Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC bundkort til Intel P4? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg faldt over dette Asus bundkort ASUS M4A78-HTPC

Det ser jo helt kanon ud, med alle de rigtige udgange. Mit spørgsmål er så om I ved om man kan få noget tilsvarende til Intels ældre Pentium 4? Jeg har nemlig en fin lydsvag køler og 3gHz P4 cpu liggende. Eller om jeg er bedst stillet med dette bundkort og en ny processor i stedet.

Mvh Rasmus
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2009 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Det korte svar er nej. Pentium 4 er en gammel processor, og det betyder, at de kompatible motherboards (socket 478) er forældede og mangler features. Til en HTPC må vi som minimum antage, at følgende krav skal opfyldes:

- Småt
- Støjsvagt
- Sprømbesparende
- Gode lyd/video-tilslutninger

En P4 er bestemt ikke strømbesparende (ingen speed-step), og yderligere er den ret svær at holde stille. - Også selvom du siger du har en stille køling til den. I så fald vil jeg antage, at den ikke er helt lille den kølerløsning?

Skulle man være heldig at finde et m-ATX motherboard med socket 478, er det med garanti fyldt med dårlige komponenter, fordi det ikke var normalt at lave m-atx-bundkort af fed kvalitet før omkring 2006. Tendensen var: få tilslutninger, billige onboard lydkort og billige grafikchips. Hvis man tager et sådant bundkort, bliver man nødt til at investere i en DAC/nyt lydkort (med mindre man er heldig, at der er digital lyd ud, hvilket ikke er sandsynligt) og et nyt grafikkort med HDMI, hvilket allerede dér afføder kompatibilitetsproblemer jvf. pci-express vs. AGP-problemet i netop P4-generationen! Yderligere giver flere komponenter et højere støjniveau, højere strømforbrug og bliver dyrere på bundlinien.

Med det bundkort du linker til, får du det hele plus mulighed for at smide en fed processor i. Du kan eventuelt tage en billig X2 eller Sempron-processor i, og stadig få mere regnekraft end fra den P4. I sidste ende bliver det en langt mere elegant løsning, som vil bruge både mindre strøm, støje mindre (husk: passivt kølet grafikkort, behovet for PSU er mindre, derfor kan den være mere støjsvag, CPUen kræver mindre køling) og være hurtigere.

Held og lykke med det.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 September 2009 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

Hey

Du kan godt bruge cpu'en hvis den er lga775, men ydelsen er klart bedre med det bundkort som du linker til, sammen med en phenom II X2 eller X3...

Er det en ældre cpu med socket 478 så ville jeg også skodde den først som sidst, men er det en 775 findes der stadig mange muligheder med f.eks et P965/G43-P45 som er nyere chipset som kan tage ældre cpu'er..

P4 døde ikke med socket 478, da de glohede prescotts lige fik lov til at få navnet indtil core2 tog over..

Så alt efter processor, så er det ikke til at sige hvad der er smartest, men gør man noget ud af udluftningen af kabinettet, så kan man også lade cpu blæseren kører med lave omdrejninger, og evt nedclocke den til den mindste ydelse man kan leve med..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes