Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: ASUS P5N7A-VM - meget varm GPU (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
olestorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 September 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej forum,

Har netop bygget en HTPC baseret på ASUS P5N7A-VM og en Core2 Duo E7300. Maskinen kører fint, men jeg har en bekymring: ved normal drift (dvs. uden af vise ex. DVD-film) bliver GPU'en meget varm. 67 grader var den, sidste gang jeg målte!

Hvor varm må sådan en sag blive?

Ole Storm.

Til top Vis olestorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olestorm

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 September 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej Ole
Lidt flere informationer om dit grafikkort er nok nødvendigt, men som regel kan de tåle at blive en hel del varmere end f.eks. CPU'er. Jeg mener ikke det er unormalt at se grafikkort på 90 grader.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 September 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hey

Gpu'er plejer at blive noget varmere og kan klare højere temperatur, men hvis det er passivt kølet så har man jo selv valgt at det går hen og bliver varmt, og jo mindre kabinet udluftning man har, jo højere temp vil alle komponenter lide under det...

Er der plads til blæsere indeni kabinettet så smid 1 omkring køleribberne, og man kan både få støjsvage mindre blæsere 80-92mm, som også kan sættes ned i hastighed og praktisk talt lydløse når de er monteret indvendig..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

67 er højt i idle. Men det er ikke kriminelt. Til gengæld kunne det være interessant at vide hvor varm den bliver under load?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
67 er højt i idle. Men det er ikke kriminelt. Til gengæld kunne det være interessant at vide hvor varm den bliver under load?

For højt måske, men er den passivt kølet og et kabinet med dårlig kabinet udluftning, så er der jo en grund til det..

olestorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 September 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har Google't lidt på sagen, og det viser sig at jeg ikke er den eneste ejer af den type motherborads med bekymringer omkring varm GPU.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=2 0090218041623268&board_id=1&model=P5N7A-VM&page= 2&count=17

Det lader til at ASUS selv mener at grænsen ligger ved de 105 grader! Tilsyneladende baserer kølingen af GPU'en sig på at man bruger en standard Intel CPU køjer, som sender en del af luftstrømmen forbi GPU'en. Det er ikke tilfældet i hos mig, da jeg har sat en Artic Cooling på min CPU.

Jeg vil forsøge at montere en ekstra køler. Er dog lidt i tvivl om hvordan jeg gør det smartest. Der er på MB'et tre blæsertilslutninger: CPU, kabinet, og strømforsyning. De to første kan styres, mens den sidste blot kører på 100% (og dermed ikke i brug hos mig). Hvordan kan jeg sætte flere blæsere til samme tilslutning?

Mht. kabinettet, så er det et Silverstone Lascala 16, så der er plads nok - og hele to blæsere. Af disse har jeg dog kun tilsluttet den ene, af samme årsag som ovenfor. Derfor er jeg meget lydhør for ideer til hvordan jeg kan tilslutte to blæsere på samme stik i MB'et - hvis overhovedet.

Ole.

Til top Vis olestorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olestorm

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

olestorm skrev:

Hej,

Jeg har Google't lidt på sagen, og det viser sig at jeg ikke er den eneste ejer af den type motherborads med bekymringer omkring varm GPU.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=2 0090218041623268&board_id=1&model=P5N7A-VM&page= 2&count=17

Det lader til at ASUS selv mener at grænsen ligger ved de 105 grader! Tilsyneladende baserer kølingen af GPU'en sig på at man bruger en standard Intel CPU køjer, som sender en del af luftstrømmen forbi GPU'en. Det er ikke tilfældet i hos mig, da jeg har sat en Artic Cooling på min CPU.

Jeg vil forsøge at montere en ekstra køler. Er dog lidt i tvivl om hvordan jeg gør det smartest. Der er på MB'et tre blæsertilslutninger: CPU, kabinet, og strømforsyning. De to første kan styres, mens den sidste blot kører på 100% (og dermed ikke i brug hos mig). Hvordan kan jeg sætte flere blæsere til samme tilslutning?

Mht. kabinettet, så er det et Silverstone Lascala 16, så der er plads nok - og hele to blæsere. Af disse har jeg dog kun tilsluttet den ene, af samme årsag som ovenfor. Derfor er jeg meget lydhør for ideer til hvordan jeg kan tilslutte to blæsere på samme stik i MB'et - hvis overhovedet.

Ole.

Du kan evt købe splittere som denne Y-split, men der findes også molex adaptere der kan give 5-7-9,5V så de kan monteres på psu'en, men det nemmeste er den y-splitter, når du ligeledes kan styre omdrejninger via bundkortet..

Strømforsyningen kan jo sagtens kører på den der ikke kan styres, da den kun bruges til at måle omdrejninger.

Kan også være at chipsæt køleren ikke har optimal kontakt til coren, men jeg tror helt klart at en blæser omkring chipsættet vil gøre underværker da luften meget tit står stille deromkring...

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Well ASUS ved jo nok hvad de laver. Der er jo bunkevis af 4850'ere derude der ligger i 90erne fordi de havde en lidt ringe køler i standarddesignet, jeg er dog ikke stødt på de er døde af det. Men det er klart det går ud over levetiden. Du har stadig ikke fået testet loadtemperaturen?

Imbalance skrev:
"For højt måske, men er den passivt kølet og et kabinet med dårlig kabinet udluftning, så er der jo en grund til det.."

Den udmelding hang slet ikke sammen med hvad jeg skrev?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Well ASUS ved jo nok hvad de laver. Der er jo bunkevis af 4850'ere derude der ligger i 90erne fordi de havde en lidt ringe køler i standarddesignet, jeg er dog ikke stødt på de er døde af det. Men det er klart det går ud over levetiden. Du har stadig ikke fået testet loadtemperaturen?

Imbalance skrev:
"For højt måske, men er den passivt kølet og et kabinet med dårlig kabinet udluftning, så er der jo en grund til det.."

Den udmelding hang slet ikke sammen med hvad jeg skrev?

Du skriver i øst jeg svare i vest, og lad det da blive ved det, 67C er måske for højt, men når det er passivt kølet så giver det jo sig selv som start, og med dårlig kabinet udluftning gør man heller ikke meget for at sænke den indvendig temp alle komponenter skal leve under..

Det er ikke altid load behøver at være så højt i forhold til idle, og snakker vi omkring 85-90C i load så tror jeg ikke dens levetid går af fløjten, da slet ikke før bundkortet trænger til at blive skiftet ud alligevel...

Istedet for at hænge sig i hvad load temp er, så bør han gøre mere ud af udluftningen hvis han vil prøve at få temperaturen ned, og måske er bange for nedbrud, hvem siger temp dioden måler rigtig, er der overhovedet lags og problemer som det er nu...

Køler omkring passive kølere giver ret meget, jeg har extern måle udstyr på min stationær, og temp falder drastisk, og det er ret billigt at prøve af med en blæser omkring køleren..

Opdater også evt til en ny bios, for at være sikker på at målingerne nu er rigtige, hvis det er vigtig for en at temp målinger skal være så nøjagtige som muligt..

kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 September 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige samlet en lille maskine som er passiv kølet. Under det første forsøg blev gpu'en 80 grader ved idle og det var for meget til at den kørte perfekt under film visning. Har fået den ned på omkring 60-65 grader idle som er acceptabelt. Min erfaring er at GPU'en fejler ved 80-90 grader, men brænder dog først af ved >95 grader (hvilket jeg ikke har prøvet).
Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes