Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC på kontoret PJ i stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har overvejet at bygge en HTPC, men kom i tanke om at jeg allerede har en glimrende pc på min kontor. Det er sådan set kun afstanden på 27 meter imellem pc og projektor der er problemet. Jeg vil gerne kører DVI mellem PC og PJ, men ved, at afstanden helst ikke må overstige 5-10 meter på DVI kabler. Kan man forstærke signalet på nogen måde? Eller er der nogen der har en anden DVI løsning, som er billigere end at bygge en ny HTPC til mindst 8000 kr.?

Til top Vis Mr Wells's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Wells

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart kender jeg ikke noget til at forstærke signalet.

Hvordan får du en HTPC til at koste 8.000? - Du skal vel ikke over 3ghz?

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Nej jeg kan godt nøjes med 2,8, men den skal være lydløs og fungere som hdd optager og så må den også gerne se godt ud. Derfor kommer jeg snildt op på 8K.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du tænkt dig at køle CPU - heatsink eller vandkøling? Hvis du har gjort dig nogle overvejelser om komponenter så er jeg interesseret i dine valg og overvejelser.

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg overvejer HTPC er at jeg købte panny 500 men blev lidt skuffet over vertical banding (fine lodrette streger specielt i lyse områder) At bruge DVI ville muligvis mindske denne effekt og i det mindste give et bedre billede.

Jeg læste denne artikkel om htpc komponenter: http://www.htpcnews.com/main.php?id=htpcmidbuyersguide_1 på htpcnews.com som jeg synes var god.

De anbefalede toshiba dvd drev på grund af stilheden og crucial ram pga. stabiliteten (kører i forvejen med crucial og er yderst tilfreds) tænkt mig at starte med 512 og fordoble hvis der skulle blive brug for det.

På AVS forum fandt jeg ud af at hvis man vil kører med Powerstrip og FFDshow skal processoren være stor derfor 2,8 fordi jeg synes den har det rette forhold mellem pris og ydelse. Desuden skulle den være til at køle med en Zalman 7000 i low mode. Har før rodet med vand, men synes faktisk Zalmanen giver næsten samme lydniveau.

Bundkort er jeg ikke sikker på. Har tænkt på Solteks barebone (har den i forvejen og den er meget lydløs) Ellers et mikro-ATX mulivis Asus.

Hardisk er er jeg klart til seagate igen pga. lydniveau men er ikke sikker på om det skal være SATA eller PATA.

Grafik kort hører jeg meget godt om ATI’s tv-udgang og da jeg skal bruge htpc’en til både til fjernsyn og projektor (panny 500) er det vigtigt med god tv out. Jeg er ikke gambler så 9200 eller 9600 med passiv køling fint til mig.

Til tv virker Hauppauge WinTV PVR-250 som det eneste valg hvis man vil have billig harware encoding.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Inden jeg kommenterer på dit ellers udmærket valg af hardware vil jeg høre nærmere omkring Vertical Banding over RGBHV. Er du sikker på at der ikke findes et tweak i Service Menuen som klarer dette problem?  - 1:1 pixel mapping over RGBHV nærmer sig de egenskaber som DVI giver.

Ayla fra dette forum - som også er ret kompetent indenfor HTPC-området - har startet en tråd omkring valg af grafikkort til HDTV playback. Det kan være at du kan få noget ud at at følge lidt med i den. http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=380764

kimr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

hej mr wells

Du kan forstærke dit DVI signal med en repeater (forøger afstand med ca 25m) eller købe et optisk DVI kabel som rækker op til 100m.

Du kan købe dele hos www.dvigear.com. Jeg har lige købt et 10 m kvalitets DVI kabel af dem. Shippet samme dag og de følger endda op bagefter og spørger om alt er OK. Så det virker som et OK foretagende.

Til top Vis kimr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimr

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Til Thue

Jeg har forsøgt flicker tweaken i service menuen, men det hjalp ikke, som jeg har forstået det på AVS forum har det hjulpet for nogen, men langt fra alle.

Jeg kører RGB ud fra min Pioneer DV 717 over scart til panny'en. Jeg går ud fra at panny'en selv mapper det 1:1, men hvis der nogen der kender til yderligere tweaks eller ved noget om mapping over RGB vil jeg meget gerne hører mere. Evt. andre panny 500 ejere der har oplevet vertical banding. 

Jeg har prøvet at flytte min computer ind til panny'en og kører over VGA stikket. Der var stadig vertical banding om end det måske var lidt mindre. Jeg har fået et DVI kabel ind ad døren i dag og vil lave nogle forsøg med det i morgen. Jeg kan evt vende tilbage med resultaterne.

Til kimr

dvigear var en fed side med mange gode oplysninger. Skulle du betale told?

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hej Thue

Her lige fundet din tråd om 1:1 pixel mapping test. Den prøver jeg også i morgen.

kimr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

mr wells

jeg fik en til at tage det med til DK, så nej.

Kim

Til top Vis kimr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimr

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Mr Wells skrev:

Hej Thue

Her lige fundet din tråd om 1:1 pixel mapping test. Den prøver jeg også i morgen.

Hvordan gik det?

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg nåede aldrig frem til at prøve 1:1 pixel mapping test fordi det var en kamp bare at få hul igennem. Jeg måtte slæbe min monitor ind til projektoren for ikke at sidde og skifte opløsning i blinde.

Projektoren ville kun modtage standart computer opløsninger som xga og svga. Så jeg fyrede op under Powerstrip, men kunne ikke finde ud af at indstille den præcist. Jeg gik efter 750P opløsning (1280x720), men projekteren ville ikke modtage det. Jeg kunne ikke finde ud af at finindstille powerstrip til den bestemte vertical og horizontale frekvens, som står i projektoren manual. Når man ændrede en værdig skiftede nogle andre også automatisk så det blev aldrig den præcise værdi som skulle til ifølge manualen.

Men der var hul igennem på 1024 x 768. Jeg brugte både PowerDVD 4 og WinDVD 4, men jeg synes ikke billedkvaliteten var bedre end på RGB. På de store ensfarvede flader var der endda lidt støj i farverne. Det kan være at forskellen på DVI og RGB ikke var større fordi min Pioneer DV 717 trods alt har en rigtig god video udgang. Den var konge i 1998. Desuden brugte jeg ikke Sonics codec gennem Zoom player  som jeg har hørt skulle være de bedste og endelig opnåede jeg aldrig 1:1 pixel.

Vertical Banding forsvandt ikke ved DVI. Jeg tror det gælder om at glemme Vertical Banding og lade være med at kigge efter den og så følge med i filmen i stedet. Når først man er grebet af handlingen ser man ikke VB.

Jeg prøvede også Windows media HD materiale. Det så fantastisk ud og man lægger ikke mærke til VB fordi det er trailere og billedet skifter hele tiden.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Godt at høre om dit forsøg, men ærgerligt at det ikke gik som forventede. Hvis du har lyst gider jeg godt at finde powerstrip setting parametrene til AE500 for 1:1 pixelmapping, som kan tildeles ved copy paste funktionen i Powerstrip, så man ikke skal sidde og rive grå hår ud af hovedet for at justere de enkelte sync (jeg har været der).

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Det ville være dejligt med powerstrip settings der var lige til at paste.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Foreløbigt dette, men det er ikke til copy paste http://www.avstuff.net/viewtopic.php?t=55  leder lidt videre.

2 minutter senere. På dette link lader til at være en linie du kan copy paste http://www.gumboot.co.nz/forums/topic.asp?TOPIC_ID=167

Mr Wells
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Mange tak. Det var fedt. Der går nok lidt tid før jeg får tid til at afprøve dem, men jeg vender tilbage.

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Mr Wells jeg har samme problem som dig.

Følgende setup:

HTPC med palmbutler i arbejdsværelset

PJ, fjernsyn og anlæg i stuen

De ligger i hver sin ende af lejligheden. Men jeg har trukket flexrør i loftet i lejligheden. Jeg har lige nu Composite ind på antennenettet som også giver mulighed for at jeg kan se film osv i sengen.

Jeg har trukket digital lyd i et Ø3.5 mm RG59 til mit anlæg fra computeren (spiller perfekt) (30 m)

Jeg har lige fået 100m CAT5e ind af døren og nu skal jeg have forbundet min PJ til min computer (omkring 40m). Jeg har læst mig til at det kan lade sig gøre at få RGBsHV (Analogt vga) i høj kvalitet gennem et skærmet TP kabel helst 5e eller 6

Jeg får nogle HD-15 stik imorgen og prøver jeg kan skrive mit resultat. Hvis det går godt vil jeg prøve med 3x CAT5e og så til DVI-I

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Sandi-> Et spændende projekt. Hvor kan man købe RGBsHV kabel der kan trækkes 40 meter?

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

CAT5e som er skærmet, det er 100 ohm kabel men hvis man jorder skærmen og samler alle jord så skulle det bringer kablets indre modstand ned på omkring 75 ohm

Det en LOW BUDGET løsning men folk har lavet rigtig gode resultater med det!

40 meter er dog temmelig langt kvaliteten af billedet skulle afhængige en del af opløsningen og opdatering

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=23850&highlight=VGA+cat5

muligvis den længste tråd på avs ;-)

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Tak for oplysningen, yderst interessant.

(FFDshow FAQ = 60 sider )

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes