Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Best-setup af 7.1 lydkort -> 6.1 reciver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2007 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Jeg i første omgang meget glad for at have erhvervet mig et lydkort der kunne klare DTS og DDL op til 7.1!

Det drejer sig om Club3D’s ”Theatron Agrippa DTS 7.1” – valget faldt udelukkende på dette, da det skulle være helt identisk med AuzenTech's ’HDA X-Plosion 7.1 DTS-Connect’, men Club3D kortet er billigere. Begge er baseret på C-Media’s CMI8770-chip, ydermere har jeg sågar læst et review hvor de piller ’Club3D-klistermærkerne’ af, for at opdage at der nedenunder faktisk står AuzinTech:
( http://www.xsreviews.co.uk/modules/FCKeditor/Upload/Image/CD aggripa/large/label-off.jpg)

Jeg havde læst nogle ret positive anmeldelser af dette kort, og har desværre først efter mit køb opdaget at patriarken mere eller mindre advare om disse kort, eller i hvert fald de drivere man bliver tvunget til at bruge!

Nu har jeg imidlertid kortet, og derfor vil jeg i første omgang gerne, ud fra ’de forhåndenværende søms princip’, have det bedste ud af det!

Jeg har en Sony STR-DG500 surround-reciver, der kan klare 6.1 (DTS&DDL) – mine højtalere er også sat op efter 6.1 i bedst mulig grad, efter hvordan lokale/møbler og ikke mindst kæreste tillader: (har dog endnu ikke fået en subwoofer) http://www.malingkat.dk/pic/speakers.jpg

I driverne er der imidlertid ikke noget med 6.1 – kun 5.1 og ’virtuel 7.1’! – jeg kan dog godt lave ’pass through’ af fx DTS 6.1 via S/PDIF!

Den ’virtuelle 7.1’ virker desværre noget skidt i mine øjne – indstillingen af de to ’bagerste’ surround-højtalere lader ikke til at ændre noget (troede de kunne bruges til at ændre mig rear-center), men ændre jeg på mine ’side/rear’ speakers, påvirker det netop samtidigt min rear-center!

Kan det passe at kortet ikke umiddelbart selv kan lave 6.1?

Hvad vil den optimale opsætning være af den nuværende driver til mine behov?

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2007 kl. 04:23 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du afspiller som du gerne vil have mixet til 6.1?
Hvis det er almindeligt stereo-musik, så vil jeg tror at det vil give et bedre resultat at sende stereo-signalet til receiveren som 2-kanals PCM og så lade receiveren om at fordele lyden ud i dine 6 højtalere - hvis det da er det du ønsker - personligt foretrækker jeg stereo-musik afspillet i stereo.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Det primærer er TV! Selvom jeg må 'krybe til korset', og indrømme at jeg da også godt kan lide at høre musik på alle højtalere - dette velviden at det ikke er 'det korrekte', men jeg syntes selv godt om oplevelsen af at lyden er 'overalt'!

Grunden til at jeg gerne vil have selve pc'en til at lave mix'et, er at jeg gerne vil have min reciver til at stå på 'auto detect', således at når jeg afspiller en DVD, skal jeg ikke trykke på reciveren overhovedet, men den 'finder' selv ud af hvilken type lyd jeg vælger fra DVD-menuen og behandler den optimalt!
Samtidigt vil jeg som sagt også gerne have 'rumfornemmelsen' fra flere højtalere, når jeg ser en film i tv (via HTPC) - igen uden at skulle trykke på noget!

Alt dette bunder i, at jeg i mit HTPC-projekt i højere grad sigter mod 'bruger venlighed', og 'kvalitet' derfor til tider må komme i anden række! (bla. grundet den førnævnte kæreste). Det skal med andre ord være ét system, i én kasse med kun ÉN remote! (reciver er en del af systemer, men er gemt væk og skal ideelt kun fungere som 'kassen man sætter højterlednigerne i'! og skal ellers ikke skrues på*)

*via IR blaster styer jeg volumen på reciver med vol+/- må min htpc-remote!

Efter al den snak om 'brugervenlighed', vil jeg dog stadig gerne have det bedste lyd ud fra de præmisser der er opstillet ovenfor - DERFOR spørger jeg til den optimale opsætning af 6.1 lyd!

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes