Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 17:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: tunghør’s setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Så er det min tur til at vise frem. Havde nok været mere spændende at følge fra starten af, med alle de fejlskud det nu engang indebærer , men sådan blev det altså ikke. Der er dog stadig et par ting jeg skal kigge på hen ad vejen - men lige nu skal der vist en lille pause til, mht nyt grej.

Det er en skønsom blanding af gammelt og nyt. Det helt store gennembrud her i huset var uden tvivl at få en gammel tandberg reciever ind ad døren. Den har altså den lyd jeg gik og ledte efter. De af jer der har set min "udfald på tandberg reciever" tråd, vil vide at det ikke har været helt uden sværdslag at få den op at køre ordentligt, men jeg vil fastholde at det har været det hele værd   

Her er ploven: en project debut 3, med AT95

Ikke noget vildt, men den lyder såmænd fint, og den er nem at sætte op. Med tiden kunne det nok være et af de steder der skal opgraderes, men i første omgang er jeg såmænd slet ikke ked af den. Den er ikke så towlig

cdspille og reciever:

Har været igennem lidt af hvert på de to fronter. Af Cdafspillere der har været på banen, har været nad 521 bee (for grovkornet) , marantz cd 72 (okay, men lidt spids i det) , og et par hjemlån fra butikker. Faldt så over denne her 6000 ki i dba til fornuftige penge, og den lyder temmelig godt. Desværre er den lidt svagtopfattende, hvilket kan være irreterende, så en eller anden dag bliver den nok udskiftet.
Recieveren en tandberg tr 2055, er lige lyd for mig. Lagde ellers ud med at investere i en ny jolida 1501 hybridforstærker - men føj for den lede en grumset lyd. Så var der en tandberg 2060 fra den serie med hvidt display indover, men den er altså lidt for fersk i det. Den hvide serie har simpelthen ikke de samme cojones som de blå, og hvis man kigger indenfor i sådan en fætter forstår man hvorfor: byggekvaliteten og komponenterne er simpelthen ringe i forhold til de blå. Så et lille naimsæt, 42,5/110 - det er ikke ringe sådan et, det spiller virkelig med hul igennem. Desværre er der ingen tonekontroller, og hvis optagelsen er lidt spids, så betaler man altså prisen, og lyden kan blive lidt skinger. Tandberg har noget varme i lyden, og er mere tilgivende over for de dårlige optagelser, og jeg nægter simpelthen at leve uden tonekontroller mere. Synes desuden at bassen er bedre på tandberg, og den er altså ikke ret meget bagefter når det handler om hul igennem. På et tidspunkt bliver den nok afløst af storebror 2075, som pt står i soveværelset og afventer nye ladelytter. Håber det er alt der skal til før den kører..

Højttalerne:

Jep - gamle trapezzer ! Også på den plads har der været prøvet lidt af hvert, men trapez model x er altså det bedste jeg har haft der. Jeg startede med at købe et sæt xi'er, efter i mange år at ha' været glad for lyden af x'eren, som stod ude ved Tante Berg, men det var altså ikke noget hit. Lyden blev simpelthen ved med at være mudret og indelukket, ligemeget hvad grej der blev spændt for. Tanten og jeg diskuterede mange gange hvor stor forskellen mon var. Det endte med at vi slæbte mine xi'er ud til ham, og satte dem op ved siden af hans x'er - og det var simpelthen som nat og dag. Hvor xi er mudret og indelukket og hæmmet, så spiller en x'er altså frisk til, men stadig med lidt varme - lige som jeg vil ha' det.
Men der skulle lige en omvej til inden jeg fik x'eren i hus: et sæt dls r66. Udemærket HT'er efter min mening, men da tanten fik studiomonitors, lånte jeg hans trapezzer og sammenlignede - og så var der klø til dls. De er desuden langt nemmere at placere end de dls'er, som med deres bagudvendte refleksporte er nogen være ferraier mht hvor de står..

Og så lige et foto af hele svineriet:

kvadratisk rum på 25 m2, og tæppe på gulvet. Har været nødt til at "opfinde" et rack, da jeg på et tidspunkt havde et større skrivebord. Det er et tnt flexirack, som er hængt op på nogle meget kraftige vinkeljern - og det er faktisk dejligt at ha' det i den højde, og ikke skulle ligge og rode på gulvet for at skrue op og ned osv.

Så en skønsom blanding der virker her i huset, med en lyd der ikke bliver trættende for ørerne, og synes jeg, samtidig får langt det meste ud af de gode optagelser

-tunghør
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Ja,det ser dælme fint ud Det er jo imponerende at du fik TR2055'eren til at arte sig,og flot er den altså.....rigtig sk...flot! Og flot arbejde med de Trapez'er En lillebitte detalje.Kunne du ikke 'hive' lidt i skummet over mellemtonen,så ikke skummet bliver trukket med ned,når du skruer til?Ved godt at der næsten ikker er noget at gi' af.Men jeg kunne Ellers synes jeg er det ser rigtigt godt ud,med nyt skum på mine gamle højttalere
Pas nu lidt på med det der sollys.Det er den rene gift for enhederne......men det ved du godt.Selv vintersol er den rene gift.Det er noget med uv-strålingen der ødelægger stort set alt!Brug evt frontstoffer om vinteren.Om sommeren er det nok ikke det store problem,da solen står noget højere end nu.
Ellers bare et stort tillykke med at du nu kan læne dig tilbage og sætte noget go' musik på og bare nyde det!! Der er endnu et apparat til dig herude fra.En TR200 står klar,som du får med hjem ved lejlighed Nul,du slipper ikke!

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

He, he - du var ikke længe om at spotte tråden 

Tak, jeg er også selv ret tilfreds. Det spiller ikke så ringe endda ! Du har ret, det lykkedes ikke så godt med det stykke skum over mellemtonerne, men det var praktisk talt umuligt at få ordentligt. Kan da være jeg gør et forsøg på at rette det, men jeg tvivler på at det bliver bedre. Der er for lidt at arbejde med..

Jeg plejer at sætte frontstofferne så de skygger for venstre højttaler, når solen falder på den. Monterer det ikke, men sætter det bare op af siden, så det rager ud foran enhederne. Så solen får ikke lov at nå dem . De skulle jo helst holde i mange år endnu!

Glæder mig til at få den tr200 hjem, ligesom jeg glæder mig til at få båndoptageren op at køre. Der går nok lidt inden jeg får glæde af dem, da jeg jo lige skal reppe lidt først, men det skal nok komme

-tunghør

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Godt at du i hvert fald er ops på sollyset.Der ER og BLIVER gift for enhederne.....Tror du får svært ved at finde nye enheder,når/hvis skaden er sket.

Og det lille tæppe ligger fint under stolen,kan jeg se Du gi'r den gas

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Ja det spiller rigtigt godt - ingen tvivl om det.

Læg mærke til at tunghør's AT-95E PU ser lidt farveløs ud (den har smidt overfrakken). Jeg har foretaget samme tweak på min AT-95E & jeg synes at det gi'r en bedre top. Læs her.

Tunghør: Din næste PU når du engang kommer dertil: AT-440MLa. Og hos LPGear.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Tante Berg: ja, det nåede ikke længere det lille tæppe. Jeg synes det passer perfekt der hvor det ligger, men det var jo egentlig for at prøve at tage nogle reflektioner fra væggen. Det kommer ..

Tak Krenzler! Glad for at I kunne li' lyden - og så fik vi da lyttet på lidt af hvert . Ja det kløede jo i fingrene da du fortalte mig om det lille tweak. Synes dog lyden bliver lidt for mørk her, men det er ikke meget. Det var nok bare en my bedre før.
 Lækker sag, den 440MLa. Kan godt li' den lille skærm der sidder foran nålen - det er da ret oldschool, er det ikke? Den bliver det nok når der engang skal ny PU til - hvis jeg kan liste den uset hjem fra LPgear så er prisen jo ikke vild - men så skal det heller ikke koste mere ! Jeg går forøvrigt ud fra man kan skifte nåleforparten på den også, og at det så koster en god sjat mindre end en hel PU?

-tunghør

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun købt hos LPGear én gang & dér slap jeg for told/moms. Jeg var vel bare heldig. Jeg ved ikke om pakkens størrelse eller værdi har noget at sige omkring hvor stor chancen er for at den går fri? Gorm var jo ikke lige så heldig. Du skal nok regne med det.

Men selv med told/moms koster den omtrentligt det samme som på eBay.de

Nåleforparten kan du se nederst på AT-440MLa siden hos LPGear. Til sammenligning koster nålen hos dem 68,-$. Det svarer til 80% af PU'ens pris (85$) & det er vel meget normalt. ATN440MLa.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige endnu engang komplimentere dit setup Tunghør.

Jeg kan sagtens forstå valget af din Tandberg tr 2055 receiver. Den har den dejlige varme vintage lyd? (kald det hvad man vil) som jeg også selv foretrækker.  Trapez'erne går også rigtigt godt i spænd med den. Det spiller musik på en måde som man ikke bliver træt i ørerne af, uden at lyden er for farvet eller tilbagelænet. Og så kunne jeg også godt lide at se nogle Pulsar Points under Pro-Ject ploven.  Det virker jo også selv hos undertegnede.

Det var også spændende at få lyttet til noget af det andet grej du har stående. Og det var bestemt opløftende at høre et par vellydende Trapez'er i forhold til den skuffende oplevelse jeg selv har haft med et par modificerede slags.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hej seansmiller!

Tak for rosen - ja, jeg synes altså også de kan noget særligt, de gamle recievere! Har vist egentlig kun hørt tandbergs, men efter hvad jeg læser mig til lyder mange af de andre også super, og i samme stil .
Det er nøjagtig som du beskriver lyden, at jeg selv oplever den! Lidt rund og venlig, men uden at være lukket, kedelig og hæmmet. Nå, det lyder vist som om træerne vokser helt ind i himlen herude  - så galt er det jo heller ikke, men det er nu ikke så tosset .
Jep - project'en er tweaket, jeg indrømmer . Men jeg synes altså det virker med de pulsar points (som jeg kom tilfældigt til) , og strammer lige det hele en tand op. Tror måske det ville gi' lige så meget, at stille den på noget andet hårdt og spidst, tre steder?
 Ja, det er jo altid lærerigt at høre nyt grej, og så især noget som har et vist ry. Så får man også lige rundet det hjørne..
 Trapezzer (x'er) i topform er svære at finde - men der er da heldigvis meget andet der dur. Hvad med et sæt snell f.eks? Ellers lyder det som om du ikke er så ringe stillet, med det du allerede har. Det virker jo fint i dit rum !

Krenzler: Jeg er blevet lidt i tvivl - jeg spurgte i lydbutikken hvor god pu de mente min plov kunne klare, og de sagde at en AT440 nok var at skyde over målet. Han foreslog en K1'er - og det ville nok ikke være et skidt match herudtil?

Edit: men der jo noget med at AT'en sporer rigtig godt, så måske alene af den grund..

-tunghør

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Tja - K1: 500,- & AT-440MLa: 800,-.

Det overrasker mig at de vedkender at den AT pick-up er bedre end selveste en K1'er?

Men ja, 440MLa sporer supergodt. Jeg tror nu nok alligevel godt at du ville kunne få glæde af forskellen. Værket & armen kunne selvfølgelig godt være bedre men sådan er det jo altid. Det er ikke fordi at den AT pick-up er specielt krævende for armen eller noget. På grund af nålen er det bare vigtigt at den er justeret korrekt men det skulle vel nok være til at finde ud af?

Men du kan da også prøve den K1'er. Den har jeg været rigtigt godt tilfreds med. God dynamik. Knap så god sporingsevne. Liv & glade dage men noget grovkornet. Det er så min oplevelse af den...

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det overrasker mig at de vedkender at den AT pick-up er bedre end selveste en K1'er?

He, he - jamen det var da mit indtryk at de gjorde. Men den ville vel også nærmest koste dobbelt op, hvis man kunne købe den i DK?
 Grovkornet lyder nu ikke så lovende. Mere grovkornet end min AT95? Den er faktisk det eneste jeg har at sammenligne med. Kender ikke lyden af andre PU'er . Måske det ikke ville være så tosset at runde en K1'er, inden jeg hopper på en 440 mla. Så kunne jeg værdsætte den endnu bedre .

Sidder forøvrigt lige og vil godt være helt sikker på at jeg er helt med, så vi må lige vende en hifiterm : Sporingsevne. - Det tolker jeg som at PU'en er bedre til at gengive uden forvrængning, og at ens gamle slidte vinyler lyder en tand bedre, selv når man nærmer sig pladens udløb/midten. Er det rigtigt forstået?

Skal nok heller ikke overse, at vælger jeg en K1'er, så bor jeg jo lige i nærheden, og Pete kunne sætte den op (koster det mon ekstra?). Så kan jeg lige blive lidt mere sikker på hvordan og hvorledes mht pladespillere, inden jeg selv skal tackle det. Kan godt være en super opsat K1, ville være bedre end en mådeligt opsat 440 mla..

Tror jeg afventer lidt, og lige ser tiden an. Synes bare den var lidt bedre før tweaket, min AT95, eller rettere at den passede bedre ind i setuppet, og kan ikke helt slippe tanken om ny PU..

-tunghør

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg jo heller ikke specielt utilfreds med de højttalere jeg har, men det kan jo altid blive bedre ved du jo nok. Efter at jeg har fået lavet en mindre ommøblering i stuen, og har fået placeret højttalerne mere optimalt end før, da lyder det nu ikke helt så tosset, men det kan da være at jeg skulle få lyttet lidt på nogle Snell hvis lejligheden byder sig.

Lige pt. har jeg dog sat evt. anskaffelse af nye højttalere lidt på køl, da jeg går og overvejer et andet hifi-indkøb, og mine midler er ikke ubegrænsede.... Desværre.

Mht. valget imellem en K1'er og en 440MLa, så ville jeg udfra alle de positive ting jeg har hørt omkring 440MLa'eren helt klart vælge den. Jeg nægter at tro på at din Pro-ject pladespiller ikke er god nok til den PU. Det er da et rigtigt dårligt salgsargurment at komme med fra Lydbutikkens side, især når de selv har solgt Pro-ject'en til dig.  Det lyder i mine ører mere som om de "pusher" salget af K1'eren. Tag ikke fejl, jeg har intet imod Lydbutikken.

Jeg ville nok vælge at købe en AT-440MLa hos LPGear til 486,- Kr. + forsendelse, som jeg ikke mener er særlig dyr. Selvfølgelig er der en risiko for at blive bonget i tolden, og det ville i så fald også gøre prisen en kende dyrere end hvad du skal slippe for en K1'er, men jeg tror at der er en rigtig god chance for at den er det værd, og mere til.

Uanset hvilket valg du tager, så vil jeg hellere end gerne hjælpe med at få den justeret optimalt, og jeg er sikker på at krenzler vil sige det samme?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:
Det lyder i mine ører mere som om de "pusher" salget af K1'eren.

Det var også lidt min tanke. En snedig taktik. De ved godt at tunghør ikke er lydhør over for gængs salgs-snak.

Nu skal det med at K1 er grovkornet tages med en gang (groft?) salt. Overdrivelse fremmer som sagt forståelsen. Og jeg skal da gerne ligesom seansmiller bistå i opsætningen af den 440MLa hvis det bliver aktuelt. Var der nogen der sagde for mange kokke?

Lige som seansmiller tror jeg heller ikke at du vil blive skuffet over den AT pick-up (og ellers kender jeg nok en køber ) men gør da hvad du føler mest for.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Nå nå - mere nyt grej til dig seansmiller. Det lyder spændende, det må jeg høre mere om en anden gang  .
 Tak til jer begge for at tilbyde hjælp til opsætningen - Det er super ! Så har jeg det i baghånden, hvis jeg ikke synes jeg kan få det til at lyde ordentligt. Krenzler, du har forøvrigt før spurgt om jeg kunne justere højden på armen, og det skulle vist være ret nemt endda. Noget med en indbygget skrue. Må se om jeg kan finde brugsanvisningen..

He, he - man ved jo aldrig, men jeg tror egentlig ikke det var deres motiv. Selvfølgelig lever de af at sælge ting, men jeg synes lige så ofte de fraråder investering. Spurgte også til om lejet kunne holde til en pladevægt, da jeg har mange bulede skiver, men det mente de ikke var en god ide, selvom de ellers havde en. De virker ikke så unfair, men okay, det er værd at ha' i baghovedet.
 tror egentlig også jeg ville blive gladere for en PU der sporer rigtig godt, selvom jeg nok ikke får alt det gode ud af den, den kunne levere. Må vist alligevel blive den AT 440 mla næste gang - men der går nok lige lidt..

-tunghør

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Ja OK jeg var nok lidt unfair over for dem.

Du kan jo også få pladestrammere der ikke baserer sig på vægt men istedet griber om centerspindelen. Nogle af dem er ret lette. Det hjælper dog ikke rigtigt hvis pladen er bulet ved yderkanten.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Arh, de kan ta' det! Og jeg har meget godt af lige at blive mindet om det ..

Er egentlig ikke helt sikker på hvor de er skæve - det er nok mest på yderkanten det er et problem. Kan være jeg må vente med det, til jeg engang udskifter min project.
Men værre er det såmænd heller ikke - ser bare ud af lidt meget engang imellem

-tunghør

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg har kun købt hos LPGear én gang & dér slap jeg for told/moms. Jeg var vel bare heldig. Jeg ved ikke om pakkens størrelse eller værdi har noget at sige omkring hvor stor chancen er for at den går fri? Gorm var jo ikke lige så heldig. Du skal nok regne med det.

Men selv med told/moms koster den omtrentligt det samme som på eBay.de

Nåleforparten kan du se nederst på AT-440MLa siden hos LPGear. Til sammenligning koster nålen hos dem 68,-$. Det svarer til 80% af PU'ens pris (85$) & det er vel meget normalt. ATN440MLa.

Jeg har også købt en AT 440MLa hos Lp gear og jeg slap også for told og moms.Den skal sidde på en pladespiller til min svigerfar(en Sonab 67s) og så har han plov en tusse sammenlagt.Det kan vel ikke gøres billigere?

Undskyld jeg hijackede din tråd tunghør.Det ser ganske fornuftigt ud dit anlæg.Rart at se at der er valgt ud fra det lydmæssige og ikke bare udseendet.

mvh

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg anede ikke at Sonab også lavede pladespillere. Jeg fandt lige noget om den.

Sonab 67S.

Aecrewboss: Har din svigerfar så også Sonab højttalere?

Eneste lille aber-dabei der kunne være ved at købe den fra USA er hvis man skulle være så uheldig at modtage et eksemplar med skæv eller vredet nålefane. Så er der lidt langt til en bytter/OM'er. Men det sker nok kun meget sjældent.

Men hvis man slipper for told/moms bliver den jo pludselig meget billig. Gorm bestilte også flere pick-up'er fra LPGear på én gang så forsendelsen har fyldt en anelse mere...(?).

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Det er bare i orden, Aecrewboss - det har jeg vist selv gjort hundredevis af gange..

Jep, det er valgt på lyden, og så er det jo bare heldigt at ting har det med at blive smukkere i beskuerens øjne, når de lyder godt

-tunghør

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Dejligt setup.... Sikkert utrolig behagelig lyd du kan frembringe der..

btw. Reolerne/kasserne du har cd'er i, hvor kan de købes? Er der glaslåger for?

Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes