Forfatter |
|
sortiarius51 Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 90
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har langt om længe fået købt ønske-anlægget - tror jeg da - i hvert fald for mit forløbelige SU-budget Mine hifi-interesser har udviklet sig en hel del under mine studieår. Mit første rigtige anlæg var et par CW AL-1000 højtalere med 2xNad 216THX effektforstærkere og en sony surround forstærker. Blev dog hurtig træt af surround og har siden prøvet forskellige kombinationer med Dali som højtalere og Thule/Crown/Lyngdorf forstærkere. Gennembruddet kom dog da jeg fik fingrene i en Marantz PM-15S1 forstærker til under 3000kr (med kvittering). Lyden var perfekt og passede godt til mine alsidige lydinteresser, siden da har jeg opgraderet til mit nuværende anlæg: Nuværende setup:Forstærker: Marantz PM11-S1 (arvet fra Ronin her på sitet). Købt for 13.000kr brugt (½ år gammel) Højtalere: 2x Vienna Beethoven Concert Grand. købt i Odense brugt for 11.500 DAC: DacMagic fra Cambridge (nyindkøbt). Købt fra ny i Hifiklubben for 2000kr. Kabler: Argento Silver XLR signalkabler forbinder min forstærker med DacMagic'en. Måske lidt overkill men fik tilbudt dem til en god pris.
2x3m Chord Epic Twin højtalerkabler. Købte dem brugt for 1500kr. DacMagic er i øvrigt forbundet direkte til computeren gennem et USB stik. Bruger i øvrigt et par Sennhesier RS140 som jeg dog ikke er synderlig imponeret over. Fik dem for en tusse. Billeder af setup (midlertidig fjernet da jeg har mistet host)Min musikinteresse spænder fra rock til elektronisk samt enkelte klassiske stykker. Specielt har jeg en forkærlighed for The Doors, Moby, Fatboy Slim, Metallica samt Rage Against The Machine. Min erfaring er at setuppet spiller især hård rock rigtig godt. Marantzen har en flot top mens Vienna'ernes lidt overdrevne fokus på bas og varm lyd supplerer PM11'eren rigtig godt (synes jeg i hvert fald). Må dog indrømme at jeg synes bassen overdrives en smule på elektroniske numre med intens bas, som fx Trentemøller. Alt i alt er jeg dog efterhånden en tilfreds lille hifi-nørd. Gode forslag til opgraderinger eller input i øvrigt modtages gerne (til hvilket jeg også har oprettet denne tråd  ) Sortiarius.
|
Til top |
|
|
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt anlæg! Dog bør du vide at du vil kunne opnå dobbelt så godt lyd ved bedre opstilling (i det mindste af elektronikken, men nok også af højttalerne), og så at bruge lidt flere penge på kabler. Dette er dog et emne, der er delte meninger om...
Men rigtigt fedt anlæg - kunne forestille mig det var rigtig musikalsk!  __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth_P skrev:
Fedt anlæg! Dog bør du vide at du vil kunne opnå dobbelt så godt lyd ved bedre opstilling (i det mindste af elektronikken, men nok også af højttalerne), og så at bruge lidt flere penge på kabler. Dette er dog et emne, der er delte meninger om...
Men rigtigt fedt anlæg - kunne forestille mig det var rigtig musikalsk!  |
|
|
Takker  Når du siger opstilling tænker du så på hvordan jeg har valgt at placere mine hifi-enheder i forhold til akustikken, eller i forhold til elektroniske støjapparater som computer og fjernsyn? Må indrømme jeg er ekstremt newbie hvad angår indretning af lytterum.
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja fedt anlæg og komponenter, men hold da op en rodebutik og en dårlig opstilling, højttalerne helt oppe af væggen osv. Der kunne vindes så meget lydkvalitet ved at stille det hele fornuftigt op.
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er også det begrænsede rum og kæresten  . Mit reolsystem bliver nu engang til at være så stort som er tilfældet og da skrivebordet ikke kan stå andre steder bliver højre højtaler nød til at stå så tæt op af væggen for at der samtidig er mulighed for at se fjernsynet i en ordenlig vinkel fra sofaean (som står hvor oversigtsbilleder står). Væggen til højre er dog en enorm tynd gipsvæg og overhovedet ikke massiv. Begge højtalere står omkring en halv meter fra den massive bagvæg. Så bortset fra vinkling af højtalerne er mine hænder desværre bundet ret meget i forbindelse med placering. Heldigvis kan højtalerne let trækkes yderligere en halv meter ud (og væk fra væggene) når kammeraterne kommer over, det afhjælper måske situationen en smule.
|
Til top |
|
|
kasper26 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 09 September 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig fedt anlæg :-)
__________________ Kasper
Tjek mit setup ud...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop udskiftet mine Van Der Hul Waterfall Hybrid XLR kabler med et
par Argento Silver XLR kabler som jeg fik tilbudt til en god pris. Er
spændt på om det giver nogen mærkbar ændring i lyden.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 September 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik opgraderet mine højtalerkabler til et par Chord Epic Twin 2x3m idag da de gamle Jenving kabler efterhånden var svageste led i kæden (fraset mit lytterum). Regner med at opdatere mine billeder med de 2 nye kabler engang i morgen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 September 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er billederne med de nye kabler (og den nye DAC) opdateret. Højtalerene ser ud til at være placeret ekstremt tæt på væggen men vi snakker altså en halv meter fri luft over det hele. Tror det bliver svært at forbedre selve lytterummet mere i forhold til væg-placering end det er nu ... før jeg flytter i embedsboligen
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 19 September 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan gør epic kablet sig hos dig ? BCG behøver ikke mere plads en du har givet dem nu, dog vil jeg tro at lidt pyamide skum på vægen lige bag ht kunne være gavnlig, http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=31428
Ser elller rigtig fint ud  __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 September 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu gået og lyttet til det nye setup i et stykke tid og er overall glad for det. Opgraderingen fra VDH Waterfall kabler til Argento Silver kablerne var helt klart pengene værd og gav lidt mere i lyden. Må indrømme at jeg ikke personligt har kunnet høre den store forskel mellem mine gamle Jenving Supra Ply højtalerkabler og de nye epic chord twin. Overall er jeg glad for opgraderingen i forstærker fra PM15-S1 (som jeg kørte med i over et år) til PM11-S1. Lyden har dog ændret sig markant (måske mere end jeg havde forventet) og det kræver lidt tilvænning. Der er kommet tydelig mere punch i bassen hvilket i og for sig er godt nok (specielt i de gamle 60'er numre og 80/90'er rock som er blevet livet vældig op med DAC'en) men kan ikke lade være med at tænke på om Vienna højtalerne måske overdriver lidt. Når jeg hører elektronisk musik som fx Trentemøller vækker mit setup nærmest minder om mit gamle-gamle anlæg med et par CW AL-1000 og 2xNad216Thx. Tror dog det handler om tilvænning. Værre er det med enkelte sange, (specielt Muse) hvor de skærrende S-lyde er blevet kraftigt accentueret (det må jeg til gengæld give Marantz'en skylden for) - faktisk er det i enkelte sange så meget at jeg har valgt at benytte mig af Foobar's equalizer i disse sange (når der skal spilles højt) ved at skrue et par db ned for +10000hz frekvenserne. Normalt har jeg ellers altid afsværget brug af EQ da jeg lidt synes det er det man betaler en god forstærker for selv at styre. Det sagt er jeg dog stadig rigtig glad for anlægget. Langt størstedelen af sangene spilles lige som jeg vil have det, og DAC'en har givet numrene nyt liv. Samtidig virker forstærkeren til at have meget mere overskud til at accentuere bas/diskant i de enkelte numre end PM15'eren havde. Det er blot disse enkelte numre med megen medfødt bas (eller meget skinger forsanger) hvor jeg nu har problemer som jeg ikke havde med PM15'eren - men det da til at leve med  Vil kraftigt overveje ideen med skum bag højtaleren (hvis det kan fås i hvidt) - nu skal den bare sælges til kæresten  Tak for jeres positive input ellers - vil dog også gerne fortsat have de negative (så længe det er konstruktive) da jeg selvfølgelig gerne vil optimere lyden yderligere. Hvad angår opsætningen af lytterummet (ikke placering af højtaler da de står temmelig fast) er jeg dog stadig lutter øre for konstruktive forslag. Har også overvejet om min vinkling af mine højtalere i det vertikale plan er for meget (og eventuel vinkling af højtalere i det horisontale som jeg har set andre her på sitet gøre det) har dog ingen forstand på impactet heraf. Endelig til sidst; hvad angår test af phono/RCA kabler som alternativ til XLR agter jeg stadig at prøve - har blot ikke fået fat i nogle gode phono kabler endnu. Btw. hvis nogen kunne rådgive mig om hvorvidt det er nødvendigt at bruge Foobar for at udnytte WASAPI vil det være højest værdsat da jeg må indrømme jeg bedre kan lide WMP 11 i Windows 7 frem for Foobar. Sort.
|
Til top |
|
|