Forfatter |
|
LasseHoej Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er pt. bosat i en lille 26 kvm lejlighed, så det er begrænset, hvilke muligheder jeg har for et godt hifi-miljø. Ikke desto mindre har jeg gjort et seriøst forsøg, der fortsat bliver forbedret løbende. Jeg regner med at dæmpe lytterummet lidt akustisk, idet der er tale om beton på alle vægge og lofter og derfor meget dårlig akustik. Dette kommer senere, idéer modtages naturligvis gerne :-) En lille gennemgang af komponenter og kabler. Forforstærker: Holfi Pre 5.1 VCSEffektforstærker: Holfi Power 8 EEHøjtalere: Dynaudio Audience 122Mediecenter: hjemmebygget i slim kabinetLydkort: EMU 0404USBTV: LG 42PQ6000Konsol: Nintendo Wii med spandevis af tilbehør og spilGuitar: Fender Squier Strat med Marshall MG15CDR forstærkerKabler: Lydkort->forforst.: Supra EFF-I m. Supra PPX stikForforst.->effektforst.: Supra EFF-ISL m. Supra PPSL stikEffektforst.->højtalere: Supra PLY 3.4SMediecenter->TV: Noname HQ HDMI 1.3 kabelGuitar->guitarforst.: Supra SubLink m. Neutrik jackstikBilleder (klik for større udgave): 

__________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt anlæg du har fået banket dig sammen.. Kunne godt tænke mig at høre sådan noget Holfi grej, har også flere gange overvejet at invistere, men er satans bange for at det går i stykker  Hvad havde du tænkt dig af opgradering på højtalerfronten? Kan snildt anbefale Focus 140, det er virkelig en lækker højtaler og en kæmpe upgrade fra Audience 42'eren..
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune|WildChild skrev:
Fedt anlæg du har fået banket dig sammen.. Kunne godt tænke mig at høre sådan noget Holfi grej, har også flere gange overvejet at invistere, men er satans bange for at det går i stykker
Hvad havde du tænkt dig af opgradering på højtalerfronten? Kan snildt anbefale Focus 140, det er virkelig en lækker højtaler og en kæmpe upgrade fra Audience 42'eren..
|
|
|
Tak for rosen. Holfi grej er gud! :P Ej, det er noget fedt udstyr med kanon lyd, og jeg købte det relativt billigt. Brugtpriserne er absolut meget fornuftige pga. Holfis usikkerhed. Ved faktisk ikke engang selv om de eksisterer længere. Jeg havde først tænkt mig Audience 52SE, men de har vidst problemer med basenheden som relativt nemt når enden af systemet og derfor ikke performer godt ved høje lydniveauer. Jeg har faktisk overvejet at droppe sub'en og anskaffe gulvhøjtalere, f.eks. er der et sæt Dali Grand Diva til salg på KSB lige nu. Dem har jeg tidligere hørt, og jeg elsker deres lyd! Men også Mentor 1 eller 2 samt Dynaudio Contour 1.3 har været med i overvejelserne. Jeg har dog ikke økonimien til at opgradere lige pt., så jeg har ikke været hele markedet igennem endnu :-) Forslag modtages naturligvis gerne. Focus 140 lyder også interessante, men har dog ikke fået lyttet på dem endnu. __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holfi er pænt dødt idag, så der er ikke meget service at hente der  Men lyder spændende med dine planer... Vil råde dig til at give de lidt dyrere Dynaudio et lyt, de er pænt vanedannede synes jeg..
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune|WildChild skrev:
Fedt anlæg du har fået banket dig sammen.. Kunne godt tænke mig at høre sådan noget Holfi grej, har også flere gange overvejet at invistere, men er satans bange for at det går i stykker
Hvad havde du tænkt dig af opgradering på højtalerfronten? Kan snildt anbefale Focus 140, det er virkelig en lækker højtaler og en kæmpe upgrade fra Audience 42'eren..
|
|
|
Mht. at det skulle gå i stykker, vil jeg i øvrigt lige sige at batteriet i Holfis CD-afspillere og i min forforstærker let kan købes da det er et Panasonic batteri, som jeg har hørt kan skaffes for 3-400 kr. Mht. andre defekter, så tror jeg at Hifi Klubben kan klare det meste :-) Jeg har tidligere haft en Xara NFB Rex, og sådan en overvejer jeg at skaffe igen. Simpelthen den bedste CD-spille jeg nogensinde har haft! Og så kunne den æde ALT, inklusive ridsede biblioteks-CD'er. __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune|WildChild skrev:
Holfi er pænt dødt idag, så der er ikke meget service at hente der Men lyder spændende med dine planer... Vil råde dig til at give de lidt dyrere Dynaudio et lyt, de er pænt vanedannede synes jeg..
|
|
|
Ja det mente jeg nok.. Men syntes at jeg forleden stødte på en tysk udgave af deres hjemmeside. Ved ikke om de har glemt at lukke den, eller om der er kommet tyske ejere? Men jeg tror at mange af de basale sliddele såsom løbeværket og batteriet, kan udskiftes af Hifi Klubbens værksteder eller andre kompentente værksteder. Jeg skal da også helt sikkert give de dyrere Dynaudio'er et lyt. Er helt vild med Dynaudio's lydfilosofi. Ved du om man kan lytte til Dynaudio et sted i Aalborg? __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. akustik vil du opleve en stor forbedring, hvis du køber et gulvtæppe. Et flot kelim vil gøre underværker.
Væggene dæmper mere, hvis der hænger oliemalerier. Er der en amatør i vennekredsen, hvor du kan levere lærred
+ farve og få det bemalet tilbage?
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Mht. akustik vil du opleve en stor forbedring, hvis du køber et gulvtæppe. Et flot kelim vil gøre underværker.
Væggene dæmper mere, hvis der hænger oliemalerier. Er der en amatør i vennekredsen, hvor du kan levere lærred
+ farve og få det bemalet tilbage? |
|
|
Det med tæppet arbejder jeg rent faktisk også på. Jeg skal bare lige have fundet tiden til at få kigget på nogle tæpper og have det købt og transporteret hjem. Jeg har desværre ikke meget tid til overs for tiden, da universitetet sluger en del tid. Jeg har i øvrigt kigget lidt på billeder hos www.sumopix.com, hvor man mod merpris på 30% kan få akustiske dæmpeplader fra Rockwool lagt ind bag lærredet. Det er bare utroligt svært at vælge billeder, og egentlig ville jeg også hellere have noget håndlavet. Tak for de gode forslag. Der er i øvrigt lige blevet lagt nye billeder op, nu er kablerne blevet skjult lidt, og der er kommet et nyt musikinstrument i huset :-D __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
pas på med for meget dæmpning!!! kelimtæppe = fint...men dæmping af væggene er ikke altid godt, specielt ikke hvis resten
af rummet er meget levende.. (jeg har selv et rum med parket og meget hårde vægge) reflektorer er bedre...hylder med
cd'er og bøger...planter osv. ..og også malerier, men det er ikke nødvendiogvis godt at lægge ekstra dæmpning ind i disse.
bare et velment råd :)
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackfrancis skrev:
pas på med for meget dæmpning!!! kelimtæppe = fint...men dæmping af væggene er ikke altid godt, specielt ikke hvis resten
af rummet er meget levende.. (jeg har selv et rum med parket og meget hårde vægge) reflektorer er bedre...hylder med
cd'er og bøger...planter osv. ..og også malerier, men det er ikke nødvendiogvis godt at lægge ekstra dæmpning ind i disse.
bare et velment råd :) |
|
|
Tak for tippet.. Jeg har før hørt at man også kan få et FOR dødt rum. Det tror jeg bestemt heller ikke at jeg er interesseret i. Det kunne være jeg skulle gå efter nogle malerier eller billeder uden ekstra lyddæmpning, så de dæmper lidt og reflekterer lidt. Det er desværre en meget drilsk lejlighed jeg har, så jeg tror dog ikke at et par lyddæmpende billeder på væggene bliver for meget :-) __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget svært at få et for dødt rum, med mindre man er til klunkestil, vægtæpper, langhåret rya på gulvet etc.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Det er meget svært at få et for dødt rum, med mindre man er til klunkestil, vægtæpper, langhåret rya på gulvet etc. |
|
|
nej, det er det ikke! det er farligt at dæmpe voldsomt i et meget "lyst" rum, frekvenskurven blir nemt meget skæv. for meget dæmpning tar
dynamikken = meget rar, men meget kedelig lyd!!!
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blacfrancis, efterklangstiden i et lyst rum er ofte meget lang. Det giver udtværing i tidsdomænet.
Hvorfor dæmpning skulle tage dynamikken er mig en gåde. Men det gør klangen mere mørk, indrømmet.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Blacfrancis, efterklangstiden i et lyst rum er ofte meget lang. Det giver udtværing i tidsdomænet.
Hvorfor dæmpning skulle tage dynamikken er mig en gåde. Men det gør klangen mere mørk, indrømmet. |
|
|
hvis du dæmper meget i netop et lyst lokale, så vil du sansynligvis kun dæmpe i begrænsede frekvens områder...og det vil blot udstille rummets
egenklang yderligerer (i værste fald). jeg er ikke fuldstænig imod dæmpning, men det der med at man "bare" dæmper sig til bedre lyd...det holder
ikke - så simpelt er det ikke. og så vil jeg ikke kloge mig mere, det er blot egne erfaringer jeg giver videre...;)
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
som sagt er de tidsmæssige aspekter (efterklangstiden) den største synder i underdæmpede rum, IKKE de klangmæssige aspekter.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke så meget inde i alt det med dæmpning af akustikken i rum, men det er netop efterklangstiden som er et problem.. Selv under en normal/lettere højlydt samtale, kan man høre at der er efterklang.. Og en "klappe-test" afslører tydeligt rummets efterklang. __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, og det er netop derfor at du vil opnå en betydelig forbedring, ikke bare med musik, men også ved samtale, ved at dæmpe
med tæpper o.l.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
ja, og det er netop derfor at du vil opnå en betydelig forbedring, ikke bare med musik, men også ved samtale, ved at dæmpe
med tæpper o.l. |
|
|
Nemlig :) Spekulerer fortsat i hvordan jeg billigst muligt og flottest muligt kan dæmpe akustikken.. Flere forslag er altid velkomne. Jo billigere, jo bedre.. Det er jo ikke nemt at skabe et ordentligt hifi-miljø på SU :) __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman...du reducerer også efterklangstiden med reflektion!!!!! men du fjerner ikke energien...
det gør du med overdreven dæmpning. har du nogesinde set en koncertsal beklædt med tæpper og skumgummi????
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det har jeg da! Hver gang jeg sidder i musikhuset, kigger jeg på 1000 stofbeklædte sæder, evt. med stofbeklædte koncert-
gængere i dem! De udgør en betydelig absorption af lydenergi.
Du kan IKKE reducere efterklangstid uden at absorbere lyden. Det samme gælder for indersiden af et højttalerkabinet (der osse er
et "rum"- der skal uld eller skum til for at fjerne stående bølger.
Blackfrancis, post lige et billede af de reflektorer du taler for. Jeg er nysgerrig. Og læs også her
|
Til top |
|
|