Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddag i forumet.
Tillad mig at præsentere min seneste erhvervelse.
1 styks Lenco L 75 i tung hjemmelavet (ikke af mig!) plint i birke-krydsfinér og MDF. Købt af en herre fra Canada. Her er hans eBay profil.
Vinylcanuck
Hjørnet af top-pladen er så savet væk for at give mulighed for at montere forskellige arme. De 2 huller man kan skimte ved kulfiber-børsten er til montering af en MG-1 luftpude-arm hvis man skulle få lyst. Det får jeg nok ikke.
MG-1
Det er så min SME 3009 S2 Improved der er blevet modificeret med 1 stk. knivleje af bronze i stedet for det oprindelige der er af plastik. De interne tonearmskabler er blevet skiftet ud med Cardas. Måtten er limet til tallerkenen.
Så et kig under tallerkenen. Det er jo en mellemhjuls-drevet sag. Aluminiumshjul med gummi belægning. Man kan lige skimte motoren og kapstan-akselen. Hastigheden kan justeres trinløst fra 16rpm til 78rpm. De sorte markerede skruer kobler top-pladen til plinten.
Motoren er en kraftig sag. Schweizisk kram der ikke forgår let. Denne motor der kom med Lenco'en viste sig kun at kunne fungere med 110v/60Hz selvom sælger havde puttet en 50Hz kapstan-aksel i og omdirigeret ledningerne. Heldigvis havde jeg en 220v motor i reserve.
Spillen kom med 4 udskiftbare armboards i ahorn (tror jeg nok). Her er 1 til Rega, 1 til Grace og 1 blank.
Puha, det ligner noget fra et operations-bord! Her kan man se de 7 lag af skiftevis MDF og birkekrydsfinér (4 x MDF & 3 x X-finér). Ifølge skaberen af plinten er det vigtigt for lyden at lag nr. 2, som kobler til bunden af top-pladen, er X-finér. Dette lag er belagt med 3mm neopren-gummi.
Ind under motorhjelmen. Der er dæmpet hist & pist med lidt Dynamat.
Tættere på. Tæppet er IKKE ægte!  Motoren er ophængt i 3 fjedre. Center-lejet er pt. en tur i Tyskland hos den tidligere Thorens medarbejder Joel Boutreux. Der vil det så få et "tune-up". Jeg kunne selv have gjort det men foretrækker en prof. Det er også muligt at det skal poleres så... Her er hans Lenco-kit fra eBay.
Protisson Lenco-kit
Spille kan den også.  Jeg har ikke haft mulighed for at lytte så meget til den endnu men umiddelbart vil jeg karakterisere lyden som meget dynamisk og magtfuld og med rigtig god bas.
Fyren der har bygget/modificeret min Lenco startede en tråd hos AudiogoN om dette emne. Han kan ofte mildest talt godt forekomme en kende højtravende/manisk.  Det kan man så lide eller lade være. Tråden er nu på over 3000 posteringer! Så der er nogle timers læsning...
Building high-end 'tables cheap at Home Despot
Edit: AudiogoN moderatorerne kom deværre til(?) at slette hele den oprindelige "Home Despot" tråd på 3700+ indlæg! Hele tråden kan dog downloades i Word format her (nederst på siden). Nu er der så startet en Home Despot II tråd hos AudiogoN.
Her er nogle andre gør-det-selv Lenco links.
Lenco Heaven
Lenco Land
Strictly Idler
Til sidst manualen.
Vinyl Engine GL 75
Så er jeg vist også løbet tør for sideplads.
|
Til top |
|
|
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med banditten! Uden at være begavet indenfor pladespillere, ser den seriøs ud...langt mere end de tynde plastikfiduser der synes at være stilen pt.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er ikke meget Rega over den......heldigvis!
Høhø jeg havde altid troet Lenco var noget billigt bras. Men der tager jeg da gevaldig fejl. De har vel også lavet maskiner i andre prisklasser?
Mvh.:´*`:.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende indlæg og meget i tråd med den trend der er omkring en anden mellemhjuler - Thorens TD 124. Jeg har også gjort lidt ud af min version med egen plint og der skal snarest hentes nye dele hjem fra Schweiz så den kan komme op og køre 100%.
Hvilken pick-up kører du med? Er den også nostalgi?

Flere billeder af opbygningen og værket her: http://www.soundimage.dk/TD-124.htm
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 04:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Det er rigtigt at Lenco ikke er lige så velanset som Thorens TD124 og Garrard 301/401. Det er dog solidt kram som schweizerne jo altid har været kendt for. Thorens og Garrard har vel også ofte i tidens løb været parret med arme og plinte af en vis kvalitet hvorimod Lenco er blevet vurderet i standard form. Ingen tvivl om at disse mellemhjulsdrevne maskiner nyder godt af en solid plint. Den originale Lenco arm er vist heller ikke just det stærkeste kort.
Der findes stadig et firma under navnet Lenco i dag der bla. laver pladespillere. Det er dog noget billigt bras (undskyld). De solide modeller som Lenco har lavet i tidens løb kan ses her.
She's so heavy
Lenco er også blevet solgt under navne som Goldring-Lenco, Leak, Bogen og Benjamin.
Min foretrukne PU gennem en tid har været en Ortofon VMS30MkII moving iron vintage sag. Inden jeg sendte mit centerleje til opgradering spillede jeg med en Goldring G-820 PU der fulgte med en Thorens TD150MkII jeg købte. Selvom Goldring'en måske ikke er noget særligt så lyder den rigtigt godt på Lenco'en. En ny nål kostede mig kun 5£. Man ved aldrig hvad der spiller godt sammen før end man prøver.  PU'en på billederne er en Tekni-fi K1.
Det er en lækker 124'er du har der janils. Jeg har altid været imponeret over 124'erens gennemlækre tekniske opbygning. Er det Schopper.ch du handler med? Den sælger jeg købte Lenco'en af havde også for nyligt en rigtig lækker TD124MkI til salg. Den var så i en tung plint og med overtallerkenen i glas. Den røg uden arm for 1700,-$.
Ak ja, hvem der dog havde råd til en SPU - hvordan lyder sådan en?  Det kræver selvfølgelig også lige at man har armen til at klare opgaven. Her er lige et par gode artikler om TD124.
Stereophile Listening #40
Stereophile Listening #41
Hvis man ikke har råd til en TD124/Garrard 301/401 og hvis man samtidig har hænderne skruet rigtigt sammen og adgang til diverse værktøj/hjælpemidler så kunne en af de tunge Lenco'er godt blive et tilfredsstillende projekt.  Gode engelsk-kundskaber er også et must da alle de gode sider med vejledninger og tips er på engelsk. Jeg betragter ikke mig selv som en gør-det-selv type så jeg har betalt mig fra det i stedet.  Jeg har dog lært lidt efterhånden.
Man kan også udskifte original armen med en der har samme krav til monteringsafstand, dvs 210mm (plus - minus 1mm). Så kan man bruge det originale monteringshul (hvis det passer) og er dermed fri for at skulle skære hjørnet af toppladen. Det kunne f.eks. være en Linn Basik/LVX. Man skal kunne justere VTA da diverse arme nemt kommer for højt op hvis de monteres på top-pladen.
Man skal nok ikke regne med at købe en "standard" Lenco L75/78 og så forvente super-lyd. Den kræver nok en kærlig hånd (rengøring, smøring, justering) og en opgradering (tung plint og bedre arm). Som altid skal lejet, motoren og i dette tilfælde hjulet være i god stand. Der er en del sider på nettet hvor man kan høste andres erfaringer og fif. Her er nogle billeder.
Med Audio Technica arm
Med SME 3009 Series III
Med Decca arm
Apropos Decca arme så skulle man kunne købe en komplet New Old Stock International arm på denne side hvis nogen skulle være interesseret.
AH! Tjoeb
Siden kan godt være lidt forvirrende at finde rundt på. Tryk på AH! ikonet, så på Products, derefter på EU flaget og scroll ned til Specials. I starten kostede den kun 25,-euro - så 50,- og pt. ligger den vist på 75,-euro (hvis de da har flere). Om ikke andet er det et stykke hi-fi historie. Armen er uden anti-skate og hæve/sænke mekanisme. Sidstnævnte kan dog erhverves separat (eBay). På trods af alt dette skulle den dog spille rigtigt godt med Deccas egne PU'er (ikke overraskende).
Nå men det var lidt af et sidespring. Nu glæder jeg mig bare til at få min Lenco op at køre igen så jeg kan eksperimentere med opsætning og PU'er. Jeg overvejer også at prøve en anden arm og måske sælge min SME.
Over & Out.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, når man nu alligevel er tidligt/sent oppe...
Milu: Hvordan går det med din Condor - har du fået den op at køre? Har du modtaget din Scout og spiller den godt?
janils: Hvilke dele mangler du før end den er 100%?
mammon: Takker!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Dejlig plov, det er et rigtig godt værk når alt er som det skal være.

|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Nå ja, når man nu alligevel er tidligt/sent oppe...
Milu: Hvordan går det med din Condor - har du fået den op at køre? Har du modtaget din Scout og spiller den godt?
janils: Hvilke dele mangler du før end den er 100%?
mammon: Takker!
|
|
|
Hej Krenzler.
Nej! De tager da godt nok deres tid hos VPI... Skulle afgå fra dem med luftpost i næste uge. Man er her i huset også ved at få abstinenser!
Men Condor'en er afprøvet - på en VPI HR-X. Ærlig talt, så troede jeg, at når først pu var monteret, ja så måtte man tage værket med...
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Hej der !
Dejlig plov, det er et rigtig godt værk når alt er som det skal være.
|
|
|
Hej nhj4. Ja det kan vi da vist ikke blive uenige om.
Milu: Som min syge moster altid sagde: "Forventningens glæde er den største". Så husk at nyde din fordelagtige situation i fulde drag.
"Ærlig talt, så troede jeg, at når først pu var monteret, ja så måtte man tage værket med..."
Hmmm... Det kunne være at man skulle tage sin K1'er i lommen og tage et smut ned forbi Audio Consult og liste uskyldigt rundt i krogene før end man så slår til med en hurtig hånd-manøvre! De har vist en TD124'er stående (ellers har Audio Note da vist også lavet noget der drejer rundt). Det er da et forsøg værd...
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i skuden.
Beklager det er nok "off-topic".
Der findes en Thorens TD 124 mk.II, er den go' nok?
Hvad bør sådan en fætter koste, i god stand?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 02:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva' dælen! Skal du bortføre min tråd?
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad den rette pris er. Spørgsmålet er også om du ved hvad du skal kigge efter angående stand. Her må janils kunne være behjælpelig. Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel grundigt igennem:
The TD 124 page
På siden er der også et link til Rolf Kelch's e-mail. Han er en tidligere Thorens medarbejder der opkøbte restlageret fra det oprindelige Thorens. E-mailen er: rolf.kelch@t-online.de
Han præsenterer sig selv her:
Rolf Kelch
Så er der Schopper.ch der også sælger diverse TD124 dele:
Schopper.ch
En TD124 i god stand hiver gerne en god klat skejser hjem på ePay hvor priserne på samlerobjekter jo har det med at flyve til himmels. Husk at sådan en spille fortjener en god plint. Hvad med denne her?:
Cain & Cain The Plinth
Så mangler du bare et 12" armboard, en SME 3012 eller Ortofon 12" arm og en Ortofon SPU PU så skulle den være hjemme... Nå ja, og så lige noget vintage rør-grej, et par Tannoy Westminster, ild i kaminen og tobak i piben.
Westminster!
Joel Boutreux (protisson) har jeg nævnt tidligere:
TD 124 Kit
Dette er bare tankespind men jeg kan forestille mig at hvis man er vant til moderne hi-fi lyd anno 2006 kan det godt være at den måde en TD 124'er præsenterer musikken på kan kræve lidt tilvænning (kultur-chok?). Hvis resten af ens udstyr er gearet mod at få det bedste frem fra nutidens komponenter (hyper-detaljeringsgrad, fokus på enkeltdele som discipliner der skal mestres) vil det måske ikke bringe en 124'ers sande styrker nok frem i lyset? (fokus på musikken som en helhed, Pace Rhythm And Timing).
Jeg ser ihvertfald noget rør-grej komme min vej engang i fremtiden.
Anyway, ikke mere vrøvleri fra mig.
Hvad Milu, er du ved at begå utroskab bag om ryggen på din snart tilkommende VPI eller har du bare for mange penge?
Og nu... tilbage til Lenco-land.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak K.! Og sorry...
Nej ingen utroskab, så bare der var et velholdt eksemplar på ebay...
PENGE!? Næh de står i anlægget!
Forøvrigt rigtig fed skude af en pladespiller du har fået limet sammen!
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lenco er jo en dejlig spille. Og man kan jo sådan set få den ganske billigt, hvis man selv er lidt fiks på fingerene. Alene for forsendelsen fra Canada kan man vel smække den her sammen:  Det her er min, som jeg haft et års tid. Jeg tror at prisen for Lencoen, kulfiberrørret til tonearmen og træet løb op på ialt 600 kr. Og så havde jeg jo en masse sjove hobbytimer med den, kvalitetstid  Af features kan nævnes messingknivlejer og autostop. Autostop? Jah, her i huset snurrer tit Bennys Badekar og Cirkeline på EP. Og når børnene er optaget styrter forældrene jo tit rundt for at få tingene til at hænge sammen. Det med tonearmen skal man lige være lidt afslappet med. Der var en tråd på et engelsk forum, hvor en fyr prøvede at få en Denon DL103 til at spille ordentligt. Han opgav en Linn Ittok arm, til sidst røg den på en original Lenco arm og det var langt bedre end Ittok armen??? Update: Nu med link http://www.world-designs.co.uk/forum/showthread.php?t=499&am p;page=12 Jeg havde ikke set det der olie/leje sæt. Det må jeg se nærmere på. Men stort tillykke med din sidste grammofon
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker (begge 2)!
Det gør skam ikke noget. (Milu)
Limet sammen!? Næh du, det er skam videnskab på aller højeste plan!
Eksperterne kalder det CLD (Constrained Layer Damping):
CLD?
Plinthing...
Nå ja - OK du har ret, den er limet sammen.
Jeg fandt forresten linket til den TD124 som sælgeren af min Lenco havde til salg på sleazebay for nylig. Den blev ikke solgt gennem eBay da den ikke nåede sælgers minimums-beløb. Som tidligere nævnt blev den derefter handlet uden om eBay til sølle 1700,-$...
TD 124 a la Jean Nantais
På de 2 nederste billeder i ovenstående auktion kan man se min ydmyge Lenco (til højre for TD124) gøre sit bedste for ikke at blive overskygget af fuldblods-hingstene. Den til venstre for TD124 er en Technics SP10MkII (professionelt studie-værk).
Her er lige endnu 2 billeder fra sælgers samling (håber ikke jeg får en sag om krænkelse af privatlivets fred på halsen  ).
Den sorte arm på min Lenco er den sjældne Grado signature reference tonearm. Det specielle ved den er at man kan justere det relative forhold i mellem dynamisk og statisk nåletryk(?).
.... janils, hvor er du?...
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Hej i skuden. Beklager det er nok "off-topic". Der findes en Thorens TD 124 mk.II, er den go' nok? Hvad bør sådan en fætter koste, i god stand?
Mvh.:´*`:. |
|
|
TD 124 mkII har en alutallerken i forhold til MkI som har en tallerken i støbegods. Den gamle er magnetisk og det kan give problemer med MC-pick'uper der "suges" ned mod tallerkenen. En akryl, glas, kork eller anden toptallerken fjerner dog dette problem.
MKII modellen er selv sagt nyere og mange sværger til denne. Efter sigende skulle den være lidt mindre fast og stabil i bunden grundet den lettere tallerken, men jeg har ikke hørt den, så det skal du tage med et gran salt. I sidste ende er der også mange andre parametre som spiller ind.
Prisen tør jeg slet ikke spå om! Disse nostalgiske maskiner opnår helt ublu priser både her i landet og især i østen. Selv slap jeg med at bytte en ældre SME-arm væk for min TD 124, men det var også mellem venner 
.... lytter til Mike Oldfield på min TD124 netop nu!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Alene for forsendelsen fra Canada kan man vel smække den her sammen..........Af features kan nævnes messingknivlejer..........Men stort tillykke med din sidste grammofon |
|
|
Tak for det og tillykke tilbage til dig. Spændende projekt du har haft gang i der. Ja jeg satser på at det bliver min sidste sidste grammofon men hvem ved...
Uha... forsendelsen fra Canada... det snakker vi ikke mere om.  27kg. via Ekspres... Bare surt at den var parkeret 2 1/2 uge i tolden.  Dog stadig bedre end de 6-10 uger det ville have taget ved alm. forsendelse.
Ja, jeg har også hørt om at Denon DL-103 skulle føle sig godt tilpas i Lenco armen. Som altid med PU'er og arme spiller synergi en stor rolle. Man kan ikke bare generelt konkludere at En Lenco arm er bedre end en Ittok ud fra èn PU. Denon DL-103 foretrækker en arm med forholdsvis høj effektiv masse og Lenco armen imødegår dette krav (25g. effektiv masse!).
Du har jo også opgraderet både kniv-lejerne (den store svaghed?) og armrøret. Hvis jeg havde evner til/mod på noget sådant kunne jeg have sparet en del grunker.
Angående olie/leje sættet:
Jeg testede mit leje. Fjern bremse-mekanismen, lad spillen stå i off position og rotér tallerkenen til 33 1/3rpm via håndkraft (en stroboskop-skive er et must), tag tid på hvor lang tid den er om at nå stilstand eller tæl antal omdrejninger. Jeg ved ikke om dette er nemt gjort på L 78'eren med dens integrerede auto-stop?
Min Lenco nåede kun skuffende 1min. 13sek. og 23 rundture. Min Thorens TD150MkII kunne klare 3min. (uden drivrem) efter at jeg havde benyttet mig af Hr. Boutreux's Thorens kit. Så nu er mit Lenco leje altså en tur i Tyskland.  Oprindeligt puttede Lenco jo fedt i lejet istedet for olie. Den tynde skive i bunden af lejet var lavet af samme plast-materiale som hængslerne til støvlåget! Boutreux mener at Lenco lejet er af en sådan kvalitet at det vil drage fordel af den rette olie.
Prøv at kigge på disse 2 tråde fra Lenco Heaven's udmærkede forum. Boutreux giver sit besyv med i den ene tråd under navnet violette.  Igen - engelsk er ikke hans forté:
Platter bearing repair kit
Platter Run-down
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Uha... forsendelsen fra Canada... det snakker vi ikke mere om. 27kg. via Ekspres... Bare surt at den var parkeret 2 1/2 uge i tolden. Dog stadig bedre end de 6-10 uger det ville have taget ved alm. forsendelse.
Hmm, transport + moms kunne sikkert betale 2 Lencoer af gør det selv typen, auch
Ja, jeg har også hørt om at Denon DL-103 skulle føle sig godt tilpas i Lenco armen. Som altid med PU'er og arme spiller synergi en stor rolle. Man kan ikke bare generelt konkludere at En Lenco arm er bedre end en Ittok ud fra èn PU. Denon DL-103 foretrækker en arm med forholdsvis høj effektiv masse og Lenco armen imødegår dette krav (25g. effektiv masse!).
Jeg mente nu heller ikke at Ittok er en dårlig arm, jeg ved bare den er dyr. Det jeg mente var mere, at man godt kunne kaste sig ud i at lave noget selv. Jeg har da solgt både en SME 3012 og en rega rb300 efter at have bygget den anden, og jeg savner dem ikke. Dermed mener jeg ikke nødvendigvis at det jeg har lavet er bedre, men det er godt nok til mig og er et område det er til at overskue at bygge noget selv.
Boutreux mener at Lenco lejet er af en sådan kvalitet at det vil drage fordel af den rette olie.
Prøv at kigge på disse 2 tråde fra Lenco Heaven's udmærkede forum. Boutreux giver sit besyv med i den ene tråd under navnet violette. Igen - engelsk er ikke hans forté:
Jeg tror jeg venter til der dukker en anden skive (thrustplate?) op, det ser ud til den er på vej.
Jeg tvivler ikke på at polering og oliebad er godt, men f.eks. Verdier har udtalt sig om at olien i hans leje skal være lidt "bremsende" af lydmæssige årsager, så lige at sætte lighedstegn mellem antal rotationer og kvalitet kan man nok ikke altid. Jeg tror Janils ved mere om det, han lavede da engang en Verdier kopi.
Platter bearing repair kit
Platter Run-down
|
|
|
Jeg håber da der er flere der begynder at købe disse afspillere og få noget sjovt ud af dem. Dit indlæg om ekspress fragt fra Canada må da få nogle til at overveje om der ikke skulle være en eller anden kvalitet i disse afspillere................ Og jeg går ud fra du er tilfreds med lyden
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mellemhjulet.
Af en eller anden grund slap jeg med kun at betale told & moms af halvdelen af beløbet (sshhh!...).
Citat: "Jeg mente nu heller ikke at Ittok er en dårlig arm, jeg ved bare den er dyr. Det jeg mente var mere, at man godt kunne kaste sig ud i at lave noget selv. Jeg har da solgt både en SME 3012 og en rega rb300 efter at have bygget den anden, og jeg savner dem ikke. Dermed mener jeg ikke nødvendigvis at det jeg har lavet er bedre, men det er godt nok til mig og er et område det er til at overskue at bygge noget selv."
Jeg kan sagtens følge dig i din tankegang og jeg har jo heller ikke hørt din modificerede Lenco arm.  Jeg er ikke i tvivl om at den er rigtig god.
Jeg forhørte mig naturligvis også om den nye thrust-plate. Den er lavet af et materiale der hedder CEmalit. Ifølge Boutreux er den kun nødvendig med pladetallerkener der vejer fra 8-15kg. Med en standard Thorens eller Lenco tallerken på ca. 4kg. gør det ingen forskel. Der er en WIDIA (Wie Diamant) thrust-plate lige så god.
Polering er kun godt hvis lejet trænger til det (hvis det var det du mente?). Jeg nævnte det kun som en potentiel mulighed. Mit leje afgav en svag rytmisk støj så jeg tænkte at det måske var nødvendigt i mit tilfælde men det er jo ikke sikkert. "If it ain't broke don't fix it".
Jeg er 100% enig med dig i at så mange rotationer som muligt i sig selv ikke er noget mål. Det må afhænge af leje-type hvilken olie der er bedst. Joel sælger jo også forskellige typer olier af varierende viskositet til forskellige lejer. Den olie jeg købte til min Thorens TD150MkII var forholdsvis tyktflydende. Jeg er rimeligt overbevist om at Boutreux som tidligere Thorens medarbejder ved ét eller andet om lejer og deres vedligeholdelse. Denne viden må også være brugbar selvom ploven hedder Lenco. Så er der dem der ukritisk anbefaler symaskine-olie uafhængigt af leje-type... Til nogle lejer kan det sikkert gå an men til andre er det simpelthen for tyndt og vil stille og roligt slide lejet mere end hvad godt er. Med visse typer lejer som f.eks. på nogle af de ældre Thorens' skal man også undgå grafit. Her er en tidligere tråd om emnet her på forumet:
Thorens leje-olie?
Men jeg forventer da en klart bedre rotations-test når fedtet (hvis det var det der var i mit leje) bliver erstattet med (tyk?) olie og "bundskiven" af plast bliver erstattet med hærdet blankpoleret metal.
Kan det tænkes at pladespillere trukket af drivrem (tråd, tape osv.) er mere afhængige af en vis bremsende effekt i lejet som assistance til en mere jævn gang end mellemhjulere og direkte drevne plove? (jeg er ikke ude på at starte en religions-krig!  ).
Efter at jeg fik puttet den rette PU på blev jeg mødt af en meget medlevende formidling. Desværre har jeg jo ikke haft så megen mulighed for at lytte endnu. Først var der problemerne med den inkompatible motor og nu venter jeg jo på mit leje som nok bliver sendt fra Tyskland i morgen.
Hurra for at hjulet blev opfundet!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
... og jeg har jo heller ikke hørt din modificerede Lenco arm. Jeg er ikke i tvivl om at den er rigtig god.
Takker, men det er nu ikke sikkert den er så god. Gør det selv glæden ligger jo alen til dens formåen
Kan det tænkes at pladespillere trukket af drivrem (tråd, tape osv.) er mere afhængige af en vis bremsende effekt i lejet som assistance til en mere jævn gang end mellemhjulere og direkte drevne plove? (jeg er ikke ude på at starte en religions-krig! ).
Jeg fandet det her citat fra: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37742&K W=niklasthedolphi
Det er Janils der har skrevet det her: "Hvorvidt et leje skal have olie, fedt eller noget helt 3. kommer vel
an på hvordan det er bygget op, belastning, omdrejningshastigheder og
flere andre parametre.
Noget helt andet er det om vi ønsker at pladetallerkenen SKAL køre
længst og lettest muligt? Efter min mening er det en stor
misforståelse, og her støtter jeg mig til de anskuelser som J.M.
Verdier har lagt frem i bl.a. Sound Practices. Muligvis findes det også
på hans hjemmeside.
Det er svært at forklare kort, men jeg prøver. Problemet ligger i
at pladespillermotoren kun kan accellerere pladetallerkenen - ikke
bremse den. Mange motorer overkompenserer og en "elastik" i form af en
rem gør ikke sagen bedre. Har du lav friktion vil selve nålens "træk" i
rillen udgøre en meget stor andel. Denne andel vil samtidig variere i
forhold til rillens modulation. Dette vil sende en varierende
belastninger via remmen til motoren - med andre ord en resonanskreds.
Hvordan denne resonans opfører sig afhænger i høj grad af
pladetallerkenens vægt (masse) og hvad vi anvender mellem motor og
tallerken (tråd, gummirem, tape).
Hvis nu pladetallerkenen går mere "trægt" altså har en indbygget
friktion, vil rillemodulationen kun udgøre få procent af det træk der
ønskes fra motoren. Med andre ord bliver det mere konstant og der vil
samtidig være den ønskede nedbremsning som motoren ikke kan give.
Dette blot en kort forklaring, men et faktum omkring pladespillere som mange glemmer eller helt overser." Det lyder da overbevisende den forklaring, om det så er rigtig ved jeg ikke. |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor tykt er det neoprengummi der ligger i plinten? (Hjemmebyggeren slår til igen  )
|
Til top |
|
|