Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Kun billede gennem HDMI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zubuu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har følgende setup. Bærbar (m. win7) HDMI out til receiver HDMI in. Receiver HDMI out til tv HDMI in.

Jeg kan få billede gennem men ingen lyd. Det er som om receiveren ikke registrere at der kommer noget lydsignal. Dog virker min hdmi udgang fra min pc fint for hvis jeg kobler den direkte til mit tv får jeg lyd gennem tv højtalerne.

Jeg har et Nvidia GeForce 130M med nyeste drivere samt Realtek HD audio installeret.

Jeg vil meget gerne have AC3 og DTS gennem men til at starte med vil jeg bare gerne have noget lyd!

Jeg har et 5.1 setup sat til min receiver.

Hvordan får jeg lyd gennem?
Til top Vis Zubuu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zubuu

Benny D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en Reciver?

det lyder som om den ikke er lavet til at håndtere HDMI lyd, men kun kan samle og vidergive billede.

sådan er det bla. med min Arcam FMJ AV9 den har HDMI indgange, men bliver kun brugt til billede og kan IKKE bruge lyd fra HDMI.

Til top Vis Benny D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benny D

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hvad ?

mener i ikke DVI. Det er kun billede. Det giver ingen mening at lave en HDMI udgang uden lyd. Lyd og billede trækkes i samme kabel.

Lyder underligt. det må være opsætningen i den receiver 

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Hvad ?

mener i ikke DVI. Det er kun billede. Det giver ingen mening at lave en HDMI udgang uden lyd. Lyd og billede trækkes i samme kabel.

Lyder underligt. det må være opsætningen i den receiver 

ja jeg synes heller ikke det giver mening med en hdmi uden lyd...men alligevel, sker det.f.eks canal dig i deres segam hd modtager, er der ikke 2 kanal lyd pcm med i hdmi, kun på coackabel dig. det er sku træls.

mvh

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Der er flere af de første receivere der kom med HDMI, der kun virker som video-switch, som Benny også skriver.. Tror også det er her problemet ligger...

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Zubuu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for de hurtige svar. Dog er det ikke tilfældet med min receiver. Det er en Sony Dn1000. Jeg kan eksempelvis sagtens få lyd gennem fra min blu ray afspiller. Så det burde ikke være der problemet ligger.

Jeg tror, uden at vide det, at det har noget at gøre med drivere til min pc eller indstillinger herpå. Men kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er galt. Jeg har forsøgt alt efterhånden, desværre uden held. Håbede på nogen herinde kunne hjælpe på den front...

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Fra en Sony FAQ:

"Audio signals (sampling frequency, bit
length, etc.) transmitted from an HDMI jack
may be suppressed by the connected
component. Check the setup of the
connected component if the image is poor or
the sound does not come out of a component
connected via the HDMI cable."

"The image resolution of playback
component may need certain settings be
made before you can enjoy multi channel
Linear PCM. Refer to the operating
instructions of the playback component."

iøvrigt en masse er har problemer og forskellige løsninger med din reciever her : http://www.hometheaterforum.com/forum/thread/293404/sony-str -dn1000-receiver-hdmi-inputs-needing-a-separate-digital-audi o-connection-what-please-help/

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej Zubuu.

Hvad angår indstillinger på den bærebare, så skal du lige åbne dine lydindstillinger og se om du kan finde en lister over "afspilningsenheder" (eller noget i den retning). Det kan være nøvendigt at du manuelt skal angive at du vil bruge nVidia HDMI i stedet for Realtek til lyd.

Nu har jeg så lige kigget på nvidias side. 130M kan vist kun spytte lyd ud via HDMI, forudsat der er en spdif forbindelse fra lydkortet til grafikkortet. Så check lige i dokumentationen til din bærebare om dét er tilfældet.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Zubuu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for de mange svar.

Mange af de ting som i skriver har i helt ret i og var jeg også mere eller mindre selv kommet frem til.

Dog har jeg fået det hele til at virke nu. Det var lidt ved et tilfælde, men nu virker det. Det hele var et driver problem!

Jeg har flere gange forsøgt både at opdatere min nvidia drivere til den nyeste. Hentet den nyeste realtek hd audio osv. Men intet har hjulpet. I går læste jeg at jeg kunne prøve at opdatere chipset driverne til min pc, det havde hjulpet en anden. Det gjorde jeg så men det hjalp umiddelbart heller ikke. Det kan dog være at det har haft en indflydelse, skal jeg ikke kunne sige. Så hvis der sidder andre derude med samme problem så prøv evt. at opdatere chipset.
Det som gjorde udslaget for mig var dog at jeg åbenbart havde nogle audio drivere installeret som jeg ikke skulle bruge. Efter jeg slettede dem virkede alt perfekt. Nu har jeg kun realtek drivere tilbage i "afspilningsenheder".
Jeg har:
HDMI output
Digital output
og alm højtaler kan ikke lige huske hvad der står ud for dem.

Håber det måske kan hjælpe andre med Jeres problemer. Det har altså i mit tilfælde ikke noget med min receiver at gøre, det har intet med hdmi at gøre, lyd og billede kan sagtens køre over samme kabel og det har ikke noget med computerens hardware at gøre, altså selve hdmi stikket i computeren.

Check dog om disse ting evt. ikke understøttes af dine komponenter. Check eksempelvis om der kommer lyd gennem dit hdmi kabel ved at koble denne direkte til tv'et fra hdmi porten i computeren. Så er du sikker på at der kan komme lyd gennem hdmi kablet fra din udgang på pc'en. Så har du dermed også det rigtige format af hdmi kablet. Hvis din receiver kan afspille lyd fra eksempelvis en bluray afspiller eller en dvd afspiller med hdmi burde denne jo også kunne afspille lyd fra din pc. Sørg selvfølgelig for at instillingerne på receiveren er sat til at modtage audio signaler fra den pågældende hdmi indgang som pc'en er tilsluttet.

HUSK LIGELEDES AT SKIFTE TIL JERES HDMI OUTPUT I AFSPILNINGSENHED.

Håber det kan hjælpe nogen

Zubuu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

P.s. Jeg har ikke brugt nogen form for ekstra software til at få det til at virke.

Jeg har altså hverken brugt FFDShow eller AC3 Filter.

Som afspiller bruger jeg VLC. Såfremt denne ikke benyttes skal jeg ikke kunne sige hvorvidt FFDShow eller AC3 Filter skal anvendes. Kan også være at disse vil give et endnu bedre resultat, men jeg er fint tilfreds med det resultat som jeg har fået.

Hvis du bruger VLC skal du dog være opmærksom på at du skal ændre et par indstillinger for at den bitstreamer. Gå ind i "preferences" under "tools" og tryk på audio. Hak af ved "Enable audio" og "Use S/PDIF when avalible". Sæt "Force detection of Dolby Digital" til auto og gå derefter ned i Output og under Type åben dropdown'en og vælg "Win32 waveOut extension output".

Herefter skulle den gerne bitstreame til receiveren og du kan enten få DD eller DTS!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes