Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 11:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Digital støj fra HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 07 November 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har et mediacenter med en Maya 44 lydkort. Det er koblet til en Lyngdorf TDAi 2200 via et koax-kabel (rigtigt digital kabel). Lyden er fin, pånær noget "knas" der nogle gange kommer hvert andet minut, andre gange hvert sekund. Det er til at blive skør af. Det lyder nærmest som en gammel LP med støv i rillen eller ridser i pladen. Har prøvet med et andet kabel, det er samme resultat. Tænker om det kan være forskel på stel mellem de to enheder. Nogle ideer?
Til top Vis Landberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landberg Besøg Landberg's Websted

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Når der nu er en computer indblandet kan støjen skyldes rigtigt mange ting 

Du kan prøve at opdatere driverne til det trådløse netværk på mediecenteret og driverne til lydkortet - det har før løst et lignende problem hos mig. Hvis det ikke er løsningen på du komme med noget mere information - version af windows, hvilket program du bruger til at afspille musik, lydkort opsætning, etc.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Prøv et optisk kabel i stedet. F.eks. dette til 15 kr. Så kan du i hvert fald teste, om det skulle være coax, der generer. F.eks. stelsløjfe. 
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Sendt: 09 November 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Ja man må nok konstatere, at en PC og god lyd knap nok går hånd i hånd...

Jeg har nu monteret fjernsyn, forstærker og PC med netkabler med jord og det har hjulpet en del, men ikke helt nok. Tre minutter inde i "Sacre ceur" var der støj :-/  Jeg målte spændingen mellem mit HDMi kabel fra fjernsynet og stel på min PC og der var 64 volt. Næppe gavnligt. Det blev kureret med jord-kablerne, men de har "blot" fælles jord, ikke jord via stikkontakten på væggen.

Jeg vil gerne prøve et optisk kabel, men min forstærker har kun en optisk indgang og den bruger fjernsynet, så det er lidt noget skidt hvis jeg er tvunget til at køre optisk.

Alle drivere er opdaterede. Jeg kører Vista Home Premium og spiller musik via Itunes og ser film via MediaPortal. Lydkortet kører rent digitalt ud.

Til top Vis Landberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landberg Besøg Landberg's Websted

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Man kan i hvert fald konstatere, at man skal sætte sig ind i tingene for at få det bedste udbytte. Lyd med pc som kilde kan være mindst lige så god som lyd fra alle mulige andre kilder.

Du kan få så vidt godt tilslutte to optiske kabler til din forstærker med en splitter til 29 kroner.

Eneste ulempe er, at kun et af dine "optiske" apparater må/kan være tændt af gangen. Dvs. enten er tv-lyd eller pc-lyd tændt. Men det skulle man nok kunne klare. Held og lykke

Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Ja det har du nok ret i, men det er sq ikke helt let at finde fejlen. Men jeg prøver lidt med optisk, det kan være det fluks klarer problemet.

Har dog også overvejet en Mac Mini i  stedet. Kører du digitalt ud af den? Mit forbehold mod Mac Mine er primært, at jeg synes Media Portal funker fint til MKV-filer.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Fejlen er muligvis stelsløjfer, som du selv er inde på. En masse kloge mennesker herinde ved noget om coax - det gør jeg ikke. Noget med at længden skal være præcis 1,5 meter og alt sådan noget.

VLC spiller alt - også mkv - så vidt jeg ved. Så der burde ikke være nogen problemer der.

Ja, jeg kører optisk ud af min Mac Mini. Ingen problemer der heller.

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 November 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Groundloops (stelsløjfer) kan i DEN grad være årsagen.

Jeg har ikke umiddelbart noget råd andet end at eksperimentere med at fjerne/tilføje jordforbindelsen på de forskellige apparater i kæden.

Jeg slap af med mit problem ved at lade mit eksterne lydkort få strømmen via sit firewire kabel istedet for gennem sin egen strømforsyning.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes