Forfatter |
|
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
Sendt: 24 August 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden sidst er der sket en hel del.
Der er faktisk ikke rigtigt noget tilbage af mit oprindelige setup.
.
Det nuværende setup består af
- ESI Julia
- Lite DAC50, men meget snart -
- Audio Alchemy DDE 1.1
- Holfi Pre NB2 Signature Edition
- NAD 3020i
- DALI Grand Coupé
Som min lejlighed byder kan jeg ikke indrette det til egentlig seriøs lytning, det er der simpelthen ikke plads til. Det er istedet et kompromis mellem møblering og akustik. Seriøs lytning foretager jeg andetsteds indtil lejligheden udskiftes.
.
Lad os se lidt på komponenterne. Det hele starter med min PC.
Den er iøvrigt dæmpet af nogle Sonic Design dæmpefødder - så fandt jeg alligevel noget at bruge dem til.
Den er også dæmpet akustisk indeni med BeQuiet dæmpeplader. De gør det fremragende. Den er så godt som lydløs og det er herligt. Den sidste lille rest kan på et tidspunkt tweakes væk med andre blæsere. Der er ingen kabinetblæsere. Den er under almindelig belastning, dvs surfning og musikafspilning, i lavt gear og derfor meget stille. I starten kom jeg til at slukke den nogle gange fordi jeg ikke bemærkede den var tændt og skærmen blot var i søvntilstand.

.
I denne sidder der et Julia kort.
Julia kan maksimalt opløse i 24 bit 192 kHz.
Dette kort er lidt specielt da det kan konfigureres til både balanceret (XLR) og ubalanceret (RCA) output. Derudover har den coaxial og optisk SPDIF udgange.
Det er dog kun det optiske SPDIF output der bruges.

Et uddrag fra artiklen.
Digit Life skrev:
In digital output tests Juli@ is equal to LynxTwo.
24 bit 96 kHz, S/PDIF all tests comparison |
Test file 24/96 |
LynxTwo S/PDIF loopback |
ESI Juli@ S/PDIF -> LynxTwo |
ESI Juli@ S/PDIF loopback |
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: |
+0.00, -0.00 |
+0.00, -0.00 |
+0.00, -0.00 |
+0.00, -0.00 |
Noise level, dB (A): |
-151.1 |
-147.8 |
-147.9 |
-147.8 |
Dynamic range, dB (A): |
133.3 |
133.2 |
133.2 |
133.2 |
THD, %: |
0.0000 |
0.0000 |
0.0000 |
0.0000 |
IMD, %: |
0.0002 |
0.0002 |
0.0002 |
0.0002 |
Stereo crosstalk, dB: |
-151.3 |
-146.2 |
-146.4 |
-145.9 |
In the 24/96 mode the ideal is even farther from our contenders. The reason is most likely not in the lack of bit-to-bit transfer precision, but in the PLL influence in the transceivers or in dithering reformation. One way or another, it's impossible to hear the difference between the original and the received sound – the differences are below the thermal noise threshold in semiconductors, and any digital-analog conversion will guarantee much more audible inaccuracies – the native level of noise in modern DAC is hardly over 120 dB A. |
|
|
Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men det ser da lovende ud.
.
Det forbindes med toslink til min Lite DAC50, der snart skiftes til en Audio Alchemy DDE 1.1, hvis den viser sig at være god som det siges.
Lite DAC50 er en 24 bit 96 kHz DAC med rør. Den vejer også godt til.

.
Denne forbindes til min Holfi Pre NB2 Signature Edition.
Pre NB2SE har en bas med en ikke ubetydelig dybde sammenlignet den jeg oplevede fra 3020 på mine Evidence 370.

.
Denne forbindes igen til min NAD 3020i, en gammel klassiker der kan holde pladsen som effekt indtil videre.
Jeg købte den efter at ha læst den ekstremt lange tråd om NAD 3020 igennem. Det gav stof til eftertanke og jeg vragede mine oprindelige Linn forstærkere. Det skulle vise sig at være en klog beslutning.
Det er ikke den sidste effektforstærker jeg får, men det er et fint trin på stigen.

.
Denne forbindes til mine nye DALI Grand Coupé, en herlig opgradering fra mine tidligere Evidence 370 - flere detaljer / bedre dynamik og bedre bas.
Derudover en sand skønhed i rosentræ

Den er stadig ny her i residensen og der er en ikke ubetydelig ejerglæde. En lille perle som Kyhn udtrykker det.
Bagpå ses kablerne. Van den Hul Clearwater, dobbelt, efter kubistisk forskrift.

.
Dermed nåede vi frem til totalbilledet af mit setup.
Bagvæggen er lidt vel kompromisløs, men den del af akustikken halter stadig.

.
Bemærk den flotte kvinde der har sneget sig op på væggen. Endnu et pletskud fra A-Z.

.
Så får i ikke mere for den 10 øre. 
.
Af interesse
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
 det ser jo fint ud, herlige højttalere  lidt flere billeder af rummet kunne godt gavne
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan desværre ikke se billederne, men det lyder som et spændende setup!
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kommer rigtige billeder imorgen. Prøv lige at checkke igen Præsten - min server er ikke den mest stabile. DDE 1.1 ankommer desværre først senere i næste uge da den lige er sendt idag.
Edit. Der går lige en dag mere med billederne.
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der ordentlige billeder på.
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 27 August 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækre sager Hr. exotic 
Har du prøvet at tage spikes væk mellem højttaler og stander?
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LB!
Nej faktisk ikke. Jeg mener det vil gøre at den ikke står helt stabilt, mener jeg testede det med mine Evidence 370, men det kan da komme an på en prøve om den i så fald vil stå helt plan med pladen.
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 27 August 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nydeligt, enkelt og dog gennemtænkt.
Hvad med en Doxa effekt, enten Signature 70 eller 140 (15k)?
mvh Allan
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan,
Takker. Jo faktisk har jeg da tænkt på Doxa som også er blevet meget positivt omtalt her, omend som en pragmatisk "vi tweaker lyden på plads" løsning, men det gør alle vel i en eller andet udstrækning. Jeg kunne bestemt godt tænke mig at lægge øre til en af de sager.
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Bent, den lever et noget anonymt liv, da den er udviklet/forfinet over mange år af en sydnorsk særling (ex skolelærer), men tag ikke fejl- den kan spise kirsebær med de store!!
Den er meget basal i sin opbygning, men forfinet til perfektion lydmæssigt. Muligvis også fordi den har en rekord kort signalvej for et analogt produkt. Tjek den før din nabo!
mvh Allan
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan,
Du kan da pirre min nysgerrighed, kan du. 
Jeg vil se seriøst på den som næste opgradering. Kassen er dog lidt slunken efter de nye Coupe/Alchemy køb. Men ikke mere slunken end et par måneder med havregrød kan rode bod på. 
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|

God fornøjelse, også med havregrøden!
mvh Allan
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Lækkert anlæg.
Fedt lydkort, omend jeg ikke har en fis forstand på det. Derfor har jeg også et par spørgsmål. Man kan sende digitalt ud og til en dac. Hvilke udgange er der til det? XLR, RCA?
Mvh.
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Milu
Julia kan sende analogt RCA og balanceret XLR ud. Derudover kan det sende digitalt SPDIF coax og toslink. Da min DAC står vel 5 m væk fra lydkortet bruger jeg den mindre optimale toslink. Det tollererer naturligvis lange afstande. Coax er bedre men ikke partout med PC, her er det efter sigende en fordel at undgå direkte elektrisk forbindelse med anlæg. Det gør jeg så.
Som en fodnote skal det siges at mit bundkort også har SPDIF - coax og toslink. Men det er helt og aldeles underlegent og ubrugeligt. Det hakkede og var helt til grin. Derfor købte jeg Julia. Så kom der hul igennem.
Det er ikke nogen perfekt løsning, men det er ganske OK. Jeg mistænker det dog stadig for at lide lidt under en del jitter.
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal tilføjes at jeg bruger foobar2000 til at bypasse Kmixer - den suboptimale Windows 16 bit mixer der kan degradere lydkvaliteten. foobar2000 kan både køre med Kernel Streaming og ASIO. Begge er grundlæggende skabt til at bypasse Kmixer for at gå den direkte vej til lydkortet. Jeg syntes iøvrigt foobar2000 er en særdeles herlig lille afspiller med let mulighed for konvertering til/fra wav og andre formater. Derudover kan jeg også tilføje at Windows Vista ikke har samme problem. Den bruger ren 32 bit mixing og bypass er derfor unødvendigt.
Empirical Audio anbefaler også foobar2000 og har desuden købt rettigheder til at distribuere en software resampler der interpolerer lyden i real-tid på en sofistikeret måde så det lyder mere analogt. Det er ikke blot en lineær interpolation der er tale om. Denne resampler er et komponent til foobar2000.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 27 August 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du ha' E!
Lige et spørgsmål mere...
Kan man indstille det til at køre 24/192 ud? (Det er max. hvad min DAC kan modtage, den kan selvfølgelig modtage mindre osse).
Hvis man nu knalder en DVD på, kan man så overføre lyden som PCM til DAC'en?
Mvh. og tak!
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Julia understøtter 24 bit 192 kHz analogt. Digitalt kan jeg kun tro at den gør det samme forsåvidt interfacet tillader det. Det kan jeg ikke svare definitivt på her og nu. Jeg bruger selv 96 kHz output med toslink men det skyldes fortrinsvis at Lite DAC50 ikke understøtter en højere prøvefrekvens.
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 27 August 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad syntes du så bedst om Lite Dac 50 eller DDE 1.1 ??
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jarre,
Duellen er ikke skudt igang. DDE 1.1 er nu på vej fra tyskerland. Den blev sendt lidt senere men til gengæld venter der mig en ekstra overraskelse, har jeg ladet mig fortælle. 
Empirical Audio har iøvrigt også nogle ganske spændende DAC løsninger. Jeg har ikke hørt nogen af dem. Priserne er ikke i den lave ende.
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 28 August 2006 kl. 06:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
exotic skrev:
Hej Jarre,
Duellen er ikke skudt igang. DDE 1.1 er nu på vej fra tyskerland. Den blev sendt lidt senere men til gengæld venter der mig en ekstra overraskelse, har jeg ladet mig fortælle. 
Empirical Audio har iøvrigt også nogle ganske spændende DAC løsninger. Jeg har ikke hørt nogen af dem. Priserne er ikke i den lave ende.
|
|
|
Glæder mig til at høre din mening når du får testet, jeg ved godt hvad jeg selv bedst kan lide, men derfor er det sjovt at høre hvad du syntes.
Mvh
JMJ
|
Til top |
|
|