på et LCD! (eller?)

Ang. codec så bruger jeg Nvidias Purevideo - har også prøvet mig med 'MPV' men det virker underlegent i forhold til førnævnte!

Patriarken Skrev:
"60/50hertz problematikken er især synlig ift pal interlaced/deinterlalced inkoherens... "

Det bliver du nød til at uddybe lidt...
Hvis jeg tilslutter en 'TV-enhed' som alm. tv vælger jeg PAL osv. som en af de mange instillinger! MEN hvis jeg sætter LCD'et til med fx VGA-kabel, hvilken rolle har det så at det jeg TV-signal jeg 'trækker ned' er i PAL-"det-ene-eller-andet"?

- som jeg forstod det på ham i Hifi-klubben, så opdaterer alle (altså A-L-L-E) LCD skærme reelt med 60hz og det er her konflikten opstod, er det også 'bare' det du mener? Kan dette af- eller bekræftes?

Hvis det sandt, er det jo nok som de sagde i Hifi-Klubben; "Der er intet man kan gøre, man må bare acceptere at ALLE chips bliver lavet (eller i hvert fald designet!) i USA hvor man opdatere med 60hz - at vi i DK opdatere med 50hz og at der derfor vil ske en konflikt er der ikke noget der kan afhjælpe!"

I mine øre er det en noget 'bombastisk' udtalelse, der da også er lidt svær for mig at tro på - men er der nogen der kan nikke genkendende til denne udtalelse?

Det kan selvfølgelig også være at opdateringstiden  har noget at sige (altså ikke at blande sammen med den tidligere form for opdatering - men den der typisk angives i 4-8ms) - at det faktisk er den 'kollidere' med refresh-rate på PAL signalet? - har du nogle kommentar til det ooh alvidende Patriak ;-)

/MadDuke

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Responstiden, skal ikke blandes ind i 50/ 60 Hz, problematikken, det er en helt anden snak.

Problemet er den elektronik, der sidder og behandler det indkomne signal. De enkelte pixel skifter så farve ud fra hvad de får at vide af denne elektronik (hvor hurtigt pixlen så rent faktisk skifter farve er som sagt en anden sag).

På PC-skærme vil DVI-indgangen ofte være begrænset til 60 Hz, hvorimod VGA-indgangen ofte kan køre med 75 Hz.
Nogle projektore (og vist nok også fladskærme) kan dog modtage både 24, 50 og 60 Hz. Men jeg ikke lige nogle konkrete modeller.

Når du på din PC modtager et PAL-signal (analogt eller digitalt) så er det 25 FPS (50 fields/s (Hz)), skal dette konverteres til 60 Hz for at vises på skærm eller TV, det kan skabe lidt problemer med billedet, for nogle er dette en vigtigere parameter end for andre...
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
På PC-skærme vil DVI-indgangen ofte være begrænset til 60 Hz, hvorimod VGA-indgangen ofte kan køre med 75 Hz.
Nogle projektore (og vist nok også fladskærme) kan dog modtage både 24, 50 og 60 Hz. Men jeg ikke lige nogle konkrete modeller.

Men... betyder det at man kan få et bedre billede, hvis man har et gafikkort  + driver som kan ændres til 50Hz?

/Thomas

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

I teorien ja, men hvor meget bedre det bliver i praksis må komme an på en prøve - eller vi må have folk på banen som selv har eksperimenteret med det i praksis.
Men det kræver så at skærmen kan modtage 50 Hz...

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Det er jo lige nøjagtigt det jeg prøver at spørge til.... (ked af det hvis jeg er uklar!)

Jeg er klar over at 50hz på 60hz skærm langt fra er ideelt (hele problem området!)

Jeg vil meget gerne køre med DVI når jeg får købt en LCD skærm, men du siger netop her, at det ikke er alle skærme der kan acceptere 50hz input (og slet ikke via DVI!)

Men HVIS de kan acceptere 50hz input via DVI, vil skærmen så alligevel 'omforme' til 60hz når den gengiver det?

Sidst men ikke mindst - er der nogen der har et LCD der acceptere 50hz (eller 100hz) ind enten via VGA, men helst DVI!

/MadDuke

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

madduke skrev:
Men HVIS de kan acceptere 50hz input via DVI, vil skærmen så alligevel 'omforme' til 60hz når den gengiver det?

Det er et godt spørgsmål. Det tror jeg ikke der er nogen (andre end dem, der har lavet elektronikken), som kan svare på.
Det er lidt det samme som med 1:1 pixelmapping, det er ikke noget producenterne ligefrem skilter med, eller oplyses i specifikationerne.

Men måske Otto eller Rasmus Larsen ved noget om dette? De har nogle spidskompetencer på dette område.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes