Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: LinuxMCE version 710 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PCTV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

LinuxMCE er en pakke løsning af flere produkter og giver der med et mere All-In-One Setup og består pt. af:
Functionality Platform/software used
Operating system Kubuntu
Television/Personal video recorder MythTV / VDR
Telephony Asterisk
Home automation Pluto
Surveillance camera recording Motion
Video plaback Xine

Under Wiring Considerations finder man denne vigtige detalje

User Manual - LinuxMCE wiki

The only special requirement is that the LinuxMCE Core needs to be your DHCP server so that it can offer the plug-and-play and network boot services.

Så LinuxMCE er ikke det man lige tester ved et dualboot setup men mere et projekt hvor man samler alle funktioner i huset på en SERVER/CORE som så kan "alt" og man derfor ikke behøver at ha xx andre dimser tændt så som NAS (File Server), Printer Server, Firewall, VOIP gateway, DVD/Harddisk-Recorder, Satellite/Digital modtagere......

Det smarte ved LinuxMCE er at når det først er sat op, behøver man ikke flere diverse modtagere i alle rum bare fordi man nu vil kunne se en DVD, det optaget tv program eller høre MP3/internet radio næ man har en Media-Director i de rum man ønsker Lyd/Billede alt efter behov og så har man adgang til alt som Serveren har adgang til og man kan eks. tage lyden med ud på bade værelselet hvis man skal der ud da man så en fodbolds kamp i stuen, det kraver så bare der en installeret en Squeezebox(slim devices) se evt. -> www.hifi4all.dk/content/anmviewer.asp?a=1412

Det bedste ved LinuxMCE er alt software er gratis og det derfor kun er den nødvendige hardware som skal købes, dertil da LinuxMCE består af en masse gratis under produkter så som MythTV kom der hurtigere opdateringer ved evt. problemer eller bedre nye funktioner, end der gør til købe produkter.

Til top Vis PCTV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PCTV

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

...idéen er jo god og jeg har også set filmen om det på youtube, men kan du få det til at virke?

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

henrikph
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

det ser rigtig smart ud!!!

Er der nogle der har prøvet det?

Mvh
Henrik

Til top Vis henrikph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikph

PCTV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Tja, Jeg har haft MythTV & Asteriks oppe at kører og det virkede fint, den gang havde jeg KabelTV & ISDN Telefon med flere telefon nummer hvorfor jeg synes det var sjovt med egen telefoncentral.
Nu bor jeg på landet uden ISDN & KabelTV, men jeg har nu bestilt et Dual DVB-T kort og vil oprette et VOIP telefon nummer, og da jeg i forevejen har server kørende med mail & WEB service vil jeg ligge det hele om til Linux da der nu om dage er så mange færdige produkter som er gratis, opdateres hurtigt og virker bedre end på Windows platformen og så er der jo lige det med performance som gør det føles som en helt ny maskine :)

Jeg har snakket/skrevet med en del som har det kørende, bare ikke som LinuxMCE pakken men selvbygget = et produkt af gangen.
Men hvorfor skulle det ikke virke, det eneste det kraver er Hardware som der findes Linux driver til og dem er der snart flere af der virker end der er til Vista, og der er mange som hjælper firmaer med at lave driverne og nogle endda gratis -> Linux: Free Linux Driver Development | KernelTrap
Der findes firmaer som levere den færdig løsning og giver support hvis man ikke gider installere og finde den rigtige udstyr selv, eks i England -> Convergenthome - LinuxMCE wiki

Den gang jeg så PlutoHome som er en af grundstene i LinuxMCE købte jeg Medion MD8800 i Aldi før jeg havde checket hardware drivers. Desværre var det CTX944-kort CTX944_spec.pdf (dobblet Analog,DVB-T & DVB-S) ikke understøttet da det var specielt bygget til Medion til et specielt tribelt PCI slot, hvorfor der ikke er andre end dem som har købet den MD8800 maskine som havde dette kort .
Nu bygger jeg den selv fra bunden med hardware som jeg ved det er driver til og som andre siger virker fint
WinTV-NOVA-T-500 Dual DVB-T tuner
Grafikkort GeForce 7600 (fanless)

Senere vil jeg tilføje DECT support til mine trådløse telefoner, og bruge VOIP til at ringe med hvilket Asteriks delen i LinuxMCE løser for mig
WEB-CAMS & lys styring kommer senere men også min tanke det skal med.

henrikph
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

sjov, for jeg har et Medion 8820, mon der er det samme problem med drivere til det?

Til top Vis henrikph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikph

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Det er ikke en final endnu er kun en 0710 beta4

Så venter til det er en ren 0710, så må jeg prøve om den er blevet bedre

har prøvet 0704 og der var flere problemer så den gad jeg ikke

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

PCTV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Tja, Medion levere value for the money , men måden de gør det på er ved at få under leverendør til at lave specielt tilpasset udstyr til dem.
Eks. MD8800 indeholder
    MSI
        MS-7204 bundkort (kender ingen anden maskine med dette kort)
        Medion-branded GeForce 6700XL grafikkort (specielt med Scart stik og andre stik)
    Creatix
        CTX944 TV-tuner / Modem (tribelt kort 2 X hybrid TV-tuner + Modem/Fax - findes hvis også kun i denne maskine)
    X10
        Indbygget USB modtager til X10 (til deres specielt designet Fjernbetjening)
    RALINK
        Ralink Rt2500 Usb Wireless Lan Card (tilpasset / indbygget)
    C-Media
        USB Card Reader hvis nok en tilpasning af CM120

Så der er sikkert ikke direkte support, men når udviklerne finder ud af hvad kortet er bygget op af og hvis det er kendte chip hjælper de gerne med at få det til at virker
Mit/MD8800 tribel kort var der desværre også en chip de ikke før havde driver til hvorfor det har taget langtid

Synes jeg har set et sted at der i MD8820 sidder et CTX953 og hvis det er det har jeg set det får korttype 134 -> Medion/Creatix CTX953 Hybrid i en patch/opdatering.

Edit: prøv at søge efter CTX på rettelses listen så vil du se hvor mange Medion/Creatix rettelser der er -> changelog

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Oki .. hmm .. måske jeg skulle lave en installation med mythtv og mplayer istedet .. Jeg mangler bare et interface så .. kan man bruge mythtv til det så ?

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Oki .. hmm .. måske jeg skulle lave en installation med mythtv og mplayer istedet .. Jeg mangler bare et interface så .. kan man bruge mythtv til det så ?

Du kunne også prøve beta4 versionen og så melde tilbage om det er noget der virker  Det er alligevel den fjerde udgave, mon ikke de fleste fejl er rettet...

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

PCTV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Mythbuntu

Mythbuntu is an Ubuntu derivative focused upon setting up a standalone MythTV system similar to Knoppmyth or Mythdora

MythTV/Install/Gutsy/Tuners - List of known working tuners from the Mythbuntu Forum

MythTV on Ubuntu 7.10 er den LinuxMCE 710 er bygget på, og her har du så en standalone MCE ala MS-MCE, altså uden

Telephony Asterisk
Home automation Pluto
Surveillance camera recording Motion
Video plaback Xine
DCHP Server er der heller ikke så den forstyre ikke dine andre maskiner på dit hjemme netwærk.

PS. der er mange flere TV tuners der virker der er bare ikke nogen som har meldt tilbage på dem.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Oki har du rodet med Elisa media center ? Det ligner meget osx frontrow. http://elisa.fluendo.com/

Det ser ret nice ud .. men mangler tv support .. men tror det har høj prioritet hos dem og jeg har ikke behov for det lige med det samme ..

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

PCTV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Nej, mener jeg kiggede på noget med fleundo for over et år siden men da hed det ikke elisa,
Interfacet ser da ok ud, men de er langt bagud i forhold til MythTV med alle dens plugins.

En ting som gør jeg ikke vil kigge mere på den er hvad de har tænkt sig at gøre

FAQ:

12) Elisa is supported by a company, how will you finance the development?

Elisa Media Center is a freely distributed software.

On top of accessing multimedia content, the user will be able to access a wide range of additional services. A fee will be levied on these services.

These services might be:
- Buying music and/or movies over the Internet
- Printing photos online
- Reservation of cinema tickets
- etc.

Altså et salgs værktøj, nej tak den er der nok af, det jeg godt kan lide ved LinuxMCE er den er bygget op af kendte/af prøvede produkter som alle ikke kraver services/penge.

+ Det eneste positive jeg kan ser for produktet er platforme, pt. Linux/Unix & MacOS X og senere Windows altså folk som kun kender til en platform har nemmere ved at bruge produktet.
% Det gør så også det vil går langtid med opdateringer da det skal testes på flere platforme og virke.

Næ hvis du vil prøve at teste interfacet og se mulighederne på et godt gennem testet interface som MythTV er vil jeg starte med eks. Mythbuntu eller en anden MythTV bundel.

Grunden til jeg går efter LinuxMCE er flere:
  1. Det er en All-In-One/Core løsning, altså en server/maskine som kan det hele.
  2. Ønsker man samme muligheder i et andet rum skal der kun bruges en Media-Director med netværks adgang hvilket godt kan være Wireless.
  3. Ønsker man et total lydløst setup, flyttes Core til eks. bryggerset og og der sættes en Media-Director i HjemmeBio som ikke har nogen harddisk eller blæser søg efter "MythTV frontend" eller man kunne jo bruge en Xbox hvis man alligevel har den i stuen (men den er vist ikke så stille )
  4. Virker et produkt/funktion ikke skal men ikke vente på en nyt LinuxMCE version men kan opdatere det produkt alene
  5. Jeg stadig har et fjernsyn og ikke en fladskærm (grundt pris / billede kvalitet) vil skrivebord/desktop interface være umuligt at bruge, hvorfor god fjernbetjening er er vigtig.
  6. En PC med Windows XP har også mulighed for at være frontend = multi udnyttelse
  7. En gammel PocketPC eller en Nokia Symbian telefon kan være fjernbetjening = Orbitor
  8. Jeg kan hvis jeg ønsker det lukke op for Fjernstyring via Internettet.
  9. Hvis et element/produkt ikke videre udvikles kan det "nemt" skiftes ud, og hvis Pakken LinuxMCE skulle stoppe med at blive lavet kan man stadig opdatere de enkelte elementer
  10. .......
  11. Og sidst men ikke mindst softwaren er gratis og der er flere udvikler end på noget andet enkelt produkt.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

jep ved godt at linuxmce kan en masse ting i og med det "bare" er en frontend til en masse andre programmer .. dog er interfacet så frygteligt grimt at jeg ikke ville kunne holde ud at bruge det .. jeg kigger på nogle forskellige men lige nu tiltaler elisa mig mest .. 

PCTV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeps U1 er "grimt" men også kun tænkt til remotes/orbitders U2 interfaces synes jeg er ret godt da media hele tiden har første priotet ikke som MS-MCE hvor hele filmen bliver til et lille ikon/vindue bare fordi man vil ha menuen frem.
Screenshots af U1 & de to versioner af U2.
Men va det er jo en spørgsmål om smag som heldigvis er forskellige ellers vil alt jo være ens og kedeligt

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

hmm .. syntes ikke der er nogle af dem som er særlig pæne ..

Nåh .. blev hurtigt træt af elisa, meget ustabilt og dårlig support af mkv og mov filer.

Har du prøvet Freevo?

PCTV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Kun LiveCD og den kendte ikke min TvTuner så det blev et kort bekendskab

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Ved du om mythtv har et plugin der supporter CEC (AV link) ?

EDIT: Hmm sikkert ikke det står på wish listen ...

http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Feature_Wishlist_(Setup )

PCTV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeps fandt samme side, og http://www.htguys.com/archive/2007/April17.html
igen benyttes der ikke kun en protocol hvorfor der er problemer med forskellige mærker ikke kan snakke sammen.
Når dette er sagt mener jeg at huske at ha set nogen som har det kørende med deres udstyr, men ikke nået som andre bare lige kan bruge til deres udstyr. Men det betyder der er nogen som udvikler på det :)
Findes det til Windows ?, jeg har ikke set det.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

nope tror jeg ikke ..

hmm tror jeg skal være min nye signatur

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Så er 0710 final. Nogen der har prøvet?

http://www.linuxmce.org/

Til top Vis Wonderboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wonderboy

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne