Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Meget lille og billig HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 August 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere været i gang med at sammensætte en lille HTPC til stuen.
Den løsning har jeg droppet igen, og jeg har fundet en bedre og billigere måde at gøre det på.

Det er stadig ikke (til at starte med) planen at den skal bruges til live TV, men kun til afspilning af musik og filmklip.

Alle mediefiler ligger på min server og vil blive afspillet fra denne over GigaBit-LAN.

Dette er hvad jeg regner med at købe:

Kabinet
- billigt, småt og godkendt af kæresten (tråd om kabinettet)
Hiper Media Center HMC-1K53A
688 kr.

Bundkort
- HDMI udgang
ABIT AN-M2HD
642 kr.

CPU
- god nok til HD, få watt og ikke så meget varme
Athlon X2 BE-2350 2.1 GHz
611 kr.

CPU-køler
- Hipers egen køler der passer i kabinettet
HiperFlow HFC-20820-C1
248 kr.

RAM
- overvejer stadig om jeg skal tage 2 GB med det samme?
Kingston ValueRAM 2 x 512 MB
347 kr.

Harddisk
- få GB = mindre varme og billig (forhåbentlig)
Samsung SpinPoint S166 HD161HJ 160 GB
340 kr.

DVD-brænder
- kan brænde det hele, billig og slim
Samsung SN S082H
338 kr.

I alt 3.214 kr.

Jeg er gået efter at gøre det så småt, billigt og lydløst som overhovedet muligt.
Denne kombination mener jeg bedst tilgodeser alle tre punkter.

Hvad siger I til denne sammensætning?

Edit: CPU skiftet ud og priser er opdateret.

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 August 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

kunne overveje sådn en cpu istedet, samme fart, men lavere watt(45W, den anden er 65W) mindre varme, mindre støj., men også lidt dyrere

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388027

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

pizzabager skrev:

kunne overveje sådn en cpu istedet, samme fart, men lavere watt(45W, den anden er 65W) mindre varme, mindre støj., men også lidt dyrere

Hvad er forskellen på dem udover watt?

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 14 August 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Når nu det er du kigger det pågældende mærke RAM, så vil jeg da hellere snuppe en pakke af dem her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138806

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

De kører bare ved 667 MHz, hvor de andre er ved 800 MHz, som er bundkortets max. hastighed.
Kan det ikke mærkes?

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke at din PC kører hurtigere end din bus-hastighed, dvs. hvis din bushastighed er 1033, kræver det 516 Mhz RAM da det er DDR2 RAM (altså double rate hastighed af RAM'en). Alt hastighed over din bus hastighed er derved "spildt" medmindre du vil overclocke din PC hvilket ikke er nødvendigt ved et media center.

esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Fra produktbeskrivelsen på Abits hjemmeside:
"Memory

- 4 X 240-pin DIMM sockets support max. memory capacity 8GB
- Supports Dual Channel DDR2 800 un-buffered ECC / Non-ECC memory"

Det forstår jeg som 800 MHz ram.
Har jeg ret?
Vi mangler en person med det endelige svar her

Edit:
Og på EDBpriser står der følgende under bundkortet:
"(...)
Front Side Bus (FSB) Hastighed:      1000 MHz
RAM Hastighed:      PC2-6400
RAM Teknologi:      DDR II SDRAM
(...)"

Så vidt jeg kan se har jeg valgt de rigtige til at starte med

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes jeg ville bruge et andet bundkort, også med HDMI ud. Dette bundkort har også HDCP på udgangen og det er vigtigt for afvikling af HD-DVD eller Blu-Ray hvis de er krypterede.

Selvfølgelig er det ikke lige det du nu går efter, men skulle du nu finde på at bruge din HTPC til HD  senere, så er det jo rart at det er der. Særlig når det koster mindre at forbedre. Jeg tænker på fx  K9AGM2-FIH fra MSI. Det har G690 chipset og x1250 grafik.

Og så anvende en x2 4600+ (brisbane 65nm) som skulle kunne bruges til Blu-Ray efter de seneste meldinger omkring G690 og x1250 som det indbyggede grafikort hedder. Der er firewire og 7.1 lyd.  Og det er meget let at styre fans og cool&quiet. Og har et smart program der automatisk kan opgradere drivere.

Kortet fungerer med cool&quiet som jo gearer helt ned når der ikke er noget særligt at lave for en CPU. Det har stor betydning i dit lave kabinet som kan være svært at holde koldt.

200watt fra en strømforsyning er ikke meget, men er nok lige ok.

esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Ken_T.

Det bundkort jeg har valgt har også HDCP.
Men jeg tager lige et kig på det bundkort du nævnte, og ser hvad det er for noget.

CPUen jeg har valgt kan, efter hvad jeg har læst, sagtens køre fuld HD video, så det burde ikke give problemer.

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

esha skrev:
Tak for svaret Ken_T.

Det bundkort jeg har valgt har også HDCP.
Men jeg tager lige et kig på det bundkort du nævnte, og ser hvad det er for noget.

CPUen jeg har valgt kan, efter hvad jeg har læst, sagtens køre fuld HD video, så det burde ikke give problemer.

Ja, nu fandt jeg et sted der nævnte HDCP, det så jeg ikke først. Det ser interessant ud dit kort. Og der ser også ud til at være endnu et der benytter samme chipset og andet.

Spørgsmålet er så om man skal vælge et kort med et G690 eller lade være, altså fx et MSI kort.

Jeg fandt følgende der nok kan være nyttigt i en overvejelse:

"Interestingly, Nvidia doesn’t state that the chipset is capable of full 1080p HD DVD or Blu-ray playback and states that a 500MHz core clock is needed to achieve this. We've checked to confirm and Nvidia limits this in the drivers rather than even attempting to playback 1080p content.

Because the LCD HDTV we've currently got in the office is limited to 50 or 60Hz minimum, even selecting "1080i" in the Nvidia driver settings didn't allow playback, we had to drop it all the way to 720p before we got an HD DVD to work in PowerDVD 7 Ultra.

Considering AMD has just released an update of its 690G chipset to allow a simple BIOS flash to overclock the IGP, which results in support for full 1080p HD playback, it'll be interesting to see how Nvidia reacts. Will the company do the same and catch up? Perhaps not, considering the very small push this chipset has had. After all, Nvidia is gaining market share hand over fist on its nForce 680 and 650 lines and the 7025/7050PV chipset is still Vista Premium capable so should still suit OEMs and ODMs."

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/08/08/biostar_tf7050-m 2/1

HD er jo egentlig  720P, 1080i  til 1080P og man må jo stræbe efter 1080P, fordi det er formatet i Blu-Ray og man ved jo aldrig selv om man ikke har det nu. Syntes det er tankevæggende at ikke enggang 1080i kunne afvikles. Det er ikke det samme motherboard, men jeg tror det er bygget op på samme måde. (skal lige kigge igen.) Jo, det ser sådan ud.

MSI boardet har ikke noget problem med 1080i og skulle med en kommende bios update kunne afvikle 1080P hvis man har en mindst en x2 4600+.

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Ja det er rigtigt at bundkortet understøtter 800 Mhz RAM, men de vil bare ikke køre hurtigere end din FSB som så i dette tilfælde er på 1000. Da RAM'en kører med det dobbelte hastighed, deraf DDR (double data rate) RAM betyder det at RAM'en KAN køre med 2x800 = 1600 Mhz, men da FSB'en kun er 1000 kører RAM'en altså ikke hurtigere end 1000, dvs. der skal max bruges 2x500 Mhz RAM.
Igen, alt hastighed over de 500 er altså spildt og det får du ikke noget for. Hvis du køber nogle 800 Mhz RAM er de helt fine til bundkortet, men du kan sagtens bruge nogen som er langsommere, bare ikke langsommere end din FSB, dvs. 1000/2=500 Mhz. RAM. Alt under det, vil brænde RAM'en af, da FSB'en kører for hurtigt i forhold til RAM'en.
Hvad skal man så bruge 800 Mhz RAM til, vil du så spørge. Jo, hvis du overclocker din CPU til at køre hurtigere, så vil du få behov for hurtigere RAM.

Jeg kører selv med en Core 2 Duo som kører med 1066 Mhz på FSB'en og dertil har jeg så valgt 2 GB. RAM af ovenstående slags som kører med 667 Mhz. Så selv med dem har jeg overskud i hastighed som jeg ikke bruger (da de reelt kun kører med 533), så jeg kunne faktisk have nøjes med nogle 533 Mhz RAM, men nu var de andre de billigste.

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 August 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

esha skrev:
pizzabager skrev:

Hvad er forskellen på dem udover watt?

tjaaa den er ikke hurtigere hvis det er det du mener.. den bruger bare mindre strøm..

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

pizzabager skrev:

tjaaa den er ikke hurtigere hvis det er det du mener.. den bruger bare mindre strøm..

Okay, samme svar jeg fik fra en kollega, så det bliver helt sikkert den, pga. det meget lille kabinet.

Mlarsen skrev:
(...)
Hvis du køber nogle 800 Mhz RAM er de helt fine til bundkortet, men du kan sagtens bruge nogen som er langsommere, bare ikke langsommere end din FSB, dvs. 1000/2=500 Mhz. RAM. Alt under det, vil brænde RAM'en af, da FSB'en kører for hurtigt i forhold til RAM'en. (...)

Tak for dit lange svar
Vil dog lige rette dig på et punkt.
Langsomme RAM brænder ikke af ved en for hurtig FSB, de kører bare langsommere.
Så længe du bruger den rigtige type RAM (f.eks. DDR2), kan du umuligt brænde dine RAM af, med mindre de, eller dit bundkort er defekt.

dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Det ser fint - er næsten identisk med mit eget spritnye mediecenter:

Hipermedia kabinet (kun én udvidelsesslot, vil anbefale at du vender PSU-køleren)
BE-2350 CPU
MSI K9AGM2-FIH (onboard hdmi og firewire)
Hauppauge 1300 hybridtunerkort
2x1024 MB Twinmos dual DDR2 (2x1024MB Kingston valueram kunne ikke bruges på dette bundkort, men kunne heldigvis byttes...)
160GB Seagate Barracuda (en hd jeg havde liggende)
NorthQ 3392 kobberkøler (ville tage hiperkøleren, hvis jeg kunne vælge om)

Efter lidt tweaking begynder det hele at køre perfekt :-)

Ved afspilning af H.264 kan du med fordel anvende CoreAVC, der modsat FFDshow, kan udnytte begge cores på cpu'en.

Husk videre at opdatere med nyeste bios og cpu-driver og derefter sætte bios til "Cool n Quiet: enable" og windows indstillinger til "minimal power management" under strømstyring. Ellers udnytter du ikke cool n quiet - som er super vigtigt for denne mediePC.

Nyeste grafikdriver skal til før du kan udnytte hele fladskærmen med over- og underscan.

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 August 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Watt er faktisk - i fht. HTPC'ere generelt - en noget mere afgørende faktor end busspeed!

Watt forbrug er nemlig = varmeudvikling, og jo mere varme, jo mere (støjede) køling er der brug for!

Man kan derfor ved lavere wattforbrug få en mere støjsvag HTCP!

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 August 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Da jeg i sin tid legede lidt med HTPV forsøgte jeg mig med en mobile athlon xp 2600+ (mener den var på 25 watt ved full load)... Smed en kæmpe køleprofil på og kunne formegentlig køre med passiv køling eller meget lille airflow!

Min erfaring siger dog at hvis man køber en støjsvag cpu-køler (og skruer lidt ned for spændingen) og har en CPU der ikke bruger meget energi, så er det største problem støj fra harddisken.
Så vær lidt opmærksom på harddisken! Måske der er plads til at harddisk-ophæng?
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Sendt: 25 August 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

MacMini. Lille, lydløs, lækker. Fungerer ud-af-boxen. Kan costumizes til windåse software/hardware, skulle man ha' de lyster.
Til top Vis Nordam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nordam

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes