Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: De vildeste højttalere - opgraderede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

På mange opfordringer har jeg modificeret diskantsektionen! Jeg jo godt klar over, at der ved brug af tre diskanter vil opstå fasefejl. Jeg har smidt et filter i, som lader de to yderste spille op til 10 k og den midterste fra 10 k og op, 24 dB/oktav (Butterworth). Resultat: Klar lydmæssig forbedring og ENDNU mere silke, nu da jeg har omdøbt den midterste disk til superdiskant. Skønt og billigt .

Her er de så, eller rettere, her er "right"-højttaleren og mit anlæg, som er et mix af en masse blandet!! Men når man nu ikke har råd til at købe nyt hele tiden, så må man jo genbruge noget af sit gamle gear!

2 x 18"

2 x 10"

3 x 3"

3 x 1" (Esotar)

Mere tekst følger.

Fysiske mål: 200x50x60 fordelt (som man kan se) i tre moduler.

18"'ere er fra 18 Sound (18LW1400).

10"'ere er fra 18 Sound (MB600)

3"'ere er fra Dynaudio (D-76)

1"'ere er fra Dynaudio (Esotar)

Der sidder ingen delefiltre i, da alt bliver skåret elektronisk. Nå jo forresten!! Jeg har sat en kondensator i serie med Esotar, som skærer 6 dB ved 8 k. Det giver endu mere silke, end hvis jeg kun skærer elektronisk ved 4,5 k.

Og JA, de spiller selvfølgelig højt! Jeg synes at kunne fornemme, på de kommentarer, der er kommet, at enkelte mener, at det er et useriøst projekt, som næppe kan indeholde meget hi-fi. Jeg er da udmærket klar over, at det er en utraditionel måde at bygge sit anlæg op på, men hvis man ynder at spille højt, og samtidig ønsker supersilkelyd, så er der vel ikke mange andre løsninger, er der? Jeg kunne da sagtens frembringe ekstreme lydtryk med et par PA ml.tone- og  diskanthorn - de er jo bare ikke til at holde ud at høre på!!!!

Ha, ha, der er én herinde, der mener, at man er unormal, hvis man ikke kan klare sig med en enkelt 15" - TAK FOR DET. Det er vel bare et spørgsmål om behov, right? Hvis man én gang har oplevet at få HELE orkesteret ind i stuen for fuld udblæsning, så er der ingen tvivl om, at man gerne vil opleve det igen!!

Nok om højttalerne!

Og så er der anlægget......

Til sub: Yamaha P7000 (under 40Hz: 2X800 W 6 ohm).

Til bund: NAD 208 (40-175 Hz: 2x600 W 4 ohm).

Til ml.tone: Denon POA 2200 (175-1700Hz: 2x450 W 4 ohm) ikke afbilledet.

Til øvre ml.tone: 2 stk. Rotel RB980BX (1700-4500Hz: 2x250 W 2,5 ohm).

Til diskant: 2 stk. monoblok Sugden Symetra Class A: (4500-20000Hz: (2x80 W 2,5 ohm).

Forforstærker: Sugden Signature.

Delefiltre: Behringer CX 3400 til bund, kraftigt modificeret bl.a. med bedre og mere støjfri operationsforstærkere.

Resten af systemet deles af Sentec-filtre fra Dansk Audio Teknik. Disse er ligeledes modificerede med bedre operationsforstærkere. Sentecen som styrer diskanten er desuden forbedret med Black Gates modstande osv.

CD: Vincent CD-S6.

Anlægget står i øvrigt på subben. En TCB-kasse med 2 stk. JBL 18". Den spiller DYYYYBT med NIVEAU!!

Til Surround ses et par ekstra apparater:

Til centerhøjttaler: NAD 2600 brokoboblet.

Til baghøjttalere: NAD 2400

Equalizer: Teac 2x12 ch

Dem der tror, at det må være umuligt at få det hele til at hænge sammen og gå op i en højere enhed, vil jeg sige, at det hænger forbløffende godt sammen og lyder faktisk rigtigt godt. Jeg må indrømme, at jeg har brugt for mange penge på at skifte ud, før jeg er nået til, hvor jeg er nu, og jeg er sikkert ikke færdig. Stadig går jeg og drejer på niveauerne for de forskellige enheder - det vil jeg sikkert gøre lang tid endnu!! Alle enheder spiller ikke i fase. Det lyder f.eks. bedre at vende øvre ml.tone i forhold til diskant og nedre ml.tone.

Her tilsidst et oversigtsbillede af min rodede stue med hundekurv i midten og alt. Billedet er taget skævt, så det ser ud som om, at lefte højttaler er trukket længere tilbage - det er den ikke. Som nævnt før står anlægget i baggrunden oven på subben!!

kibe
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis kibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibe

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Det må sgu have været svært at afstemme det ordentligt, hvis det da har ladet sig gøre?
Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Godt det ikke er mig der skal beregne delfilter

Men er dog sikker på at de kan levere meget lyd

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

De kan sikkert spille enormt højt, men ingen normal lytter ville mangle noget med 1 stk. 15".

Hvor kommer billedet fra? Er det din egen ht - så vil vi da gerne høre, hvorfor de skal være så vildt overdimensionerede

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

det er færdig arbejd´
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Ser sku vildt ud. Elektronisk PA delfilter må være løsningen her.

Fortæl fortæl og flere billider.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Her er de så eller rettere, her er "right"-højttaleren og mit anlæg, som er et mix af en masse blandet!! Men når man nu ikke har råd til at købe nyt hele tiden, så må man jo genbruge noget af sit gamle gear!

Fysiske mål: 200x50x60 fordelt (som man kan se) i tre moduler.

18"'ere er fra 18 Sound (18SLV1400).

10"'ere er fra 18 Sound (MB600)

3"'ere er fra Dynaudio (D-76)

1"'ere er fra Dynaudio (Esotar)

Jeg kender Dynaudio og det er jo nogle dejlige enheder

Jeg kender ikke så meget til dem fra 18 Sound  Hvordan har du valgt dem?

(Subben fra JBL er bare voldsom...)

Holger4 skrev:

Dem der tror, at det må være umuligt at få det hele til at hænge sammen og gå op i en højere enhed, vil jeg sige, at det hænger forbløffende godt sammen og lyder faktisk rigtigt godt. Jeg må indrømme, at jeg har brugt for mange penge på at skifte ud, før jeg er nået til, hvor jeg er nu, og jeg er sikkert ikke færdig. Stadig går jeg og drejer på niveauerne for de forskellige enheder - det vil jeg sikkert gøre lang tid endnu!! Alle enheder spiller ikke i fase. Det lyder f.eks. bedre at vende øvre ml.tone i forhold til diskant og nedre ml.tone.

Vedr. fase etc. - har du så prøvet en TACT? Den kan jo netop korrigerer både i frekvens- og tidsdomæne (fase).

Er der noget system i dine forstærkere? Det virker lidt uoverskueligt (for mig...)

Er de nøje udvalgt, eller var det "bare" nogen du havde ved hånden?

Jeg gad godt at have dine højttalere som garage HT  De slå da alt jeg har set fra CV etc med en bred margin

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Saa er der fest..................
Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

Jesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Roskilde festivalen har haft ringet, de vil gerne have deres højttalere tilbage
Til top Vis Jesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesse

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Er det ikke Montana der har lavet noget lignende?

Nosferatu

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Tak for kaffe da, det er da en HT der kan ses, og sikker også "mærkes". gad faktisk godt høre den. Den leder mig hen på tanken om mine gamle fostex, de var kæmper (ikke så store som dine) men de spillede ikke specielt godt.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Utroligt så mange der skal være skeptiske. Det er det jeg kalder "at dømme på udseende".
Jeg synes sku det ser hamrende sindsygt ud, og kan slet ikke forestille mig hvordan det kan lyde. Ville i hvert fald gerne høre noget lignende en dag.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Det er lige mig det der. Det må lyde fantastisk

Som en klog mand sagde engang jo større basser jo bedre lyd

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Utroligt så mange der skal være skeptiske. Det er det jeg kalder "at dømme på udseende".
Jeg synes sku det ser hamrende sindsygt ud, og kan slet ikke forestille mig hvordan det kan lyde. Ville i hvert fald gerne høre noget lignende en dag.

Jeg dømmer ikke på udseende, er sikker på, hvis de fik en eller anden finér så ville de være rigtig flotte. Som sagt ved jeg ikke noget om hvordan de lyder, men at de minder mig om de gamle fostex jeg havde, og at de i alle tilfælde ikke var noget at råbe hurra for på spillesiden. De var gode til rock ved omkring 2000 Db

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:

Det kaldes realitetssans, du kan jo spørge enhver der har leget med højttalere (proffesionelle konstruktører inkl) om det ikke ville være svært at få ovenstående til at matche lydmæssigt.

Med det sagt ville jeg tilføje min første kommentar var skeptisk for at får mere info, folk kommer oftest ud med guldkornene når man går dem lidt på klingen

Uden tvivl et interessant projekt, velskrevne enheder og en fed overkill faktor...selvbyg er altid det der er mest spændende at læse om på fora

ps. tag dig ikke af det med 15", store enheder er bare fyfy i tiden og ja hvis det at være normal betyder, i dette forum, at have en gang små kasser med små enheder og gerne med sidemonterede basser

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

næ hov! Jeg er aldeles ikke imod store basser, heller ikke til kaffen! Jeg synes bare, at TO 18" pr side er overkill - men jeg ville da foretrække 4 18-tommer basser for to sidemonterede 6½" hvis jeg havde pladsen  - der er mange gode forklaringer. Men hvorfor  - hvis vi nu skal mødes på midten - hvorfor var een 18" pr. side egentlig ikke nok? Og nu ikke så sart - al respekt for dit arbejde, holger4, men husk at det er et debatforum, ikke?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

ER DU TOSSET MAND , sikke nogle bamser , hvis der er en kvinde i huset så skal du passe godt på hende hvis det er dagligstuen de højttalere står i , festival stemning så det klodser , ikke negativt ment , her må der da virkelig være et par HT der formår at flytte noget luft.
Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 Maj 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Krog skrev:

Jeg dømmer ikke på udseende, er sikker på, hvis de fik en eller anden finér så ville de være rigtig flotte. Som sagt ved jeg ikke noget om hvordan de lyder, men at de minder mig om de gamle fostex jeg havde, og at de i alle tilfælde ikke var noget at råbe hurra for på spillesiden. De var gode til rock ved omkring 2000 Db

Det forstår jeg udemærket godt, kan godt være jeg udtrykte mig lidt forkert. Måske "udseende" er et forkert ord. Måske mere "bestykning kontra konstruktion".

Men nok om det, jeg syntes bare det var lidt hurtigt at fare til ilden, når man ikke engang har hørt dem.

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Maj 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hvorfor har man f.eks 3 diskanter i

spiller de samme frekvensområde eller hvordan og er det bare for at få højere lydtryk eller...

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes