Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Optimale HTPC komponenter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 April 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at designe en HTPC. Spørgsmålet er nu: Hvilke hardware komponenter giver optimal performance (med "optimal" mener jeg virkelig "state-of-the-art")?

PC'en er en Shuttle SB61G2 med en 2,8 Ghz P4, 512 MB dual ram og et 120 GB SATA drev (samt onboard lyd og grafik, som naturligvis ikke kan bruges). Til forstærkning og surround processing anvendes en Pioneer receiver (topmodel for ca. 3 år siden, stadig ganske udmærket når behovet kun er 5.1). Som højtalere anvendes Qln 606 front, Qln 500 center, Qln SUB 12 og to små Solid baghøjtalere.

Output behovet er:
1) digital lyd (stereo MP3/OGG/WMA fra harddisk, 5.1 DTS og Dolby Digital primært fra DVD-medier og lidt Internet radio streaming)
2) digital billede (DVD-medier, DivX/MPEG4 og JPEG fra harddisk, 2D/3D spil til en Sanyo PLV-Z2 projektor på 2 meter bredt lærrede)
3) digital billede (officeprogrammer, mail, web, spil m.m. samt styring/opgradering af HTPC software til en ViewSonic VP171b LCD skærm)
...andet?

Input behovet er:
4) analog lyd (primært fra pladespiller, til digitalisering af en større LP samling)
5) analog billede (fra VHS, til digitalisering af film m.m.)
6) analog TV billede og lyd signal (primært film og sport, fra husets tagantenne anlæg)
...andet?

Control behovet er:
7) trådløst RF- men ikke IR-baseret keyboard med indbygget mus (evt suppleret af en handy RF-baseret fjernbetjening)
...andet?

Jeg forstår at selve DVD-drevet stort set er underordnet, og er kommet frem til at 1) og 4) håndteres optimalt via Xitel produkterne Pro Hi-Fi-Link og INport, og således ikke med selv et top lydkort (se xitel.com). 2) og 3) løses med et dual-DVI grafikkort (der er flere på markedet, se "List of Dual DVI video cards" på forums.anandtech.com) - er der et der er specielt velegnet til PLV-Z2'eren?

Mht. 5) kræver det så et specielt grabber kort eller blot et TV-in stik i grafik- eller PVR/TV-kortet?

Mht. 6) ser jeg det analoge tv-signalet som det største problem. Jeg har læst at det, uanset løsningen, aldrig bliver samme kvalitet som et standard tv/vcr signal (er der tests af forskellige tv-tuneres kvalitet og modtagestyrke?). Hvis man alligevel - pga. fx PVR og timeshifting, eller bare fordi man vil have én løsning - vil have signalet gennem HTPC'en hva' så? Er Hauppauge PVR-250/350 det bedste der findes, eller er der andre interne eller eksterne løsninger, der er testet som state-of-the-art? Er tv-signalet i øvrigt bedst hvis det kører til projektoren via DVI-kablet (kan det i det hele taget lade sig gøre)?, eller er kvaliteten bedre ud gennem tv-out på grafikkortet eller PVR-kortet (jeg regner med der er tale om composite tv-out, hvorfor det vel skal ind i projektoren via det tilsvarende composite stik)?

Mht 7) hvad er da det bedste produkt?

Jeg er klar over der er mange spørgsmål, som evt burde deles op i flere tråde, men jeg håber alligevel det giver anledning til en god diskussion. Tak!

Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 27 April 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Nu når du er i gang med en RF remote, så kunne det måske være interessant at tilføje en RF multiplexer så du kan få composite+stereo audio ind på antennenettet. Jeg har selv den setup og det er rart at kunne smide en film på i soveværelset eller andre steder i huset for den sagsskyld. Jeg ved ikke hvorfor sådan en sag ikke mere omtalt i HTPC løsninger!
Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Cool! Det vidste jeg slet ikke man kunne. Det er vel det samme princip som Palmbutler produktet baseres på? Hvilken hardware/software anvender man?

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

intet software... Altså til din RF fjernbetjening må du selv stå for software jeg går udfra du går efter en Philips Pronto med girder eller lign hvis du ikke køber en Palmbutler (Har selv en palmbutler de var på tilbud i bilka). Altså RF multiplexer kan fåes til relativt få penge. Omkring 500-600kr. Hvis du har mod på selv at lave en kan du se på http://www.epanorama.net/links/videocircuits.html under RF Modulators

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

OK, det er en ren hw komponent - kan den købes færdig og klar, eller skal man igang med loddekolben? Hvorfor har du i grunden både Palmbutler og RF modulator?

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

en palmbutler har en RF modulator indbygget. Du kan sådan en fætter færdig!

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Det er jeg med paa, men jeg forstod paa dig, at jeg ved at installere den rette sw paa min htpc kan sende et RF-signal ud paa mit antennenet (som palmbutleren gor). Er det forkert, eller kraever det en RF-modulator (hw) forbundet til HTPCen?

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Der kræves hardware!

PC - Tvout ----> RF modulator ----> Signal samler <---- Antenne signal
                                                                  |
                                                                  |
                                                                  |
                                                       TV <----|----> TV

Men software kræves der ikke!

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være det er kan gøres meget billigere ved at lave det selv, men sådan en palmbutler virker fandme godt!

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt lige over denne her http://www.svideo.com/svideocoax.html det er jo ikke den helt vilde pris du skal smide for sådan en!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes