Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Mere end en kanal med DVB-C? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Med et DVB-C tvkort kan man kun hente en kanal ned af gangen. Dvs. man bliver nødt til at se den kanal man optager, hvilket jeg synes er meget træls. Hvilke løsninger findes der på det problem?

De løsninger jeg selv kan se er: To tvkort i HTPC’en samt to zaptor kort fra stofa. Dette er en forholdsvis dyr løsning, og da jeg overvejer at skifte til HFX micro er der kun plads til et tvkort.
Smart måde at skifte imellem analog og digitalt. Hvis man f. eks optager fra den digitale tuner kan man se via den analoge. Findes der en smart måde at gøre det på?

Findes der en mere optimal løsning end mine to forslag?
Til top Vis the-box's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the-box

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

En del af mediaportal projektet er TV Server. Den tillader, at man optager fra en anden kanal end man ser - men kun et kort.

TV server er som navnet antyder en server applikation, hvortil der så skal bruges Mediaportal frontend. Det er tanken med TV Server at den kan installeres på en server-maskine, der  står lidt af vejen og at man så har Mediaportal (selve HTPC-programmet) installeret på en tynd klient i stuen. MEN - TV Server kan installeres på den samme maskine som Mediaportal HTPC-frontend, hvorved du undgår en dedikeret server maskine.

Det skal lige sige, at alt det her er noget jeg har læst om - ikke afprøvet. Jeg har kun haft selve Mediaportal installeret - uden TV Server. Men det er IMHO nu også det absolut bedste HTPC program der findes til Windows.

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Når man modtager kabeltv, vil man jo altid kunne se live-tv via TV-et tuner...
Og altså optage noget andet digitalt..

Det kræver bare at man vælger/skifter input på TV-et...

Nogle HTPC-programmer tillader optage/vise flere programmer samtigt med et TV-kort, men forudsætningen er at programmer befinder sig inden for samme MUX (dvs. programmer sendes på samme frekvens).

Den optimale opsætning efter min mening er at kan forblive i HTPC-ens bruger-interface hele tiden og "nedgraderer" TV-et til en PC-monitor.
Det giver den enkleste betjening og måske kun en fjernbetjening til det hele...
Men denne løsning vil kræve flere DVB-C tv-kort...

Fire/floppydtv TV-kort tilsluttes via firewire kan det ikke være en mulighed?

FireDTV er en extern boks, men det er vel knap så pænt i forhold til det omtalte kabinet...

Ellers skal der et andet kabinet til, for at få plads til flere TV-kort..

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

En del af mediaportal projektet er TV Server. Den tillader, at man optager fra en anden kanal end man ser - men kun et kort.

TV server er som navnet antyder en server applikation, hvortil der så skal bruges Mediaportal frontend. Det er tanken med TV Server at den kan installeres på en server-maskine, der  står lidt af vejen og at man så har Mediaportal (selve HTPC-programmet) installeret på en tynd klient i stuen. MEN - TV Server kan installeres på den samme maskine som Mediaportal HTPC-frontend, hvorved du undgår en dedikeret server maskine.

Det skal lige sige, at alt det her er noget jeg har læst om - ikke afprøvet. Jeg har kun haft selve Mediaportal installeret - uden TV Server. Men det er IMHO nu også det absolut bedste HTPC program der findes til Windows.

Mvh Jonas

Er der nogen der har afprøvet det i praksis? For har svært ved at se hvordan TV server kan hente flere kanaler ned af gangen, hvis der kun er en tuner?

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

avsh skrev:

Når man modtager kabeltv, vil man jo altid kunne se live-tv via TV-et tuner...
Og altså optage noget andet digitalt..

Det kræver bare at man vælger/skifter input på TV-et...

Nogle HTPC-programmer tillader optage/vise flere programmer samtigt med et TV-kort, men forudsætningen er at programmer befinder sig inden for samme MUX (dvs. programmer sendes på samme frekvens).

Den optimale opsætning efter min mening er at kan forblive i HTPC-ens bruger-interface hele tiden og "nedgraderer" TV-et til en PC-monitor.
Det giver den enkleste betjening og måske kun en fjernbetjening til det hele...
Men denne løsning vil kræve flere DVB-C tv-kort...

Fire/floppydtv TV-kort tilsluttes via firewire kan det ikke give mulighed, fireDTV er en extern boks, men det er vel kanp så fænt i forhold til det omtalte kabinet...

Ellers skal der et andet kabinet til, for at få plads til flere TV-kort..

Vil software som MCE og mediaportal kunne hente en helt MUX ned af gangen, så man kan se enanden kanal end den man optager? Hvordan er kanalerne fra stofa delt op i MUX?

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

the-box skrev:
JoeConsultant skrev:

Mvh Jonas

Er der nogen der har afprøvet det i praksis? For har svært ved at se hvordan TV server kan hente flere kanaler ned af gangen, hvis der kun er en tuner?

Ved ikke hvordan det er implementeret teknisk, men en feature ved TV server er: "Viewing/recording multiple channels per transponder" (se http://wiki.team-mediaportal.com/TV-Engine_0.3/overview)

Dokumentation ses her: http://wiki.team-mediaportal.com/TV-Engine_0.3

I øvrigt er TV Server og Mediaportal gratis, så man kan prøve sig frem alt det man lyster.

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hmm det de mener med "Viewing/recording multiple channels per transponder" er vel bare som avsh er inde på, at hvis kanalerne er inde for samme MUX kan man kan man både optage og se en anden kanal, da digital vel henter en hel MUX ned af gangen?
Det ville derfor være meget ret at vide hvilke kanaler ved stofa der er i samme MUX

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Nu når jeg gerne vil have et smart lille kabinet kan jeg selvfølgelig købe to FireDTV C/CI, og gemme dem i et skab og på den måde hente to digitale kanaler ned på samme tid. Dette vil være en dyr løsning, men vil det ikke virke? Går ud fra kanalskift kan ske direkte med MCE fjernbetjeningen og ikke på selve FireDTV C/CI boksene?

LarsenLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kører selv med to FloppyDTV DVB-C tunere i mit Vista MCE. Det virker fint - og er helt transparent for brugeren, dvs. du optager/ser bare kanaler, som du lyster, så længe det maks. er to samtidig...
Til top Vis LarsenLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsenLP

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

LarsenLP skrev:
Jeg kører selv med to FloppyDTV DVB-C tunere i mit Vista MCE. Det virker fint - og er helt transparent for brugeren, dvs. du optager/ser bare kanaler, som du lyster, så længe det maks. er to samtidig...

Lige et lille side spørgsmål. Det er vel ikke lykkedes dig at få undertekst på f. eks DR1 digitalt?

LarsenLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Ja og nej :-)

Stort set alle kanaler via YouSee (TDC KabelTC) sendes med undertekster indlagt i selve signalet, så det er kun på de kanaler, hvor det ligger separeret fra selve billede-signalet, at jeg mangler undertekster, f.eks. National Geographic.

TV2 Østjylland er på det seneste også kommet med, men her mangler jeg undertekster, hvis jeg f.eks. ser en film på den kanal, i stedet for at skifte til den "almindelige" TV2 kanal. Det vil jeg gå ud fra er fordi YouSee blot tager DVB-T signalet og lægger ud på kabelnettet...

Til top Vis LarsenLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsenLP

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes