Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Overvejer HTPC, hjælp ønskes! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hey;

Som overskriften siger, overvejer jeg at investere i en HTPC, dog er jeg lidt itvivl om nogle ting. Pt. ejer jeg en Pioneer DV565 der både kan afspille DVD-A og SACD ganske glimrende. Men som de fleste herinde, ønsker jeg endnu bedre kvalitet både på lyd- og billedsiden.
Med en HTPC vil det være muligt at overføre billedsignalet digitalt via DVI hvilket skulle være noget bedre end component out på DV565'en. (Jeg regner med at købe panasonic AE500) Så der kan jeg se fordelen.

På lydsiden bliver det dog lidt problematisk... Jeg kunne godt tænke mig at kunne afspille DVD-A og SACD fra HTPC'en og overføre signalet digitalt til en kompitabel receiver evt. via firewire, men er det muligt? Findes disse drev og audioudgange i dag eller er de på vej?

Ved at overføre lyden digitalt, undgår jeg vel at probbe en masse dyrt converter grej i PC'en right?

Ved godt at det var en ordentlig mundfuld, men håber at i gider at hjælpe mig ud her

På forhånd tak!

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at afspille SACD fra en PC, og kun muligt at afspille DVD-A via et Creative Audigy kort. Men at bruge et Audigy kort til at afspille DVD-A er fuldstændigt tåbeligt, da ide'en jo er kanon lydkvalitet, hvilket et Audigy kort absolut ikke kan præstere. Der er en masse regler ang. disse formater som forhindrer brugen af digital overførelse og afspilning via PC, så det er tvivlsomt om det nogensinde bliver muligt at afspille DVD-A og SACD via PC.

Hvis du kan nøjes med fantastisk stereo lyd, kan jeg anbefale et RME HDSP 9632, som godt nok er lidt pebret, men ikke i sammenligning med de CD-afspillere det spiller af banen. Prøv at søge på kortet på www.avsforums.com, der er nogle test af kortet. Det koster ca. 4500 i DK, men jeg købte mit i Tyskland for ca. 3200,-kr. Kortet bliver lavet i Tyskland.

Jeg har rippet mine cd'er i APE format som et et lossless format, hvilket vil sige at der ikke er nogen forskel på org. og den rippede. Et nummer kommer ved denne komprimering til at fylde ca. 60% af org. Så bruger jeg JRivers Jukebox program til afspilning. Det er superfedt, da jeg slipper for at rode rundt ml. 400 cd'er (som jeg har smidt i en flyttekasse) hver gang jeg skal finde et nummer, men bevarer sammentidigt den fede lydkvalitet.

Så med hensyn til DVD-A og SACD, ja så må man jo lære at gå på kompromi engang imellem. Der må jeg en dag købe en standalone, hvis det viser sig at slå ordentligt igennem, eller måske kommer det til PC'en en dag. Jeg har dog mine tvivl om at det ikke bare forbliver en niché, fordi den brede befolkning synes at CD kvalitet er godt nok(hvor mange mener f.eks ikke at mp3 er ligesågodt), og derfor er ligeglade med et nyt medie, der f.eks. ikke kan afspilles i bilen og ikke giver andet end en bedre lydkvalitet. Ja ja, jeg ved godt at du som regel også får 5.1 lyd, men det kan du jo allerede få på DVD i DTS eller DD, dog ikke i samme lydkvalitet. Men helt ærligt synes folk virkeligt det er fedt at høre musik i 5.1? Jeg gider personligt ikke. Nå det var bare min mening.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Ok, men er der overhovedet så megen fidus ved en HTPC så? Jeg mener hvis jeg skal ud og ofre næsten 10k (hvilket budget'et pt ikke tillader) på en pioneer DV868i som både har HDMI og i-Link alligevel, så er den vel mindst lige så god til videoafspilning? Eller er en HTPC et must hvis man vil vride den bedste billedkvalitet ud af sin projektor?
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Krede-> Læs denne tråd http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=361457&pagenumber=1

Summa summarum på tråden er at DVD der kan afspille over DVI udligner næsten fordelen ved en HTPC. Det er dog ikke muligt at tweake i samme grad til personlige preferencer uden en HTPC.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes