Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 16:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Mit Første Hifi! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 August 2003 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Allerførst vil jeg meget gerne starte med at sige STOR tak til alle herinde! Det er første gang jeg har købt Hifi, og jeg må sige, at jeg virkelig fandt hjælp da jeg fandt frem til hifi4all.dk Det er et VIRKELIG godt forum det her!!!  

For dem der muligvis skulle være interesserere, kan jeg fortælle, at jeg er 19 år gammel, og går på HTX i Esbjerg. Selv bor jeg hjemme hos mine forældre i Ribe. Anlæget er altså betalt med SU samt surt tjente penge fra Pakke Trans som jeg arbejder for nogle eftermiddage om ugen. Indtil for et halvt år siden, havde jeg mit eget Mobilt-diskotek, og brugte meget tid på at lave prof lyd til disko såvel som til mindre live-koncerter. Men interesseren begyndte at falde, og da det er en MEGET tidskrævende og UFATTELIGT dårligt betalt branche, besluttede jeg mig for at sælge det hele og istedet købe mig lidt hifi.

Nå, men jeg havde som krav til mit anlæg, at det skulle være rimeligt all-round, da min musiksnag er lidt forskellig. Dog med en stor svaghed for gammel rock og allerhelst Deep Purple, som jeg har mere end 50 cd'er samt en masse DVD'er. Af mere moderne musik, hører jeg bl.a. Robbie Williams, No Doubt, Limp Bizkit, Anastacia og meget andet godt. Men det bedste jeg ved er nu engang en live-cd med et rigtigt fedt, godt, gammel rockband med noget god stortromme og fed tråd.

Desuden ser jeg rigtigt mange film, og kunne derfor godt tænke mig noget surround, men da pladsen ikke er til det i øjeblikket, besluttede jeg mig for at købe noget stereo. Det var også vigtigt at det skulle være forholdsvis kompakt, og skulle gerne se rigtigt flot ud.

Da min far arbejder i en forretning der forhandler Audiovector, var det oplagt at tage et kig på det. Det gjorde jeg, og fandt at det mærke kunne levere den vare jeg gerne ville have. Jeg havde fra starten kig på M3'eren, men syntes den manglede det sidste bund. Derfor lånte jeg et sæt M3'ere samt en C-sub med hjem, og så begyndte det at ligne noget at det jeg ville have! Jeg var dog meget i tvivl om jeg skulle have nogle M3 super uden sub eller M3 standart med sub. Valget faldt på den sidste løsning, da jeg ikke fandt at forskellen mellem de 2 højtalere var stor nok til at jeg ville undvære bunden.

Så var det næste spørgsmål så, hvilken forstærker og cd-afspiller jeg skulle have. Jeg havde overvejet meget om det skulle være en stereo eller surround, da jeg godt kunne tænke mig senere at udvide med surround. Men inden jeg rigtig nåede at lede, så jeg herinde en annonce med en NAD S-500 CD-afspiller, som jeg øjeblikkeligt forelskede mig i. Jeg hørte lidt rundt omkring hvad folk syntes om dens lyd, og fik en god feedback.

Da den var købt, kunne forstærkeren næste ikke blive andet end en NAD S-300 som jeg også fandt brugt. Jeg er utrolig glad for dette sæt, da det ser hammergodt ud, og spiller virkelig godt!

Nederst ses min Sony DVP-S715. Det er en efterhånden lidt gammel sag, men den står bestemt ikke til udskiftning for tiden. Den gør det stadig glimrende syntes jeg. Er der andre, der har denne afspiller eller kender noget til den, som kan fortælle mig lidt mere om den? Det er lidt begrænset, hvad jeg ved om den. Men den var sku dyr nok da jeg købte den i sin tid, og jeg har aldrig fortrudt det.

Her er så den ene M3. De er stadig ikke spillet helt til, men jeg syntes de lyder glimrende. De burde klart stå længere ude fra vægen, men det vil jeg eksperimentere lidt med snart. Det kniber meget med at få plads til de hele

Her ses så mit Philips 28" Widescreen, som jeg har haft i godt 2 år. Det er et rigtig godt fjernsyn til prisen, syntes jeg. Det kan ikke de store trix, men det viser et udemærket billede, og jeg er stadig meget glad for det. Under fjernsynet er min helt nye Philips vidio-maskine som jeg købte for en tudse. Jeg kommer ikke til at bruge den meget, og den passer derfor perfekt til det! Til venstre ses Min Audiovector C-sub, som virkelig gir' det sidste til stortrommen og bassen. Den er sat parrellelt på gulvhøjtalerne, og deler nede ved 50 Hz, da jeg syntes det giver det bedste resultat. Jeg har dog ikke fået placeret den i rummet endnu, og er meget på bar' grund! Har overvejet at stille den ved sidan af min sofa. Hvis der er nogen der har et andet godt forslag, vil jeg MEGET gerne høre om det!

Jeg ville lige vise, hvordan min sub er sat til. Nederst kommer 6 kvadrat kablet fra forstærkeren, og øverst går 2,5 kvadrat kablet videre ud til subben. Der sidder naturligvis en "slæde" der kortslutter de 3 sæt terminaler. Syntes i dette er en fornuftig måde at tilslutte den på, eller er der andre måder der måske virker bedre?

MHT. Kabler, fik jeg nogle SA-Audio sølvkabler med til min cd-afspiller. Dem bruger jeg til min DVD, da jeg købte balancerede Kimber PMJ signalkabler til at bruge mellem cd-afspiller og forstærker. Mellem mit fjernsyn (og video) bruger jeg nogle billige phono-stik. Som højtalerkabel bruger jeg noget 6 kvadrat kabel der ikke var så pokkers dyrt, som nu står til udskiftning. Ud til subben bruger jeg 2,5 kvadrat, som skal erstattes af 6 kvadrat kablet, når jeg får købt mig noget nyt højtalerkabel. Mellem min video og fjernsyn bruger jeg et almindeligt billigt scart kabel. Mellem DVD'en og fjernsynet har jeg et 1,5 meter Ixos scart kabel.

Her er så et lille billede af det hele. Hifi-racket har jeg købt i Ilva for 1000 kroner, og det er et af de bedste køb jeg har gjort længe. Det kan varmt anbefales. Jeg har ikke fået styr på mina kabler endnu, da jeg stadig roder meget rundt i opsætningen (specielt med hensyn til subben). Det håber jeg snart er på plads.

Som sagt har jeg haft UTROLIG meget gavn af dette forum. Uden jeres hjælp, ville mange af mine valg være endt anderledes, og jeg tror helt sikkert ikke det havde været til det bedre

Alt i alt er jeg helt vildt utrolig glad for mit setup, som jeg bestemt ikke fortryder! Jeg syntes det lyder godt og er ganske pænt. Jeg glæder mig meget til det hele er spillet til  Nu vil jeg bare meget gerne høre jeres kommentarer og forslag!!!

Med Venlig Hilsen:

Rune Nielsen

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 August 2003 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Det må jeg sige - det ser sgu godt ud! Fornuftigt valg af komponenter!

Godt at høre fra endnu en der har været glad for at trække på forummet inden de store investeringer! De grejer skal du nok blive endnu mere glade for med tiden!

Tillykke med købene!

Schnumpfel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2003 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Må også lige sige tillykke med setup'et..

Det ser jo ret godt ud og at du også synes det spiller rigtig godt er jo er ekstra plus i bogen

Det vigtigste er jo at man selv er godt tilfreds med hvordan det ser ud og spiller, men det er jo altid rart at få det at vide af andre også..

Du skal nok blive endnu mere glad for det når det hele er spillet til og sat rigtig på plads..

Til top Vis Schnumpfel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schnumpfel

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2003 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hej!
Tillykke med anlægget, det ser ud til at du har valgt nogle rigtig fornuftige komponenter... overvejer selv ret kraftigt at købe højttalere som dine

Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 August 2003 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dit setup, Nad Silverline er kræs for øjet.

Jeg vil dog mene, at du fortjener nogle bedre højtalerkabler. Tager jeg fejl eller er det, du bruger nu, ikke almindelig snoet kobberledning?

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Ghost DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 August 2003 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej rune-nielsen,FEDT setup må jeg da nok sige,det var da rart at se NAD i silver for en gang skyld.Få flyttet den venstre højttaler væk fra hjørnet,så du kan få dem til at spilet ens,ja det kan godt ta tid at få sat højttaler rigtigt op for at få det optimale ud af dem.

Held og lykke med anlægget  

Til top Vis Ghost DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghost DK

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 August 2003 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

det holder da 100 !

men hvorfor slutte subben til via. ht'er ?

er der ikke linie indgang på subben ! eller hvorfor ikke sætte sub kablet hen på forstærkeren ?

ved jed ikke hvordan subben er bygget, men i realiteten belaster du jo nu nad'en uens i de to kanaler. den ene har side ht'er, den anden sider ht'er + en sub !

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

Postmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 15 August 2003 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej Rune

Det ser sgu godt ud det du har fået "samlet" der. Tillykke med det og håber du er/bliver tilfreds med det.

Husk, er du i tvivl, er du ikke i tvivl. ( M Bodilsen 1994 )
Til top Vis Postmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Postmanden

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 August 2003 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Super flot....jeg synes virkelig at NAD har uppet sig med det sølv design.

Et seriøst startudstyr du har det.....tror det lyder rigtigt godt.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

stjalke
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2003 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hmm! ... Er jeg den eneste som studser lidt over kabelvalg og kabelføring?

Ellers nice setup!

- Thomas Angelbo
Til top Vis stjalke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stjalke Besøg stjalke's Websted

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2003 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

stjalke skrev:
Hmm! ... Er jeg den eneste som studser lidt over kabelvalg og kabelføring?

Ellers nice setup!

- Thomas Angelbo

Kabelføring er jo indrømmet fra Runes side...

Kabelvalg.. Tja.. Rune skal jo bare lige låne nogle kabler med hjem, så bliver han hooked på det også!

Men Rune, hvor ser det dog godt ud! Helt utroligt! Virkelig stilet... (ikke hyperventilere, tag det stille og roligt..) Siden din far arbejder i en Audiovector forretning (hvilken forresten?), brugte du så ikke ham som sparingspartner til dit valg af udstyr? Hvilket udstyr ville han have anbefalet til M3'erne?

Hvad har du givet for herlighederne?

Forresten, en ting jeg ikke forstår: Du skriver at din videomaskine er din helt egen, og at du ikke rigtig bruger den, hvorfor den passer perfekt til det. hvad passer den perfekt til?

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2003 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

poul skrev:

det holder da 100 !

men hvorfor slutte subben til via. ht'er ?

er der ikke linie indgang på subben ! eller hvorfor ikke sætte sub kablet hen på forstærkeren ?

ved jed ikke hvordan subben er bygget, men i realiteten belaster du jo nu nad'en uens i de to kanaler. den ene har side ht'er, den anden sider ht'er + en sub !

helt enig, jeg kan heller ikke se logikken i det! Hvis du har en linieudgang på forstærkeren er det bedre at bruge den - så udnytter du også subben maksimalt!

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 16 August 2003 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2003 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

En udsøgt fornøjelse at se at der stadig findes helt unge mennesker med interesse for god lyd.

Falken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2003 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hvad du end må have undværet for at spare sammen til det anlæg, så kan det kun være det værd !

Men ligeledes må jeg tilslutte mig poul og Ronins kommentar mht tilslutning af din sub !?

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2003 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Tak for de kommentarer der er kommet indtil videre!

MHT. placeringen af mine højtalere, bliver den ene nok nødt til at stå som den gør op ad vægen, da der ikke er mere plads end der er! Flytter jeg den væk fra vægen, kan jeg ikke komme ud af min dør

Problemet med subben er, at der på min S-300 ikke er nogen som helst output til sub OVERHOVEDET. Jeg har haft det oppe og vende i forumet og fik lidt hjælp til, hvordan jeg kunne tilslutte det, og jeg fandt ud af at denne løsning lød bedst. Før gik begge kanaler fra forstærkeren ned i subben og derfra videre ud til gulvhøjtalerne, men derved delte subben således at gulvhøjtalerne ikke spillede bas. På den måde jeg har tilsluttet det nu, spiller gulvhøjtalerne det bas de nu engang kan, og subben suplerer så lige med det sidste. Og forresten er det sat sådan til på BEGGE højtalere, så forstærkeren bliver IKKE belastet forskelligt i de 2 kanaler.

Til Kim F: Der er tale om Jaspers Radio i Esbjerg, og jeg har ikke rigtigt kunne bruge ham som sparingspartner, da han er antenne montør og i øvrigt halvdøv overfor hifi

Det jeg skev med vidiomaskinen var, at den var helt NY, og at den var perfekt fordi den var billig og dermed passede godt til det lille behov jeg har for den, hvis du forstår! Don't use a canon to kill a mosquitto!

Men endnu engang tak for kommentarerne! Må flere komme til!

MVH. Rune Nielsen

Redigeret af rune-nielsen
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

stjalke
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 August 2003 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Rune:

Fix dig nogle bedre kabler, så du ikk behøver at benytte de der "kortsluttere" -- er alt for synd med sådan et lækkert setup.

Personligt ville jeg droppe subben, eller sparke lidt extra til et par bedre højttalere. Det tríck du laver med at proppe subben på højttalerene kunne jeg forestille mig ødelægger mere end det gavner.

Subben tilbage i forretningen, og brug pengene på nogle nye kabler.

- Thomas Angelbo
Til top Vis stjalke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stjalke Besøg stjalke's Websted

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2003 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas!

Jeg har nu lidt svært ved at se, hvorfor det skulle være så slemt at sætte subben parrellelt på højtalerkablet. Det svarer vel bare til at der var et ekstra sæt højtalerterminaler på forstærkeren som gik direkte ned i subben.

Hvorfor ville bedre kabler foriøvrigt hjælpe mig af med mine kortsluttere? Skulle jeg så tri-wire eller hvad? De er forresten monteret fra Audiovector's side på forhånd når man pakker dem ud af kassen, så de må da mene det er en OK løsning.

Jeg har svært ved at undvære subben syntes jeg. Der mangler dybde i lyden. Dérfor valgte jeg dette setup i stedet for M3 super uden sub.

MVH. Rune Nielsen

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 16 August 2003 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

hvad er der af tilslutninger på subben ?

du spiller jo faktisk nu kun bas fra en kanal. evt. må du tage 2 x high out put/ signal omformere. det 2 x 3 modstande (måske er der en her inder der kan hjælpe med værdier) og sætte dem par, over NAD udgangene, og så ned til sub. indput !

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 16 August 2003 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Hej Thomas!

Jeg har nu lidt svært ved at se, hvorfor det skulle være så slemt at sætte subben parrellelt på højtalerkablet. Det svarer vel bare til at der var et ekstra sæt højtalerterminaler på forstærkeren som gik direkte ned i subben.

Hvorfor ville bedre kabler foriøvrigt hjælpe mig af med mine kortsluttere? Skulle jeg så tri-wire eller hvad? De er forresten monteret fra Audiovector's side på forhånd når man pakker dem ud af kassen, så de må da mene det er en OK løsning.

Jeg har svært ved at undvære subben syntes jeg. Der mangler dybde i lyden. Dérfor valgte jeg dette setup i stedet for M3 super uden sub.

MVH. Rune Nielsen

ja, det bedre med fornuftig singel-wireing, end 3 x tvivlsom tri-wireing.

jeg syntes det ser ok ud det kabel ! men sub tilslutningen kan gøre lidt bedre !

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes