Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Mac Mini vs. PC med Vista (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 29 November 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har en PC med Vista installeret som jeg bruger som mediacenter via Mediaportal. Signalet fra mediacenteret kører digitalt via koax til min Lyngdorf TDAi2200. Det fungerer fint. Men nu hvor jeg har en Lyngdorf vil jeg gerne være sikret den ultimative lydkilde (within a budget...). Derfor:

Jeg har prøvet at optimere min PC til bitperfect uden held. Jeg har den der snigende mistanke om, at min PC ikke levere det bedste signal til min Lyngdorf. Derfor overvejer jeg en Mac Mini i stedet, da Mac - så vidt jeg kan se - nærmest er "født" som bitperfect. Men:

- Jeg bruger mest mit mediacenter til at spille musik via Itunes samt se film i mkv. Vil en Mac Mini klare dette uden problemer? F.eks. med undertekster og coverbilleder til filmene?

- Kan jeg let flytte film og musik fra en PC til min Mac? Evt. spille film fra et fælles netværksdrev eller en ekstern harddisk koblet på en Mac Mini?

- Kan man (stadig) kun få digital lyd ud af en Mac Mini via optical? Min Lyngdorf har kun en optisk indgang og mit fjernsyn har kun digital lyd ud via optisk, så det betyder ingen lyd fra mit fjernsyn via anlægget.

- Kunne en anden og billigere løsning være at installere Windows 7 på min PC og dermed måske få bedre lyd? Jeg vil gerne rippe alle mine CDer og høre dem i bedst mulige kvalitet på min Lyngdorf.

På forhånd tak til dem der gider bruge tid på at besvare mine spørgsmål.
Til top Vis Landberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landberg Besøg Landberg's Websted

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 November 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

hej Landberg

jeg sidder selv med en imac hvor alt mit musik ligger på i AIFF format. jeg har aldrig fortrudt at jeg gik over til mac for et par år siden. alt kører
bare.

mht mac mini, så vil den klare de ting du efterspørger til fulde. endnu et plus point ved mac generalt er at dens lydudgang understøtter optisk
toslink. det du skal bruge er miniToslink til alm toslink. så får du overført lyden i bitperfect.

mht problematikken omkring tv og m´mac'en koblet til lyngdorf skal du nok bruge en form for konverter der tillader flere optiske inputs.

det var alt fra min side af.

p.s hvis det er, er der megen go viden at hente flg link: http://www.computeraudiophile.com/
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
hej Landberg

jeg sidder selv med en imac hvor alt mit musik ligger på i AIFF format. jeg har aldrig fortrudt at jeg gik over til mac for et par år siden. alt kører
bare.

mht mac mini, så vil den klare de ting du efterspørger til fulde. endnu et plus point ved mac generalt er at dens lydudgang understøtter optisk
toslink. det du skal bruge er miniToslink til alm toslink. så får du overført lyden i bitperfect.

mht problematikken omkring tv og m´mac'en koblet til lyngdorf skal du nok bruge en form for konverter der tillader flere optiske inputs.

det var alt fra min side af.

p.s hvis det er, er der megen go viden at hente flg link: http://www.computeraudiophile.com/

hey bonde

har et par spørgsmål til dig... har fået en mac-mini i overskud og sat den over til anlægget (koblet til via cube prodigi dac, med usb kabel) jeg har så også en macbook som jeg bruger til at fjernstyre mini'en med (med del skærm funktionen). hvordan styrer du din mini? og ved du om det er bedst at forbinde mini til prodigi dac'en via toslink eller usb?
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
[QUOTE=Bonde1985]
hey bonde

har et par spørgsmål til dig... har fået en mac-mini i overskud og sat den over til anlægget (koblet til via cube prodigi dac, med usb kabel) jeg har så også en macbook som jeg bruger til at fjernstyre mini'en med (med del skærm funktionen). hvordan styrer du din mini? og ved du om det er bedst at forbinde mini til prodigi dac'en via toslink eller usb?

Jeg sniger lige et svar ind, selvom det ikke er mig, du spørger :-)
Uden at have dybere indsigt i pro/con ville jeg tilslutte med optisk i steden for usb.
Jeg styrer min Mac Mini med en MBP med Chicken of the VNC installeret - det er nemt og fungerer fint. Der er mange online-guides til opsætning.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Sendt: 29 November 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Landberg skrev:
Jeg har en PC med Vista installeret som jeg bruger som mediacenter via Mediaportal. Signalet fra mediacenteret kører digitalt via koax til min Lyngdorf TDAi2200. Det fungerer fint. Men nu hvor jeg har en Lyngdorf vil jeg gerne være sikret den ultimative lydkilde (within a budget...). Derfor:

Jeg har prøvet at optimere min PC til bitperfect uden held. Jeg har den der snigende mistanke om, at min PC ikke levere det bedste signal til min Lyngdorf. Derfor overvejer jeg en Mac Mini i stedet, da Mac - så vidt jeg kan se - nærmest er "født" som bitperfect. Men:

- Jeg bruger mest mit mediacenter til at spille musik via Itunes samt se film i mkv. Vil en Mac Mini klare dette uden problemer? F.eks. med undertekster og coverbilleder til filmene?

- Kan jeg let flytte film og musik fra en PC til min Mac? Evt. spille film fra et fælles netværksdrev eller en ekstern harddisk koblet på en Mac Mini?

- Kan man (stadig) kun få digital lyd ud af en Mac Mini via optical? Min Lyngdorf har kun en optisk indgang og mit fjernsyn har kun digital lyd ud via optisk, så det betyder ingen lyd fra mit fjernsyn via anlægget.

- Kunne en anden og billigere løsning være at installere Windows 7 på min PC og dermed måske få bedre lyd? Jeg vil gerne rippe alle mine CDer og høre dem i bedst mulige kvalitet på min Lyngdorf.

Altså Mac har ikke bedre lyd en nogen anden producent, hvis du kører digitalt ud og har asio/wasabi etc installeret så er den ren data du sender videre. En anden ting itunes understøtter jo ikke kernelstreaming (af hvad jeg ved) og generelt er itunes jo ikke en god afspiller når det kommer til kvalitet, eks. foobar2000 skulle have bedre afspillings codecs, men det ved jeg så ikke om man i praksis kan høre.
Du for ikke bedre lyd af windows 7, husk hvis du bruger kernelstreaming så har operativ systemmet intet at sige.

Mit råd er hold dig fra mac hvis du går efter god lyd (hehe der er så også mange andre grunde til at du skal holde dig derfra men det vil bare starte en flamewar hvis jeg begynder at liste ting op ) brug foobar2000 med asio og kør lossless formater ala flac.
Ellers er der altid en V-dac som koster små 1300kr (husk brug ikke usb).
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
cube skrev:
[QUOTE=Bonde1985]
hey bonde

Jeg sniger lige et svar ind, selvom det ikke er mig, du spørger :-)
Uden at have dybere indsigt i pro/con ville jeg tilslutte med optisk i steden for usb.
Jeg styrer min Mac Mini med en MBP med Chicken of the VNC installeret - det er nemt og fungerer fint. Der er mange online-guides til opsætning.

hey terp

ved du hvordan jeg bedst styrer musikken som ligger på mini'en (koblet til anlægget) via mabooken? leopards "del skærm" funktion sys jeg er bøvlet (man kan ikke lave fuld-skærm, og man får derfor 2 docks lige under hinanden på skærmen), og det kunne være smart hvis jeg bare kunne styre mini'ens itunes via macbook på en nem og enkel måde...

håber jeg ik træder tråd-starteren over tæerne ved at skrive her :)

Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar. Omend jeg næsten er blevet mere forvirret... Har prøvet at installere "Reclock" for at lave bitperfect (jf. Patriarkens guide) men det virkede ikke. Puha.
Jeg vil meget gerne spille via Itunes så jeg kan styre musikken via min Ipod. Hvilket program bruger man i Mac til at spille film?

Til top Vis Landberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landberg Besøg Landberg's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Til folk der forguder Mac

I er klar over at der sidder nøjagtig det samme hardware i en Mac, som der gør i en PC?
Så fantastisk er Mac altså heller ikke. En tand for begrænsende til min smag.
Dog fungere det da ganske glimrende, det skal de da have.

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Til folk der forguder Mac

I er klar over at der sidder nøjagtig det samme hardware i en Mac, som der gør i en PC?
Så fantastisk er Mac altså heller ikke. En tand for begrænsende til min smag.
Dog fungere det da ganske glimrende, det skal de da have.

Begrænset er korrekt, hvis man vil rode med indmaden og det skal være noget helt specifikt eller man skal man opsætte noget fancy vildt netværk halløj. Vil man have en no-nonsense stabil computer, med god touch-pad, god skærm og ikke mindst et rigtig nice styresystem, så er mac ikke at fornægte :) har haft mac i 2 år, og den er måske gået kold 2 gange, mindes det var noget andet med windows

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 29 November 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

hvis man mener at det er ligemeget om man bruger PC eller mac synes jeg bare man skal beholde sin PC
Jeg brugte Microsoft i 20 år og fortryder at jeg ikke skiftede til Mac før.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Til jer som køber Mac og sværger til Apple's computere: Køber i ekstra forsikring? Jeg har læst mig til at Apple's "Apple Care" er spild af penge, da det ikke rigtigt dækker noget. Det er bare ekstra reklamationsret man køber, hvorimod f.eks. FONA eller Eplehusets egen forsikring dækker hændelige uheld.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg købte Applecare til min iMac - ganske godt at have hvis man skal ringe til Apples Hotline fordi, der er et eller andet man ikke kan finde ud af :)

Jeg havde ellers kørt MS DOS / MS Windows siden 1986 - men skiftede til Mac for ca 2 år siden - genialt træk, synes jeg selv :) Jeg gad ikke længere bøvle med maskiner, der ikke virkede, kørte langsom, fik virus, etc. etc......

Det er muligt det er det samme hardware , der sidder inden i en pc og en Mac - og???

Det er ikke samme styre system - og det er der den store forskel ligger!

Og til jer, der mener at Mac er noget skrammel: Hold jer fra dem og køb jeres bambus pc'er.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

ingen apple care her. mener der er 90 dages gratis applecare/hotline med ved nykøb af mac udstyr?!

en lille fiks detalje er at stikket på strømforsyningen sidder fast magnetisk på en bærbar mac. kommer man til at vikle et ben ind i ledningen når man rejser sig fra fx. sofaen slipper stikket bare. det har for mit vedkommende sparet min macbook en tur på gulvet et par gange. er da muligt nogle ikke-mac'er har noget lignende ;)

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 29 November 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget fristet af Mac, men omvendt synes der er en del issues. I dette forum er det vel først og fremmest Mac'ens audio-
performance der kan være problematisk, man slipper i hvert fald ikke for manuelt at skulle skifte samplerate.

Desuden har Mac-brugerne på mit arbejde ustandselig problemer med at komme på netværksdrevene via VPN, og i det hele
taget trækker de meget mere på supporten end Windows-brugerne. Jeg er sådan set enig i at Mac'en er en bedre computer,
men hvis man har brug for at bruge den i et delt netværk, så er det altså ikke så nemt som Apple prøver at bilde os ind. Og så
er der lige det med netbank - min netbank understøtter ikke Mac.

Jeg står over for at skulle købe ny computer, og jeg tror sq det ender med at jeg giver Windows 7 en chance. Men hvem ved -
måske køber jeg en Mac til musikserver. Når den skal stå i stuen må den jo gerne se lidt godt ud Så må jeg leve med
manuelt at indstille samplerate. Eller købe Amarra ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 29 November 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

sidste delvis-OT fra mig: jeg bruger parallels til de ting, der kun kan køre under windows. Har bl.a. nogle simulationsprogrammer til arbejdet etc.

Min VPN adgang kører. No problemo.

Den helt store, virkeligt sindssyge ting ved windows er strukturen, hvor hver installation af et nyt program betyder tillæg af endnu en
.dll fil til system32 mappen, og dermed OS´et! Min webmaster på arbejdet har både PC og mac, købt for 2 år siden. PC´en reformateres
hver 3. måned for at holde performance, Mac´en kører med udgangshastighed efter 2 års installation af hvadsomhelst.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
sidste delvis-OT fra mig: jeg bruger parallels til de ting, der kun kan køre under windows. Har bl.a. nogle
simulationsprogrammer til arbejdet etc.

Min VPN adgang kører. No problemo.

Den helt store, virkeligt sindssyge ting ved windows er strukturen, hvor hver installation af et nyt program betyder tillæg af endnu en
.dll fil til system32 mappen, og dermed OS´et! Min webmaster på arbejdet har både PC og mac, købt for 2 år siden. PC´en reformateres
hver 3. måned for at holde performance, Mac´en kører med udgangshastighed efter 2 års installation af hvadsomhelst.

lige præcis. hvis man har brug for at køre nogle programmer findes der parallels plus andre og endda et der er ganske gratis. de kan alle køre
div windows programmer, dog vil jeg ikke anbefale at man bruger dem til tung grafik eller gaming, da de ikke understøtter direct access til
grafikkortet.

udover det fungere det hele fint sammen. men som så meget andet kan hvilket OS man synes er bedst, diskuteres til en uendelighed og
ukendelighed.

det som trådstarter spørger om er, om det han søger vil virke på en mac. og ja, det virker ligeså fint som på en PC. man kan også få ganske
udemærkede afspiller til mac, der er dem som integrere sig med itunes, eller er en selvstændig app. nogen ret dyre, eks:
http://www.sonicstudio.com/amarra/amarra_mini.html
andre ganske gratis: http://mac.softpedia.com/get/Audio/Play.shtml

uanset hvad, vil en guld investering, når det kommer til musik afspilning via computer (lad det være en mac eller pc), være en DAC. det er indtil
videre det bedste køb jeg har gjort mig

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Til jer som køber Mac og sværger til Apple's computere: Køber i ekstra forsikring? Jeg har læst mig til at Apple's "Apple Care" er
spild af penge, da det ikke rigtigt dækker noget. Det er bare ekstra reklamationsret man køber, hvorimod f.eks. FONA eller Eplehusets egen
forsikring dækker hændelige uheld.

jeg købte min iMac i humac og min 3årige forsikring igennem dem. det har jeg ikke fortrudt. dog ville en anden løsning være at man fik sig en
udvidet elektronik forsikring via sin indbosforsikring. her slipper man for at skulle aflevere mac'en i en bestemt butik, men kan frit vælge hvis der
skal laves service... formålet med sådan en forsikring er at man kan samle alt elektronik under samme tag. det vil for nogen være en go
investering, afhængigt af hvor meget nyt udstyr man køber

var bare en lille oplysning

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
gæst skrev:
Til jer som køber Mac og sværger til Apple's computere: Køber i ekstra forsikring? Jeg har læst mig til at Apple's "Apple Care" er
spild af penge, da det ikke rigtigt dækker noget. Det er bare ekstra reklamationsret man køber, hvorimod f.eks. FONA eller Eplehusets egen
forsikring dækker hændelige uheld.

jeg købte min iMac i humac og min 3årige forsikring igennem dem. det har jeg ikke fortrudt. dog ville en anden løsning være at man fik sig en
udvidet elektronik forsikring via sin indbosforsikring. her slipper man for at skulle aflevere mac'en i en bestemt butik, men kan frit vælge hvis der
skal laves service... formålet med sådan en forsikring er at man kan samle alt elektronik under samme tag. det vil for nogen være en go
investering, afhængigt af hvor meget nyt udstyr man køber

var bare en lille oplysning

Problemet er vel bare, at hvis det tegnes igennem ens forsikringsselskab (Tryg), så kommer der afskrivning på produktet. Hvor meget og hvordan det fungerer i praksis for Tryg-kunder, har jeg ikke sat mig ind i, men jeg er 100% sikker på, at der kommer afskrivning på produkterne. Det gør der til gengæld ikke, hvis du tegner en tillægsforsikring i butikkerne. Her får du erstattet varen med en tilsvarende til fuld pris.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

cube skrev:

hey terp

ved du hvordan jeg bedst styrer musikken som ligger på mini'en (koblet til anlægget) via mabooken? leopards "del skærm" funktion sys jeg er bøvlet (man kan ikke lave fuld-skærm, og man får derfor 2 docks lige under hinanden på skærmen), og det kunne være smart hvis jeg bare kunne styre mini'ens itunes via macbook på en nem og enkel måde...

håber jeg ik træder tråd-starteren over tæerne ved at skrive her :)

Sorry, hvis det er lidt off topic. Jeg styrer iTunes på min Mac Mini via min iPod Touch. Hvis jeg vil opdatere software, flytte filer osv bruger jeg Chicken of the VNC, men det er måske to gange om måneden.

Mht. Mac vs Pc. Pc er for folk med alt for megen tid. Mac og pc kan cirka det samme. Pc er lidt billigere. Til gengæld kan du bruge alle dine aftener på at få Windows til at køre bare lidt stabilt. Havde pc i mange år, men gider simpelthen ikke bruge tiden på det. Har haft Macs i fire år og de har alle kørt klippestabilt. Mht til garanti: Mac er cirka lige så f**ked som alle pc-mærker og forretninger. De tre bærbare pc'er, jeg havde, før jeg købte Mac, gik alle ned i tide og utide pga software og hardware. Min "sidste" pc købt i Merlin måtte jeg i Forbrugeklagenævnet for at få mine penge igen. Nærer ingen forhåbninger om, at Mac er bedre på den front, men i fire år har jeg - 7-9-13 - ikke haft problemer og det er NICE.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Landberg skrev:

Hvis nyere modeller, så ja.

Ja, ingen problemer der. Masser af guides til gratis vnc-klienter.

Du kan også få ud via usb, men optisk er nok at foretrække. Du kan jo konvertere til coax, men aner ikke, om det går hørbart ud over lyden. Du kan også købe en toslink-splitter til 30 kr, hvor du kan koble to optiske kabler sammen. Du kan så blot have en enkelt af de to input "tændt" - det burde fungere fint.

Ved ikke om Windows 7 vil gøre fra eller til. Det vil i hvert fald være billigere end at købe endnu en computer (f.eks. Mac Mini). Søg evt. på dit lydkort og andre brugeres erfaringer. Fordelen ved endnu en computer (pc eller Mac Mini) er jo, at den så at sige kan være mediecenter og stå tændt 24-7. Det er lidt dejligt. En Mac Mini er lille og lydløs og egner sig derfor godt som mediecenter. En fordel ved Mac Mini er også, at rigtig, rigtig mange i forvejen bruger den som mediecenter, så du vil kunne finde svar på det meste på nettet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes