Forfatter |
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er der lidt billeder af et par B&W 802D som jeg splittede ad. Det var lidt en eftertanke at tage billeder og cameraet var hvad jeg havde ved hånden.

Her er den..er den ikke flot? Operationen foregik ikke i mit lytterum da det pt er ved at blive waterproofed (kælder). Ejeren af de øvrige komponenter ønskede ikke at der blev taget billeder derfor den lidt tåbelige censur.

hmm det her billede skulle have vendt omvendt..ved ikke helt hvad der gik galt.

Her er vi listet om bagved højtaleren. Her ses det hvordan bagstykket på mellemtonekabinettet elegant stikker ud gennem det buede finer kabinet.

Her er vi dykket ned til terminalerne. Som det ses er den biwirable. Mellemrummet mellem fod og selve kabinettett bruges til at udlede refleksluften

Her er closeup af mellemtone og diskant. Mellemtonen er B&Ws kantløse design som de selv roser til skyerne. Mellemtonen er lavet af krydsvævet Kevlar. Centerpluggen er af plastik og har et hul imidten til udluftning af svingspolen.

Her er vi gået lidt tættere på mellemtonen. Det kantløse design virker ret smart da der ikke kan komme uønskede effekter fra et kantophæng. ulemben er at den næsten ikke kan bevæge sig og delefrekvensen bliver nød til at være relativt højt.

Her et lidt uklart ultracloseup af mellemtonens centerplug.

Her et closeup af diskanten. Så skulle alle have en ide om hvordan den her højtaler ser ud samlet tilstand :) Diskanten er af B&Ws nye Diamant type. Man kan diskutere hvor meget reel diamant der er i den, dog er der ingen tvivl i mine øre om at den er en kæmpe forbedring i forhold til B&Ws gamle alu domer, som næsten var pinligt dårlige.

Her har vi bassen i udtaget tilstand. Den har en virkelig lækker quality feel. kantophænget er bredt og virker meget velvilligt til at bevæge sig. Enheden virker også godt resonans død når man banker på den.

Her er der lige taget et skridt tilbage, så man bedre kan fornemme enhedens overflade kontur. Selve enheds påskrueningsflange virker meget robust og der er pæn afstand ud til skruehullerne. Mange enheder har en for lille flange hvilket kan køre kabinethullerne svage da de vil være meget tæt på hullet.

Her ses enheden fra siden. Det er en ordentlig krabat. Meget dyb magnet ca 5 cm dyb. Chassiet er af den støbte type.

Her ses selve svingspolen.Den er i kobber. Den stikker ca 1,2 cm over toppladen hvilke indikere en xmax på lidt over en cm.

Som det kan ses er enheden med dobbelt spider. Det i sig selv er for det meste en god ting da det giver mulighed for bedre centererings kontrol med enheden. Samt bedre evne til at stoppe enhedens bevægelse skulle den være ved at komme forlangt. Den røde plastikramme er den struktur de to spidere sidder på. Hullerne er for udluftning. Her skuffer B&W mig en del,plastikrammen er ikke stabil nok, skubber man til den med tommelfingeren kan man mærke at den giver efter. Ved kompliceret basindput vil den flexen af spiderrammen være et problem. I den her prisklasse virker det uundskyldeligt at lave det på den måde. Det burde ikke være meget dyere at lave en stuktur i støbt alu eller et andent stift materiale. Jeg tror forklaringen skal hentes i dens modulare opbygning. Mange af delene bruges i andre konstruktioner, havde man lavet spiiderplautoet støbt som en del af kurven så kunne man ikke så let bruge den kurv i andre konstruktioner.

Her ses de 2 spidere lidt tydeligere. Man kan også se at selve membranen har udluftningshuller. Selve limningen og samlingen virker bomstærk.

Et closeup af spiderkonstruktionen. Bliver helt aggresiv af at se på det plastik..måske fordi det er rødt

Her et closeup af svingspolen. Man kan se hvor den går op til litzetrådene. Hver gang jeg snakker med B&W representanten jabber han altid løs om hvor avanceret B&W er og hvordan de er "university of sound" osv. Bla husker jeg hvordan han fortalte hvor gode og specielle B&Ws svingspoler er. Og hvordan de var bedre end JBL (som han ved jeg måske har en lille forkærlighed for). Det har selvfølgeligt gjort mig nysgerrig. Så det skuffer mig en del at se at det "kun" er en ganske alm kobberspole. Den er ikke engang kantviklet (edgewound) som en bedre og mere "avanceret" måde at lave spolen på. Havde sagt til ham "wow dvs spolerne også er Edgewound" Ja sagde han, selvfølgeligt er de det 

Ja den har sku en ok røv Ingen tvivl om at der er noget gods i den magnet, var nød til at stille mit ur efter at have holdt den, da den havde trukket i viserne 

Den bagende kan man sku godt være stolt af 
Mellemtone og diskant kommer i næste post.
|
Til top |
|
|
pba9999 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Ja den har sku en ok røv Ingen tvivl om at der er noget gods i den magnet, var nød til at stille mit ur efter at have holdt den, da den havde trukket i viserne "
i viserne på dit digitalur 
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

|
Sendt: 16 September 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|

Her er diskantkabinettet blevet "trukket" af og ligger nu klar til dissektering.

Her ses tilslutningen. Meget smart at det er lavet som en "klik" terminal, det gør det nemt at pille den af. Hvis man lytter efter kan man næsten høre den sige..neej lad mig være 

Efter en meget veldoseret portion vold er diskantkabinettet nu adskildt

Her ses den bagerste del af kabinettet. Metalrøret i midten er fyldt med vat. Vattet bruges til at dæmpe diskanten bagtil. På en eller anden måde virker det lidt lowtech at bruge vat, men det ser jo ud til at virke.

Her ses selve diskant motorens bagside. den runde metalring med den røde streg på er diskantens magnet. Gummipakningen i midten sørger for at diskanten slutter tæt med bagdelen af diskantkabinettet.

Her ses bagsiden af diskanten med pakningen fjernet. Pakningen var limet i så den overlevede ikke helt udtagningsprocessen.

Her ses diskanten fra siden. "Diamanten" føles som noget lækker dyr keramik og den siger ikke "pling" når man smølfesparker til den.
mellemtonen kommer i næste post
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

|
Sendt: 16 September 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hvis man her siger..how der manger sku da noget...så er man ikke helt galt på den. Efter lidt fingergymnastik blev center pluggen afmonteret. (læs brækket/knækket af) Selve svingspolen stikker lidt op over membranen og hullet i midten har samme diameter som hullet i centerpluggen. Indermagneten har en forkobret overflade. Ved ikke helt hvorfor de har gjort det.

Svingspolen er lavet af opslidset alu.

Litzetrådene er ikke indsyede på mellemtonen. Chassiet er støbt.

Her ses den kantløse konstruktion lidt tydligere. Det der er uden om membranen minder lidt om en skumpakning

Magnenten er ikke polventileret så al ventilering foregår gennem centerpluggen på enhedens forside.
Lytteindtryk og et par testresultaler kommer imorgen. (sengetid nu)
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva er meningen med dissektionen?
|
Til top |
|
|
Monolake Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 15 August 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 484
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja er heller ikkke helt med er det for at se hvad der er i sådan en klebbert....
mvh monolake __________________ Analog World
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det kun mig det gør ondt på, at se sådan en pragtfuld højttaler blive splittet ad (ødelagt???)??? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Er det kun mig det gør ondt på, at se sådan en pragtfuld højttaler blive splittet ad (ødelagt???)???
|
|
|
nej
|
Til top |
|
|
Andreas KBH Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 469
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nogle gode forklaringer på billederne 
Men som flere skriver "HVORFOR!"
De ser jo ud til at virke fint  __________________ Venligst Andreas
Back home in a cold country...
|
Til top |
|
|
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo som at være vidne til en voldtægt.
Jeg ved at du mener det godt, og gør det for at glæde os. Men jeg ved ikke, synes at det er synd.
__________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
Til top |
|
|
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ej nu har hasselhof jo gjort det før,syntes bare det er lidt synd men også spændende
|
Til top |
|
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arr ved i nu hva. det er jo kun gjort i god mening.
Jeg har fuld tillid til Hasselhof. Han ved hvad han gør!
|
Til top |
|
|
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke det er synd, men jeg får da lidt ondt i maven over det. Jeg tænker straks på at garanti og alt muligt andet bortfalder. Det vil jeg ikke selv turde at gøre.
Jeg tager dog hatten af for at han har gjort det, jeg får nemlig stillet min nysgerrighed Og ja, det er ikke første gang det er sket, så Hasselhof ved helt sikkert hvad han gør.
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da helt fint at få et kik ind i monstret, rolig nu, det er jo ikke andet end en højttaler
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Av av av av :S Det gør helt ondt. Det er nogen af mine absolutte drømmehøjttalere.
|
|
perbnil Lukket konto

Lukket efter ønske
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 65
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mega spændende projekt.
Det kunne være fed med nogle lidt mere højopløslige billeder.
Skal vi ikke også se delefiltret?
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spørger også Hvorfor man vælger at ski.le den smukle og velspillende høktaler ad....
(Er måske ikke heælt ædru) __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må i holde , vi snakker om en højttaler en død ting .
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
phan2m Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 82
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror sku godt at jeg ved hvorfor Hasselhof skiller alt ad. Det kan da kun være af ren nysgerrighed og for at øge sin viden. Som mange sikkert har bemærket, så er han ikke helt uvidende. Det kvalifisere ham til, at udtale sig om kvaliteten af forskellige produkter.
Jeg sætter stor pris på at Hassel har tid og lyst til at lave de her specielle indlæg. Det er med til at gøre os andre klogere :)
TAK!
~C
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 16 September 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
phan2m skrev:
jeg tror sku godt at jeg ved hvorfor Hasselhof skiller alt ad. Det kan da kun være af ren nysgerrighed og for at øge sin viden. Som mange sikkert har bemærket, så er han ikke helt uvidende. Det kvalifisere ham til, at udtale sig om kvaliteten af forskellige produkter.
Jeg sætter stor pris på at Hassel har tid og lyst til at lave de her specielle indlæg. Det er med til at gøre os andre klogere :)
TAK!
~C
|
|
|
Hvad med de ting, som han har revet/brækket/knækket af?
Men måske er det nogle højttalere har har på prøve? 
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|