Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kaptajnens højttaler føljeton (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Mine lydpræferencer har ændret sig over årene, men er endt med følgende:

• Lyttetræthed må ikke forekomme
  • "Rum", perspektiv er meget vigtigt (bredde og især dybde)
  • Hellere 90% af ens CD samling lyder godt end at 10% lyder himmelsk og resten giver kvalme
  • Varme især i bassen. Tørhed gå din vej!
  • Visse numre fordrer bare store basser >=12"
  • Dynamik og hul igennem mellemtonen
  • Uanstrengt, blød top med krop
  • Fodtramp/luftguitar effekt, hvor man bare MÅ høre hele CD samlingen igen...

Jealvox Studie Monitor
    Princip: 3-vejs horn
    Finish: finéret eg
    Årgang: ca 1977

Året er 1982. Den første spæde start på audiovejen! Forstærkeren er NAD 3020. Den er rigelig stor nok til at trykke den af på en højttaler med en drifteffekt på 0.22W. Jean Michel Jarre, The Concerts in China går rent ind. En rigtig "råbe-og-skrige" højtaler! De vejede ca 120 kg og havde 700-800 skruer i. Var oprindeligt lavet/udmålt af én på Odense Universitet.

De led forøvrigt en lidt krank skæbne, idet jeg på et tidspunkt havde fået fat i en dengang gammel Tandberg spolebåndoptager. Denne sammen med NADs første dolby C båndoptager blev sat til at optage fra hinanden. Dette gav virkelig syrede lyde med tilbagekobling afhængigt af optagestyrken. Ja, rigtigt gættet diskanthornene (3 af 4 stod af). Jeg kom af med dem efter kort tid til billige penge. Nok en af de dyreste fornøjelser jeg har gjort med hifi. Det var sjovt så længe det varede! Man var jo også kun 18 år!

Time Window (klon)
    Princip: dobbelt 2-vejs basrefleks
    Finish: massiv ask (top/bund)
    Årgang: ?

Disse var jeg egentlig ret glade for, selv om samlekvaliteten var noget tvivlsom... Enheder var nogle billige Philips, men det svingede egentlig ganske fint... Det kunne være sjovt at høre originalen idag...

B&W DM7 MK2
    Princip: 2-vejs lukket med slave
    Finish: finéret nød

Arkiv billede.

Jeg blev aldrig rigtig glad for dem. Havde lige købt en Pioneer A-88X forstærker efter en kanontest i High-Fidelity 1986. Syntes at de lød ret indelukkede. Da jeg solgte dem fik jeg et lyt hos køberen i Århus. Her lød de bare dejligt og meget lyse. Meget mystisk! Dem skulle jeg bare have beholdt og give dem en bedre forstærker.

Dali 7
    Princip: 3-vejs basrefleks
    Finish: finéret rosewood

Disse er vist de eneste nye højttalerkøb jeg har foretaget. Gav megen dejlig lyd for pengene, men aldrig helt tilfreds blev jeg...

Onken Focal
    Princip: Æg og "basrefleks" kanaler i hver side
    Finish: hvid strukturmaling

Arkiv billede.

Disse med æggene byttede jeg mig til for Dali'erne, men de kom aldrig til at spille ordentligt da de virkelig trængte til en kærlig hånd (filtre og defekt bas). Solgt billigt, idet jeg opgav at renovere dem... Jeg havde ellers hørt dem nogle år tidligere i deres velmagtsdage. Magen til dynamik i mellemtonen skal man lede længere efter. Den dobblete magnet på mellemtonen er en basenhed værdig. Grace Jones, "Slave to the Rythm" gik rent ind!

Trapez Xi
    Princip: 3-vejs basrefleks/akustisk ventil med sugerør
    Finish: finéret bøg
    Årgang: 1994

Arkiv billede.

Nu er det ved at ligne noget. Jeg er endelig begyndt at ofre lidt på sagen. A-88X er ved at være ret træt! Ind kommer zappulse 1.0 og NLE 11+12 og siden Frontline II prototype m/2 stk DAC (PCM 1702). CD er Marantz CD6000. Sikken en forbedring, virkelig god lyd til INGEN penge!

TDL RSTL
    Princip: 4-vejs dobbelt transmissionslinie
    Finish: sortmalet MDF
    Årgang: ca 1990

Disse bytter jeg mig til i Vejle med Trapez'erne. Jeg beholdt dem ikke længe (3 uger), idet jeg får tinitus lignende susen for ørene ved blot at lytte en halv time. Længe troede jeg at det var de dobbelte transmissionslinier, som spillede mig et pus, men det viste sig at de billige metaldomer var ret hårde i lyden. Ved et tilfælde kom jeg i kontakt med en Hollænder, som var interesseret! Han kørte herop i en stor lejet bil, var her i 4 timer og kørte igen (han havde været vågen i 24 timer, idet han selv kørte begge veje). Jeg holdt skindet på næsen. Og det er en god historie, synes jeg!

Vifa ringradiator XT25 og 5" Flexunit
    Princip: 2-vejs basrefleks
    Finish: massiv mahogni/MDF
    Årgang: 2003

Derpå fik jeg disse højttalere. Jeg havde ellers et par Snell E3 til låns efter TDL salget, men valget faldt altså på disse skønheder. Jeg havde nu fået opgraderet zappulse til 2.1SE. Havde slæbt hele anlæget (undtagen højtalerkabler) med ned til sælger. Her var jeg helt solgt! Disse kunne noget andet end Snellerne. En plade med Poul Dissing (Himmelskip?) viste sig at give en fantastisk dybde, idet det føltes som om der til tider var 30m tilbage i rummet!!! Desværre har jeg IKKE kunne genskabe denne illusion herhjemme. Sælgers rum er også ret forskelligt fra min egen stue: 15 m2 aflang stue, trægulv og lavt til loft. Spillende på "langs". Min stue er 34 m2 næsten kvadratisk, betongulv med tæppe og normal lofthøjde. Spillende på "tværs". Ærgeligt at lytterummet er så vigtigt!!! CD er nu skiftet til Sony CD X707ES og siden Luxman D-600s. Luxman'en har virkelig sørget for at lyden fremtræder mere i 3D!

Dali Suite 1.2S subwoofer
    Princip: lukket
    Finish: finéret kirsebær
    Årgang: 2004

Arkiv billede.

Jeg havde endvidere en 12" subwoofer med 300W forstærker. Den har en dejlig klang og passer egentlig ret godt sammen med de 2-vejs massive mahogni. Subben deles omkring 80 hz opadtil og hovedhøjttalerne får lov at spille "ubeskåret" ned til ca 42 hz.

Snell E II
    Princip: basrefleks
    Finish: sort
    Årgang: 1986 (nye basophæng 2004)

Så fik jeg endelig (2004-08-01) fat i et par snell E II... De er dog defekte i basserne. Et kendt fænomen, da disse mørner efter nogle år. Disse højtalere spiller bare musik så det basker. Indtil jeg får fat i et par Vifa M21WN7 4 ohm basser har jeg sat en Vifa M22 bas i den ene.
    En virkelig nødløsning, men det kan da spille...

En uge senere kom basserne retur efter en behandling hos Audio Concept i Ålborg.

Snell A IIIi
    Princip: Lukket system med integreret 12" subwoofer
    Finish: nød
    Årgang: 1988-93?

Dette er kaptajnens sidste skud på stammen, og disse hygger sig rigtigt med en S.A.T. Amplifix integreret forstærker og en Luxman D600s CD afspiller...

Nu er vi kommet så langt at det er kabler, som ofres tid på.

Indtil videre:

Højttalerkabel: TMC "Gold Label Reference Speaker cable" 2x3m singlewire

Signalkabel mellem CD og forstærker : AKSA Equilibrium sølvkabel (RCA). Afventer nu samme kabel i XLR udgaven...

Nu "swinger" det bare - især med Shades og Blue: "On A Mission From Muddy Waters" - kanon CD...

Jeg ved ikke hvornår fortsættelse følger...

• Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

BenFi
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 10 Februar 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

yes sir!

det var en go historie! tydeligt at du er vild med GO musik!

Du startede med at sige rummet er meget vigtigt for dig.. hvad er målene på dit nuværende lytte rum??

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

ppp_dk
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Yessør!

Ja, det er musikken, som driver værket. Det er sjovt for jeg får nemlig lyst til at høre mere musik efter at musikken er "faldet på plads" herhjemme. Jeg bruger flittigt forslagene herinde og musikanmeldelserne til at låne på bibliotek.dk

Det er faktisk sjældent at jeg KØBER musik nu om dage

Men jeg kan kun anbefale Shades og Blue: "On A Mission From Muddy Waters" - læs evt anmeldelsen her med de velfortjente 6 stjerner: http://www.hifi4all.dk/musik/musikanmeldelse.asp?iType=17&am p;am p;am p;iAd=116 - tak Bruno!

Har lige bestilt den på pladekisten.dk til den beskedne sum af kr 85,- samt en anden med dem til samme sum. Det bliver stort!

Ja, lytterummet er vigtigt. Mit er ca 6x5.5m tror jeg nok i hvert fald 34 m2, men i denne sammenhæng var "Rummet" nu ment som den 3 dimensionelle del - altså dybdeperspektivet...

Første indlæg er præciseret mht. "Rum"...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

BenFi
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
    Sendt: 10 Februar 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Nååååå, hvis det kan misforstås så gør man det..

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Allan
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
    Lokalitet: Sønderjylland
    Sendt: 10 Februar 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Mine lydpræferencer har ændret sig over årene, men er endt med følgende:

• Lyttetræthed må ikke forekomme
  • "Rum", dybdeperspektiv er meget vigtigt (bredde og især dybde)
  • Hellere 90% af ens CD samling lyder godt end at 10% lyder himmelsk og resten giver kvalme
  • Varme især i bassen. Tørhed gå din vej!
  • Visse numre fordrer bare store basser >=12"
  • Dynamik og hul igennem mellemtonen
  • Uanstrengt, blød top med krop
  • Fodtramp/luftguitar effekt, hvor man bare MÅ høre hele CD samlingen igen...

Jealvox Studie Monitor
    Princip: 3-vejs horn
    Finish: finéret eg
    Årgang: ca 1977

Året er 1982. Den første spæde start på audiovejen! Forstærkeren er NAD 3020. Den er rigelig stor nok til at trykke den af på en højttaler med en drifteffekt på 0.22W. Jean Michel Jarre, The Concerts in China går rent ind. En rigtig "råbe-og-skrige" højtaler! De vejede ca 120 kg og havde 700-800 skruer i. Var oprindeligt lavet/udmålt af én på Odense Universitet.

Time Window (klon)
    Princip: dobbelt 2-vejs basrefleks
    Finish: massiv ask (top/bund)
    Årgang:

Disse var jeg egentlig ret glade for, selv om samlekvaliteten var noget tvivlsom... Enheder var nogle billige Philips, men det svingede egentlig ganske fint... Det kunne være sjovt at høre originalen idag...

B&W DM7 MK2
    Princip: 2-vejs lukket med slave
    Finish: finéret nød

Arkiv billede.

Jeg blev aldrig rigtig glad for dem. Havde lige købt en Pioneer A-88X forstærker efter en kanontest i High-Fidelity 1986. Syntes at de lød ret indelukkede. Da jeg solgte dem fik jeg et lyt hos køberen i Århus. Her lød de bare dejligt og meget lyse. Meget mystisk! Dem skulle jeg bare have beholdt og give dem en bedre forstærker.

Dali 7
    Princip: 3-vejs basrefleks
    Finish: finéret rosewood

Disse er vist de eneste nye højttalerkøb jeg har foretaget. Gav megen dejlig lyd for pengene, men aldrig helt tilfreds blev jeg...

Onken Focal
    Princip: Æg og "basrefleks" kanaler i hver side
    Finish: hvid strukturmaling

Arkiv billede.

Disse med æggene byttede jeg mig til for Dali'erne, men de kom aldrig til at spille ordentligt da de virkelig trængte til en kærlig hånd (filtre og defekt bas). Solgt billigt, idet jeg opgav at renovere dem... Jeg havde ellers hørt dem nogle år tidligere i deres velmagtsdage. Magen til dynamik i mellemtonen skal man lede længere efter. Den dobblete magnet på mellemtonen er en basenhed værdig. Grace Jones, "Slave to the Rythm" gik rent ind!

Trapez Xi
    Princip: 3-vejs basrefleks/akustisk ventil med sugerør
    Finish: finéret bøg
    Årgang: 1994

Arkiv billede.

Nu er det ved at ligne noget. Jeg er endelig begyndt at ofre lidt på sagen. A-88X er ved at være ret træt! Ind kommer zappulse 1.0 og NLE 11+12 og siden Frontline II prototype m/2 stk DAC (PCM 1702). CD er Marantz CD6000. Sikken en forbedring, virkelig god lyd til INGEN penge!

TDL RSTL
    Princip: 4-vejs dobbelt transmissionslinie
    Finish: sortmalet MDF
    Årgang: ca 1990

Disse bytter jeg mig til i Vejle med Trapez'erne. Jeg beholdt dem ikke længe (3 uger), idet jeg får tinitus lignende susen for ørene ved blot at lytte en halv time. Længe troede jeg at det var de dobbelte transmissionslinier, som spillede mig et pus, men det viste sig at de billige metaldomer var ret hårde i lyden. Ved et tilfælde kom jeg i kontakt med en Hollænder, som var interesseret! Han kørte herop i en stor lejet bil, var her i 4 timer og kørte igen (han havde været vågen i 24 timer, idet han selv kørte begge veje). Jeg holdt skindet på næsen. Og det er en god historie, synes jeg!

Vifa ringradiator XT25 og 5" Flexunit
    Princip: 2-vejs basrefleks
    Finish: massiv mahogni/MDF
    Årgang: 2003

Derpå fik jeg disse højttalere. Jeg havde ellers et par Snell E3 til låns efter TDL salget, men valget faldt altså på disse skønheder. Jeg havde nu fået opgraderet zappulse til 2.1SE. Havde slæbt hele anlæget (undtagen højtalerkabler) med ned til sælger. Her var jeg helt solgt! Disse kunne noget andet end Snellerne. En plade med Poul Dissing (Himmelskip?) viste sig at give en fantastisk dybde, idet det føltes som om der til tider var 30m tilbage i rummet!!! Desværre har jeg IKKE kunne genskabe denne illusion herhjemme. Sælgers rum er også ret forskelligt fra min egen stue: 15 m2 aflang stue, trægulv og lavt til loft. Spillende på "langs". Min stue er 34 m2 næsten kvadratisk, betongulv med tæppe og normal lofthøjde. Spillende på "tværs". Ærgeligt at lytterummet er så vigtigt!!! CD er nu skiftet til Sony CD X707ES og siden Luxman D-600s. Luxman'en har virkelig sørget for at lyden fremtræder mere i 3D!

Dali Suite 1.2S subwoofer
    Princip: lukket
    Finish: finéret kirsebær
    Årgang: 2004

Arkiv billede.

Jeg havde endvidere en 12" subwoofer med 300W forstærker. Den har en dejlig klang og passer egentlig ret godt sammen med de 2-vejs massive mahogni. Subben deles omkring 80 hz opadtil og hovedhøjttalerne får lov at spille "ubeskåret" ned til ca 42 hz.

Snell E II
    Princip: basrefleks
    Finish: sort
    Årgang: 1986 (nye basophæng 2004)

Så fik jeg endelig (2004-08-01) fat i et par snell E II... De er dog defekte i basserne. Et kendt fænomen, da disse mørner efter nogle år. Disse højtalere spiller bare musik så det basker. Indtil jeg får fat i et par Vifa M21WN7 4 ohm basser har jeg sat en Vifa M22 bas i den ene.
    En virkelig nødløsning, men det kan da spille...

En uge senere kom basserne retur efter en behandling hos Audio Concept i Ålborg.

Snell A IIIi
    Princip: Lukket system med integreret 12" subwoofer
    Finish: nød
    Årgang: 1988-93?

Dette er kaptajnens sidste skud på stammen, og disse hygger sig rigtigt med en S.A.T. Amplifix integreret forstærker og en Luxman D600s CD afspiller...

Nu er vi kommet så langt at det er kabler, som ofres tid på.

Indtil videre:

Højttalerkabel: TMC "Gold Label Reference Speaker cable" 2x3m singlewire

Signalkabel mellem CD og forstærker : AKSA Equilibrium sølvkabel (RCA). Afventer nu samme kabel i XLR udgaven...

Nu "swinger" det bare - især med Shades og Blue: "On A Mission From Muddy Waters" - kanon CD...

Jeg ved ikke hvornår fortsættelse følger...

• B&W DM7 er fra først i 80´erne, har selv haft et sæt, spillede forygende den gang, de blev afløst af et sæt 801F og det var simpelthen toppen den gang.

Spiller i øjeblikket på et sæt Audiovector 6x, men næste opgradering af anlæget bliver nok et sæt Martin Logan.

Helt ærligt Kaptajn du burde anskaffe dig en vinyl-plov.

Til top Vis Allan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan

ppp_dk
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Allan skrev:
    ...SNIP... 
  • B&W DM7 er fra først i 80´erne, har selv haft et sæt, spillede forygende den gang, de blev afløst af et sæt 801F og det var simpelthen toppen den gang. Ja, mine var DM7 mk II (og en overgang reference på High Fidelity - eller var det DM7?). Anyway DM7 var med metalfødder - vistnok forkromet og runde trompetfødder...

Spiller i øjeblikket på et sæt Audiovector 6x, men næste opgradering af anlæget bliver nok et sæt Martin Logan. Ok, troede du gik efter Quad ELS63 med Gradient...

Helt ærligt Kaptajn du burde anskaffe dig en vinyl-plov. Måske...

• Forresten så har Kaptajnen efterhånden fået solgt alt det HajFaj han havde fået samlet sammen på sit overskudslager - incl AN M1'eren ...

Allan
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
    Allan skrev:
    ...SNIP... 
  • B&W DM7 er fra først i 80´erne, har selv haft et sæt, spillede forygende den gang, de blev afløst af et sæt 801F og det var simpelthen toppen den gang. Ja, mine var DM7 mk II (og en overgang reference på High Fidelity - eller var det DM7?). Anyway DM7 var med metalfødder - vistnok forkromet og runde trompetfødder...Mine var firkantede og i træ (altså fødderne)

Spiller i øjeblikket på et sæt Audiovector 6x, men næste opgradering af anlæget bliver nok et sæt Martin Logan. Ok, troede du gik efter Quad ELS63 med Gradient...Tja, det var også meningen, men der var desværre en der kom før mig :-(

• Forresten så har Kaptajnen efterhånden fået solgt alt det HajFaj han havde fået samlet sammen på sit overskudslager - incl AN M1'eren ... Var det ikke en AN M1.5 :-) , håber du fik pengene hjem igen

ppp_dk
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Allan skrev:
    ppp_dk skrev:
    Allan skrev:
    ...SNIP... 
  • B&W DM7 er fra først i 80´erne, har selv haft et sæt, spillede forygende den gang, de blev afløst af et sæt 801F og det var simpelthen toppen den gang. Ja, mine var DM7 mk II (og en overgang reference på High Fidelity - eller var det DM7?). Anyway DM7 var med metalfødder - vistnok forkromet og runde trompetfødder...Mine var firkantede og i træ (altså fødderne) Er det så ikke en mk 2?

Spiller i øjeblikket på et sæt Audiovector 6x, men næste opgradering af anlæget bliver nok et sæt Martin Logan. Ok, troede du gik efter Quad ELS63 med Gradient...Tja, det var også meningen, men der var desværre en der kom før mig :-(

• Forresten så har Kaptajnen efterhånden fået solgt alt det HajFaj han havde fået samlet sammen på sit overskudslager - incl AN M1'eren ... Var det ikke en AN M1.5 :-) , håber du fik pengene hjem igen. AN 1.75 ;-)

Den nye ejer er MEGET glad for den - den lyder virkelig godt i hans setup.

Så lige i din underskrift at der står Linn LP12 - lidt af en drøm for mig - er det den fra QXL for nyligt?

josan
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
    Sendt: 11 Februar 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hej Kaptajn!

Din følgeton lyder meget som min... med masser af udstyr. Lyder som om du har fået styr på dine Snell højtalere... var det forstærkerskift der løste problemet? Er du stadig med på en lytter her i vinterferien?

Jeg har i øvrigt et par af de mindre tdl'er (de er nu store nok!!)... som du skriver kan de godt lyde hårdt en gang imellem... men stik dem en ordentlig indspillet skive! I øvrigt synes jeg, at jeg har fået optimeret min "fødekæde" til dem så de spiller lyttevenligt i de allerfleste tilfælde... men jeg er da begyndt at lede efter alternativer.

Jeg ser du i øvrigt skal til supertræf... så under alle omstændigheder mødes vi der.

Mvh.

Johnny

Hans Faber
    Lukket konto
    Lukket konto

Bruger siden: 18 November 2003
    Lokalitet: Jylland
    Sendt: 11 Februar 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej Kaptajn!

Fin Historie den der!

Jeg ser frem til at høre dine Sneller med ham Svenskeren ved roret

Her har du lige et billede af verdens mest mærkelige basrefleks højtaler

Det er noget med Kvasiværdien af tværsnittet i mundingshastigheden i forhold til impedansen ved frekvenser mellem 41-125 der styrer efterklangen af refleksport lyden...

Acer
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
    Lokalitet: Østjylland
    Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Sjov historie og interessant læsning . Dem må vi have nogle flere af. Så ud af busken drenge (og piger) og skriv jeres højttalerhistorie

Ahania
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
    Lokalitet: Sydjylland
    Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Du startede med store kasser... og endte med store kasser, det er godt at se

Men hva med dine jealvox.... savner du dem ik?

Til top Vis Ahania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ahania

Ghammel & Suhr
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
    Lokalitet: Øvrige Skandinavien
    Sendt: 11 Februar 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Jealvox Studie Monitor

Ohøj på broen!

Dem forsøgte jeg selv at få fat på i tidernes morgen.

Hørte dem, og det var lige sagen, da jeg kun var 128 år ghammel den gang

Desværre ville manden ikke sælge dem alligevel, så det blev ved en lang næse og et sæt CV 12TR

Onken var også interessant, så vidt jeg husker. Nice indlæg, hr. Kaptajn.

Med høflig hilsen
    G&S

PS: Der er ikke noget som store kasser
    Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

ppp_dk
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Takker for de mange tilkendegivelser - se ændringer i første indlæg, en Kaptajn ser rødt....

josan
    Forstærker skiftet har virkelig hjulpet. Jeg har altid været glad for zappulse (bare se på mine mange indlæg om do), men S.A.T. Amplifixen gør det bare bedre i mit anlæg. Jeg tror bare på at Snell A3i er temmelig svære at drive. Efter salget af min AN M1.75  (Allan: ) til en Zappulse 2.2SE ejer er jeg blevet overbevist om dette. For de gjorde det bare virkelig godt på hans DIY HT med de bedste Scan Speak enheder - virkelig godt...

mht lytter er jeg altid næsten frisk, men desværre er vinterferien ikke en option for Kaptajner i uge 7, som skal holde øje med matroserne på arbejde. Prøv dog alligevel at sende en privat besked - måske kan det lykkes alligevel... Your place or mine? 

Vi ses til supertræf, bare kik efter kaptajnen!

Sonus "Hans" Faber
    Jammen, du skal da være velkommen - lytteklubben var jo bare hos mig sidste gang, så må vi se om andre vil invitere inden jeg inviterer igen...

Det skulle vel ikke være din egen SF Amator II?

"Det er noget med Kvasiværdien af tværsnittet i mundingshastigheden i forhold til impedansen ved frekvenser mellem 41-125 der styrer efterklangen af refleksport lyden..." Kaptajnen forstår ikke helt...

Acer
    Jeg har haft den liggende lidt, men Boye indlæg om hans anlæg inspirerede mig til at lave dette indlæg...

Ahania
    Nej, jeg savner dem ikke. Sjovt var det dog - dengang!

Ghammel & Suhr
    Ja, de Onken hørte jeg for mange ord hos den tidligere ejer: Linn Sondek LP12, FR64 arm, Ortofon SPU, 40W Hiraga Klasse A med 1 farad i hver kanal (1.000.000 uF) - slog gnister i kontakten når han tændte dem og spillede lystigt ca 30 s efter at de var slukket. Forforstærker: high fidelitys gamle (og IKKE sure) samt Ny elektroniks subwoofere. Det var tider. Grace Jones: Slave to the rythm. ALDRIG har jeg set/hørt så VILDE mellemtoner med magneter som ikke mange mindre basser!

med høflig hilsen
    Kaptajnen

vilmann
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
    Lokalitet: Stor-København
    Sendt: 11 Februar 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Super indlæg.
    Fornøjeligt at følge udviklingen.

Jeg hører også til dem der var tilpas gammel da Onken Focal kom frem.
    Dynamik er det bedste ord jeg kan få hukommelsen til at kalde det.

Iøvrigt hørte jeg dem for nylig hos en gut med passion for gamle Luxmanting. Det var en god og veltilpasset kombination.

/vilmann
    Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Allan
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
    Allan skrev:
    ppp_dk skrev:
    Allan skrev:
    ...SNIP... 
  • B&W DM7 er fra først i 80´erne, har selv haft et sæt, spillede forygende den gang, de blev afløst af et sæt 801F og det var simpelthen toppen den gang. Ja, mine var DM7 mk II (og en overgang reference på High Fidelity - eller var det DM7?). Anyway DM7 var med metalfødder - vistnok forkromet og runde trompetfødder...Mine var firkantede og i træ (altså fødderne) Er det så ikke en mk 2?

• Forresten så har Kaptajnen efterhånden fået solgt alt det HajFaj han havde fået samlet sammen på sit overskudslager - incl AN M1'eren ... Var det ikke en AN M1.5 :-) , håber du fik pengene hjem igen. AN 1.75 ;-)

Den nye ejer er MEGET glad for den - den lyder virkelig godt i hans setup.

Så lige i din underskrift at der står Linn LP12 - lidt af en drøm for mig - er det den fra QXL for nyligt?

Nej den er ikke fra QXL, den er købt her på sitet, det er dog et stykke tid siden, du kan roligt drømme videre om en LP12, den spiller nemlig forrygende, den er lige nu monteret med en Goldring 1042 P.U.

Dejen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
    Sendt: 12 Februar 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hej til kaptajnen!

Meget interessant at læse dine betragtninger over din højttalerfortid. Du har en del lig i lasten...( - ja, undskyld)

Jeg kan stadig huske, for nu selv at bevæge mig i retrospekt, de dage hvor jeg som en glad konfirmand med just indkøbt Yamaha-receiver og Cerwin Vega-DC12 ALLIGEVEL sad med klare øjne og drømte om en dag, en skønne dag i en uvis fremtid, at få lov til at høre en stor Snell-højttaler. For en ung pubertetsknægt i start-90´erne var de ligesom det ypperste; referencerammen indenfor hifi startede og stoppede dengang for mit vedkommende med Hifi-klubben.

Med Venlig Hilsen

VdH the Revelation Hybrid
    Von Schweikert VR2
    Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
    Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

ppp_dk
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

Hej til kaptajnen!

Meget interessant at læse dine betragtninger over din højttalerfortid. Du har en del lig i lasten...( - ja, undskyld) Lig i lasten???  Hvis det er antallet af højttalere du hentyder til, så bedes du bemærke at det er 22 års højttalerhistorie!

Men ok har skiftet 4 gange indenfor det sidste år...

Men det har været en MEGET lærerig rejse, som jeg ikke ville have været foruden!

Jeg kan stadig huske, for nu selv at bevæge mig i retrospekt, de dage hvor jeg som en glad konfirmand med just indkøbt Yamaha-receiver og Cerwin Vega-DC12 ALLIGEVEL sad med klare øjne og drømte om en dag, en skønne dag i en uvis fremtid, at få lov til at høre en stor Snell-højttaler. For en ung pubertetsknægt i start-90´erne var de ligesom det ypperste; referencerammen indenfor hifi startede og stoppede dengang for mit vedkommende med Hifi-klubben.

Med Venlig Hilsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes