NY forstærker
Jeg har investeret i en Gamut D200 indtil jeg får det første sæt LAMM M1.1 hjem. Det er et klart løft i forhold til den gamle Akai forstærker. Audiostatic HT'erne lyder endnu mere overbevisende, og Gamut'en bringer endnu mere og bedre bund. Billede af Gamut behøver I jo ikke, I kender den.
Jeg har vendt spille retningen i rummet, pga den skrå væg. Så har jeg fået lidt mere afstand mellem HT. Men det giver til gengæld mindre afstand bagud, som jeg har dæmpet med et par vattæpper (pga en bogreol).
Audiostatic'erne bliver stadig bedre og bedre.
Jeg har købt Eva Cassidy CD'en Songbird (en slags opsamling) i UK til 11 £, drenge køb den, hvis og når, hvilken lyd.
Jeg må med smerte sige at min egen 15 W kl. A forstærker ikke er nok til elektrostaterne, selvom den er meget kraftig opbygget med 500 VA trafo, og 2 x 100.000 uF lyttet.

Så kom endelig de nye elektrostater. Det flyder lidt i rummet. Er ved at spile dem til. Første lyt var de på vej tilbage til Holland igen, men nu er det liflig kakao for trommehinderne.

Har aftalt med Producenten en import til Danmark for andre interesserede, så kom og lytte. Sætter en web side op i nær fremtid.

Seneste opgradering af REGA 3 med acryl tallerken, som jeg købte gennem disse sider, plus mit rewiring kit. Mangler blot motor upgrade, så Bent skal vi handle? eller skal jeg købe en DC motor med styring? Svært valg.
Det gamle setup:

Starten:
Jeg har som mange af I andre startet min HIFI seance med at benytte mine forældres anlæg. Det var i Scandynas tid med nogle ret gode HT A25 hed de vist, Lenco L78 grammo og Telefunken spolebånd. Så var der dømt rock når katten var ude.
PÅ et tidspunkt byggede jeg en 10 W forstærker da jeg startede på min læretid, som stadig fungerer til min PC. I et tidsforløb i min læretid købte jeg et Pioneer HT byggesæt i Expert i Frederiksgade i Århus med 12" bas og mellemtone horn, og tror jeg piezo diskant, det var sager på det lille værelse.
Jeg købte min første grammo en Technic 1100 eller 1200 og en Pickering PU plus jeg købte en hjemmegjort Linsley Hood 15 W kl. A, og en spritny Nikko Beta2 forforstærker.
Det anlæg var faktisk med i min læretid og senere studietid. PU røg først til fordel for en Dynavector 17R MC, og hvilken ændring. der var lige pludselig et mylder af detaljer i musikken.
HW:
Jeg begyndte at bygge en ny forforstærker efter High Fidelitys første model med diskret RIAA og MC step-up, og en ny Linsley Hood med bedre transistorer i udgang og drivertrin, større trafo 500 VA og mega lyttet 100.000 uF pr. side. De er stadig i anvendelse, Linsley Hooden er effekt trin til niveauet over 85 Hz.
Jeg fik et godt tilbud for år tilbage på en masse komponenter til et elektronisk delefilter med equalizer, også en High Fidelity konstruktion fra først i 80'er. Dermed var vejen banet for elektronisk deling af subbas og alt det andet. det giver et meget klarere musikbillede, når den dybeste bas er væk fra hoved HT'erne, uanset konstruktion (næsten). Jeg tror starten var ca. 90 Hz deling, men det gav et for rodet billede, derfor blev frekvensen sat ned til 85 Hz, og jeg tror den skal lidt længere ned til 50-60 Hz. Med equlizer kan systemet faktisk gå ned til ca. 10 Hz, hvis rummet var til det. Rummet er for lille til virkelig sub-sub bas.

Subbassen drives af en gammel Akai 130 W, som jeg har fået af en bekendt. Det er den nederste. Øverst Linsley Hood'en.

HT:
HT er hjemmegjort med Focal 8" i 2½ vejs med Dynaudio D260. Delefilter er 6 dB, som jeg holder meget af. Det er med foliebånds spoler i bassen og et simpelt diskant filter med 2 gode kondensatorer fra Audyn hvor jeg har skelet til filtret fra Speak med batteri understøtning i midtpunktet mellem de 2 kondensatorer. Det er bare noget der rykker i diskanten. der er selvfølgelig korrigeret for både de 2 bas spoler og diskanten. Det er en forrygende diskant. Delefiltret er placeret helt henne ved forstærkeren. På billederne er der ganske vist en mellemtone, men det er bare til pynt, den spiller ikke.
Jeg har tidligere kørt 3½ vejs, D 21 i diskant over D28 til nu D260 og så 2½ vejs. Konstruktionen er basrefleks med port i bunden (gad vide om jeg skulle have patenteret det dengang først i 80'erne da kabinettet blev til, nu har alle den løsning) og så lidt høje spikes (hjemmelavede) for den bedste portudstråling. Kabinettet er i 20 mm MDF, med tværafstivninger internt. Skulle jeg bygge et nyt kabinet idag ville jeg anvende forskellige tykkelser, f.eks. 40-60 mm forplade, samt lave forhøjninger omkring selve enhederne eller former kabinettet, således at kabinettet ikke skaber "støj" og farvning, men nærmest sætter enhederne op på en forhøjning. Kabler internt i HT er forsølvede eller forniklet et eller andet. Dæmpning er akustilux.
Subwooferen er en Coral L61 i et 150 liters kabinet lukket.

Grammofon
Grammofon er en hjemmelavet luftspiller, som jeg købte for år tilbage af en snild fyr, der arbejde på B&O. Den svæver på luftleje, har vacuum sug til pladen og en tangential arm ligeledes svæver på luft. selve tallerkenen er en bronze/acryl laminat på 30 kg. Den er lidt hysterisk med hensyn til excentriciteten af pladerne, så derfor har jeg også yderligere en grammofon med radialarm en REGA 3. Står ved siden af spolebåndoptageren på det øverste billede.
Begrundelse for luft grammofonen, er min betagelse af den totale afkobling som luften giver, der er jo ingen kontakt, alt svæver. Jeg var selv begyndt på et projekt, da jeg fik tilbudt min nuværende til en pris jeg ikke kunne sige nej til. Jeg har stadig mit oprindelige projekt stående, så hvis en eller anden har lyst!!!

Rega'en har jeg ikke taget billede af, da jeg regner med at de fleste kender den.
Pick-upper:
Jeg startede med Shure 95 over Pickering 3000 (begge MM) til Dynavector 17R til Ortofon, først MC 20 Super og nu MC 30 super II, samt en Tzurogi centraloy (hedder Lyra Clavis idag) på luftspilleren. Jeg kan godt lide Ortofonens støjfrie og efter min mening musikalske og detaljeret gengivelse. Lyraen støjer lidt mere og giver millioner af detaljer, flere end Ortofon, og til en ganske anden pris, den ligger i klasse med de bedste Ortofoner i pris. Den skal snart retippes, så skal de være Van den Hul eller Benz? Eller skal jeg til et andet fabrikat eller bedre Ortofon, udviklingen er heldigvis ikke stoppet.
CD:
JO jeg har da også en CD spiller. Startede med Arcam one, og købte en Zapplayer efter at have hørt den på en udstilling, hvor jeg havde en god snak med Lars Clausen. Den spiller meget godt til prisen, er blevet opgraderet i den garantiperiode på 3 år Lars gav. Arcam'en er på lager, var i en tid på familie anlægget indtil den blev udplaceret af en DVD (pga plads).

Spolebånd:
Jeg har efterkommet min drøm ved at købe en spolebåndoptager, endda en Technics RS 1506, som var tilsalg i et dødsbo med en helt masse bånd. Den spiller forrygende godt med fuldt frekvensområde 20-20.000, også ved 19 cm/s. den er måske ikke så berettiget idag, da jeg køber det meste musik jeg vil have, men en drøm.

Kabler:
grammofon kabler er på luftspilleren Isoda fra PU til bøsninger, derfra i lang tid Van den Hul 102 til forforst. Lige nu har jeg et eksperiment med 1 sølv og 1 kobber solid core i hver leder, det lyder meget godt. Det er en videre udvikling af et kobber solid core forsøg, hvor jeg trækker hver leder i en plastslange som bruges til akvarier. det er ganske vellydende og meget billigt, simpelt strippet NKT solid core 1,5 mm2. Stik er enten Neutrix eller WBT efterligninger, Neutrix'erne er gode at arbejde med, især hvis man skifter/bytter kabler tit. Ellers har jeg en masse forskellige fabrikater, men kun 2 færdig lavede, det ene et IXOS super dyrt vundet i HIFidelejty og et som fuldte med en CD jeg købte engang DANCable (tror jeg). Da forforstærkeren blev bygget var jeg overbevist om at kablerne skulle være fra samme producent, så den blev bygget med de samme kabler overalt. De står til udskiftning i overskuelig fremtid. Se billedet ved el delefilteret.
Højttaler kabler er TARA LABs solid core, hvor de 2 ledere bruges til diskant og 4 til bas. Til subbas bruger jeg et Monstre 4 mm2.
Fremtid:
Jeg har bestilt nye elektrostater, de hollandske Audiostatic, som er de eneste fuldtone elektrostater som produceres idag. De er ligeledes en gammel drøm som jeg efterprøver. Jeg har mulighed for at importere disse framragende HT'er, så hvis andre har lyst kan de demonstreres.
Det er spændende om mine forstærkere kan trække disse, men de står i et lille rum, så måske
Kablerne mellem komponenterne skal opgraderes til sølv eller sølv/kobber løsningen, måske sættes de i produktion, så andre kan få glæde af dem også. Ligeledes skal forstærkerene rewires. Jeg har sendt en af mine REGA arme til England for at blive rekablet med Cardas kabel samme kabel i et stykke fra PU til forforstærker. Den skal nok på en SOTA Sapphire grammofor jeg lige har købt af Jensen, ellers skal jeg ud for at finde en dyrere arm til SOTA'en. REGA'en skal have upgraderet motor, som de nyeste har, måske også en anden tallerken af acryl?
Luftspilleren skal have et forbedret kompresorsystem med Junair/Danfoss kompressor, så jeg bedre kan styre trykket til tallerknen.