Update 18. Oktober 2007.
Se nederst side 1
Update 17 Oktober 2007:
Nå, der er sket lidt siden sidst. Var meget glad for mit Lyngdorf/Squeezebox/B&W XT4 setup. Fantastiske højttalere - hvis de bliver parret med den rigtige strømkilde...
Udfordringer i mit Lyngdorf/ XT4 setup var:
- Højttalerne er faktisk tåbeligt svære at drive.... Syntes at min Lyngdorf lød frygteligt klemt til tider (!). den kunne simpelthen ikke levere strøm nok..
- Højttalerne har en ret markeret diskant, hvilket sammen med Lyngdorfen til tider gjorde lyden ret anstrengende, især ved højt lydtryk
Samtidig er mit lejlighedskompleks gennemsyret af trådløse routere, hvilket betød at jeg oplevede udfald på min Squeeebox - og det irriterede mit jo vanvittigt meget.
Så: Har solgt Lyngdorf & Squeezebox...
Det sidste problem blev løst først: Sonos er blevet indkøbt. Kører på sit eget dedikerede trådløse netværk og har ikke oplevet udfald endnu. Samtidig er det FANTASTISK dejligt at bruge & selv kæresten er vildt begejstret 
De første to problemer er jeg igang med at adressere. Har købt en ny effektforstærker og glæder mig som en lille knægt til den kommer
Den skulle ihvertfald have kræfter nok og også en klangbalance, der adressere skingerheden lidt. Håber jeg - har ikke hørt den..
Så nu er jeg blot på udkig efter en ordentlig DA-konverter. Men det kommer nok -og hvis i har nogle bud, så skriv dem endelig!
Billeder kommer snarest. Indtil da kan i få et smug-kig på nederste højre hjørne af effekten... nogle bud??

Update 03. Maj 2007:
Ja... så skete der det at forhandleren fik min forstærker hjem i den rigtige farve. Blot var det effektforstærkeren og ikke den integrerede de havde fået hjem.....
Men de flinke mennesker lånte mig så en integreret i en anden farve og den står nu herhjemme og spiller lystigt - det lyder *#¤¤%%"!* godt - jeg har øre-til-øre smil på lige nu. Billeder kommer når jeg får den i den rigtige (i dette tilføjde sort) farve.
Det er en bette Lyngdorf SDAi2175 der er kommet på plads og man må sige den har kræfter til at få XT4'erne til at svinge. Bassen er lige pludselig blevet _meget_ dybere & fastere, mellemtonen mere defineret og diskanten (stadig) lige på men ikke skinger. Så - helt igennem dejligt!
Savner dog stadig lidt perspektiv og luftighed, men højttalerne skal jo også lige spilles til.
Men alt i alt er jeg fantastisk glad for mine indkøb.
Mvh Jonas
01. Maj 2007
Hej alle,
Før
Efter at have snyltet på jeres lækre anlæg & indlæg i længere tid synes jeg det er tid til at vise, hvad jeg selv har fået skrabet sammen. Jeg har haft et surround system i et stykke tid og blev egentligt lidt træt af alle kablerne, højttalerne osv - fordi jeg egentligt ikke så film. Men det lød nu udemærket når jeg endelig så film uden dog at det var sådan man faldt ned af stolen. Det bestod af NAD L73, KEF KHT5005.2 og et Pioneer 427XD. Så billedet var uden sammenligning det bedste ved surrund-oplevelsen!
Nu
Til gengæld steg mit musikforbrug betragteligt og idag besluttede jeg mig så for at købe et par B&W XT4 af fire grunde:
1) Jeg synes de spiller rigtigt godt. "Hurtige" højttalere med et rigtigt godt perspektiv og en ganske dyb og defineret bas deres størrelse taget i betragtning.
2) De er VANVITTIGT lækre at se på. Jeg kan rent faktisk stå og falde i staver over dem, selv når de ikke spiller musik
3) Jeg har lige købt en Squeezebox og er igang med at konvertere al min musik til FLAC-format. Forøvrigt er det jo et GENIALT stykke legetøj - og så lyder det ganske udemærket, det der kommer ud af den.
4) Kæresten flytter ind om 2 uger og er IKKE vild med kæmpestore kasser - og det er jeg heller ikke (altså højttalere forstås!!)
Udstyret er:
Højttaler: B&W XT4
Subwoofer: KEF HTB2
Forstærker: NAD L73
Kilde: Squeezebox 3, FLAC encodede filer
TV: Pioneer 427 XD
Uden fronstof, fra højre:

Ude fronstof, sweetspot:

Uden fronstof, fra venstre

Med frontstof fra højre:

Med frontstof fra sweetspot:

Med frontstof, fra venstre:

Hvordan lyder det så?
Bedre end jeg havde regnet med, forstærkeren taget i betragtning. Den har ikke kræfter til vanvittigt store kraftudfoldelser, men til gengæld passer klangen (lidt mørk i det) ganske udemærket til højttalerne. De skal til gengæld spilles til før der kommer noget som helst bas ud af dem. Derfor bruger jeg lige nu KEF HTB2 Subben, der i parantes bemærket gør det ganske udemærket. Den er forholdsvist hurtig i anslaget og jeg har fået den justeret nogenlunde ind så den ikke bare står og brummer men rent faktisk hjælper til ved eksempelvis anslag på basstrenge.
Alt i alt er jeg ret godt tilfreds; lyden er dynamisk, men en rimeligt "tør" bas en herlig mellemtone og en rigtig god diskant. Dog savner jeg noget perspektiv og transparens - og lidt råstyrke.
I fremtiden
Højttalerne skal ha noget havre for at leve - og det har jeg ikke, da jeg stadig hænger på NAD-surround receiveren. Jeg hørte dem på en Lyngdorf SDAI2175 og jeg må indrømme at det var en rigtig, rigtig god kombination. Så den står øverst på listen!
Dernæst en rigtig god subwoofer. Jeg er en sucker for bas som et øksehug - TJUK! og så ikke mere. Hellere det, end at det nødvendigvis kan gå til 12 HZ eller sårn. Derfor har jeg lidt kigget på Velodyne DD10 eller SPL12R - mon ikke det vil være ok?
Nogle der har erfaringer med disse to subber?
Nå - det var det for denne gang. Håber i synes om det og i er meget velkomne til at smide en kommentar eller to.
Mvh Jonas
PS: Ved godt venstre højttaler skal længere væk fra sidevæggen og de begge skal længere ud fra væggen. Det kommer de også, skal bare lige have flyttet tv'et 1½ meter til højre først