Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Mit lydkort larmer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har et onboard lydkort forbundet til min forstærker men det brummer! Helt vildt nogle gange, jeg har prøvet at skifte kabel ( phono ) og når jeg drejer stikket hjælper det lidt, men det forsvinder aldrig helt!

Ville et nyt lydkort hjælpe? Eller skal jeg prøve at jordre det til radiatoren?

Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

chriller4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Jeg har et onboard lydkort forbundet til min forstærker men det brummer! Helt vildt nogle gange, jeg har prøvet at skifte kabel ( phono ) og når jeg drejer stikket hjælper det lidt, men det forsvinder aldrig helt!

Ville et nyt lydkort hjælpe? Eller skal jeg prøve at jordre det til radiatoren?

Generelt vil jeg sige, det er meget svært at få ordentlig lyd fra en alm computer for der er selvfølgelig ikke kræset for hi-fi som eks. hos en cd-afspiller. Når det så er sagt, så tror jeg at et lydkort i pci eller usb, ville hjælpe lidt...Det vil så sidde langt fra alt muligt andet, som et lydkort på  jo ikkebundkortet gør - cpu og andre kredsløb !

Men forvent IKKE hi-fi lyd - måske blot lidt mere tålelig uden formegen støj...men herregud hvis det er til mp3, så er det vel os ligemeget...

Mit anlæg, klik her

Min hjemmeside: www.christerholte.dk
Til top Vis chriller4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chriller4 Besøg chriller4's Websted

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft et lignende problem med en brummende computer. Jeg løst problemet ved at trække en ledning fra computerens kabinet til forstærkeren, for at etablere et fælles stel.

Umiddelbart kan jeg ikke se at der skulle være nogen problemer med denne løsning og det har også virket helt perfekt i et par måneder efterhånden.

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Skal der føres lyd fra pc til forstærker, er det klart at foretrække digital overførsel, da der er mange ting der kan påvirke lyden ved analog. Strømkabler og lign. er det masser af i en computer, ellers kan du prøve at isolere kablet fra alle andre kabler.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Du har 2 muligheder..

Optisk kabel (ikke coax) imellem lydkort og forstærker.

eller

Forbind computerens kabinet til forstærkeren (som tidligere forslået). Dette eliminere ground-loop.

Hvis din forstærker kun brummer når du cranker lyden helt op er det lydkortet der er dårligt (eller du er for kræsen) og du skal investere i et bedre af slagsen ;)

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej gutter,

jeg ved godt at vi normalt taler om hifi her på disse sider, men helt ærligt.. Jeg bruger pt. det lydkort der sidder på bundkortet af min pc.. ikke noget specielt men det spiller helt ok. At sige at det lyder direkte dårligt og forfærdeligt vil være at lyve. Til almindelig brug er det helt ok. MEN det er rigtigt at der er støj fra det indbyggede lydkort, og bare det at få et andet kort i via pci eller usb vil helt klart hjælpe.

Jeg har et par venner der har 100000 kr. anlæg hjemme og de brokker sig ikke over lyden hos mig om mit "dårlige" lydkort i min pc. Indrømmet at det kan opgraderes når jeg finder det rigtige kort men lyden svare vel til det man får fra et alm. anlæg til en 5-6000 kr.

Thats all folks

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeppe:

Jeg er helt uenig med dig.

Bundkort producenterne benytter de billigste (og derfor ofte dårligste) lydchips og komponenter for at holde kostprisen nede. Lyd på bundkortet er en "added feature" som koster dem et par kroner ekstra at putte på. Der er overhoved ikke taget hensyn til lydkvalitet når printet til bundkort bliver lavet, derfor det meget høje støjnivue på analogdelen.
Hvis man derimod benytter SPDIF ud af sit bundkort kan man godt få OK kvalitet (og bedst hvis det ikke er AC97 kompatibelt)

Hvis du sammenligner lyden på et bundkort med et anlæg til en 5-6000 kr. ville jeg nok ikke købe det anlæg.

Men som med alt andet i lydens verden.. det vigtigste er at du selv er tilfreds med hvad du har! Hvis du derimod bliver irriteret på støj/klang ved det du har, skal du kigge after noget bedre/anderledes.
Jeg bruger selv et  par Altec Lansing højt. på mit skrivebord som er forbundet med audio ud på bundkortet, hvorpå jeg høre lidt Mp3 i ny og næ.. det lyder skam helt fint. Men jeg har også et par Genelec 1031A reference nearfield højttalere til 18k som jeg bruger til musik/jingle produktion .. de er bare en helt helt anden klasse. Man får hvad man betaler for.

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes