Forfatter |
|
wizz Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 293
|
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige modtaget nye højttalere til min PC. Jeg har begrænset plads og budget, og har derfor valgt et sæt aktive studiemonitorer fra ESI (nEar 04). Jeg skal udelukkende bruge lyden på min PC til alm. stereo, og bruger den stort set kun til musik (CD'ere, MP3, radiostreaming osv.), også lidt på hovedtelefon nu og da.
Det står imidlertid allerede klart, at min computers onboard lydkort tydeligvis er en kvalitativ begrænsning, hvorfor jeg nu er ude efter et bedre lydkort. Desværre ser det ud til, at rigtig mange lydkort vil give mig driver-problemer med Vista. Har I gode forslag?
Det skal være inden for en økonomisk ramme, der nogenlunde modsvarer de relativt beskedne højttalere - jeg gætter umiddelbart på 5-700 kr.?
Jeg håber I kan hjælpe...
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er indtil videre dybt imponeret over hvad mine nye ESI nEar 04 kan levere. Lyden er udtalt, præcis og mere "ærlig" end på min gamle PC speakers. Fantastisk og helt vanvittigt hvad de små kasser kan 
Det er dog åbenlyst, at højttalerne kan levere meget mere end mit on-board lydkort (Realtek 7.1) kan levere. Den lidt mudrede bas og hysteriske diskant kan gøres klasser bedre, og jeg er ikke i tvivl om, at et fornuftigt lydkort vil kvittere med en klasse oplevelse i forhold til det jeg hører lige nu.
Jeg er meget bundet af Windows Vista (32-bit)... det har jeg opdaget Men jeg kan bare ikke blive klog på, hvad jeg skal fodre dem med? Jeg har søgt og læst fra A-Z i forum. ESI nEar 04 er trods alt beskedne højttalere, og da jeg kun har brug for alm. stereo, synes de fede 7.1 lydkort, som markedet kan tilbyde, som lidt "overkill".
XS-Sound.dk (al respekt for dem, jeg har kun gode erfaringer med deres råd, anbefalinger og hjælp hidtil) anbefaler mig et Audiotrak 7.1 HiFi. Det ser super lækkert ud, og der er tilsyneladende nye Vista-beta-drivere. Men et 7.1 lydkort til 950 kr. synes alligevel at være meget mere end jeg har brug for, for bare at få god stereo lyd ud af mine beskedne monitorer?
Jeg håber der er nogle herinde, der har et godt råd, da jeg er helt rundt på gulvet i læsning af anmeldelser, specs og priser rundt omkring 
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der har gode erfaringer med gode og billigere stereo-lydkort?
Jeg er ikke sikker på, at "HTPC" er det rette forum at stille sådan et spørgsmål, men efter at have søgt vidt omkring i forum, finder jeg - stort set - kun indlæg om lydkort her? 
|
Til top |
|
|
johannesen_f Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey wizz. Kender ikke rigtigt noget til lydkortene i 5-700 kr. klassen. Men en ting er sikkert, du skal have fat i et der funker under Vista. Lyd under Vista er flere klasser bedre end under XP. Yderligere skal du have kigget lidt på ASIO drivers. Hvis du ikke kan finde et lydkort som understøtter ASIO så hent ASIO4ALL. Dette i sig selv gør en vanvittig forskel. Mit næste råd er at tage et kig på avsforum.com, her finder du helt sikkert svar på dit spørgsmål.
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indsparket.
Ja, Vista får mange steder ros for lydsiden, men hardware-producenterne er umådelig langsomme til at levere drivere og kompatibel software. Jeg vil kigge rundt på avsforum.com 
|
Til top |
|
|
johannesen_f Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de er urimeligt langsomme til at lave drivers til Vista. Det er så pinligt og alt for ringe. Men Vista er et must efter min mening. Hvis du finder nogle emner må du endelig smide et indlæg, så vi kan se hvad du har fundet frem til. :)
Hvis det ikke haster helt vildt, så tror jeg at jeg vil slå koldt vand i blodet de næste 2 mdr. for i august/september begynder producenterne at sprøjte nye produkter ud og det er da værd at tage med.
|
Til top |
|
|
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har erfaringer med lyd i Vista versus XP, er det virkelig bedre? Ikke for at overtage tråden, men det kunne jo godt være relevant med erfaringer eller links eventuelt, i forbindelse med dette spørgsmål. Har mærkelig nok ikke hørt det før. Det kunne jo skyldes at drivere til Vista også har fået lidt ekstra omsorg, når nu man var i gang, ikke at det så ikke er det samme naturligvis. ?
__________________ Bygge HTPC
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læste en artikel om Vista et sted (husker desværre ikke hvor), hvor lydsiden også blev omtalt. Der blev hovedproblemet med drivere fremlagt som, at lydsiden er ekstremt kompleks i Vista, og at der samtidig er en del tåbelig kodning. Om det så er sandt har jeg ikke undersøgt nærmere, men det lyder da sandsynligt 
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Få lige en slapper, vi skal jo först opdage tråden. 
Jeg er til no-nonsense, også når det gälder PC, så jeg köbte et USB-outboard lydkort fra Silverstone, EB01 hedder det. Til 700 kr i PC-netto ser jeg det som värende intet mindre end årets köb. (Nå, hvad med alle dine NOS-rör? Nå-joh-da ) Vi taler kun om 32/44,1/48Khz i 16 bit, men det rykker altså.
Drivere? Nah, på XP finder den noget, som indläses på rundt 10 sekunder, og derefter er det bare plug and play.
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Få lige en slapper, vi skal jo först opdage tråden. 
Jeg er til no-nonsense, også når det gälder PC, så jeg köbte et USB-outboard lydkort fra Silverstone, EB01 hedder det. Til 700 kr i PC-netto ser jeg det som värende intet mindre end årets köb. (Nå, hvad med alle dine NOS-rör? Nå-joh-da ) Vi taler kun om 32/44,1/48Khz i 16 bit, men det rykker altså.
Drivere? Nah, på XP finder den noget, som indläses på rundt 10 sekunder, og derefter er det bare plug and play. |
|
|
Okay, okay, godt ord igen. Jeg er ikke den tålmodige type, beklager. Men det er faktisk en uge siden jeg postede spørgsmålet første gang. Men skidt, nu sker der lidt. For netop at undgå driverbøvl, har jeg også kigget meget i retning af USB, men det er langt fra den bedste løsning til prisen. XP funktionalitet, kan jeg ikke rigtig bruge til noget i Vista 
|
Til top |
|
|
viol8r Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med AudioTrak OptoPlay. Har et til min Mac (tidligere til min PC) og det lyder rigtigt godt. Skulle vist virke under Windows Vista, da det fra
computeren blot ses som et helt standard usb-lydkort (har desværre ikke en vista i nærheden til at tjekke).
http://www.audiotrak.net/optoplay.htm
Det fåes hos en del forhandlere i DK til omkring 400-500 kr.
__________________ Dennis
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, OptoPlay er jeg meget interesseret i. Det er også en pris, hvor det i hvert fald er værd at afprøve, og se hvad jeg får ud af det. Jeg har kun kunne finde det hos XS-Sound, hvor det ikke er på lager. De har på mail oplyst mig, at leveringen desværre er uvis.
Nogen der kan finde en lagerførende forhandler? 
|
Til top |
|
|
viol8r Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
wizz skrev:
Nogen der kan finde en lagerførende forhandler?  |
|
|
Hmm... ser sjovt nok ud til, at xs-sound er de eneste i DK. Du kan muligvis finde det i tyskland. Alterntivt på ebay.
Der er dog også et andet, men lidt dyrere, alternativ: Edirol UA-1EX
( http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=36295).
Ved dog ikke om det funker med Vista.
__________________ Dennis
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kmixeren er helt væk i Vista, hvor den er erstattet af en noget mere avanceret - og klasser bedre - mixer Det er faktisk en af de elementer Vista får ros for.
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den har jeg også luret på, men den fungerer bedst med batterier, der holder ca. 16 timer, og det orker jeg ikke 
|
Til top |
|
|
wizz Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|