Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Intel 2600K passivt kølet af HFX mini? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har et HFX mini kabinet med alt tilbehør dertil, så cpu'en kan blive kølet af begge sider. Planen var, at det skulle bygges med en Intel I7 2600S, der er angivet til 65 Watt, men den er meget svær at anskaffe i udlandet og kan ikke fåes herhjemme. Så nu overvejer jeg Intel I7 2600K modellen, der har en højere TDP på 95 Watt. Tror I HFX mini kan køle den ned i en acceptabel temperatur, hvis jeg bruger begge sider til det? Vil kun benytte CPU'ens indbyggede grafikchip.

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Fed ide, men det er nogle småting som taler imod at du bruger så stort en CPU.

1) Køleren som følger med HFX kabiniettet er ikke designet til at passe med de huller som er ved et LGA1155. Det vil sige at du nok slet ikke kan få sat køleren på, medmindre du modificere den.

2) Kabinettet er specielt udviklet til brug af Intels Pentium Mobile Core Duo. dvs en TDP på ca 20-40 watt. en del under de 95 watt. Hvilket taler lidt imod at du kan smide så "varm" en processor i. Dog har jeg også læst en review, hvor de brugte en socket AM2 CPU og så vidt jeg husker ligger de på 60-100 watt. der blev siderne dog også op til 55 grader varmt. jeg ville ik være sikker på stabilitet hvis CPU lå på 55+ konstant.

Konklusion fra mig, nerj, det vil ikke blive godt..

Bliver nød til at spørgere.. hvorfor skal du have en CPU designet til overclocking i et HTCP kabinet og passivt kølet? det passer ligesom ikke sammen.. og hvorfor skal du have så høj en hastighed? du kan jo ikke spille spil med så dårlig et gfx, og film kræver ik meget når de hjælpes af gfx.. ? er det bare fordi du vil have den hurtigeste og mest lydløse computer ever? (kan godt forstå dig, har selv været der ;)

*Update - de 55 grader var med en AMD 4850E på 45 watt output.

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

HFX er ikke så gode til at holde deres hjemmeside opdateret.

CPU cooler BorgFX Deluxe kommer med huller til socket 1155, selvom det ikke er nævnt på hjemmesiden.

PSU EF28 kommer med 20/24pin + 4 pin, ikke med 20pin + 4 min som angivet.

Jeg har netop samlet to HFX mini med henh. i3-2100T (35W) og i5-2400S (65W).

i3-2100T er utrolig. Den bruger næsten intet strøm og bliver ikke særlig varm. Og så er den slet ikke langsom. Hurtigere end min gamle
Q6600. Jeg har sat denne maskine op med to ramklodser, uden harddisk og uden grafikkort. BorgFX er tilsyneladende nok til at coole
CPU uden heat pipe extension. Jeg har ikke brugt maskinen så meget, så jeg ved ikke om chipsettet bliver for varmt.

i5-2400S imponerer ikke på samme måde. Den bliver pæn varm og er ikke besynderligt hurtigere end i3-2100T. Dog er der alle mulige
underlige ting i BIOS som jeg skal undersøge nærmere. Jeg har puttet et passivt kølet Radeon kort i maskinen, to ramklodser og en
Seagate ES disk. Jeg har sat disken i HDD mini. Uden heat pipe extension blev det hele meget varmt alt for hurtigt. Disken 53°, CPU 50°
og chipset 54°. Jeg fandt ikke lige ud af at aflæse GPU.
Montage af heat pipe extension var ret besværligt, da grafikkortet var i vejen. Det lykkes mig at få fire pipes til venstre side, to af dem
forlænget til højre. De to sidste kunne ikke forlænges, så dem monterede jeg på grafikkortet med en diy løsning - jeg borede et lille hul i
gpu profilen og brugte en træskrue. Nu stiger temperaturen noget langsommere. Efter et par timer var disken på 49°, CPU på 45° og
chiset på 51°. Der burde måske også sidde heat pipes på chipsettet. Kølingen af disken er ikke dog nok. Nu er det godt nok en
serverdisk, som måske bliver varmere, men den er kun 7200 RPM.
Jeg er pt. igang med at underclocke CPU'en for at se om det hjælper på varmen.

Der er en del irritationsmomenter med HFX mini. Den spiser godt nok et full ATX mainboard, men SATA portene skal vende opad, ikke
bagud som på Gigabyte GA-Z68XP-UD3. Hvis de vender bagud kan man ikke bruge HDD mini, da der ikke er plads til stikkene. Jeg endte
med at skære HDD mini over i to dele og bøje en metalprofil.
Der medfølger et bur i plexiglas, som man kan montere to diske i eller en disk + optisk drev. Denne kan placeres oven på HDD mini så der
ialt kan sidder fire diske. Jeg vil dog tro at fire diske vil være en katastrofe med varme - specielt da dem i buret ikke er forbundet til
heat sink siderne og dermed ikke er kølet. Har man ikke behov for optisk drev, børe man ikke benytte buret. Hvis man benytter buret,
skal man være noget mere kreativ med hensyn til heat pipes. For de kan nemt komme til at konflikte med buret.
Det værste er dog bagpanelet. Det er umuligt at føre strømkablet igennem hullet uden at ødelægge den medfølgende gummidut. Så frem
med gaffatape og et par strips. Så har man bare et størmkabel som ikke kan afmonteres. Det kunne være bedre. Det kan man dog lave
selv hvis man gider.
Der er plads til tre indstikskort i fuld højde som kan monteres med fire stykker plastic. Det tager en evighed at finde ud af hvordan og
man kommer nemt til at skille det ad mange gange. Det ville have så meget bedre og nemmere hvis de havde tilbudt et bagpanel i low
profile.

Så lige for at svare på dit spørgsmål: Nej jeg tror en 2600K bliver for voldsom basseret på mine erfaringer med 2400S. På papiret ser
2100T, 2400S, 2405S, 2500T og 2600S ud til at være relevante. Den mest interessante er nok 2500T, som er quad core med kun 45W.
Men både 2500T og 2500S er ikke til at skaffe.

Yderligere vil jeg bemærke, at performance på RAM og CPU falder drastigt når med onboard intel graphics benyttes. Min 2400S scorer
f.eks. 7.3/6.8 (cpu/ram windows experience index) med onboard vga. Med radeon scorer den 7.8/7.3.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Zwonkie:  Grundet K modellen er fordi, så kan jeg underclocke den, hvis den skulle blive for varm. Og jeg har interesse for en kraftig cpu, fordi mediecenteren skal bruges seriøst som en workstation til Photoshop, Illustrator og Flash mm. Har et kontor hjørne i stuen og vil gerne nøjes med én computer til mediecenter og workstation. Og så er jeg vild med designet på HFX mini og lydløst kunne være lækkert.

sshd: Nu købte jeg allerede HFX mini + alt tilbehør som CPU cooler BorgFX Deluxe og PSU EF28 mm. for 1 år siden, men da jeg hørte om Sandy Bridges kommende CPU'er med lave TDP på deres quadcore, så ventede jeg.

Kommer min CPU cooler BorgFX Deluxe med huller til socket 1155, selvom den er 1 år gammel?

Puha, Lyder som et mere indviklet projekt end jeg havde troet. Dog er meningen at jeg kun skal have monteret et bundkort, cpu, ram og én ssd. Ingen varme harddiske eller grafikkort. 

Kunne gå med til i5-2400S (65W) men i3-2100T har ingen interesse, da jeg vil have en quadcore.

Ser ud til 2500T er til at få fat på i tyskland. Vil det være et så svært samle-projekt med denne cpu, hvis jeg vælger et micro ATX Asus P8H67-M EVO med ram og én ssd? Også uden besvær af montering af heat pipe extension, så CPU'en kan blive kølet af begge sider?

Ellers er jeg nød til at sælge hele sættet desværre, da jeg ikke vil gå for langt ned i hastighed.

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ah yes, jeg ser..

Jeg tror godt du kan køle en 65watt tdp, hvis det er det eneste som skal køles og det jeg ser det er..
*update - fandt lige denne sætning på deres hjemmeside:
The BorgFX micro heatpipe cooler set is especially designed for miniITX motherboars with desktop and mobile processors.
The heatpipes are prebended and 2 small cooler blocks cool down the CPU and the onboard VGA. It is designed to fit and
cool down desktop and mobile processors. The cooling performance is limited to 35W.

Omkring montering af kølerørene, så ved jeg ikke hvor svært det er...

Men altså, hvis CPU ikke skal står og bruge 100% hele tiden, jamen så bruger den jo nok oz kun 30 watt. så det hjælper jo
oz
lidt ;) Du kan forresten også bare sætte en blæser på ribberne hvis det bliver et problem (selvfølgelig som nødløsning på de
varme sommer dage ;).
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hvis din BorgFX mangler huller til socket 1155 kan du sikkert bore dem selv eller sætte skruerne på skrå. Det er bare et
stykke plexiglas.

P8H67-M EVO er mikro-ATX og måler 24,4 x 24,4 cm. Det er blot lidt smallere end full ATX. De grå SATA porte vender
bagud og kan ikke bruges sammen med HDD mini, men da du ikke skal have traditionel harddisk er det også lige meget.
Hvis du skifter holdning kan du bruge de fire blå SATA connectors.

Jeg har kørt nyeste pc mark benchmark på mine fire computere. Her er resultaterne:

2400S, 2x2 Gb 1600 MHz CL7 DDR3, onboard graphics:
pcmark score:2558

2100T, 2x2 Gb 1600 MHz CL7 DDR3, onboard graphics:
pcmark score:2282

Q6600, 2x2+2x1 Gb 1066 MHz DDR2, NVIDIA graphics:
pcmark score: 2117

Q9550S, 4x2 Gb 1333 MHz CL9 DDR3, NVIDIA graphics
pcmark score: 3152

Det er ret skræmmende hvor lille forskel der er på 2100T og 2400S. De scorer kun en smule bedre end min fire år gamle
Q6600, men det var også en god CPU.
I de nye S-modeller står S'et åbenbart for slow. To år Q9550S sparker virkelig røv.
Jeg burde benchmarke igen nu hvor den har fået seperat grafikkort, jeg har bare lidt travlt med at tune temperaturen.

Hvis du kan skaffe 2500T er det et åbenlyst valg.

Jeg poster lige nogle billeder i tråden senere.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Billeder af 2400S

billede 1
billede 2
billede 3

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Zwonkie: Yep, det er det eneste, der skal køles, da jeg som sagt kun skal have installeret et bundkort, sandy bridge cpu, ram og én ssd. Kan sagtens nøjes med det indbygget grafikchip på cpu'en.

sshd: Så virker det ikke et helt håbløst samle projekt for mig efter jeg har set de billeder der. Dog skal jeg ikke have installeret et seperat grafikkort, da jeg vil benytte mig af det indbygget grafikchip fra CPU'en. Men hvis jeg ikke kan skaffe 2500T, så vil jeg nok overveje at sælge det lækre sæt desværre.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Du må gerne sige til hvis du finder et sted at købe 2500T. Jeg kunne godt finde på, at udskifte CPU'en.

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Du kan holde øje med denne side http://geizhals.at/eu/a580307.html Det er en tysk side ligesom edbpriser herhjemme. Desværre sender Ditech ikke til Danmark, som både har 2600S og 2500T på lageret, og virker som en troværdig side.

Og tak til jer begge, fordi I har brugt tid til at forklare tingene for mig  

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

sshd: Nu overså jeg noget du skrev længere oppe som dette:" i5-2400S imponerer ikke på samme måde. Den bliver pæn varm og er ikke besynderligt hurtigere end i3-2100T. Dog er der alle mulige underlige ting i BIOS som jeg skal undersøge nærmere. Jeg har puttet et passivt kølet Radeon kort i maskinen, to ramklodser og en Seagate ES disk. Jeg har sat disken i HDD mini. Uden heat pipe extension blev det hele meget varmt alt for hurtigt. Disken 53°, CPU 50° "

Det er jo det modsatte af hvad jeg vil gøre. Jeg vil gøre brug af 4 pipes til at køle cpu'en på begge sider af kabinettet. Det må da gøre en stor forskel eller hva med temperaturen? Jeg skal heller ikke passiv køle et grafikkort men kun benytte onboard grafikkortet fra Cpu'en. Samtidig bliver en SSD heller ikke så varmt som en harddisk.

Gigabyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Ang ASUS H67/P67 bundkort: Jeg har ikke prøvet HFX mini med i5, men derimod mit eget konstruerede passivt kølet server kabinet, der lærte jeg at man ikke kan bruge den køleprofil der sidder på chipsettet, den bliver ALT for varm (er beregnet til at se godt ud, ikke til at køle).

Minimum er er en Zalman southbridge køler, men allerhelst en heatpipe ud til kabinettet, da chipsettet afsætter ca 6Watt.

Mvh

Gigabyte

Core2 Duo E8400, Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Bundkort, 2*2GB DDR II RAM, 1TB HDD, NEC BC-5600S BlueRay/DVD-R, Windows 7 VMC, 2*FloppyDTV DVB-C + 1* HVR2200. YouSee DVB-C + Analog, DIY passivt kølet kabinet
Til top Vis Gigabyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gigabyte

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes